Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Slim comparator schema :-)
Je moet de opzet van je voeding kennen om te begrijpen waarom je het zo gedaan hebt.

De kern wat ik met mijn stukje schema wilde laten zien was dat comparator stukje. Dat je dus het omschakelen van trafo wikkelingen kan doen met een heel klein beetje analoge elektronica. en je daar dus geen µprocessor met stralende klok voor nodig hebt.

Overigens wel leuk om naar een eigen schemaatje van 11 jaar terug te kijken. Zou ik nu toch weer anders doen. (kennelijk moest ik zuinig zijn met stroom, dat ik voor de LEDjes dezelfde stroom wilde gebruiken als voor de relais)

Ik ben benieuwd hoe jouw voor-regeling uitpakt. En of de trafo daardoor niet meer herrie gaat maken.
(Ik weet dat je die opzet eerder hebt besproken, maar dat kon ik niet meer terug vinden)

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Wat betreft het trafo geluid en de inductie klappen, dit heb ik uitgelegt op pagina 11 en 12.

In het midden van onderstaande pagina begin ik met de FET voorregeling te bespreken.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/110029/11

Hoeveel geluid je ondermeer wilt uit de trafo *grin* is is afhankelijk van de "uitschakeltijd" van de FET's.
Die is instelbaar d.m.v. de condensator tussen de basis en de collector van de BD139 die de Gate's sturen.

Voor de gene die ook nu weer gaan steigeren dat Thyristor regelingen storen, dit is geen Thyristor regeling zoals jullie hem kennen.
Deze regeling schakeld het laden AF! en dit afschakelen is beheersbaar door de condensator waar ik het net over had.
Er wordt dus NIET op flanken ingeschakeld zoals bij de meeste Thyristor regelingen.

Met de condensator kan je het geluid en het inductieve gedrag regelen, doe je het te langzaam dan is de regeleing geheel stil maar wordt er ook in verhouding veel vermogen in de FET's gedissipeerd en dat is ongewenst.

Verder wil ik dit nog even kwijt...
Nee necessaryevil, dit gaat niet over jou ;-)
Geen enkel animo schijnt er aanwezig te zijn om te helpen om deze voeding op te leuken met een processor,
hier wordt ik wel een beetje verdrietig van...

Mooi verder met het printje!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Bedankt voor de link :-) Het begint lastig te worden om in een topic van 17 pagina's nog wat terug te vinden.....

Ik zou kiezen voor wat minder steile flanken, en dan maar wat meer dissipatie. Ben je nog steeds veel beter uit dan zonder voorregeling, en heb je wel de lusten maar niet de lasten :-)

groet, Gertjan.

Hallo blackdog,

Ik lees al een tijdje mee met jou ontwerp van de voeding.
Dit omdat er op tweakers.net een voorstel kwam om gezamenlijk een voeding te gaan ontwerpen welke efficiënt is (helaas ligt dit project helemaal stil).
Toen ik ging zoeken en o.a. jou ontwerp tegenkwam snapte ik eigenlijk niet waarom de "standaard" bouw blokken niet gebruikt werden. Het heeft even geduurd voordat ik bij was omdat er bij mij helaas ook een beperking is in mijn hersenen (helaas 2,5 jaar geleden hersenletsel opgelopen). Mijn voorliefde (krijg entosjasme er niet goed uit en spelingscontrole helpt ook niet ;)) voor elektronica is weer helemaal opgelaaid. Maar merk wel dat ik weer even vanaf de basis moet beginnen. Ik zou je graag helpen met het microprocessor gedeelte maar dat ik gewoon voor mij nu rennen terwijl ik aan het leren ben om te lopen (spreek woordelijk dan he)

Ik denk dat er misschien wel meerdere mensen (zoals ik ook wel van me kan zeggen) onder de indruk zijn hoe je dit project al meerdere jaren professioneel aanpakt en eigenlijk daardoor een beetje afgeschrikt worden om het microprocessor gedeelte op te pakken.

Edit:

Een vraagje, een tijdje geleden legde je op de ringkern een aantal wikkelingen bij voor de 9V van de referentie voeding. Nu bij de opbouw heb je een losse transformator gebruikt.
Begrijp ik het goed dat je dit doet omdat het pulsende schakelgedrag van je voorregeling mogelijk storingen kan veroorzaken op de referentie voeding?

[Bericht gewijzigd door MdBruin op zaterdag 19 december 2015 11:17:01 (13%)

blackdog

Golden Member

Hi MdBruin,

Dank je voor je input, en blijf vooral met electronica bezig of andere zaken die geestelijke inzet verlangen.
Enthousiasme en electronica met een beetje sturing lijkt mij een goede manier om je brein weer in een beter staat te brengen.

Maak je niet te druk om taalfouten, als ik het niet drie keer controleer wat ik hier type,
hadden jullie mij allang laten opsluiten *grin*

Wat betreft de extra windingen over de power trafo, dat heb ik als ik het goed heb, twee keer toegepast/beschreven.
In ieder geval heb ik opgemerkt, dat je bij een dikke trafo erg makkelijk is extra windingen aan te brengen is.
Vooral bij de trafo die ik voor dit project besteld heb, dat is een 500VA van Reichelt.
Ik zal hier nog even uitleggen waarom 500VA als 300VA meestal ook voldoende is (niet continu volle belasting).
De 500VA is maar een beetje duurder dan de 300VA, met als voordeel dat hij het vermogen makkelijk kan leveren.
Zijn inwendige weerstand is lager, er zijn hierdoor minder weerstands verliezen, dus minder warmte in de kast.
Een ander voordeel is, dat het makkelijker is extra windingen om de trafo te leggen, omdat er minder windingen/Volt nodig zijn.

De referentie heeft zijn eigen voeding gekregen met een 2,5 tot 3VA trafo,
dat vind ik uiteindelijk beter dan deze spanning uit de power trafo te halen.
De onderdrukking voor storingen uit het 230V net, is zo extreem goed, natuurlijk als je het zo bouwd zoals ik het aangeef.

Ik denk dat de negatieve voeding voor de stroombron wel uit een extra wikkeling gaat komen op de dikke powertrafo.
Net als de voedingen voor de stroom en de spanning/stoom meters, deze krijgen elk een geheel gescheiden voeding.
De metertjes heb ik hier al en dat zijn de ebay typen die 4,5 digit zijn en bijna niets kosten, meestal beneden de 10€/stuk.
Door een goede opbouw van de gelijkrichting voor deze meters en de stroombron zijn de eventuele inductie pieken van deze powertrafo geen probleem.

Het grootste probleem verwacht ik niet in de pieken die door het uitschakelen kunnen ontstaan en dan door de gerijkrichting en de stabilisatie heen dringen.
De meeste problemen verwacht ik van de bedrading!
Ik had al aangegeven hoe groot de piekstromen zijn bij 22.000uF bufferelco en de volle belasting van de voeding, deze zijn bijna 90-Ampere!
Alle bedrading van de trafo zal getwist moeten worden, ook vanaf de brugcel naar de bufferelco.
Zelfs vanaf de bufferelco naar de power transitoren moet getwist worden, daar zijn de piekstromen natuurlijk veel minder.
Dit komt ondermeer omdat ik de piekstromen daar beheers door de extra Q7 de BC550c.
De piekstromen die door de belasting worden veroorzaakt kunnen ook weer stoorsignalen in de Sense aansluitingen optreden.
Daarom geef ik op een voorgaande pagina's aan, dat de bedrading waar de stroom loopt naar de uitgang, haaks op de bedrading moet lopen die de Sense verzorgt.
Dit alles voor een mooie schone voeding ;-)

Nog even over de processor sturing, ik zou het prettig vinden als dit iemand is met veel ervaring zodat de ontwikkeltijd hierdoor beperkt blijft.
Er zijn ook geen ingewikkelde processen nodig in deze processor.
Storing verwacht ik niet, daar de voorgestelde PIC processor zuinig is, er geen PWM mag worden toegepast.

Nogmaals een lijstje over de handlingen die de processor kan doen.
Alles via relais of opties gekoppeld aan het analoge deel.

Display 2x16 karakters sturen.

Mute: toggle on/off

Simpele arbitrary functie voor spanning en stroom
Schakelfunctie door relais van een tweede stroom of spanning, schakeld de voeding b.v. tussen 15 en 16V.
Als je reedrelais gebruikt om de twee potmeters te schakelen kan je makkelijk tot 100Hz komen
om aangesloten schakelingen te testen hoe ze reageren op variatie in voedingspanningen.

Uitlezing temperatuur koelelement

Uitlezing netspanning?

Sturing in twee stappen van de ventilator

Tijdklok sturing

Verder alles wat jullie leuk zouden vinden en schrappen wat je van mijn lijstje onzin vind :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi blackdog,

De processor sturing kan handig zijn maar als je een mute schakelaar moet over halen om de processor een commando te geven dan kan je ook de mute het commando geven ;)

Een processor voor bediening heeft vaak geen zin of je wil het apparaat op afstand besturen.

Iets anders als er een auto-cal of een intelligente actie moet plaats vinden.
Maar het kan handig zijn.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedankt voor je reactie, helemaal goed komen gaat het helaas niet meer (heb hiervoor ook begeleiding).
Zoals je al zelf aangeeft je gaat compensatie strategieën gebruiken om er toch omheen te werken (spellingscontrole is er een van ;))

Ik ben zeker van plan om jouw voeding na te bouwen al zal ik die stabiliteit niet direct nodig hebben.
Ben al een beetje aan het kijken hoe jij die printen aan het opbouwen bent aangezien je ook aanhaalde let op hoe de stromen door de print heen gaan (vooral de massa als ik me goed herinner). Helaas heb ik nog niet je verwijzing gevonden waar je naar verwees, maar eerlijk gezegd ook nog niet echt goed naar gezocht.

Ik ga nu toch vragen wat ik niet durfde te vragen. Is het mogelijk om de potmeters te vervangen voor digitale potmeters? Ik denk dat er dan twee of drie in serie moeten om een resolutie te halen die hoog genoeg is.

Gaat dit ooit werken, of wordt het een heel project an sich om de specificaties van de voeding te behouden i.c.m. digitale potmeters?

Wat je wilt is inderdaad niet zo moeilijk. Hoe wil je de spanning/stroom schakelen? Wil je dat relatief doen, dus 1v meer of minder?

//edit
Ik ben extra voorzichtig, ik heb op internet 'wel eens' een topic zien stranden ;-)

blackdog

Golden Member

Hi electron920,

Je denkt toch niet dat ik een processor alleen voor een mute functie zou willen gebruiken... :-)

Een stapje verder denkend en je komt uit bij de temperatuur sensing en dat bij een te hoge temperatuur dat de voeding gemute wordt.
Dat bedoel ik nu dat mensen mee denken, ik kan natuurlijk wel alles gaan voorzeggen...

Het gaat er ook om, dat veel mensen toch gevoelig zijn lampjes display enz.
De mens heeft een sterk "kraai" gedrag, als ik hier op het forum een schakeling voor stel met veel LEDjes of een kastje met veel lampjes krijg ik ook veel respons.
Kijk maar eens naar de vele topic's over nixie tubes, met zijn alle springt men er op.
Er is dus behoefte aan dit soort interface's.

Dus om dit voedings project nu wat op te leuken, vraag ik om input/hulp omdat ik zelf niet kapabel genoeg ben ben in het efficient/goed te coderen, snappie ;-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil,

Ga hier eens mee stoppen => Ik ga nu toch vragen wat ik niet durfde te vragen

Wat dacht je van dit? Bram, in hoeverre zou een digitale potmeter de performance van de voeding aantasten?
Dan antwoordt ik er op: het ruisgedrag zou zeker slechter worden, net als de stabiliteit van de voeding.
Hoeveel alles hierdoor veranderd weet ik niet, ik zal dan meerdere datasheets voor digitale pots goed moeten doornemen.
Hoe ga je die DigiPots aansturen? digitaal, dit is een van de gevoeligste punten vande schakeling...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi necessaryevil,

Dat kan ik gebruik weleens R2R netwerkjes dit is film techniek als ik een adc maak.
Deze netwerkjes zijn veel beter dan welke potmeter ook op alle specs.
Maar je maakt dan wel een hele ander voeding als het ontwerp van Bram en ik zou dit zonde vinden.

Wel in een nieuw ontwerp dat zou een processor beter rechtvaardigen.

@ Blackdog,

Ik denk dat je mij al iets beter kent en ik denk te weten waar je naar toe wil maar vaak wordt een goed ontwerp om zeep geholpen door dat soort zaken ook bij de gerenommeerde firma's omdat de concurrent dit wel heeft :+

Uiteraard zijn er diverse processen te automatiseren ik denk dan ook aan beveiliging en nauwkeurig instellen van de spanning en stroom misschien een iets betere beveiliging.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920
Wat bedoel je met film techniek? R2R ken ik wel.

Ik ga straks nog eens kijken naar de microcontroller. Zonder digipot.

//edit
@Henk
O, een netwerk van filmweerstanden. Ja, het kwartje moest even vallen, haha.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zaterdag 19 december 2015 17:11:32 (26%)

@ necessaryevil,

Ik kan even tussendoor schrijven dus ietwat vertraging dat zijn weerstand netwerkjes speciaal samengesteld dus in de juiste verhouding om een spanning deling te vormen.

Zoek even op R2R netwerk bij farnel of digikey.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hey Blackdog,

Ik ben zeker geen software professional maar functies zoals jij je dit voorstelt zijn niet heel ingewikkeld en heb ik al wel eerder gemaakt.
Als er verder geen professionele gegadigden zijn zou ik je hier best bij willen helpen.

wensenlijstje:
Display 2x16 karakters of 2x40 of 4x20
Mute: toggle on/off op het display zetten on/off
Simpele arbitrary functie voor spanning en stroom
Uitlezing temperatuur koelelement
Uitlezing netspanning? waarom wil je dit weten?
Sturing in twee stappen van de ventilator
Tijdklok sturing?

Wat ik zelf handig vindt is:
Bepaalde waarden in het display met karakters 2x zo groot, voor duidelijke uitlezing.

Ikzelf gebruik hoofdzakelijk PIC's en programeer met JAL V2

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Met een R2R lader raak je wel heel snel door je I/O poorten heen.
Ik zou dan eerder zeggen aangezien er al geopperd is om een I2C LCD te nemen om ook een DAC op I2C te nemen. (in het geval dat je natuurlijk een computer gestuurde spanning/stroom instelling wilt hebben).

Dave (eevblog) heeft in een van zijn eerste voedingsontwerpen ook gekeken naar een digitale potmeter en is later toch omgeschakeld naar een DAC. Reden was dat het toch niet zo lekker werkte en het instelbereik was beperkt (als ik me goed herinner) Het voordeel is dat in het ontwerp van Bram je de referentie voeding kunt hergebruiken als voeding voor de DAC (al zou ik wel kijken om deze om te zetten zodat het met het aantal stappen van de DAC beter uitkomt bijv. 12 bits DAC voeden met 4,096V). De vraag is dan alleen hoeveel troep spuugt de DAC uit. Daarnaast krijg je natuurlijk het probleem van hoeveel beïnvloed de I2C aansturing de rest van de schakeling. Zover ik in de filmpjes van Dave begreep wil je de verbinding tussen de DAC en opamp zo kort mogelijk houden om zo min mogelijk last te krijgen van beïnvloeding/storingen.

Op 19 december 2015 19:17:42 schreef Paul50:
......
Uitlezing netspanning? waarom wil je dit weten?
Sturing in twee stappen van de ventilator
Tijdklok sturing?
......

De netspanning bepaald indirect de stabiliteit van de voeding. De zwakste schakel bepaald altijd de eigenschappen. Als bijv. de netspanning inklapt naar een veel lagere waarde zal dit de rest van de schakeling beïnvloeden en andersom net zo.

Tijdsturing zal er mee te maken hebben om de stabiliteit te blijven garanderen. Als een schakeling op temperatuur is is deze het stabielst. Bij temperatuur veranderingen reageren componenten iets anders waardoor je schakeling iets af kan wijken. Dit is vooral omdat blackdog hoge eisen stelt aan de uitgangsspanning.

haasje93

Golden Member

Bram

Ik volg je topic over de voeding nog steeds met zeer grote belangstelling.
Ik leer ook steeds meer door jouw topics.
Graag zou ik je dan ook helpen met het digitale gedeelte, maar vanwege het feit dat ik helaas nog niet zoveel kennis van programmeren heb leek mij dat niet handig.
Heb dan ook al meer als een jaar een arduino liggen, maar heb er nog steeds niks mee gedaan.

Haasje93

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

De netspanning bepaald indirect de stabiliteit van de voeding.

Ik ben het wel eens met je verhaal voor voedingen in het algemeen, maar in dit geval moet er aan toegevoegd worden dat dit bij dit ontwerp echt minimaal is. De netspanning is vooral een 'feature'.

rbeckers

Overleden

Waarom geen Arduino?
Vind ik gemakkelijker en beter als een PiC voor de wat grotere toepassingen. Er zijn veel voorbeelden van te vinden.

blackdog

Golden Member

Hi,

Paul50
Stuur mij even een e-mail als je wilt overleggen over de processor/coderen.

Even over de te gaan gebruiken processor, de Arduino is erg makkelijk te programmeren en relatief goedkoop.
De PIC die ik voorstelde is nog goedkoper dan de Aurduino en heeft ook veel aansluitingen.
Nadeel van de PIC is dat je een programmer moet hebben, of iemand moet dit voor je kan doen.
En als dit van de grond komt, wil ik het programmeren voor een kleine aantallen PIC processoren wel op mij nemen, zeg niet meer dan 50 stuks.
Ik denk niet dat er hier meer mensen zijn die de voeding gaan bouwen met deze uitbreiding...
Als het een Arduino wordt, is deze programmeer service niet nodig.

230V functie
Deze heb ik bedacht omdat als de processor vaste omschakelpunten heeft voor de transformator tabs, en je ook de 230V meet,
je dit omschakelpunt kan laten meelopen met de variatie van de 230V netspanning, hierdoor is minder vermogens verlies bereiken.
Dit leek mij een leuk stukje inteligentie.
Om het nog duidelijker te maken, zeg de voeding staat op 10V ingesteld en je draait de spanning hoger naar 12V waar je dan mee wilt werken.
Het omslagpunt voor het volgende relais zit bij 11,8V vast geprogrammeerd en zo gekozen dat je voeding dan ook bij 220V nog bromvrij werkt dropout spanning).
Maar op het moment dat jij die 12V nodig hebt, is er 236V netspaning aanwezig en kan dat kantelpunt dus omhoog, snappie?
Dat de netspanning ook in het display kan komen te staan is natuurlijk ook leuk :-)
Als je de electronische voorregeling gebruikt zoals ik dit ga doen, dan is bovenstaande functie niet nodig.

De door relais bediende spanning functies.
De uitgansspanning van de voeding wordt bepaald door de stroom die door de potmeter loopt.
Bij de voorgestelde 20K 10 slagen Spectrol potmeter is dit rond de 1,5mA.
1,5mA bij 20K geeft 30V.
Door relais kan je dus de waarde van de weerstand die de potmeter vertegenwoordigt aanpassen.
Ook de "Mute" functie werkt zo, deze sluit de potmeter kort en er blijft dan nog ee nzeer kleine spanning op de uitgang staan.
Deze is afhankelijk van de offset van de opamp en de bedrading naar de schakelaar en zijn overgangs weerstand.
Als je dus schakeld van de hoofd potmeter naar de potmeter die hier via een relais aan parallele staat kan je de voeding moduleren op een lage frequentie.
Als je dit combineerd met een tijd functie kan dit handig zijn.

De door relais bediende stroom functies.
Voor de stroominstelling is dit het zelfde, er kan een extra weerstand parallel worden gezet aande potmeter.
Ook de schakelaar die het stroombereik insteld kan via een relais door de processor gestuurd worden.
Door de tijdsturing kan je b.v. ook de stroom van een te laden accu na X uur naar druppel laten gaan.

NOGMAALS!
Ik ben mij bewust dat alles ook door DA converter's kan worden geregeld enz, maar dit moet een toevoeging worden die het extra leuk maakt
zonder dat de schakeling/performance van de voeding wordt aangetast, dus let daar op met de eventuele opmerkingen!

Relais
Voor de relais denk ik aan de bekende NEC, MESEI, OMRON en vele anderen die relais maken die in een DIL IC voetje passen.
Deze relais zijn in meerdere soorten contacten en spoelen te verkrijgen en ik denk dan an de 2x wissel met enkele spoel,
het standaard modelletje.

Ik hoor graag weer jullie input!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voordeel van een microcontroller is dat interactie met een PC via RS232 of USB mogelijk is, een arbitrary functie met instellingen en log gegevens kan qua instellingen en grafisch veel mooier in b.v. een web applicatie of VB programma dan op een 2x16 display.

Wat ik ook handig vindt is niet alleen begrenzing van stroom of spanning maar ook afschakeling (mute) indien de ingestelde spanning of stroom wordt bereikt in combinatie met wel of niet een automatische reset.
Vooral handig als je te s 'avonds te lang doorgaat en het niet meer zo overziet :-)

Ontwikkeling van software doe ik overigens altijd op een PIC die ik goed ken en groot genoeg is zoals de 18F4450, 16F877a, 16F628, en de 16F819.
Als de software min of meer gereed is zoek ik er pas een bijpassende (goedkoopste) PIC bij.

Voor het meten van de netspanning ben ik wel benieuwd hoe je de praktische uitwerking voor ogen ziet, waar je denk ik in geïnteresseerd bent is het gebied van +/-200 t/m 250 volt AC wat vervolgens omgezet wordt naar een ontkoppeld en bruikbaar 0-5volt DC signaal.

[Bericht gewijzigd door Paul50 op zondag 20 december 2015 13:09:54 (14%)

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
blackdog

Golden Member

Hi Paul50,

Yep, de netspanning tussen 200 en 250V.
Maar ik zou dit niet gaan gebruiken omdat ik de electronische dissipatie begrenser prefereer.

Er zijn mensen die daar anders over denken, daarom heb ik het toch op mijn "short list" gezet.

Detectie gewoon uit een secundaire wikkeling en dan DC schalen zodat het makkelijk binnen het dynamische berijk valt van de ingang van de processor.
Moet allemaal niet te moeilijk/complex worden dus het wordt gewoon een piekdetector :-)

Uitlezen van de stroom wordt denk ik te lastig, dan kom je aan de limit die ik stelde dat er niet aan het ontwerp gesleuteld mag worden!
Er is wel een mogelijkheid denk ik met de moderne stroom meet IC's die een stroom naar "0" potentiaal sturen.
Maar het wordt al snel weer een complex geheel.

Maar blijf vooral input geven :-)
De keuzes die zinnig/leuk zijn blijven vanzelf over.

Wat processor betreft, als jij het in een PIC wilt duwen heb je mijn zegen, type is aan jou jij het de kennis daarvan.
Het wordt jouw software kunstje met mijn interface electronica er omheen zodat we samen een leuk stukje electronica krijgen :-)

Voor het geval dat je een rotary encoder gaat gebruiken (lijkt mij heel zinnig) ik gebuik liever een aantal poorten dan software de-bouncing.
Ik heb een broertje dood aan de meestal gammele manier in de software voor rotary encoders.
Pulsdrukers schijnt meestal goed te gaan, maar b.v. een 40106 heeft 6 poorten waar ik perfecte de-bouncing per poort van kan maken en kost bijna niets.

Dit extern oplossen maakt het reageren op input een stuk sneller, ik ben van het type dat direct feedback verlangt als ik een knop indruk of een encoder draai.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Beste Blackdog, allen,

met betrekking tot het ontwerp van de voeding, kan ik weinig input geven. Ik volg het met belangstelling. Maar ik heb wel een paar kanttekeningen.
In het ontwerp dat nu voorligt, worden componenten gebruikt die over pakweg 10 jaar nog te verkrijgen zijn. Dat is maar de vraag met betrekking tot de periferie die nu wordt voorgesteld met processoren en dergelijke. Ik heb al een aantal keren LCD-displays moeten vervangen.
In mijn beroepsleven had ik bij dit soort discussies altijd veel steun aan de uitspraak "het betere is de vijand van het goede". Misschien is een benadering om de voeding uitbreidbaar te maken met de voorgestelde opties een veiliger weg.
Verder, Blackdog en heer Miedema, lof voor jullie activiteiten. Van Simon Vestdijk, de inmiddels reeds vergeten romanschrijver, werd gezegd "dat hij sneller kon schrijven dan God kon lezen". Als ik jullie produktie zie, bekruipt mij eenzelfde gevoel. Chapeau.

Prettige feestdagen!
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
leime

Golden Member

Op 19 december 2015 10:27:43 schreef blackdog:

Verder wil ik dit nog even kwijt...
Nee necessaryevil, dit gaat niet over jou ;-)
Geen enkel animo schijnt er aanwezig te zijn om te helpen om deze voeding op te leuken met een processor,
hier wordt ik wel een beetje verdrietig van...

Hallo Blackdog,

Dit is even een snelle reactie, had ik al in de planning, maar had het erg druk met de studie. Gellukig is het nu vakantie en ga deze week eens aan de slag met je lijstje.

Ik zie dat paul50 zijn hulp ook aangeboden heeft. Misschien kunnen we samenwerken, voor twee platformen (avr + pic).

Later meer.

Groeten,
Emiel

Zoals al eerder vermeld heb ik de NA-01 voeding in elkaar gezet.
En het werkt, maar nog niet optimaal.
De schakeling is stabiel, dwz. hij oscilleert niet bij uitgangsspanningen van 0-30V en stromen tot 5A.
De temperatuurstabiliteit van de referentie vond ik niet goed genoeg.

Dit plaatje is gemaakt na een half uur opwarmen. De LT1021 was afgedekt met een stukje piepschuim. Het is een LT1021D (van Reichelt), dus de slechtste, met tempco max. 20ppm/C, dat is 100µV/C, en een LT431AC (ST) als voorregelaar. Inmiddels wat betere refs binnen gekregen (en ook een aantal ADA4077's :) )De ruis van mijn refspanning is ook wat hoog, rond 10µV rms.

Dit is 1000x versterkt, 5Hz-22kHz, ruis versterker 3µVrms rti. De hoge waarde kan aan mijn meetmethode liggen.
Ik ga de referentie schakeling opnieuw bouwen. Met serieregelaar en beter referentie-ic. (Ik durf het bijna niet te vragen..., maar is er een speciale reden om de TL317 te gebuiken? Ik heb hier de LM317L, de specs zijn hetzelfde).

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.