Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Ik heb een oud elektrisch klokje wat het niet meer doet, daar wil ik het schema van tekenen en kom een onbekend onderdeel tegen wat ik meet googlen ook niet kan vinden.
Het is het onderdeel waar volgens mij 1l D opstaat.
Wie kan het me zeggen?

Arco

Special Member

Is een BC848C...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 23 juli 2016 17:54:09 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heel erg bedankt, kan ik weer even verder.

Trouwens, hoe zoek je dit soort dingen nu op het internet?

Arco

Special Member

Google -> '1L SMD code'... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Verbijsterend nu vind ik het wel.

maartenbakker

Golden Member

Let trouwens op dat het alleen dankzij de foto is dat we je zo snel konden helpen (waarvoor ook complimenten, een mooie scherpe foto is meer waard dan 1000 woorden). De overgetypte code bevatte 2 typfouten op 3 tekens totaal.

De juiste code was 1LD

Wel grappig trouwens, een klokje met losse SMD-transistor(en) erin. Europees fabrikaat uit de jaren '80 of '90 ofzo?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 juli 2016 18:46:07 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het uurwerk is een Hechinger, het jaartal heb ik nog niet kunnen vinden.
Het is wel een redelijk gedateerd model, zelfs met een elecktrische slinger.

Hier een transistor met als opdruk zdw.
Weet iemand wat dit Is?

ik wil alles weten over pic stap voor stap
rob040

Golden Member

Dat is zeer waarschijnlijk een PBSS5350T van NXP.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 augustus 2016 14:12:23 schreef kevinonline:
Hier een transistor met als opdruk zdw.
Weet iemand wat dit Is?

Ook aan jou de opmerking dat je beter geen typfouten kan maken als je codes op onderdelen overtypt. 3 fouten op 3 letters is echt teveel. Verder sluit ik me aan bij rob040, ZD voor PBSS5350T, W voor China.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een Victron Phoenix 12V 180W zuivere sinus omvormer gekocht.
Nu zit daar een sigarettenaansteker-plug aan. Er zit ook een soort rood staafje aan wat je kunt uitklappen. Aan het uiteinde zit een soort haakje.

Weet iemand wat dat is?

Plaatje van zo'n stekker: https://www.campshop.nl/dbfotos/prd_1556_image.jpg
Dat rode lijntje kun je dus uitklappen (max. 90 graden hoek), scharnierpunt zit aan de kant waar de draad in de plug gaat.

Hugo Welther

Moderator

Handgreepje? Palletje om de rode maat adapter te lossen?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
evdweele

Overleden

Ik heb me hetzelfde afgevraagd toen ik zo'n 12V autostekker in handen kreeg.
Voor een handgreepje is het rode dingetje te zwak en het raakt de adapterring niet. En dan dat haakje?
In de datasheet op de website van Conrad staat wel de stekker netjes getekend, maar waarvoor het rode dingetje dient staat er niet bij.
Voor de duidelijkheid heb ik het zelf even rood gekleurd.

Edit:
Ik had op de Conrad site verder moeten lezen:

Met schroefcontacten, schroefbare trekontlasting en te vergrendelen compensatiehuls door bajonetsluiting, uitklapbaar trekgereedschap. Met geïntegreerde, verwisselbare fijnzekering. Geschikt voor sigarettenaansteker en genormaliseerde stekkerdozen.

Edit 2:
Dient het haakje misschien om de adapterring uit de sigarettenaansteker te trekken als die een keer blijft hangen?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Die edit2 was ook mijn vermoeden voordat ik hem las. Tot er iemand met een betere hypothese komt, sluit ik me erbij aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Klopt als een bus, dat hebben de mijn ook zo :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Bussen kloppen nietTidak, bussen sluiten.
Zwerende vingers kloppen.

festina lente
Shiptronic

Overleden

om de losse rode ring uit je auto te trekken als die is blijven hangen
https://www.campshop.nl/dbfotos/prd_1556_image.jpg

(stekker erin drukken en kwart slag draaien werkt ook)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Op 27 augustus 2016 18:40:03 schreef pietplof:
Zwerende vingers kloppen.

Kloppen met een zwerende vinger doet AU! ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

@Pietplof
Ik heb wel eens gehoord dat iets op een drumstel klopt (= slaat) en dat ding kan soms behoorlijk zweren.....>:) (gelukkig zelf nooit mogen ondervinden)

Toch schijnt de Nederlandse taal a bus héél lang met het kloppen als een bus behept te zijn. Het is niet voor niets dat je zaken het beste in een goed sluitende bus kunt bewaren (met een goed sluitend (= passend = 'kloppend' deksel wel te verstaan.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is vermoedelijk een weerstandsnetwerkje / verzwakker. Maar hoe heet het officieel en waar wordt het gebruikt?

(Ik heb een zak van dat spul liggen en geen idee wat ik ermee moet.)

Hugo Welther

Moderator

Dit lijkt een "thin film h-path attenuator met 12.5db verzwakking.
Een h-path is een balanced T-path verzwakker.

Verzwakkers worden zowel in HF als LF technieken gebruikt om signaal niveaus aan te passen. Gezien de afmetingen zal dit voor HF zijn.
http://www.nu9n.com/tpad-calculator.html

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fatbeard

Honourable Member

Gelet op de de constructie zou ik deze echt niet boven 1MHz willen gebruiken: 12.5dB vraagt voor HF toch al wel om afschermingsmaatregelen tussen in- en uitgang (anders haal je misschien niet eens 12dB), en die zie ik hier niet...

Mijn beste gok (vanwege de impedantie) is dat ze gebruikt werden in professionele audio apparatuur, of misschien in telefooncentrales (al zou ik dan eerder 600Ω verwachten).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Telefoon kan ook wel kloppen met 800 ohm. Zie bijvoorbeeld https://www.circuitsonline.net/forum/view/122958

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 augustus 2016 19:05:05 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een vriend van mij is de trotse bezitter van een Super Shoot. Hij heeft echter geen flauw idee waar het ding voor dient, en om eerlijk te zijn, ik ook niet. Google leverde niks op, misschien weten jullie het?

Ik heb een signature dus ik ben

Dit topic is gesloten