Heren,
Wat is het opeens weer gezellig op CO
Een oase in de grijze stroom van “Help mijn wasmachine/elektrische fiets/TV is stuk” topics...
Alleen hierboven staan voldoende aanknopingspunten voor een paar leuke & leerzame topics. Van correct meten met een digitale scope tot spectrale inhoud van kanonschoten en andere pulsen
Belangrijkste resulterende info voor de meelezende Delta bezitter is dat het goed is om je Delta eens aan de scope te hangen om te checken of alles nog OK is. Maar niet te veel zorgen te maken over wat je precies ziet. Het kan van alles zijn.....
Het is uiterst leerzaam om je voeding dan eens uit te zetten, en kijken wat er overblijft op de scope... Of de netstekker uit het stopcontact trekken, of de meetkabel(s) losmaken van de voeding.....
Dus, zolang je niet meer zie dan een wat ruiserig signaal, zeg kleiner dan 10mVtt: geen zorgen maken.
Want, het werd al eerder opgemerkt: ook zeer oude Delta voedingen kunnen nog steeds prima werken!
Hier een voorbeeld van mij.
Vorig jaar kwam ik op de Jutberg dit mini Delta voedinkje tegen:
Een mooi broertje van de stroombron van flash2b Ik weet niet precies hoe oud hij is, de schema’s zijn van juni 1966. In de manual wordt nog trots vermeld dat hij geheel met silicium transistoren is uitgevoerd
Van binnen zag hij er zo uit:
Je kunt op de foto goed zien dat de rubber seals van de elco’s gebarsten zijn. Dat ziet er niet best uit...
Toch heb ik er in deze conditie aan gemeten. En de resultaten waren prima!
Mooi dynamic load gedrag, en een lage ruisvloer:
Maar ja, hoelang blijven die elco’s nog werken.... Toch maar besloten om ze allemaal te vervangen.
Achterliggende gedachte was dat ik dan zeker wist dat dit voedinkje weer lang mee gaat. En ingezet kan worden zonder bij na te denken, en zonder risico.
Daarna natuurlijk weer gemeten. Die nieuwe elco’s zullen toch wel een verbetering gegeven hebben.
Het zijn tenslotte allemaal hele mooie (en dure) long-life types, 8000uur, 125°C...
Nou, eigenlijk niet.... Als je goed kijkt is de ruisvloer met de nieuwe elco’s zelfs net wat hoger....
Ik heb net die spectrum meting nog even over gedaan. De ruisvloer zit nu tussen de 2 vorige metingen in. Kennelijk worden die elco’s toch nog wat beter na een half jaartje inlopen
Die originele instelpotjes zagen er ook niet best meer uit.... Maar ze zijn van een apart type, met 4 pootjes waar ik geen (elegante, drop-in) vervanger voor heb. Met een paar keer heen en weer draaien leken ze het betrouwbaar te doen. En ze zijn alleen maar voor het ijken van de meter (U en I).
Dus heb ik ze een beetje schoongepoetst , en daarna de meter opnieuw gejusteerd.
Ik heb gister nog even gecheckt, en de meters kloppen nog steeds precies.
Dus.... moraal van dit verhaal. Als ik niks gedaan had, dan had dit voedinkje ook nog steeds (na 45 jaar?) prima gewerkt. Eigenlijk zelfs net iets beter dan nu.... Alleen, de vraag is: hoelang nog
Groet, Gertjan.