Delta voeding revisie & reparatie tips

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Inderdaad.... Na 2x Flukes te zien op de gevoeligste mV stand brandt dat een beetje in op mijn fosfor :-) Dan zie ik wel de getallen, maar niet meer de eenheid...

Nu even nageslagen zag ik overigens dat jouw SM6020 op 40kHz schakelt, en dat valt natuurlijk prima binnen de 8845A bandbreedte.

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 november 2016 11:01:05 schreef miedema:
Ha Tidak Ada!

Met de TPS 030-10 heb ik geen ervaring.
Wel denk ik dat een autolamp een slechte testbelasting is.... Koud heeft die lamp een weerstand van slechts een paar tiende Ohm. Een lastige load voor een voeding om mee op te starten. Probeer het eerst eens met een Ohmse belasting.

groet, Gertjan.

OK. Ik kom re later op terug. Ben nu mijn werkplek aan het reorganiseren....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Nog even terug naar flash2b

Op 26 november 2016 19:15:22 schreef flash2b:
Het is in de Fluke meting wel V en niet mV. Dus een rimpel van 19.6mV RMS dus meer als de spec van 10mV Top Top.

Weet je zeker dat die Fluke meting van je wel klopt?
Door het inschakelen van dat 2nd measurement display moest de meter z'n ingangsverzwakker terugschakelen van het 100mV bereik naar het 10V bereik (Om de DC meting niet te oversturen)
Daardoor verslechter je de signaal/ruis van de AC meting met 40dB...

Even een voorbeeldje. Ik heb even de ruis gemeten van een mini Delta (D030-0.3) die nog op tafel stond:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_9008-Delta-D030-0,3_ruis-Fluke-8846A-onbelast-600pix.jpg

OK, een ruis van 50,6µV
Daarna alleen de 2nd measurement er bij gedrukt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_9006-Delta%20D030-0,3_ruis-Fluke%208846A-2nd-meas-600pix.jpg

En nu meet ik 48,5mV. Bijna 1000x zo veel....

Nu zal het verschil bij jou kleiner zijn, omdat de te meten ruis groter was.
Maar ook als ik naar je scope plaatje kijk dan denk ik dat die ong. 60mVtt ruis een stuk lagere RMS waarde moet opleveren.
(Op de scope was de ruis van die Delta D030-0,3 van dit voorbeeld ong. 6...7mVtt)

Edit: Nog even het 8846A manual er op na zitten lezen.
De True-RMS meting wordt gespecificeerd tot een maximum crest factor van 5.
Misschien is deze meter toch niet zo geschikt om een vooral ruisachtig signaal te meten....

groet, Gertjan.

Als een ruismeting met de helft reduceert doordat je een scoop parallel zet, dan is die ruis m.i. heel hoog-ohmig. Bij een voeding ben ik geinteresseerd in de spanning die dat ding oplegt. Als ie zich boven de 1MHz nauwelijks met die spanning bemoeit en de TL van de buren veroorzaakt een ruis op m'n meting dan zal een schakeling die er aanhangt en acceptabel ontkoppeld (*) is toch niet last hebben van een ruis uit die voeding of de TL van de buren?

(*) De scoop is zo'n 10pF, toch? Dus 100nF aan de ingang is 10000x beter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

ik moest even schakelen, maar je reageert op deze post van een pagina terug, denk ik.

Die belasting is meer dan je denkt....
2 scope ingangen van 15pF plus een ½mtr BNC er tussen van 50 pF maakt samen 80pF. Bij 1 MHz is dat 2kΩ. Niet zó hoog ohmig. Als je dan bedenkt dat het 20MHz filter van de scope aanzetten flink scheelt, en dat bij die 20MHz je 80pF nog maar 100Ω is, heeft dat dus flink invloed.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat een ontkoppel C in de te voeden schakeling die ruis prima filtert, dat had ik in deze post ook al aangegeven.

flash2b

Special Member

De meting herhaald, maar nu met 2nd measure uitgeschakeld.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20161127_104326_cleaned.jpg

Heel vreemd, bijna precies 1000x zo laag.

Ik vertrouwde deze meting niet, dus toen ben ik in de meting instellingen van mijn Rigol DS2102A gedoken. Die kan ook Vrms meten !!

Hieronder het resultaat
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/noise%20delta%20sm6020-2.png

De Vrms geeft 18.5mV aan. Dat lijkt dus te kloppen met de waarde die ik met mijn Fluke vond met de 2nd measure aan. En ook veel realistischer kwa waarde.

Meting met de 8845A in het mV bereik lijkt mij dus niet te kloppen. Iemand die dit kan verklaren ???

Edit:
Ik denk dat de de 8845A filtering toepast in het mV bereik. Mijn MetraHit 29S heeft 1.8mV aan 10x minder maar iig niet 1000x minder wat een onwaarschijnlijk lage waarde is.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 27 november 2016 11:27:11 (11%)

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Het (enige) goede nieuws is dat jouw en mijn Fluke metingen overeen komen :-)

Maar, zoals ik hierboven al aangaf, de spec voor RMS metingen met deze Fluke is tot een crest factor van 5.... En daar voldoet dit ruiserige signaal natuurlijk helemaal niet aan.

Ik heb het manual voor de DS2000A opgezocht. Daar wordt helemaal niet aangegeven aan welke voorwaarden het signaal voor de RMS berekening moet voldoen...
Dus ook die uitkomst zou ik met een grote korrel zout nemen....

Voorlopig lijkt het er op dat we het moeten doen met piek-piek metingen (en daar blijken al plenty variabelen in te zitten...) Of we moeten een meter zoeken die ouderwets RMS meet door de warmteontwikkeling in een weerstand te bepalen :-)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

De Hameg metingen zijn gedaan met 50KSa/S en mijn Rigol met 10MSa/S. Het aantal Mpts wat in mijn screen shots ziet is dus vele malen meer als op de Hameg's.

Het interpreteren van de ruis ter vergelijk is hierdoor wel moeilijker.

Met een cursor meting op mijn scope kwam ik ook tot ongeveer max 20mV.

Dat van de Fluke blijft raar, ook met de crestfactor van 5 zou die in het mV bereik toch niet 1000x zo weinig moeten aangeven als in het V bereik ?

Maar goed, dit topic ging over primair Delta voedingen en secundair aan het meten daarvan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Leuke discussie heren :-)

Ik wil even iets toevoegen, of eigenlijk is het Matt Duff van Analog Devices die dat doet.
Deze legt in onderstaande video uit, wat de verhouding is tussen RMS Noise en Peak-toPeak Noise.
Psst... kijk naar alle video's van Matt Duff hij is erg goed in het uitleggen!
https://www.youtube.com/watch?v=-KcODSYXiZA

Gertjan heeft ook een goed punt met de AC meting als dual display bij moderne multimeters.
Ik heb nog niet meegemaakt dat bij deze "dual metingen" en bereiken worden overgeschakeld om bijde spannings metingen optimaal te doen.
Bij de KeySight 34461A kan je dual metingen doen voor spanning en stroom en daar hoor je dan ook de relais omklappen voor iedere meting.
Dat is traag en vergroot de slijtage aan de relais, maar voor een AC meting op een DC bereik heb ik nog geen klapperende relais gehoord.
Het is mijn inziens dan ook beter hiervoor apparte metingen te doen met je DMM.

Eerst even dit, waarom ik dit een leuke discussie vind.
Doordat steeds meer mensen goede meetapparatuur kopen, kan als ze daar interesse in hebben, steeds meer inzicht verkregen worden in het EM veld, zeg maar de stoorbronnen om ons heen.
Het is vrij shockerend als je van een goede analoge scoop overgaat naar een goede digitale scoop, wat een bagger zie je allemaal!
Nee, je digitale scoop is niet stuk :-)

Terug naar de ruismetingen met een RMS multimeter, de crest factor geld voor als je tegen het maximum van je meetbereik aan zit.
Zit ruim lager dan kan de crest factor groter zijn, zit je nu weer te laag in het meetberijk dan gaan vaak bandbreedte van de meetelectronica en DC errors in de converter meespelen.
Ik heb geen idee hoe de digitale RMS converters in b.v. de KeySight 34461A werken bij kleine signalen op een meetbereik.
Alle ouderwetse RMS converter zoals die van Analog devices(AD637), die nog steeds veel wordt toegepast hebben dit bandbreedte probleem.
Zie dit stukje uit de datasheet van de AD637.
http://www.bramcam.nl/Diversen/AD637-01

Dit is weer iets anders wat ruismetingen betreft.
Ik wil weten hoe de ruis en DC stabiliteit er uit ziet va neen OPA140 opamp.
Dit is een lange termijn meting d.m.v. mijn opamp testkastje met het pas gemaakte 10Hz filter er achter.
Dit is bijna 6 dagen als meettijd en de schaal is niet mV maar uV! omdat er 1000x versterkt wordt.
Wat zie je nu in de ruis die door mijn filter beperkt wordt tot 10 Hz bandbreedte.
(ook het aantal PLC beperken de bandbreedte ( het aantal metingen per seconde van het gebruikte meetinstrument ))
Je ziet de temperatuur veranderingen in de meetomgeving, vooral het aan en uitgaan van de verwarming en een opgaande drift.
Maar er is nog iets aanwezich, kijk naar de uitschieters naar beneden, is dit Popcorn Noise of apparatuur in de buurt van de meetomgeving die stoord.
http://www.bramcam.nl/Diversen/OPA140-Noise-01.png

Waarom vertel ik dit, ik meet hier tot 10Hz! en dan nog kom ik allerlij verschillende stoorbronnen tegen in mijn metingen.
Wat denken jullie allemaal dat er allemaal voorbij komt als je meet met 20Mhz of 500Mhz bandbreedte op de gevoeligste stand van je meetinstrument...

Alles beneden de 10mV dat je wilt meten kan je beter via coax kabels doen.
Denk om commonmode stoor signalen.
Meet je symetrisch, dan kan het niveau met een beetje afscherming beter dan 100uV zijn.
Ik kan met mijn AP Analyser (symetrisch) met de te meten schakeling in een metalen kastje vaak tot een paar uV meten.

flash2b
Je Fluke meting past wat mij betreft gewoon binnen dit topic, het geeft goed aan waar metingen mis kunnen gaan bij metingen aan voedingen :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Inderdaad gaat dit topic eigenlijk over het repareren en servicen van Delta Voedingen. En ik hoop dat ook anderen hun reparatie /revisie ervaringen hier vertellen, zodat de gezamenlijke ervaring groeit :-)

Maar het leuke van zo'n topic is ook dat je gedwongen wordt om (weer) na te denken over dingen waar je anders aan voorbij gaat. Zoals hier met rimpel/ruis metingen....

Dus toch nog even door....

Ik heb de uitgangsruis van die D030-0.3 van het voorbeeld hierboven nog even geprobeerd met m'n Hameg te meten. Op de Fluke 8846A kwam ik toen uit op 50,6uV.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-D030-0,3-ruis-12V-0,2A-belast-600pix.png

De kleine getallen rond de golfvorm en onderin zijn de "Quick View" metingen. Die worden gedaan op de data op het scherm. Dus zodra je wat verandert aan filtering, smoothing etc veranderen die dus mee.... Bij nader inzien dus totaal onbetrouwbaar :-)

De grote cijfers rechts boven in zijn hardware voltmeters. Ik denk dat de data daarvoor rechtstreeks uit de AD converter komt. Wat je ook doet, zij blijven hetzelfde aangeven.

Met die 91µV klopt dat wel enigszins met de Fluke, als je bedenkt dat die (door dat de crest factor eigenlijk te hoog is) wel te weinig aan zal geven. Maar ook in het manual van mijn Hameg kon ik niets vinden over bij welke golfvormen die RMS meting nog wel of niet betrouwbaar is...

Omdat je het hebt over de Samplerate heb ik hetzelfde ook nog een keer gedaan op 33MSa:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-D030-0,3-ruis-12V0,2A-33MSa-600pix.png

Dat ziet er inderdaad heel anders uit. De Quick View metingen geven nu de dubbele piekwaarden. Maar de Hardware meters linksboven zijn minder veranderd. Mogelijk zijn ze nu nauwkeuriger omdat ze nu uit meer data konden berekenen.

Dat je 1000x zo weinig op je Fluke zit er (deels?) in dat je nu op het 100mV bereik meet, i.p.v. op het 10V bereik. Dus niet meer door een 40dB verzwakker, waardoor je eerst in de ruisvloer van de meter belandde.

Edit: Ik zag de post van Blackdog pas toen ik gepost had...
De link naar die Matt Duff video is prima. Als een scope voor de berekening van de RMS waarde Matt Duff's methode via de standaard deviatie gebruikt, zou dat dus betrouwbaar kunnen zijn.
Voor mijn Hameg zou dat gelden voor de "Automatic Measurements"(links boven), en natuurlijk niet voor de "Quick View" metingen.

Die AD637 datasheet is tamelijk dramatisch voor frequentiebereik bij kleine signalen... Ik heb nog even de 8846A specs nageplozen, maar daar staat helaas niks apart vermeld over het frequentie gedrag onderin het 100mV bereik. Maar veel minder bandbreedte is natuurlijk sowieso ook een reden dat de Fluke minder aangeeft.

Overigens Bram, dit is een nieuw topic... En dat gaat over reparatie en revisie ervaringen van Delta voedingen :-)

Edit2: En Blackdog heeft helemaal gelijk: dit onderstreept weer mooi het gezegde "Het is makkelijk om te meten, maar weten wat je meet is een stuk lastiger" :-)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Ik heb wel geen Delta maar er wel mee gewerkt.

Over meten met een DSO. Wat je ziet is niet wat je DSO meet. Die meet geen lijnen maar punten.
Er zit tussen de losse punten een, redelijk goede, wiskunde functie om de punten te verbinden.
Zet die maar eens uit.

miedema

Golden Member

Ha René,

Jij bent altijd welkom, met of zonder Delta toegangskaartje :-)

Meteen even gekeken naar dezelfde uitgangsruis als hierboven met puntweergave.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-D030-0,3-ruis-belast-dots-600pix.png

Wat leuk is, is dat dan meteen de Gaussiaanse distributie in de ruis te zien is. Zodat de standaard deviatie (= de RMS waarde volgens de Matt Duff video van Blackdog) redelijk in te schatten is.
Maar... ook dat wijkt weer af van wat de voltmeters van de scoop aangeven :-( (Ik zou hier iets van 0,3mV schatten)

Verder is het hier wel uit duidelijk waarom op de digitale ruis veel hoger lijkt dan op een analoge scope. Als je goed kijkt dan zijn die puntjes all over the place.... De rode pijltjes bij de voltmeter geven aan dat er zelfs buiten beeld zijn. Op de analoge scope zijn dat uitschieters die je gewoon niet meer ziet, maar als je die ook met lijnen gaat verbinden, en dus zichtbaar maakt...

Het zijn natuurlijk de aller buitenste punten van de Gauss curve, en de vraag is of je ze wel wilt zien, en wat je nog wel/niet wilt meenemen om de top-top waarde te bepalen...

Er zijn meer HMO dingen die niet helder uit het manual komen, maar om hier niet te ver off topic te raken stuur ik je een mailtje.

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Volgens mij zit er in het plaatje van de HMO3052 welke met 33.3MSa/s is gemaakt meer diepte als je wat instellingen van je scope verandert. Het ziet er nu zo plat uit (t.o.v.. mijn Rigol). Dan is die dot mode oplossing niet nodig, want zie je uit de intensiteit waar je naar moet kijken. Ik lees op de EEVBlog dat de HMO3052 32 intensiteit levels heeft, maar om die te zien moet je max sample rate kiezen en niet automatic of max update rate. In het voorbeeld staat de Display Intensiteit op 29%.

De false colors kan je ook gebruiken als een soort heat map. (mooie optie !)

blackdog

Golden Member

Hi René, :-)

Wat je ziet is niet wat je DSO meet

Dat is natuurlijk wel waar! *grin*
Ook hierbij geld weer, dat je wel weet hoe het meetinstrument, hier de DSO ingesteld staat.
Dit bedoeld René, tussen de meetpuinten, weet je niet wat er gebeurt, maar dat is ook buiten de bandbreedte van de instellingen van het meetinstrument.
Ik heb bij deze meting er voor gekozen, dat de scoop software de puntjes niet verbind, dit maakt het moeilijker de meting af te lezen,
maar is wel een "natuurgetrouwere" weergave van de metingen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Sampling.png

Voorbeeldje van de bandbreedte/resolutie
Dat geld ook voor b.v. ook voor een digitale opname van het Concertgebouw Orkest.
De sample frequentie en de bitwaarde bepalen de nauwkeurigheid van de opname.
Het verbinden van de puntjes kan je zien als het Low Pass filter achter de DA converter in je CD speler.

Gaat de sample frequentie nu naar 22KHZ, dan hoor je nog maar tot ongeveer 10KHz audio frequenties.
Je kan nog uitgebreid van de muziek genieten ondanks dat iemand die nog goed hoort denkt wat is het dof...
Bij 8Khz sample frequentie herken je nog uitstekend dat het Overture 1812 is.
Nu gaan we samplen op 1KHz, het wordt moeilijk te herkennen welk muziek stuk het is, je zet het een stuk harder...
Niet veel later zit je te trillen op je stoel, dat waren de kanon schoten *grin*

Die basfrequenties worden nog uitstekend weergegeven!
Ben je nu alleen geinstresseert in de kanon schoten, dan is die 1KHz sample frequentie ruim voldoende.
Wil je nu tijdens de zachte pasages een muis een scheet horen laten,
dan zal je waarschijnlijk op 24 of 30 bit diepte moeten samplen bij een sample frequentie van 384KHz.
Zelfs tijdens de kanonschoten is door goed filteren, zelfs de muizenscheetjes er uit te filteren door de zeer hoge resolutie en bandbreedte die er dan gebruikt worden.
Wordt bij deze instellingen (30bit, 384KHz) de kanon schoten nu beter opgenomen/weergegeven, ik denk het niet :-)

En ik vind dat dit nog steeds bij de reparatie van de Delta voedingen hoort.
Deze Delta voedingen, vooral de lineaire typen, staan er om bekend dat ze weinig ruis en brom aan de uitgang leveren.
Het meten van deze eigenschappen horen mijns inziens bij de reparatie van deze voedingen.
Doordat het stoorniveau laag is, wordt het moeilijk dit stoorniveau te verifiëren.
En het is goed om te weten, dat door verkeerde meettechnieken er meer storing zal worden gemeten, dan dat de voeding zelf leverd.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Bram, dat klopt niet helemaal.
Stel het 20MHz bandfilter in. Dan heb je minimaal twee filters in serie. Een analoog bij de ingang en een in software. Dat analoge filter is nooit ideaal en de bandbreedte is tot het HF -3dB punt.
Gevolgen zijn o.a. dat de verticale nauwkeurigheid afneemt en dat hogere frequenties, boven het HF -3dB punt, verzwakt doorgelaten worden.
Dat digitale filter is beter maar heeft ook beperkingen. ;)

De average functie is ook zo'n optie die de signalen "aanpast" .

Ik gebruik die functies ook.

Edit:
Bram, ik ken 1812.
Die kanonschoten hebben toch ook veel hoog?
(meten?)

blackdog

Golden Member

Hi René,

Wat ik bedoel uit te leggen is dat je uiteindelijk alleen meet wat je zou willen weten.
Je zal je meetapparatuur zo moeten instellen dat wat je ziet zinning is.
Verder zal je er voor moeten zorgen dat je meetmethode "schoon" is, zoals goed aangesloten en type kabels
en voorkomen van commonmode door b.v. massa verbindingen.

Bij het "zomaar" aansluiten van een meetinstrument om signalen beneden de zeg 10mV te meten in een vervuilde meetomgeving
bij grote bandbreedte, is de kans zeer groot dat je dan meer signaal oppikt van de buitenwereld dan van het te meten object, hier de analoge voeding.

Ik geef in een voorbeeld aan hoe je kan filteren en dat deed ik met een stukje muziek.
Ja ik weet dat bij bepaalde kanon schoten (ook de opname techniek speeld erg mee) er ook veel hogere frequenties zijn,
maar het gaat om het principe, de lage frequenties zijn dominant in dat voorbeeld.

Ik geloof er niets van dat een analoge Delta voeding 30-1 b.v. signalen van zeg 500KHz produceert aan de uitgang.
Ook al worden deze sterk weergegeven op een scoop.
Dat duid op een meetomgeving probleem en/of slechte bekabeling.
Sommige van deze storingen zijn lastig buiten de deur te houden, en bij het meten aan volledig analoge voedingen,
is 20KHz bandbreedte bijna altijd voldoende om en goede indruk te krijgen van het ruis stoor gedrag van deze voeding.
Vergis je echter niet, ik begin gewoon op 400MHz bandbreedte bij het meten(direct met de scoop, en ga dan steeds lager in bandbreedte.
Misschien oscileert er wel iets in de regelelectronica en dat wil ik niet missen :-)

Eigenlijk zijn alle niet afgeschermde niet symetrische meetkabels prachtige antennes!
Verder kan een analoge voeding als deze geheel zwevend is ook nog HF signalen uit het net oppikken.
Proberen is het beste, of je wel of niet de kastaarde gebruikt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Heren,

Wat is het opeens weer gezellig op CO :-)
Een oase in de grijze stroom van “Help mijn wasmachine/elektrische fiets/TV is stuk” topics...
Alleen hierboven staan voldoende aanknopingspunten voor een paar leuke & leerzame topics. Van correct meten met een digitale scope tot spectrale inhoud van kanonschoten en andere pulsen :-)

Belangrijkste resulterende info voor de meelezende Delta bezitter is dat het goed is om je Delta eens aan de scope te hangen om te checken of alles nog OK is. Maar niet te veel zorgen te maken over wat je precies ziet. Het kan van alles zijn.....
Het is uiterst leerzaam om je voeding dan eens uit te zetten, en kijken wat er overblijft op de scope... Of de netstekker uit het stopcontact trekken, of de meetkabel(s) losmaken van de voeding.....

Dus, zolang je niet meer zie dan een wat ruiserig signaal, zeg kleiner dan 10mVtt: geen zorgen maken.

Want, het werd al eerder opgemerkt: ook zeer oude Delta voedingen kunnen nog steeds prima werken!
Hier een voorbeeld van mij.

Vorig jaar kwam ik op de Jutberg dit mini Delta voedinkje tegen:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_5368-Delta-D030-0,3-600pix.jpg

Een mooi broertje van de stroombron van flash2b :-) Ik weet niet precies hoe oud hij is, de schema’s zijn van juni 1966. In de manual wordt nog trots vermeld dat hij geheel met silicium transistoren is uitgevoerd :-)
Van binnen zag hij er zo uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_5375-Delta%20D030-0,3_bovenaanzicht-600pix.jpg

Je kunt op de foto goed zien dat de rubber seals van de elco’s gebarsten zijn. Dat ziet er niet best uit...
Toch heb ik er in deze conditie aan gemeten. En de resultaten waren prima!
Mooi dynamic load gedrag, en een lage ruisvloer:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-D030-0,3_brom-ruis-origineel-600pix.png

Maar ja, hoelang blijven die elco’s nog werken.... Toch maar besloten om ze allemaal te vervangen.
Achterliggende gedachte was dat ik dan zeker wist dat dit voedinkje weer lang mee gaat. En ingezet kan worden zonder bij na te denken, en zonder risico.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_5399-Delta-D030-0,3_nieuwe-elcos-600pix.jpg

Daarna natuurlijk weer gemeten. Die nieuwe elco’s zullen toch wel een verbetering gegeven hebben.
Het zijn tenslotte allemaal hele mooie (en dure) long-life types, 8000uur, 125°C...

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-D030-0,3_brom-&-ruis-nieuw-600pix.png

Nou, eigenlijk niet.... Als je goed kijkt is de ruisvloer met de nieuwe elco’s zelfs net wat hoger....

Ik heb net die spectrum meting nog even over gedaan. De ruisvloer zit nu tussen de 2 vorige metingen in. Kennelijk worden die elco’s toch nog wat beter na een half jaartje inlopen :-)

Die originele instelpotjes zagen er ook niet best meer uit.... Maar ze zijn van een apart type, met 4 pootjes waar ik geen (elegante, drop-in) vervanger voor heb. Met een paar keer heen en weer draaien leken ze het betrouwbaar te doen. En ze zijn alleen maar voor het ijken van de meter (U en I).
Dus heb ik ze een beetje schoongepoetst , en daarna de meter opnieuw gejusteerd.
Ik heb gister nog even gecheckt, en de meters kloppen nog steeds precies.

Dus.... moraal van dit verhaal. Als ik niks gedaan had, dan had dit voedinkje ook nog steeds (na 45 jaar?) prima gewerkt. Eigenlijk zelfs net iets beter dan nu.... Alleen, de vraag is: hoelang nog :-)

Groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Het broertje zie er zo uit:
https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01437_cleaned.jpg

Het is een Delta CST 100.

Omdat het een stroombron is, lijkt het me dat de beste manier om daaraan te meten is deze te belasten met een precisie weerstand dan verloop te loggen. In en uitschakel gedrag kan met de scope door over de weerstand te meten.

Of zijn er andere manieren ?

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Leuk om je Delta stroombron weer te zien. Zo naast elkaar is je stroombron een maatje moderner, met z'n Stockli knop en bussen. Ook al de Delta kruiskopboutjes.
Verder helemaal met je eens: stromen zijn lastig te bekijken. Dus omvormen met een weerstand naar een spanninkje.
Als je de stabiliteit wilt meten, zorg dat je weerstand niet warm wordt, anders meet je het verloop van je weerstand :-)
Maar dat zal een open deur voor je zijn....

groet, Gertjan.

Dan doe ik er de 300V versie bij (E0300-0.1):

Grt Tijs

rbeckers

Overleden

Leuk. Een stapel Delta's omringd door o.a. Agilent, Fluke en Hameg.

Misschien een vraag die al eerder is gesteld:
Waarom maakt Delta geen analoge voedingen meer met die draaispoelmeters?

Er is op dit forum een, vrij zeldzame, overeenstemming dat die klassieke voedingen, bijvoorbeeld de 0-30V/0-1A uitvoering, goed zijn.

miedema

Golden Member

Ha Tijs,

Leuk om te zien.
De bovenste is zo te zien relatief recent, de onderste juist 1 van de oudste.
En..... kun je ons iets vertellen wat je er aan gedaan hebt om ze aan de pruttel te houden :-)

Edit:

Op 28 november 2016 11:17:52 schreef rbeckers: Waarom maakt Delta geen analoge voedingen meer met die draaispoelmeters?

Ik denk dat het het met kwalitatief goede, en dus ook relatief dure analoge labvoedingen lastig concurreren is...

Enerzijds zijn er veel goedkope labvoedingen op de markt, anderzijds is het aantal mensen dat een stille voeding waardeert omdat ze analoog ontwerpen sterk afgenomen.

Verder wil je nu van een labvoeding meer functionaliteit. Zoals de ingestelde stroom op de meter zien (zonder de ingang te moeten kortsluiten). Dat is lastig binnen het klassieke concept.

Wat betreft de analoge paneelmeter: Op hetzelfde frontpaneel oppervlak kun je 2 digitale meters kwijt. Meer functionaliteit: je ziet spanning en stroom tegelijk, minder aflees fouten, minder kwetsbaar èn veel goedkoper.

Delta Elektronika maakt overigens nog wel labvoedingen, de EST150.
Geheel aan de tijd aangepast. Hoog rendement (schakelend), maar stil. Maar niet zo stil als hun oude E serie voedingen :-)

groet, Gertjan.

Op 28 november 2016 09:55:43 schreef miedema:
Als je de stabiliteit wilt meten, zorg dat je weerstand niet warm wordt, anders meet je het verloop van je weerstand :-)

Dus een grote weerstand om de stroom op te vangen, en een veel kleinere weerstand om de stroom mee te meten. Toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 november 2016 11:19:45 schreef miedema:
En..... kun je ons iets vertellen wat je er aan gedaan hebt om ze aan de pruttel te houden :-)

sorry.. helemaal niets. Ze doen het allebei nog steeds prima. Net zoals de vele andere Delta voedingen die er hier nog staan. We hebben ze zelden stuk. En er staan er nogal wat op de universiteit hier..

miedema

Golden Member

Ha knifter,

Op 28 november 2016 11:42:26 schreef knifter:sorry.. helemaal niets. Ze doen het allebei nog steeds prima. Net zoals de vele andere Delta voedingen die er hier nog staan. We hebben ze zelden stuk. En er staan er nogal wat op de universiteit hier..

Dat is ook zeer welkome info...
En een pluim voor Delta Elektronika :-)

groet, Gertjan.