Ervaringen met de Duro AL205 Aldi multimeter

Kruimel

Golden Member

Ha iedereen,

Er werd al over gesproken op "Het grote interessante aanbiedingen topic deel 5", maar de Aldi verkoopt nu een goedkope multimeter die True-RMS zou moeten zijn. Om dat topic niet volledig te verstoppen met posts over deze meter open ik nu maar even een nieuwe topic met een paar waarnemingen die ik deed. Misschien heeft iemand er wat aan.

RAAF12 had al een paar foto's gepost, dus ik post alleen even een sfeerfoto:

https://farm1.staticflickr.com/781/33052294770_c8984ae48f_z.jpg

Belangrijk om te weten is dat - hoewel het er op staat - dit geen 600V Cat III meter is. Ik had hem daarvoor ook niet gekocht, maar ik zeg het even voor de zekerheid. ;-) De afstand tussen de tracks van beide polen is ~2mm als ik gul ben, dus ik zou dit ding niet snel voor netgevoede circuits gebruiken.

Er zitten wel redelijk ogende meetsnoeren bij met scherpe punten. De weerstand is (volgens mijn Metrahit One) 0,13Ω, wat een beetje veel is om 10A mee te meten. De hoge bereiken van stroom en spanning zijn dus eigenlijk niet goed te gebruiken. De pennen zijn tot de punt met een niet te verwijderen stuk plastic geïsoleerd.

De ingangsweerstand is altijd meer dan 10MΩ, en neemt toe met lagere spanningsinstellingen. Het lijkt er dus op dat er op "de lage poot" van de spanningsdeler wordt geschakeld. Ik kon echter nergens een hoogspanningsweerstand vinden, dus het lijkt er op dat het meten van hoge spanningen met dit apparaat ook om deze reden onverstandig is. De MELF op de foto van RAAF12 is een 1,1Ω shunt voor de stroommeting. Misschien zit er wat op de andere kant van de print, dat heb ik nog niet onderzocht.

Ik had ook meteen problemen met de stroommeting, en dat bleek te liggen aan het feit dat het materiaal van de zekeringhouder niet heel veerkrachtig is en de zekering geen goed contact maakte. De zekering zelf domineert de weerstand van het meetinstrument in het stroombereik met ongeveer 2Ω weerstand (niet gek overigens voor een zekering van deze waarde). De shunt is op 20 en 200mA gelijk. Op de 10A zit er een weerstand die ik niet zonder vierpuntsmeting kon meten, maar waarschijnlijk 10mΩ.

Na het bijbuigen van de zekeringhouder werden de metingen die ik deed opeens een stuk sneller en nauwkeuriger, maar ik heb hier geen goede referentie beschikbaar, maar hij lijkt het ongeveer 3 LSB van mijn Metrahit One af te wijken. Ik ken de calibratietoestand van deze meter echter ook niet.

Gek genoeg mist deze meter een aantal ranges. De weerstandsbereiken zijn 200Ω 20kΩ 200kΩ 20MΩ, er is ook geen 200mV~ en 20V~ bereik. Hij lijkt met capaciteit en frequentie wel een autoranging functie te hebben, maar niet op de andere bereiken.

Hij loopt op twee AAA cellen, die ik meteen zal vervangen, want ik vermoed dat dit een stel zink-koolbatterijen betreft en die lekken veelal als ze leeg raken. Binnenkort wil ik eens kijken hoe hij reageert op verschillende golfvormen ivm de True-RMS claim, want dat is waar ik initieel in geïnteresseerd was.

Groet,
Kruimel

edit: Het plastic over de meetpennen is wel te verwijderen. Ik had niet goed gekeken.

Arco

Special Member

De pennen zijn tot de punt met een niet wel te verwijderen stuk plastic geïsoleerd.

:)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inmiddels toch ook maar eentje gescoord. Altijd handig als extra meter voor huishoudelijke gebruik.
Zal hem ook eens aan de tand voelen.

PS:
. De pennen zijn tot de punt met een niet te verwijderen stuk plastic geïsoleerd.

Bij mijn meetsnoeren zijn de stuk plastic WEL te verwijderen,

Kruimel

Golden Member

Whoops, niet goed gekeken... Post aangepast. |:-(

Arco

Special Member

Die plastic opzetstukjes zien er inderdaad (zelfs als je dichtbij kijkt) uit alsof het een geheel is... ;)
Handig is ook om te weten dat je voor de doorpiepfunctie de 'select' toets in moet drukken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Is die nou geel (zoals in de folder) of oranje (zoals de op foto) volgens mij het laatste.

Staan er op de PCB nog markings die naar een fabrikant kunnen herleiden? Dan kan de chipset misschien worden vastgesteld.

Ik vind het een leuke meter, wel apart dat die manual en auto ranging is. Ik heb hem zelf niet gekocht, maar hou dit topic wel in de gaten.

Arco

Special Member

Meter 'sleeve' is oranje, meter zelf is zwart...
Enige licht ergerlijke wat ik vind is dat de meter kort 'piep' zegt bij iedere stand dat de schakelaar verdraait. Is ook onnodig.
De combinatie van handmatig en autoranging zal wel iets te maken hebben met wat de gebruikte chip toevallig kon...
Chip staat op de print gedrukt: HY12P66

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 14 maart 2017 14:42:37 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Kijk met zo'n DS word het een stuk duidelijker ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Kijk, dat is inderdaad verhelderend! True-RMS voor blokgolf maar tot 100Hz helaas (al weet ik niet of deze settings geïmplementeerd zijn in deze meter), maar voor mij voorlopig voldoende. Wel handig om te weten, want er zat nu niet bepaald een uitgebreide handleiding bij. ;-)

Groet,
Kruimel

High met Henk

Special Member

Een meter zonder autoranging zou ik niet eens meer willen...
En 1 die geen netspanning kan meten, laat staan 3 f... Vergeet het maar

De voor mij essentiële zaken missen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

En 1 die geen netspanning kan meten, laat staan 3 f... Vergeet het maar

Wie zegt dat dat ding geen netspanning kan meten ?

Een meter zonder autoranging zou ik niet eens meer willen...

Ding kost 19 Euro.. .appels ? peren ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 14 maart 2017 18:31:46 (30%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik haat auto-ranging meters; je zit je continu te ergeren aan het instellen/verspringen van de meter. Liever een handinstelling.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 14 maart 2017 18:31:02 schreef bprosman:
[...]
Wie zegt dat dat ding geen netspanning kan meten ?

Ik zei dat ik het niet aan zou raden. Ik heb hem daarvoor overigens niet gekocht, en bezit reeds een Metrahit One waar ik blind op zou vertrouwen in deze omgevingen, maar die niet True-RMS is. Ik vind de Cat III markering op de voorkant misleidend. Ik geloof niet dat dit ding een 6000V piekspanning aan zou kunnen. Deze kleine glaszekering gaat ook geen prestaties neerzetten in het onderbreken van serieuze stromen, en de 10A is onbeveiligd. Tja, wil jij hem voor netspanning gebruiken? ;-)

[...]
Ding kost 19 Euro.. .appels ? peren ?

Minder zelfs: €14,99. Mij hoor je ook niet klagen. Als je iets ontdekt aan de meter dat handig is voor andere (potentiële) bezitters is dat voor hen natuurlijk alleen handig!

Op 14 maart 2017 18:35:14 schreef Arco:
Ik haat auto-ranging meters; je zit je continu te ergeren aan het instellen/verspringen van de meter. Liever een handinstelling.

Ik mag die Metrahit wel. Standaard is autoranging ingeschakeld (niet heel snel ook), maar er is een knop waarmee je hem op manual zet en door de ranges kan gaan. Meestal laat ik hem op auto staan, behalve als ik iets specifieks zoek en dan zet ik hem zelf vast. Zonder deze optie had ik me ook dood geërgerd.

Groet,
Kruimel

bprosman

Golden Member

Ik geloof niet dat dit ding een 6000V piekspanning aan zou kunnen

Ah maar mijn netspanning (zelfs niet op 3F) heeft 6000V piekspanning gelukkig :-)

Tja, wil jij hem voor netspanning gebruiken?

Heb m er al voor gebruikt, niks mis mee.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 14 maart 2017 19:06:00 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

De elro gamma meter van 5€ had al autoranging, dus budget is geen reden om geen autoranging te hebben.

Deze meters gebruik ik voor quick meting, dus een standje te ver en ol of poef. Heel vervelend

En die ar kun je bijna altijd ook uitzetten/vastzetten. Het is niet voor niets dat vrijwel elke duurdere meter std in ar staat. Mijn keithley 2000, alle flukes. Die meer standen kom je eigenlijk vrijwel alleen tegen bij analoog of onder 100€ meters

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Kruimel

Golden Member

Op 14 maart 2017 19:04:57 schreef bprosman:
[...]
Ah maar mijn netspanning (zelfs niet op 3F) heeft 6000V piekspanning gelukkig :-)
[...]
Heb m er al voor gebruikt, niks mis mee.

Zelf ben ik ook niet onmiddelijk bang voor problemen, maar de cat III spec op de meter is misleidend: die is streng. Je moet dan dan een impulsspanning van 6000V moet kunnen weerstaan. Vraag me niet om de details, maar ik wilde alleen waarschuwen dat het onwaarschijnlijk is dat deze meter dit gaat overleven. Zodra een vonkoverslag plaatsvindt heb je een probleem omdat industriële stroomvoorzieningen zeer grote stromen kunnen leveren om die vonk te voeden.

Er is een Youtube-gebruiker die een impulsgenerator heeft en meters daarmee test. Best grappig, maar het toont ook dat het halen van die Cat III specificatie niet triviaal is en niet voor alle meters is weggelegd, veel meters sneuvelen voor het halen van de spec.

Wat betreft autoranging kan ik best goed zonder op deze meter. Ik zal hem gebruiken om tijdens het experimenteren voedingslijnen te monitoren. Autorangen is dan niet heel hard nodig.

Groet,
Kruimel

Shiptronic

Overleden

Dit filmpje geeft beter de gevaren aan, bedenk erbij dat je meter vaak met 1 hand vast houd, of je zit er met je snufferd boven op.

https://youtu.be/OEoazQ1zuUM

direct naar vuurwerk ; https://youtu.be/OEoazQ1zuUM?t=5m56s

En dat leert je ook gelijk waarom een zekering in een Fluke iets meer kost dan een paar dubbeltjes. Heeft iets te maken met je eigen veiligheid.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 14 maart 2017 23:03:05 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Op de meetsnoeren staat zelfs 600v CatIV. (ik zou toch wat angstig worden met 8000v op zo'n snoertje...)
Verder vind ik het niet vreemd dat een meter 'ontploft' als je er op Ohmsbereik netspanning op zet. De gebruiker mag ook wel zijn hersens gebruiken...
(alhoewel we wel steeds meer in een samenleving komen waar alles is voorgekauwd en zelf nadenken niet meer als vanzelfsprekend wordt ervaren...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Tja Arco , ik ben zuinig op mijn meet spullen, maar het is mij ook gebeurt. Stond wel even vreemd te kijken toen de meter begon te piepen en krijsen, ik denk he dit geluid ken ik niet ?

Meetsnoer uit WCD, en nog eens goed gekeken, ai!! nee de weerstand van het net gaan we zo niet meten, even op V-AC zetten . Meet snoer weer in het WCD , en geeft keurig de netspanning aan, weerstand meting werkt ook nog seeds goed.

En wie heeft niet eens vergeten de meetsnoeren uit en A poort te halen en V proberen te meten >:) , ik wel ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Leuk is het nooit, maar als ik zelf iets opblaas kan ik daar wel mee leven. Als anderen mijn meetspul opblazen ben ik een stuk minder vergevingsgezind... :(
De bij de meter geleverde batterijen zijn inderdaad zink-kool en niet veel soeps. (je kunt ze met je vingers platknijpen... :) )
De productiedatum is 2013, dus erg lang zullen ze niet meegaan zonder lekken, ik heb ze gelijk maar vervangen.

Dit merk kost op Ali 3 dollar per 100 stuks, dat zegt ook genoeg...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 15 maart 2017 06:06:18 (51%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Dat geeft 2 mogelijkheden:
- batterij is van slechte kwaliteit
- Arco heeft sterke vingers :)

fred101

Golden Member

Op 14 maart 2017 14:26:39 schreef Arco:

Handig is ook om te weten dat je voor de doorpiepfunctie de 'select' toets in moet drukken...

Altijd leuk verborgen features.
Zo kwam ik er laatst achter dat mijn Fluke 8022 geleiding in nS kan meten door de 2M en 20M knoppen samen in te drukken.

rco: Ik haat auto-ranging meters; je zit je continu te ergeren aan het instellen/verspringen van de meter. Liever een handinstelling.

Ik haat meters die niet autorange zijn maar dat komt waarschijnlijk doordat ik alleen maar goede en vooral snelle meters gebruik.

Verder vind ik het niet vreemd dat een meter 'ontploft' als je er op Ohmsbereik netspanning op zet. De gebruiker mag ook wel zijn hersens gebruiken...

Die fout maak ik regelmatig, meter piept een keer en ik verzet hem. Geen enkel probleem voor een "echte" multimeter.
Als je DMM's zou meten in euro/uur dan zijn goedkope multimeters best duur. En dan tel ik nog niet eens de tijd die verspilt wordt aan meetfouten. Zoals een kennis die een nieuwe autodynamo kocht omdat de laadspanning > 30V zat. Daarna nog steeds, mijn meter gaf wel de juiste spanning en er was niks mis met de oude dynamo, zijn multimeter had alleen een nieuwe batterij nodig ;-) En zo heb ik meer voorbeelden

Nog een tip, als je een meter hebt die slecht in de doorpiep functie werkt. Goede meetsnoeren kopen. Ik zag laatst een VLOG waar iemand dat verschil liet zien, echt bizar

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 15 maart 2017 10:33:06 schreef fred101:
En dan tel ik nog niet eens de tijd die verspilt wordt aan meetfouten. Zoals een kennis die een nieuwe autodynamo kocht omdat de laadspanning > 30V zat. Daarna nog steeds, mijn meter gaf wel de juiste spanning en er was niks mis met de oude dynamo, zijn multimeter had alleen een nieuwe batterij nodig ;-) En zo heb ik meer voorbeelden

Is dat niet de kern van meten: 90% mensenwerk, 10% meetinstrument?
Of je nu een peperdure Fluke hebt of een 10 euro bouwmarkt meter, het resultaat is hoofdzakelijk afhankelijk van de gebruiker.

joopv

Golden Member

Op 15 maart 2017 08:53:52 schreef rbeckers:
Dat geeft 2 mogelijkheden:
- batterij is van slechte kwaliteit
- Arco heeft sterke vingers :)

Ook met sterke vingers kun je een goede AA cel niet platknijpen.

Hier zit een AAA cel in een AA behuizing. Op de zwarte markt in beverwijk (onder andere) kun je ze bij honderden vinden. Ik heb er daar diverse platgekepen :)

Misschien is het hetzelfde idee als de inktcartridges die bij nieuwe printers worden meegeleverd: die zijn standaard maar halfvol. Dat wordt ook aangegeven in de handleiding, zo eerlijk zijn ze dan weer wel.