Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Ziet er strak uit Sjoerd, mooi frontje ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Allereerst complimenten voor mijn voorganger. Ik bewonder in het bijzonder zijn uitvoering van het idee en de frontplaat. Mooi!

Het project(je) van vandaag is een zogenaamde 2-toon generator voor HF. In dit geval 3560 en 3570 kHz, dus met 10 kHz spacing en met 2x -10 dBm uitgangsvermogen.

Dit soort generatoren wordt gebruikt voor metingen aan ontvangers, het zogenaamde Intermodulatiegedrag. De kunst is om de koppeling tussen beide oscillatoren tot een minimum te beperken, zodat er in de 2-toon generator zelf geen ongewenste signalen ontstaan, die de meting zouden kunnen beinvloeden.

Daarom is in dit ontwerp gekozen voor een rigide onderdrukking van de harmonischen, met een extra verzwakking van de 2e harmonische op 7120 resp. 7140 kHz. 2x 6dB verzwakking aan de uitgang voor een goede aanpassing aan de combiner ZFSC-2-1 completeert het geheel.

De bouw op zich was niet zo erg ingewikkeld. Het plezier werd vooral verkregen uit de nogal tijdrovende metingen rond de beide Low Pass Filters.

De toegepaste ringkernen vertonen namelijk een grote spreiding in de zelfinductie na het bewikkelen. Dat kan wel 10% of meer afwijken van wat de bekende rekenprogramma's aangeven. Door het verschuiven van de windingen en/of aanpassen van de capaciteiten is dit te veranderen. De combinatie van een spectrum analyzer met tracking generator is dan welhaast onontkoombaar. Het resultaat was wel een demping van >92 dB op bovenstaande frequenties. Alle ongewenste signalen zijn > -70 dBc.

De oscillator is een heel eenvoudige schakeling. Metingen lieten zien, dat desondanks (of is het juist dankzij....?), de faseruis-eigenschappen uitstekend zijn.

De testopstelling voor metingen aan de filters is: HP85644A TG > HP561E SA > PROLOGIC GPIB USB Controller. Met het programma HP7470A Emulator van KE5FX bekijk ik de resultaten op mijn PC-scherm. Helaas lukt het me nu niet om de opgeslagen "plaatjes" hier te presenteren, vanwege het afwijkende .plt format. Dus jullie zullen me op mijn woord moeten geloven.....

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Dank voor de complimenten!
De contactweerstand veroorzaakt ongeveer 1 ohm. Daarom kan ik de weerstanden parallel of in serie schakelen. Bijvoorbeeld de linker dispaly instellen op 1K en dan met de rechter tweaken zodat je ook 1K meet op de pennen.

Ik heb 2 watt metaalfilm 1 procent weerstanden van eoo gebruikt. Niet alles is 2W omdat het niet op voorraad was.
https://www.eoo-bv.nl/metaalfilm-1w-25w/16545-mf-2w-180-1p.html
en een aantal op aanvraag.

De frontplaat is gemaakt met Frontdesigner en uitgeprint op gewoon papier. (meerdere).

1 gebruik je als mal (op de kast lijmen met lijmspray zodat hij niet verschuift) en gaten boren/vijlen door de frontplaat heen. De andere maak je eerst de gaten voor de LCD etc met een scalpel. Daarna lamineren. Je hebt dan meteen vensters voor je displays.

De printen heb ik laten maken bij mijnprintplaat.nl Als iemand de software (proton picbasic) of PCB bestanden (ultiboard) wil, mail maar.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
flash2b

Special Member

Gisteren heb ik mijn AC Voltage Source afgewerkt, moest alleen nog een frontje maken en dat is nu af.

Het is een regelbare 50Hz sinus bron die 200mA kan leveren. Ik gebruik hem om multimeters af te regelen en transformators te testen. Het geheel is ondergebracht in zo'n printer switchbox.

Ik heb dit project in een aantal stappen opgebouwd, toen de AC Source klaar was heb ik een RMS naar DC converter gemaakt om de meter aan te sturen. Hieronder is de bron (print) en RMS converter (breadboard) te zien.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20170910_125958_cleaned.jpg

Uiteindelijk heb ik een andere meter gebruik als hierboven. Ik heb zelfs het metaal van de voorkant gebruikt om de gaten in de achterkant af te dekken.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04316_cleaned.jpg

Show foto van de voorkant:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05788_cleaned.jpg

Show foto van de achterkant:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05790_cleaned.jpg

En om te laten zien dat hij erg precies is tenslotte de laatste foto:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05789_cleaned.jpg

Ik wil Blackdog bedanken voor zijn hulp tijdens mijn ontwerp proces.

ziet er tip top uit Flash2b!

Vraagje, waar gebruik je zoiets voor?

Ja Tinus is ter weer, was een tijdje "offline" ivm studie

Edit: @Thevel, Whoops, begint al goed... gewoon overheen gelezen :)

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op woensdag 27 december 2017 17:05:24 (20%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Thevel

Golden Member

Op 27 december 2017 12:59:35 schreef flash2b:
Ik gebruik hem om multimeters af te regelen en transformators te testen.

Lambiek

Special Member

Leuk kastje zo Flash, maar heb je genoeg aan +/- 200mA? Voor multimeters wel, maar voor transformatoren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Goed te zien dat je lekker bezig bent :-)

Leuk project & netjes gebouwd! (mooi frontje...)

Wel een vraag: waar zit de meerwaarde van dit instrument boven een functiegenerator gebruiken voor hetzelfde doel (b.v. jouw Siglent)?
Dat is wat ik doe (m'n Rigol DG1032Z gebruiken) voor het checken van de calibratie van m'n meters.....

Verder: goed idee om een heel breadboard in een blikken trommel te zetten!

groet, Gertjan

flash2b

Special Member

@Tinus016
Je bent er weer, ik kijk regelmatig op je site maar zie geen 'lopende projecten'. Wilde bijna aan Ohm Pi vragen of er iets was gebeurt.

@Thevel
Inderdaad goed gelezen!, weet Tinus016 het nu ook ;-)

@Lambiek
200mA is goed genoeg om een trafo 'omgekeerd' te checken. Verder gebruik ik hem ook trafo vervanger, dan is echter de 10V de grootste beperking.

@miedema
Met een functie generator kan je idd ook prima een multi meter afregelen. Maar met deze AC source kan ik ook het wisselstroom bereik controleren wat met een generator niet kan. De andere functie, trafo vervanger en trafo tester is met een generator niet mogelijk doordat de stroom beperkt is.

Breadboard is al heel oud 'toen ik nog op school zat'. Het is van alu met links 2 BNC, rechts 1 BNC en boven 9 banaan aansluitingen (+ ontkoppeling). We maakten er toen versterkers en oscillators op.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Mijn Rigol DG1032Z geeft (vrij standaard voor een functiegenerator) onbelast 10Vrms uit. Dus inderdaad hetzelfde bereik om meters af te regelen. (voor dat doel is hij ook erg mooi stabiel :-) )

Belast met 50Ω daalt de uitgangsspanning tot 10Vpp = 3,57Vrms. In 50Ω levert de generator dan 71mA. Dat is dus flink minder dan jouw instrument.

Om trafo's te testen hang ik er een versterker achter :-)
Maar er gaat natuurlijk niets boven een zelf gebouwd instrument, precies op maat voor het eigen gebruiksdoel....

nog een hartelijke groet, Gertjan

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

ik ben benieuwd hoe het gaat met het project van fotoopa.
wil het een beetje lukken frans ? niet dat ik veel hulp kan bieden, maar ben gewoon neuwschierig.

eigenwijs = ook wijs

Op 28 december 2017 14:29:37 schreef trix:
ik ben benieuwd hoe het gaat met het project van fotoopa.
wil het een beetje lukken frans ? niet dat ik veel hulp kan bieden, maar ben gewoon neuwschierig.

Het komt maar er is nog zoveel werk aan. Probleem is als ik ga beginnen posten dat het nog trager vooruit zal gaan. Het is een enorm groot project dat nog in volle ontwikkeling is. Het is een moeilijke keuze, eerst delen vrijgeven of wachten tot het volledig af is. Maar het is niet de bedoeling dat het af is...

Zodra ik begin aan het posten hiervan wordt het toch in een nieuw topic. Het project loopt nu al een jaar. Vele modules zijn klaar. Ik ben net weer aan de programmatie bezig van enkele nieuwe modules. Ik heb ook een nieuwe video camera aangekocht (4K Sony FDR-AX53) om filmpjes op Youtube te kunnen plaatsen. Met Pinnacle studio 19 Ultimate zal ik de video's monteren. Ik hou ervan om net zoals bij fotografie, goede beelden te maken voor video! HD kwaliteit, stabiele beelden en met goede belichting.
Trouwens, Amazon moet volgende week nog een 5de Dynamic XL bouwdoos leveren met 1250 Fischertechnik stukjes.

Ik ga na nieuwjaar toch proberen delen klaar te maken voor het forum.
Frans.

trix

Golden Member

goed te horen dat er toch wel vooruitgang in zit, succes.

eigenwijs = ook wijs
haasje93

Golden Member

@flash2B Dat ziet er weer mooi uit

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Lucky Luke

Golden Member

Dat klinkt heel mooi, fotoopa!

Ondertussen ben ik doorgegaan met bakstenen fotograferen, dit keer in 0603:

Het is 4x 47pF op een RFID lezer. Sommige RC522 RFID lezers lezen alleen de meegeleverde kaarten en niet de OVchipkaart e.d.

Dat lijkt er aan te liggen dat de resonantiefrequentie van de antenne te laag is. Door het vervangen van C8,9,10,11 valt deze resonantiefrequentie te verhogen. C8//C10 moet ongeveer 188pF worden, evenals C9//C11. standaard zit er iets van 212pF. Door bijvoorbeeld 4x 47pF te plaatsen op C10 (En nog een 4 op C11) krijg je dat voor elkaar. (Omdat ze parallel staan kunnen ze eigenlijk ook liggen, want de vlakjes zijn voor 0805 dus 2x 0603 past naast elkaar. Maar wat is daar de lol van ;)). Waarschijnlijk werkt 100pF + 86pF ook wel, maar die had ik niet liggen, ik heb zelfs de 47pF "geleend" :)

meer achtergrondinfo

En nu kunnen ze dus ook OVchipkaarten lezen, net als dezelfde kaartlezers uit een "goede" batch.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Thevel

Golden Member

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In het kader van "je moet wat te doen hebben in de vakantie": https://www.youtube.com/watch?v=iLJyTVnGvmo

Het geheel draait op een Teensy 3.1, aandrijving middels 2 stappenmotoren en 2x DRV8825. Blijkbaar een prima combinatie om flink snel te kunnen gaan :).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
bprosman

Golden Member

Helemaal klaar nu ? Proxxon MF70 cnc sturing .

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op 31 december 2017 18:38:11 schreef kloppertje:
In het kader van "je moet wat te doen hebben in de vakantie": https://www.youtube.com/watch?v=iLJyTVnGvmo

Het geheel draait op een Teensy 3.1, aandrijving middels 2 stappenmotoren en 2x DRV8825. Blijkbaar een prima combinatie om flink snel te kunnen gaan :).

Mooi nieuw huisdier :-)

Lambiek

Special Member

Op 31 december 2017 18:38:11 schreef kloppertje:
In het kader van "je moet wat te doen hebben in de vakantie": https://www.youtube.com/watch?v=iLJyTVnGvmo

Het geheel draait op een Teensy 3.1, aandrijving middels 2 stappenmotoren en 2x DRV8825. Blijkbaar een prima combinatie om flink snel te kunnen gaan :).

Gaaf ding!!!! Wat voor software draait daar op, het is een Cortex processor toch?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 31 december 2017 19:06:36 schreef bprosman:
Helemaal klaar nu ? Proxxon MF70 cnc sturing .

[bijlage]

Ziet er ook weer strak uit!

Op 31 december 2017 19:06:36 schreef bprosman:
Helemaal klaar nu ? Proxxon MF70 cnc sturing .

ziet er strak uit.
PS: is het gebruikelijk om de connectoren voor de servo's als "male" uit te voeren op de bron ?
Ik zou female verwachten.

bprosman

Golden Member

Is waarschijnlijk ook wel zo (female) maar deze had ik een “kleine berg” uit Deurne, het is laagspanning en ik heb geen kinderen meer met kleine vingertjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten