Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Op 19 december 2018 19:06:42 schreef bordje:
En de rest,
De 19 inch bak word wss een Raspberry Pi bak.
Inhoud nu is een Pentium 3 met 128mb geheugen, netwerkkaart met bnc

Heb je de harddisk ook nog? Ik heb evt interesse. Misschien wel in heel de inhoud.

Vergis je niet: dit is niet zomaar een PC met een echte goede industriële. Ik ken ze.

Op 20 december 2018 00:03:06 schreef maus0611:
[...]

Leuk ding! Ik ken hem niet en de waarde kan hoog zijn maar het is nooit echt duidelijk met Sony. Wel goed dat je hem gered hebt want hij is zeker zeldzaam.

Ebay USA laat prijzen zien van een 50 dollar met enkele flinke uitschieters naar boven.

Gratis museumstuk. Nee, niet vanwege zijn leeftijd...

Met info over de vorige eigenaar?

[Bericht gewijzigd door tfteetje op maandag 24 december 2018 16:10:46 (28%)

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

@Hoeben, ja de hdd zit er nog in, enige wat ik direct zie is dat de koelblok van cpu eraf ligt.
Voor de rest is deze in intacte staat

ASPA-tech.be

Op 24 december 2018 16:47:30 schreef bordje:
@Hoeben, ja de hdd zit er nog in, enige wat ik direct zie is dat de koelblok van cpu eraf ligt.
Voor de rest is deze in intacte staat

Ik heb interesse in de volledige inhoud. Ik stuur je even een emailtje zodat we CO niet vervuilen.

@tfteetje: gaaf ding! Ik heb ooit een 7,5A variac gehad in een installatiekast, dus niet zo'n mooi gestroomlijnde versie als die van jou. Ook gratis via een vriend die van zijn baas een en ander op moest ruimen ;)
Helaas weggedaan en nog steeds erg veel spijt van (lang verhaal).
Een (gratis!) 220 naar 240V convertor van de Universiteit Twente (met Engels stopcontact als uitgang) heb ik wel recent weer opgeduikeld en voorzien van wat schakelaars zodat deze nu een beetje als variac kan dienen: uitgang kan is tussen 180 en 270V of zo regelen.


Recent drie 17" en twee 19" 4x3 TFT monitoren gekregen.
Iemand nog een briljant idee wat ermee te doen?

Waarschijnlijk nog werkend, ik heb ze aangenomen om bv. de voeding eruit te halen en daar één en ander van te hergebruiken, maar ik vind het zo zonde om ze te slopen... en ik heb echt de ruimte niet om ze te bewaren (moet je ook niet willen, maar doe ik stiekem toch, dat willen dan).

Ik heb ook nog een 15" die op een externe 12V voeding werkt, dus da's nog nuttig en daarvan heb ik mezelf overtuigd hem wel te bewaren. (Mijn XP-laptop met werkende Volvosoftware heeft een defect in de videokaart (bekend Nvidia/Dell probleem, externe output werkt prima) zodat ik in combinatie met dat scherm tenminste nog Volvo-specifieke data uit kan lezen en in theorie zelfs programmeren, al heb ik dat met de Chineese Volvo-programmer-kloon nog niet aangedurfd.)

Gisteren een Philips Combi TC-10 gescoord. Zat tussen een verzameling A/V apparatuur die gratis op Marktplaats aangeboden werd. Ik dacht "dat zal niet lang duren voor 't spul weg is" dus gelijk op de fiets gesprongen. Ook nog een stereo setje + wat klein spul meegenomen. Thuis gekomen was MP advertentie alweer weg. Vast iemand net na mij geweest die de hele resterende hap in 1x meegenomen heeft.

(plaatje hier gejat)

Eerlijk gezegd: geen idee wat ik er mee wil/kan doen. :) Maar vond het wel een kek ding zo'n boombox met TV erin, zonde om te laten staan. Bouwjaar zal begin 80er jaren zijn.

Zag wel dat er wat vlekjes op de beeldbuis zaten. Net opgedroogde waterdruppels, maar dan aan de binnenkant v/d buis. :? Doet niet veel goeds vermoeden. Maar heb 'm nog niet van binnen bekeken of aan gehad. Dus toestand onbekend.

Eerder deze week een multimeter, allerlei kleine schroevendraaiers en een zware (zelfbouw) voeding uit een stortcontainer gevist. Meter werkte nog maar afwijkende meetwaarden. Voeding deed het ook nog. Leek net of een collega hobbyist z'n rommelhok uitgemest heeft. :) Bij interesse kan ik wel wat foto's van die voeding posten.

Thevel

Golden Member

Bouwjaar zal begin 80er jaren zijn.

correct!

RAAF12

Golden Member

Op 30 juni 2019 23:12:16 schreef RetroTechie:
Eerlijk gezegd: geen idee wat ik er mee wil/kan doen. :)

Lekker makkelijk om buiten een satelliet schotel te richten...

In eerder genoemde stortcontainer vond ik toen ook nog een print met 29 stuks TIL305 er op! :) Doet me bijna afvragen wat er met vorige eigenaar gebeurd is - liefhebbers als ons kiepen zóiets toch niet in de kliko? En op eBay doen die dingen € 3..8 of meer per stuk (okee New Old Stock niet uitgesoldeerd, maar toch).

Vanochtend weer even gaan kijken. Gevonden: oa. een zware bos montagedraad, een zgan. industriële "pressure transducer" (€ ? :p ) + nog zoiets, paar stevige relais in DIN rail voeten, en een volle bus WD40 - nooit weg.

Snap deze manier van werken niet zo. Mensen daar hadden duidelijk wat tijd om de inboedel te dumpen. Dan organiseer je toch een soort van garage sale, gooit een paar dingen "gratis afhalen" op Marktplaats, etc. Overblijvende rommel een beetje sorteren op materiaalsoort, wegbrengen op of laten halen & klaar.

Lag bijv. een wasmachine en vrieskist in die container. Ik bedoel: zet die dingen aan de straat, bel oud ijzerboer, en misschien krijg je nog geld toe. Maar nee, hup in de stortcontainer, en dan een 3e partij betalen om de bankstellen, rieten mandjes, T-shirts, oud ijzer & huisvuil uit te sorteren.

Wat voor stortcontainer is dat, waar je zo in kunt? Of bedoel je zo'n gehuurd ding dat momenteel ergens voor een huis staat?

If you want to succeed, double your failure rate.
mel

Golden Member

Dumphandel Piet Quakkelstein in Vlaardingen had ook eens zo'n container voor zn zaak neergezet.. Die was sneller leeg dan dat hij m kon vullen ;) . En een week later had de lokale afdeling van de Veron weer een verkoping :P

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 3 juli 2019 13:21:20 (21%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

@Retrotechie,

Zo'n ding jarenlang gehad als tiener, namen mijn ouders mee op vakantie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 juli 2019 16:25:32 schreef RetroTechie:
Doet me bijna afvragen wat er met vorige eigenaar gebeurd is - liefhebbers als ons kiepen zóiets toch niet in de kliko?

Waar vind je dat soort dingen ??

Maar goed, ik kieper ook vaak spul weg waar anderen nog wel wat aan kunnen hebben.
Af en toe gewoon goed opruimen en vooral niet te lang na denken 'kan ik het nog gebruiken'
Vuistregel daar voor; heb ik het onderdeel het afgelopen jaar nog nodig gehad? zo niet? weg er mee. zo ja? misschien nog een jaar aankijken.

RTFM, dan pas vragen...

Zo'n ding jarenlang gehad als tiener, namen mijn ouders mee op vakantie.

Ik was als tiener toch blijer met mijn bed dan ik ooit met zo'n container geweest zou zijn. Je ouders gingen dan zeker met een vuilniswagen op vakantie?

maartenbakker

Golden Member

Meestal weten de voormalig eigenaren zelf wel wat het waard is, dus verkopen het of geven het weg in plaats van het in de container te dumpen. Er zal dus wel een verhaal achter zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 juli 2019 15:15:38 schreef wielklem:
Maar goed, ik kieper ook vaak spul weg waar anderen nog wel wat aan kunnen hebben.

Een goed alternatief is de boel een heel jaar lang in een aparte doos te mikken in plaats van in de kliko. Je verzamelt het dan als donatie voor onze jaarlijkse CO beursstand in Rosmalen.

Eind februari neem je contact op met Chuckie (Tom) en wordt de doos (mits een beetje interessant en wat meer dan een Chinees-bakje onderdelen) bij je thuis afgehaald.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Eindelijk mijn vdHeem gestabiliseerde 350V/150mA buizenvoeding in werking kunnen stellen.

De voedingstrafo zag er dermate oververhit uit, dat ik dat eerst degelijk wilde controleren (Met dank aan Sven).
Er is één dingetje dat niet lekker werkt en dat is de meter. Die is na vervanging afwijkend. Er zit daarvoor een 3W 30Ω Vitrhom instelbare weerstand in. Dat is voor dit doel een kreng. Ik wil zo mogelijk daarvoor en draadgewonden 50Ω 10-turn instelpot gebruiken, maar twijfel of dat verstandig is in verband met de hoge spanning tot 500V. Enige suggestie? Demeterstroom bedraagt 1mA max.

Ik snap namelijk niet waarom ze bij vdHeem ooit daar zo'n kreng hebben gebruikt. Een 50Ω ontbrompotmeter had ik logischer gevonden, mede in verband met de veiligheid bij het afregelen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Prachtig mooi,ziet er uit als nieuw!Geen stofje te zien,heb je hem in bad gedaan of helemaal gestript en weer in elkaar gezet?

Tidak Ada

Golden Member

Nee hoor, hij komt, via een CO-er, uit een hoeveelheid afgedankte apparaten uit een instituut :)

Nee, niet ook schoongelikt :9 - >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 7 juli 2019 22:00:49 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het ziet er keurig uit, ook vrij schoon, geen stof.

Telefunken Sender Systeme Berlin
pietplof

Golden Member

Heer Tidak, een tienslagen pot en dan 500 volt gelijk. regelen...
Voor mijn gevoel lijkt mij dat niet verstandig.
De wikkelingen zitten akelig dicht opelkaar zodat overslag voor de hand ligt.
Maar de originele weerstand is geschikt voor 3 watt en een ,door jou voorgestelde meerslagen potentiometer haalt dat lang niet.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Heer Pieter (immers hetzelfde bouwjaar) u moet toch weten dat 3W indertijd de kleinste Vitrohm serie was.

Er komt over de wikkeling natuurlijk lang geen 500V te staan; er vloeit immers slechts 1mA maximaal dat geeft dus een maximale dissipatie van 0,0012 × 50 =0,00005W! (en ik heb nog wel een Campari op.... ;) - :9).
Allen kan de potentiaal van het geheel zo hoog liggen, dus hier geldt voornamelijk hanteerbaarheid en veiligheid....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †