[CO voeding 2019] discussie topic

@Sine
Voor single of master print kan C17,C18 leeg blijven?

blackdog

Golden Member

Hi!, :-)

Wat een hell...
Eerder had ik had al aan gegeven, dat ik weinig plezier bleefde aan het bouwen van de display print, maar de hoofdprint vond ik nog erger.
Ik ben een stevige doorwerker, maar dit printje zoals je het nu hieronder in de foto's kan zien, zit 6 uur werk in!

Het eerste deel van de componenten zit er op.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-8.png

Ik heb besloten er geen dual unit van te maken,
er ligt hier namelijk een plan voor een kleine opamp voeding (+-25V, 200mA) van een laag vermogen zodat dit in een kleine behuizing past.
Maar dit is de bovenzijde, maar nog niet uitgebreid gecheckt en schoongemaakt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-9.png

En naturlijk de onderzijde, ook deze is nog niet ontdaan van alle soldeerresten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-10.png

Op de tweede foto is te zien, dat de TL431 een klein koelplaatje heeft gekregen,
dit zorgt er voor dat de opstartdrift wat lager wordt.
Voor de meeste totaal onintressant, ik heb zat van dit soort koelvinnetjes liggen en het was een snelle hack. :-)

Laters naturulijk meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Klopt, het is nogal een klus.
Lijkt wel op de lol van een Airfix bouwpakketje.

Wat niet helpt is de schijnbaar willekeurige nummering van vooral de weerstanden. Gevolg is veel zoekwerk.
Plaatsing in de layout is goed, voldoende ruimte om de componenten met de hand te solderen. Ik heb eerst, op component zijde, de IC's, dan de andere halfgeleiders, dan weerstanden en dan condensatoren, vervolgens de onderzijde gedaan.
Tussendoor 1x cleaning met ipa.

Voor TH heb ik een aantal afwijkende componenten gepland.

Sine

Moderator

De meeste weerstanden van de zelfde waarde hebben een oplopend nummer. R34 tot en met 51 zijn 22k.
Het makkelijkst is te beginnen met de waardes waar er de meesten van zijn, dat sluit al meteen een hele hoop plaatsen uit waar je niet meer naar hoeft te kijken.

Als je er twee bouwt, bestuk ze dan tegelijk. Wat je voor A bij elkaar hebt gezocht kun je er bij B ook meteen op zetten.

Ik zet zelf mijn print vast met acht afstandsbusjes zodat ik het ding kan draaien zoals ik wil.

Mijn bouwtijd voor twee hoofdprinten zal een uur of zes zijn, compleet. Maar dat is niet helemaal eerlijk, want ik weet grofweg wat waar zit, dus ik hoef wat minder te zoeken.
Wat zoeken betreft, ik heb de laatste printen opgebouwd met de DIY-BOM in de eerste post, en dat gaat best rap.

De opvolgende weerstandsnummers zitten geografisch nogal verspreid...

Ik heb een lijstje C's kant 1 en kant 2.

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 27 april 2019 23:37:01 (24%)

Sine

Moderator

Dat laatste is simpel, op de achterkant zit alleen 100n

bprosman

Golden Member

Toch de vraag nog maar een keer stellen voor de spijtoptanten waaronder ikzelf.
Zijn er nog kitjes ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zijn er nog kitjes

Er is vast wel iemand die teveel gekocht heeft :-)

Sine

Moderator

Ja, en die zullen over niet al te lange tijd verschijnen.

Het aantal complete kits is beperkt, het samenstellen van die kits is een behoorlijk karwei.
Dus op is op.
Daarnaast hebben we nog een aantal sets printen, misschien dat we die aanbieden samen met de 'moeilijke' componenten .. maar dat worden geen complete kits meer.

blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Ik raak een beetje in de war van de U en I potmeter aansluitingen.
Bij 10 turn potmeters is bij bijna alle die ik hier heb het volgende standaard:

1 = Is onderzijde potmeter (helemaal linksom)
2 = Loper
3 = Is bovenzijde potmeter (helemaal rechtsom)

Kan je wat uitleg hierover geven?
Op de print staan ook geen nummers waar wat in komt vande potmeters, maar na wat uitzoeken zitten ze nu aangesloten en ik hoop goed :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Multiturns zijn helaas ook niet standaard, dus we hebben de pennen aangehouden voor een normale pot.

Ofwel, van achteren gezien is het van links naar rechts
1. eind (Vref / 0.5x Vref)
2. loper (U / I)
3. begin (A_gnd)

Let niet op de rest van de print, dit was een proto.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Stel, ik neem dit koelprofiel:

https://www.reichelt.nl/profielkoellichaam-100x160x40mm-0-7k-w-v-6506k…

Moet ik er 2 dan bestellen voor een dubbele voeding? Of kunnen ze beide op 1?

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op zondag 28 april 2019 14:49:26 (39%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Even Apeldoorn bellen... :-)
Misschien een opmerking in de bouwhandleiding en/of schema

Op deze manier had ik het geïnterpreteerd...
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-11.png

En zou het dit moeten zijn.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-12.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ik moest even 2x kijken, want je kleuren zijn nou wat vreemd (als in, die waren bij de 'foute' aansluiting aan de print zijde logisch)

Maar inderdaad, foto 2 is correct.

blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Ik wou niet meer aan de potmeters solderen, dan maar "foute? kleuren. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Als je de potmeter naar links had gedraaid en even de ohmmeter erop had gezet was het duidelijk wat de hete en de kouwe kant was. :-)

blackdog

Golden Member

Hi Aart, :-)

Dacht je nu echt dat ik dit niet weet...
De onduidelijkheid bestaat uit dat de potmeternummers niet overeen komen bij een 10 slagen type en het ook zo kan zijn geweest (niet uitgezocht) dat de boven en onderzijde omgewisseld zouden moeten zitten.
Dit hangt van de schakeling opbouw af.
De gemeenschappelijk was direct al duidelijk en ook de loper aansluiting na even de baantjes hebben gevolgt.
Dan hou je nog steeds onzekerheid over. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Ik kijk nooit naar nummmers maar meet eerst de pot door waar de loper staat linksom gedraaid. Vervolgens check ik de print waar de koude kant zit. Het zal wel ervaring zijn dat ik niet op nummmers en kleurencode's vertrouw. Alles gaat hier eerst door de eigen brainbox voor montage. In God we trust, the rest we monitor :-)

blackdog

Golden Member

Hi,

Nog wat plaatjes, nu gemaakt met mijn nieuwe telefoon, de Note-9.
Het zijn High-Res plaatjes, dus klikbaar.

Onderzijde, klikbaar.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-20-klein.png

Bovenzijde, klikbaar.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-21-klein.png

Het is bij deze plaatjes goed zichtbaar dan de print nog een beetje gereinigt moet worden.
Wat betreft de kwaliteit, ik ben zeer te spreken over de foto's van deze camera.
De twee hier zijn niet optimaal belicht en ook niet gecorrigeert, ze zijn met de grauwe lucht van het moment buiten gemaakt.
Door de glimmende vlakken wordt de belichtting altijd wat moeilijker, zoals de koelvinnen op de stabalisatoren.

Terug naar de electronica en daarna naar de trafobak...
Want heb ik nog een bruikbare trafo om dit printje te voeden?

TIP122
Nog een opmerking betreffende de TIP122, in vind die transitor eigenlijk te klein voor deze voeding bij de voorgestelde stromen.
De meeste hier zullen een niet al te efficiente koeling gaan gebruiken (dit is gebaseerd op wat ik op dit en andere fora zoal tegenkom)

Hou met het volgende goed rekening, als je de TIP122 gaat gebruiken.
Junctie naar koelvlak weerstand is 2°C/Watt, hier komt je isolatie materiaal en de koelplaat nog bij als je de berekening gaat doen.
Boven de 25C zakt het te dissiperen vermogen met 0,52-Watt/°C!!!
De max dissipatie bij 25C junctie temperatuur is maar 65-Watt.
Als je een koelblok buiten de kast gebruikt en de voeding staat op een plank en het is vol zomer en een hete dag,
dan is het bij het koelelement als de voeding uit staat al tot zo'n 35C.
Bij een koel element in de kast met goede convectie (veel gaten in de kast en niets op de voeding geplaast, hou dan al met 45°C rekening.
Ik heb goede ervaring met Heat Pipe CPU koelers en met wat inzet plaats je dan de transistoren direct op deze koeler en steld de koeler ge-isoleerd op.
Maar het is jullie feestje, ik zie graag de gekozen oplossingen van jullie betreffende de koeling van dit CO project.

Bij en goed uitgerekend koelelement zou ik niet boven de 20-Watt per transistor gaan.
Een Tip142 transistor is dan toch een betere keuze.
Hou er rekening mee dat als je meer dan 10CM draad tussen de TIP142 transistor zet er een extra basisweerstand van 47Ω tot 100Ω nodig kan zijn "direct aan de basis gesoldeerd!".
Ondanks dat er al een weerstand tege generatie verschijnselen op de print zit, heb je vreemde generatie verschijnselen, pas dat dan als eerste toe.

Twist de bedrading die naar de print loopt en er weer vanaf de print gaat.
Stroomvoerende bedrading niet samenbinden met andere bedrading.
De uitgang op de print twisten met zoals aangegeven voldoende dikke breading.
De sense draden ook twisten en niet samen binden met de uitgangs bedrading!
Hou ook de bandkabel tussen de displayprint en de hoofdprint zoveel mogelijk weg bij stroomvoerende bedrading.
Bij stroomvoerend bedoel ik dus het punt waar de buffer alco op de print wordt aangesloten, de uitgang van de voeding en de bedrading van de hulpvoeding.

De uiteindelijke brom en ruiseigenschappen van deze voeding kunnen om zeep worden geholpen door verkeerde bedradings technieken.
Hoe dichterbij een trafo wordt gemonteerd bij een van de printen, hoe lastiger het zal worden de voeding brom en stoorvrij te houden.
Dus goed nadenken hoe je de voeding op gaat bouwen en het is altijd wijs om hier vragen te stellen hoe op te bouwen en te bedraden als je iets niet zeker weet. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Stel, ik neem dit koelprofiel:

https://www.reichelt.nl/profielkoellichaam-100x160x40mm-0-7k-w-v-6506k…

Moet ik er 2 dan bestellen voor een dubbele voeding? Of kunnen ze beide op 1?

Natuurlijk komt hij buiten de kast.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Sine

Moderator

Worst-kaas verstook je iets van 45W, reken uit je winst.

Voor een enkele is hij eigenlijk al te krap, een dubbele kun je echt vergeten, of je moet ze geforceerd gaan ventileren.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 april 2019 19:14:38 (13%)

blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
HarmP

Golden Member

@Sine: Hoe zwaar moet het koelprofiel zijn voor een dubbele voeding? Op de foto van jouw bouw lijkt het profiel ook niet veel groter te zijn dan 200x100x40mm, of vergis ik me?

Op 28 april 2019 19:12:52 schreef Sine:
Worst-kaas verstook je iets van 45W, reken uit je winst.

Voor een enkele is hij eigenlijk al te krap, een dubbele kun je echt vergeten, of je moet ze geforceerd gaan ventileren.

@Blackdog: Ik had ooit voor de betere interne warmtegeleiding TIP142's voor de CO2016 voeding gekocht, maar nooit gebruikt.

Een snel sommetje levert op dat voor 90W in 4x TIP122 de Rth van het koellichaam 0.25 moet zijn, en voor TIP142 0.5 mag zijn. Dan ga ik wel uit van waarden 'op het randje': Junctie temperatuur 125 graden, max ambient 35 graden, en de aanname dat Rth voor de isolatie 1 C/W is.

RAAF12

Golden Member

De ambient 35°C vind ik wel wat hoog, aannemende dat je in een koud kikkerland zit.