[CO voeding 2019] discussie topic

rob040

Golden Member

Op 28 april 2019 23:26:34 schreef RAAF12:
De ambient 35°C vind ik wel wat hoog, aannemende dat je in een koud kikkerland zit.

Denk even terug aan enkele dagen vorig jaar...
Je wilt toch geen voeding op het randje maken?

blackdog

Golden Member

Hi Raaf12, :-)

Uhm, ben je het al weer vergeten?
Vorig jaar was het ruim over de 30 graden heen!

Dat was dan ook nog eens zo los op b.v. mijn werkbank.
En dan zet je je power supply tussen andere apparatuur en de temperatuur rondom verschillende van je meetapparaten op die plank wordt dan aardig hoog.

Ik zuig dit niet uit mijn duim, ik maak dit dagelijks mee, dan niet die ruim 30°C maar wel dat de hoge resolutie DMM's die ik heb driften door de hogere temperaturen als er meer apparatuur aan staat.
Een aantal apparaten heb ik andere plekken op de drie meetplanken gezet, zodat zij dan minder last van dit effect hebben.

Een voeding op een plank aan de muur zoals bij mijn meetomgeving zal meestal een redelijk diep apparaat zijn, hierdoor wordt de meeste warmte afgestraald aan de achterzijde.
Ik heb aan de achterzijde afhankelijk van de plank 5 a 10cm ruimte van de muur gehouden voor kabels en de warmte beheersing.

Mijn werkbank bij het bedrijf waar ik werkte was open aan de achtezijde, dus dat was een vrijwel ideale opstelling,maar dat is meestal niet zo.
Maar bij veel mensen is er toch echt ruimte te kort en heeft men denk ik toch snel de gedachte, de koeling is wel goed zo...
En dat mag van mij. :-) maar ik heb geleerd rekning te houden met een error budget.

Vergeet ook niet, wat ik al eerder aantipte dat een transistor op zeg 125°C chip temperatuut niet meer die 65Watt bij deze temperatuur mag dissiperen.
In de datasheet van de tip122 staat iets van 0,52Watt per °C dat er minder gedisipeerd mag worden boven de 25°C
Dus als we uitgaan van 125°C als maximum chiptemp, dan mag bij die temperatuur je nog maar (125 - 25 = 100) x 0,52 = 52 en hieruit volgt 65-Watt bij 25C - 52 is 13-Watt dissiperen!
Ken je SOA, en ik heb het niet over jeuk *grin*

Dus Heren reken jezelf niet rijk, kies voor degelijkheid is mijn advies.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog:
Vergeet ook niet, wat ik al eerder aantipte dat een transistor op zeg 125°C chip temperatuut niet meer die 65Watt bij deze temperatuur mag dissiperen.
In de datasheet van de tip122 staat iets van 0,52Watt per °C dat er minder gedisipeerd mag worden boven de 25°C
Dus als we uitgaan van 125°C als maximum chiptemp, dan mag bij die temperatuur je nog maar (125 - 25 = 100) x 0,52 = 52 en hieruit volgt 65-Watt bij 25C - 52 is 13-Watt dissiperen!

Vermogens afname (derating) 0.52W/C is op T-case, niet T-junction. Bij een enkele voeding is bij 0.5C/W koelplaat de case temp 40C+45W*0.5+(45W/2)*1=85C, max 31W per TIP122.

Ik houd max ambiant 40c aan (ook met een zonnetje moet het heel blijven).

Motorola TIP122 is een goede budget keus, wel goed koelen. Let ook op correcte montage

Met een TIP142 of andere TO3(P) kun je met grofweg de halve koelplaat toe.

RAAF12

Golden Member

Op 28 april 2019 23:47:38 schreef rob040:
[...]
Denk even terug aan enkele dagen vorig jaar...
Je wilt toch geen voeding op het randje maken?

Nee het moet wel goed blijven werken bij maximale dissipatie. Bij de eigenbouw voedingen hier zit zo'n thermal fuse op de heatsink die de 230V onderbreekt. Na afkoeling werkt het weer. Op de andere voeding een die na overbelasting weer moet worden ingedrukt. Bij mij komt het zelden voor dat het spul zwaar wordt belast, maar een beetje speling is wel fijn. Het scheelt ook dat het in Friesland een stuk koeler is :-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Met alle respect voor die het wel doen of professioneel niet anders kunnen maar ik kruip bij >25°C niet op mijn zolder om met elektronica bezig te zijn. Bij mij is dat iets voor de winter of een regendag zoals gisteren. Ik kom ook zelden boven 1A uit. Voor hoge stromen heb ik nog 2 Velleman voedingen 30V 10A staan waarvan 1 een dubbele geforceerde koeling heeft op de koelprofielen.

edit 1:
Wil je een dubbele bouwen op 1 koelprofiel, dan kom je in een heel beperkt gamma. Een Fischer SK540 200SA (0,08°C/W) zou dan toereikend moeten zijn. Maar waar vind je die buiten bij Fischer zelf?

edit 2: Het genoemde profiel wordt niet meer vervaardigd door Fischer. Ik wacht op antwoord voor een nog leverbare vervanger.

edit 3: blijkbaar heeft Fischer geen profielen meer van <0,4°C/W en die dan ook nog binnen mijn afmetingen vallen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Asls je toch met andere torren gaat stunten kijk dan ook eens naar dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/131554

De constructie met de 2SA1943 kun je direct toepassen en daarmee heb je naast wat meer thermische ruimte en nog rappere regeling.

blackdog

Golden Member

Hi,

Meh...
Dit is een plaatje vande tweede keer dat de print onder spanning staat.
De eerste keer onder spanning was de trafo spanning te laag, ik had een 2x9V trafo gebruikt van een te klein vermogen.

Dit is de tweee keer dat dat de printen onder spanning staan en dan nu met een Block 2x 12V trafo van 8VA die ik nog op voorraad had.
Oja, het dekseltje dient ter bescherming van de printen, overal op mijn rubber mat liggen soldeer deeltjes en stukjes draad, ook na een keer schoonmaken.
Dus even een schone deksel onder de printen werkt een stuk sneller en veiliger.

http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-22.png

Er is zichtbaar dat de i mater werkt, deze reageert ook netjes op de potmeter, goed aangesloten :-)
Maar het U meter is dood...
Bijde voedingspanningen op de regelaars zijn in orde, dus wordt het meten aan de linker DVM chip.

Wat mij opvalt is de zeer grote helderheid van de groene LED op de print en de stoom is ongeveer 5mA deze kan waarschijnlijk naar 1mA,
ik heb geen Laser op de print nodig.
Maar dit kan ook de oorzaak hebben dat ik iets fout heb gedaan, de oplossingen laat ik jullie later weten.

Oja, de bedrading van de trafo naar de print is hier niet getwist, maar uiteindelijk wordt deze na de basis testen wel getwist
als ik ruis/brom metingen ga doen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Die 'nieuwerwedsche' groene leds zijn inderdaad gruwelijk efficient. Die led krijgt iets van 4mA.

R16 mag uiteraard groter, zolang je zorgt dat je niet in de problemen komt met de +-2V die over R22 moet vallen.
Als je met R22 gaat stunten maak die dan zeker niet TE groot, anders kun je problemen krijgen met het uitschakelgedrag

Tijd voor een nieuw matje?

blackdog

Golden Member

Hi,

Knoeier!!!
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-23.png

Pootje van Q2 was niet goed gesoldeerd, ondanks dat het er van boven wel goed uitzag.
Het wad samen met het DC niveau's rond deze transistor wel vreemd dat als ik de test aansluiting van de ICL7107 naar +5V trok er niet 3x 8 verscheen en nog gekker dat de digitale punt niet werkte voor het U display.

Het was een beetje lastig zoeken, ik gebruikte de nog maagdelijke tweede print vooronderzoek hoe de opbouw was.
En er was op die print geen doorverbinding tussen de digids U3, U4 en U5.
Blijkt Sine de doorverbind pennen te gebruiken die in de displays zitten. :-)

Wat betreft de groene LED, ik had nog niet in het schema gekeken welke functie deze had,
Ik begrijp je punt over het uitschakel gedrag i.v.m. de waarde van R22 :-)

TADA!
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-24.png

Nu weer aan het werk, later vandaag een ringkerntrafo bestellen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

It's alive :)

Die led is inderdaad een led als zener (laat het GD maar niet horen)

-edit-

Die is op jouw foto wel HEEL fel, ik zou eens kijken of de waarde van R19 klopt en of je daar een volt of vier over meet.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Vraagje ivm de tracking led. Wordt deze op zowel de slave als de master gemonteerd?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Enkel op de slave, op de master kan deze led niet oplichten.

Op de plek van de schakelaar kan een 4p header waar de drukker en een led of een combinatie daarvan kan.

Ik wilde zelf dit soort drukkers gebruiken.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb vanochtend even de drift gemeten van de Referentie in deze voeding en deze meting is uitgevoerd met het koelblokje.
De meting is uitgevoerd met het raam op een flinke kier en buiten was het 11,2ΩC en binnen rond de 22°C.

De print lag net als de voorgaande foto's van mij open op tafel.
Helemaal links op de foto is van koude toestand naar rechts bijna 22 minuten later.
Rond de 10 minuten lijkt de grootste drift voorbij en dan bij de marker doe ik het raam dicht.

Eerste 22 minuten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-25.png

33 minuten meettijd, het raam dicht moment is nu in het midden van de grafiek.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-26.png

En voor de gene die het beter willen zien, hieronder een ingezoomde versie.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-27.png

Wat zegt dit nu allemaal, vrij weinig. :-)
Ik laat dit zien omdat dit effect bij vrijwel alle voedingsapparaten voor komt.
De drift vanaf "Power On" is hier ongeveer 5mV, maar als je power supply op 30V staat ingesteld dan geeft dit 30mV drift bij deze spanning.
Als je b.v. een voeding gebruikt als referentie voor een adc, geef hem datn zeker een half uur om op te warmen.
Of b.v. als je een spanningsdeler wil testen, hou er dan rekening mee dat als je een voeding gebruikt, dat deze drift!

Wat ik hier laat zien is de drift van de TL431 gemeten op de spannings potmeter open op tafel.
Ik weet zeker dat de drift eenmaal ingebouwd nog hoger zal zijn.
Is dit bezwaarlijk? bijna nooit :-) maar zie je voeding niet al een variabel spannings referentie.
Dit is al een stuk beter dan de uA7805 in het vorige ontwerp die als referentie werd gebruikt en die al goed voldeed voor jullie.

Iets wat ik wel wil benadrukken is de koeling van de uA7812, doe daar altijd een koelplaatje op, wat mij betreft geen optie.
Denk aan een warme dag >30°C kastje is dan dicht want je voeding is afgebouwd en hij staat tussen andere apparatuur op een plank.
je belast de voeding net ongunstig omdat dit zo uitkomt, zodat er veel gedissipeerd moet worden.
Je koelelement straald ook naar binnen in het kastje, je trafo en gelijkrichting doen er zo'n 5 a 10 Watt warmte bij
en dan hebben we ook nog de weerstanden en de + en - 12V regelaars...
Enig idee hoe warm het in jullie kastje wordt?

Ik kan wel even gokken, want de meeste van jullie kiezen een te kleine kast en maken geen gebruik van een goed koel element zoals een moderne heatpipe CPU koeler :-)
Deze nieuwe voeding van CO kan zo rond de 80-Watt leveren (de enkele) en dat verlangt een goede opset wat koeling/warmte huishouding betreft.
Tot zo'n 30-Watt passief gekoeld, kan je het een en ander goed afkijken van de 30-Watt DELTA voedingen.

Nu zullen velen van jullie denken. ik zet een koelvin op de achterzijde van mijn kastje, moet wel goed gaan...
Kijk nu eens hoe DELTA dit heeft opgelost, ja koelfin aan de achterzij, maar let op de details!
Zowel aan de boven en onderzijde is het koelelement los van de kast, dit is het boven aanzicht. (sorry voor de stoffige plaatjes)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-30.png

Dit is de onderzijde, ook zo'n mooie gleuf en let ook op de extra gaten in de bodem.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-31.png

Voorbeeld van een goede opbouw, trafo links achter, gevoelige electronica zo ver mogelijk rechts in de kast.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-32.png

De regelprint heeft alleen een steuntje naar de achterzijde maar daar zal weinig warmte overdracht plaatsvinden naar de print.
Het rode onderdeel onder de groene condensator is een referente zener van Codi, ik kan het niet laten :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-33.png

Dus...
Optimaal koelmodel van DELTA 30-1, lineaire voeding, geen dissipatie begrenser en levert 30-watt output.
En dan de CO-2019 voeding als enkel model, 80-Watt output met een dissipatie begrenser, zodat er b.v. op een ongunstig moment 40-Watt betrouwbaar gedissipeert moet kunnen worden.
Bouw je een dual voeding, dan moet je het dubbele aan disipatie kwijt, gebouwd in een te krappe kast, tja...

Kijk eens naar deze koeler, geen heatpipe maar veel performance voor weinig geld, 12 a 13 Euro.

https://tweakers.net/pricewatch/286430/gelid-solutions-siberian.html

Ga niet af op al die neuzelaars of op Tweakers.net gebasel over te kort koment koelvermogen enz enz, de meeste weten niet waar ze over praten en lullen anderen na.
Ook is een voedings toepassing anders dan een CPU koelen. (er zijn andere temperaturen in het spel)

Waarom is dit een aardige koeler, hij is redelijk compact.
Het koelelement valt aan twee zijden binnen de afmeting van de ventilator.
Hierdoor kan de ventilator aan de achterzijde van de voedingskast worden gemonteerd en het koelelement zelf wordt hierdoor zwevend.
Dan kunnen de transistoren mooi zonder isolatie materialen direct op het koelelement gemonteerd worden, dat geeft heel veel winst!
Het is een PWM vantilator, dus met een simpele schakeling heel mooi automatich regelbaar.
Ja maar dan hoor ik de voeding als er veel gedissipeert moet worden... "get a live" denk ik dan.
Bij een goed opgebouwde ventilator regeling hoor je de voeding in 90% van de gevallen niet, en hoor je hem wel, dat houd hij je voeding mooi koel! :-)

Oja, als je b.v. zo'n soort ventilator gaat gebruiken, denk dan aan de lucht die binnen in je kast moet komen, twee gaatjes van 10mm is echt niet voldoende!

Ik hoop dat dit stukje wat inzicht gaat geven betreffende de temperatuuren in en rondom jullie voedingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Wat mij opvalt bij de delta voeding is het oppervlak en de capaciteit van het koelprofiel. Het heeft relatief weinig oppervlak en weinig capaciteit. Wel creëren ze hun eigen convector door de vorm maar om hier nu constant 30 watt in te verstoken lijkt mij wat krap (maar gezien de onbetwiste kwaliteit van delta zal het genoeg zijn).

Cpu koelers zijn inderdaad een interessante optie om te nemen als koelprofiel aangezien die vaak voordelig te verkrijgen zijn, ook op radiobeurzen etc.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
buckfast_beekeeper

Golden Member

R86 dient aangepast aan de gebruikte potmeter. Bij 15 volt is dat de waarde van de potmeter. Bij 12 volt staat er P2*8.33 of 8k22. Neem ik 10k, dan kom ik uit op 83k3. Is de formule fout of is de weerstand fout? Wat is de correcte waarde voor een 20k pot?

O,6W of dient dat ook aangepast te worden in een 12V voeding?

edit 1: @sien: ik ga de EAO 61 serie gebruiken. die heb ik liggen. Ik moet dan wel R26 (1k2) aanpassen voor gebruik met de 6V 6mA witte leds die ik heb.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 30 april 2019 15:22:22 (28%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In mijn DC-load (2016) heb ik een PC cooler toegepast. Werkt prima, maar bevestiging van de transistors is niet makkelijk.

https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc05128.jpg

Blackdog verwijs terecht naar een heat-pipe cooler.

Bij gebruik van een fan in je voeding ben je voor een lab-supply wat mij betreft verplicht een thermische beveiliging in te bouwen.

@Mah
De voeding van Delta is veel zwaarder gekoeld dan lijkt. Ik kom op 400cm2, 2mm gezwart alu, wat ruim beneden de 1C/w komt (ik schat 0.5C/W). Met een 2N3055 als regel-tor is dat met veel marge ontworpen.

Sine

Moderator

@Blackdog,
Het is inderdaad een voeding, geen referentie. Als je de temperatuursstabiliteit wilt vergroten zou je een TL431C kunnen toepassen. Of het koelblokje op die TL veel zin heeft kun je je afvragen. Zelfopwarming heeft het ding amper, de thermische massa die dat bolokje bied vetraagd hooguit de temp response.

Het koelblok moet je inderdaad los opstellen van je kast. Ik monteer de proefielen meestal met een paar afstandsbusjes op de achterwand.

@Beekeeper, dat is een orde van grootte verkeerd inderdaad, het moet zijn P2*0.833

0.6W is de standaard waarde van een 1% metaalfilmpje

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik denk er aan deze koeling aan te schaffen. 24V is aanwezig. In 200mm net boven 0,1K/W. moet lukken daar de 2 voedingen mee te koelen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi,

Daar ik een Seberian koeler heb leggen, dacht ik laat ik hem eens gaan testen of mijn aannames ook goed zijn :-)
Dus ik ben vanmiddag begonnen een boormal te maken en daarna gaten te boren en M3 draad gaan tappen.

Wat plaatjes van dit werk.

De boormal, deze is zo opgezet dat TO247 transistoren precies op het koelblok passen,
zodat hun chip ongeveer in het midden uit komt voor de beste koeling.
De tekening die Sine liet zien van mij met de snelle transistoren kan niet zonder isolatie op dit koelblok.
Daar je de collectoren niet aan elkaar mag verbinden als je er twee gebruikt.
Ik wil de 2SC5200 als zelf gebouwde Darlington gebruiken met een BD139 er voor samne met twee BE werstanden.
Let niet op de type nummers van de transistoren, het gaat er om of de behuizing goed past op het koelblok.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-34.png

De gaten zijn geboord op mijn werkbank, geen zin om naar de mechanische werkplaats van mijn broer te gaan. :-)
Dus werkstuk vastgezet met PA tape en rustig werken.
Hier zijn aleen de gaten van 2,4mm geboord, dit met veel alcohol uitgevoerd en dan heb ik het niet over orale inname...
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-35.png

Dit laat zien hoe de TIP 140 serie transistoren op het koelblok passen, de BD139 gatten zijn dan niet nodig.
Ook is te zien hoe diep de NTC voor de koeler regeling in het koelblok gaat.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-36.png

Dit laat zien hoe ik het wil toepassen, 2x een 2SC5200 met ook 2x een BD139-16
De NTC zit nu in het koelblok
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-37.png

Ik zal wat meetwaarden laten zien als ik dit koelblok ga testen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Beekeeper:
Ik denk er aan deze koeling aan te schaffen. 24V is aanwezig. In 200mm net boven 0,1K/W. moet lukken daar de 2 voedingen mee te koelen.

Mooi, maar 41dB is niet echt stil.
Wat dat betreft heb je het makkelijker met een PC cooler. Daar is veel silent spul voor beschikbaar.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Met een PWM schakeling moet dat wel mee vallen. Nog even zoeken hoe ik die ga maken. Met een uitlezing en µC? Dezelfde 7 segment display's zou dan wel mooi zijn. Kan dan ook een temperatuur waarschuwing inbouwen als de temperatuur te hoog oploopt.

Minder luxe = een clixon NO 35°C toevoegen.

@blackdog: alu en zeker een koelprofiel boor ik meestal 0,1mm groter dan normaal voor de tap. Ik gebruik dan ook boorolie specifiek voor alu.

@blackdog hier onder. Enkele weken geleden nog 30mm diep M8 getrokken in rexroth profiel. Dan kan je wel goede snijolie gebruiken. Als je tap daarin afbreekt heb je een serieus probleem.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 30 april 2019 18:30:22 (18%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi, buckfast_beekeeper,

Dan ben je goed bezig :-) ik heb hier alleen "algemene" boorvloeistof.
De door mij gebuikte boordiameter hangt een beetje van het materiaal af, je heb aluminium in zoveel soorten hardheid.

Dan nog even het volgende, dit heb ik al eerder aangetipt, ik dacht in een van mijn dummy load topics.
Dit is vooral bekend bij de processor overklokkers.
Dat is het niet goed vlak zijn van het koelelement en de processor bovenzijnde, waardoor de thermische weerstand een stuk hoger is dan nodig.

Ik heb het Siberian koelblok een beetje gepoetst op een glasplaatje met fijn(P600) en erg fijn schuurpapier (P5000)
Het kan nog veel mooier maar heeft te weinig zin daar de transistoren meer problemen hebben.
De bovenste transistor is al een beetje gepoets maar de onderste is nog maagdelijk.
In de oranje kaders zie je plastic materiaal dat er voor zorgt dat ondanks het niet vlak zijn van het matalen vlak er voor zorgt
dat de transistor nooit mooi vlak tegen het koelelement gemonteerd kan worden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-40.png

Hier kan je goed zien dat je na een beetje schuren mooi de oppervlakte kan zien waar de transistor contact zou maken met het koelelement
als dit perfect vlak zou zijn en dat is maar weinig...
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-41.png

Dit is tijdens het schuren met P600., de oplettende kijker ziet dat het M3 gat mooi is afgebraamd in het koelelement. :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-2019-PSU-43.png

Het "Lapppen" tot in de perfectie heeft wat mij betreft niet zoveel zin, de grootste on-effenheden weg halen en dan "weinig" goede koelpasta gebruiken.
Als je even wilt schrikken kijk dan met b.v. een rechte metalen lineaal of je schuifmaat tegen het licht naar de vlakheid van je transistoren en koelelementen.

En dat nog dit, koelpasta is beter dan luchtruimte tussen de transitor en het koelelement, maar niets is zo goed als direct contact tussen de metalen vlakken.
Er zijn speciale lijmen en ook vloeibaar metaal met zeer goede thermische eigenschappen, maar dan krijg je het nooit meer los. :-)
Met een klein beetje extra aandacht worden de eisen die je aan je koellichaam moet stellen lager en/of je degelijkheid verhogen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Op 29 april 2019 12:22:46 schreef blackdog:
Hi,

Knoeier!!!
[afbeelding]

Heb je ook naar R7 gekeken? En dat bolletje tin links van C18 is hopelijk nu weg. Verder netjes hoor!

Btw... tijd... ik heb al een meer dan een uur besteed aan 1 displayprintje. Voor de hoofdprinten moet ik maar vakantiedagen op gaan nemen ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb afgelopen wekenwat aanvullende spullen besteld waaronder smd experimenteerbordjes en hoop dit weekend een start te kunnen maken met in elk geval oefenen met SMD solderen op de experimenteerbordjes (Iets met minimale ervaring).
En daarna starten met het echte werk, foto's zullen uiteraard gaan volgen.
Edit: Misschien ook maar een aantal dagen vrij nemen als ik zo hoor dat het nogal wat werk gaat kosten haha.

[Bericht gewijzigd door CooleChriz op dinsdag 30 april 2019 20:35:29 (15%)

Als je weinig smd ervaring hebt, raad ik je aan eerst de voedings-print te doen, dan pas de display-print.