[CO voeding 2019] discussie topic

blackdog

Golden Member

Hi,

De opmerking over de extra stroom voor al als de potmeter helemaal "open" staat is informatief. :-)
Ik heb denk ik goed het goed omschreven van het hoe en waarom.

Denk ook nog aan de potmeter, mag hij aan het laatste stukje bij bijna open, wel die stroom door de loper hebben?
Als je deze truc toepast, zal je het per toepassing goed moeten uitzoeken, zoals met alle aanpassingen die je graag wilt. :-)

Sine gebruikt een gebufferde versie van zijn TL431 referentie,
maar bij een andere schakeling zou je het dus niet zomaar kunnen toepassen als de extra stroom niet voor handen zou zijn.

Ik wil er alleen maar op wijzen wat de consequenties kunnen zijn bij het toepassen van deze truc verder vind ik het best om het zo aan te passen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Op 16 september 2019 22:14:15 schreef Sine:
@kruimel,
Het zijn 300 graden pots, dus net niet single turn. Die heeft bourns ook, die zien er uit als een platgeslagen 10-turn.

Je bedoelt een 360° pot? Die zijn toch zo duur altijd? Ik noem alles 'single turn' wat tussen de 0,5 en 1 rotatie maakt over het bereik. :+

Ik vind de de 240° elektrische draaihoek in de datasheet ook verwarrend. Zit er echt 30° dode ruimte aan beide kanten van het bereik? Zou ik wel een beetje jammer van de ruimte vinden, zou dit een foutje zijn bij het maken van de datasheet :?

Sine

Moderator

Meestal hebben dat soort pots inderdaad een dood stuk aan het begin en eind. Dat geldt overigens ook voor cermet en gewone kool pots.

En ik bedoel inderdaad een 360o pot, die zijn draadgewonden net als de 10-slagen pots hebben die dat dode stuk niet.
Maar net als de 3 en 5 slags uitvoeringen zijn die een stuk zeldzamer dan de 10slags.

Henry S.

Moderator

Een bijna 360° pot (elektrisch 340°): https://www.conrad.nl/p/vishay-357-50k-geleidend-kunststof-potmeter-mo…

Op 16 september 2019 22:55:31 schreef Kruimel:
[...]Je bedoelt een 360° pot? Die zijn toch zo duur altijd? Ik noem alles 'single turn' wat tussen de 0,5 en 1 rotatie maakt over het bereik. :+

Dat doet Farnell etc ook.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 september 2019 00:30:53 (50%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Die pot heeft geen mechanische stop! Lijkt mij lastig om zo de stroombegrenzing op de voeding in te stellen.

Henry S.

Moderator

Klopt, je moet zelf voor een mechanische stop zorgen, dat is het nadeel van zo'n potmeter.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Vandaag wat besteld bij TME en voor 8 Euro maar niet de gok gewaagd om iets op Lichtmis aan te treffen.
Waar ik TME zei bedoelde ik Reichelt, stop de tijd :+

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 17 september 2019 11:53:34 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 17 september 2019 11:10:45 schreef bprosman:
Vandaag wat besteld bij TME en voor 8 Euro maar niet de gok gewaagd om iets op Lichtmis aan te treffen.

[bijlage]

Das volgens mij reichelt.de

bij tme.eu zijn ze iets duurder:

ik heb zelf deze besteld:

Moet de trafo's nog in orde maken voor de hulpspanning.
Het moet eerst maar eens slecht weer worden, dan knutsel ik niet meer buiten en dan kan ik weer tijd maken voor de electronica.

Kruimel

Golden Member

Denk dat je de prijs ex BTW aan het bekijken bent (de 'net price'), terwijl Joram de 'gross price' inclusief BTW toont.

Denk ook aan verzendkosten en 6.3mm as.

Kruimel

Golden Member

Hebben niet alle meerslagen potmeters die 1/4" as? Die verzendkosten zullen er altijd wel zijn denk ik (geldt voor Reichelt ook), dat in combinatie met de staffelprijzen heeft me ertoe gebracht ooit 10 van die multiturns van TME te kopen. Ze hebben ook best een aardig assortiment 6.35mm spantangknoppen zonder wijzer, die geschikt zijn voor multiturns die je dan meteen mee kan bestellen zoals deze:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/46345

bprosman

Golden Member

Er zijn ook potmeters met 4mm assen maar ik weet niet of dat ook 10-slagen versies zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Kruimel
Goed om te weten dat tme knoppen voor 6.3mm levert.

Er zijn ook meerslagen potmeters met 6.0mm as. De 5 turn Bourns op mijn voorgaande foto is er zo een.

Als je knoppen voor 6.3mm hebt, of mee kunt bestellen maakt het niet uit. 6.3mm is minder beschikbaar in Eu.

Verzendkosten verschillen en zijn soms gratis. Het was daarom dat ik de pot bij Mouser bestelde. Ook conrad is gratis vanaf 50 Eur.

Sine

Moderator

Op 18 september 2019 14:00:14 schreef bprosman:
Er zijn ook potmeters met 4mm assen maar ik weet niet of dat ook 10-slagen versies zijn.

Ja ok, je hebt ook compleet andere assen uiteraard, en ja 4mm bestaat ook in 10turn.
Maar ik bedoelde meer 1/4" of 6mm assen, ik heb er nog nooit van 6mm in m'nm vingers gehad.

bprosman

Golden Member

Klopt het dat de referentiespanning voor de ICL7107 instelbaar is tussen de ca. 0.8 en 1.2 Volt ?
Heb het niet (na)gemeten maar uit het schema geplukt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Gemeten, en klopt als een bus.

Op 18 september 2019 14:57:20 schreef Sine:
en ja 4mm bestaat ook in 10turn.

en in metalen 3mm as zijn ze er ook.

@Sine

De uitgang van mijn CO voeding wordt 0.4V negatief als ik hem disable.

Dat is by design?

Sine

Moderator

Zo'n 0.25 tot 0.35V is normaal, als dat te veel is kun je D6 vervangen door een schottky diode.

Bedankt voor de info Sine.
Het is maar max 1.7mA, maar ik wil toch graag de spanning zo klein mogelijk, dus ik ga D6 vervangen door een schottky diode.

RAAF12

Golden Member

De tien slagen potmeters met 3mm as passen niet op het front omdat de as kort is. Ik ga ze van de print halen en op de frontplaat van de kast monteren. De dial kan strak tegen het frontje, de moer is niet zichtbaar.

Sine

Moderator

As is zo te zien lang genoeg, maar de knop heeft wat meer as nodig.

Die dials zijn leuk en fancy, maar op een voeding voegen ze niet echt veel toe.
Ze verhinderen ook dat je een zwiepert aan de knop kunt geven.

RAAF12

Golden Member

Idd, niet handig in praktijk. Meestal maakt het weinig uit of er 35V of reproduceerbaar 35.01V uit het kassie komt.
Ik zal de knopkeuze gaan evalueren.. De potmeters gaan wel van print af want anders kan ik die niet vastzetten. Ik gebruik dit hoekprofiel (uit Berlijn) De voorzijde van het hele display met rood perspex afdekking ligt dan gelijk in de gezaagde rechthoek van het frontje.

@Sine

Zo'n 0.25 tot 0.35V is normaal, als dat te veel is kun je D6 vervangen door een schottky diode.

Vervanging van D6 door schottky (Bat46) levert niets op, nog steeds bijna -0.4V op de klemmen (enable off).