Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

Kruimel

Golden Member

Met mijn zeners had ik geen problemen, ik heb het niet meer in mijn hoofd maar met de 6,2V zat ik er iets over (maar tienden van Volt) en met die 15V er praktisch direct op. Het opschrift is heel moeilijk te lezen, maar check eens of het typenummer klopt, misschien heb je gewoon de verkeerde gekregen. Het is ook niet heel kritisch wat de waarde is, 9V kan ook, zolang de zener maar niet boven die 9V komt. Als het opschrift zegt dat van een 6,2V exemplaar is en hij gaat naar 9V zou ik hem echter niet vertrouwen, die is dan mogelijk beschadigd.

Persoonlijk denk ik niet dat er veel te halen valt bij het heel erg stabiel maken van de hulpvoeding, ik denk dat de uitgangsrimpel daar niet vandaan gaat komen. De meeste spanningen zitten vrij aardig in het midden van het 'common mode' bereik, en deze opamps zouden een redelijke 'power supply rejection ratio' moeten hebben (de datasheet meldt 65dB minimaal, 100dB typisch). Ik denk dat je de oorzaak van brom en rimpel in deze voeding op andere plekken zou moeten zoeken, zeker omdat zo een regelaartje zich lastig laat inbouwen op de huidige print. Met 2200µF condensatoren en een verbruik van <15mA (op de +15V voeding, <4mA op de -6,2V) zal de rimpel ook niet spectaculair hoog zijn.

Heb de zener vervangen .
Ik denk dat ik zelf ergens sluiting heb gemaakt ?
Printje werkt ,zover is alles goed

Hartelijk dank allen voor de adviezen en het mee denken.
Ik laat alles eerst maar zoals het bedoeld is
Ben nu nog bezig om de ring kern trafo opnieuw te wikkelen.
Deze komt uit een oude versterker 2x600 watt.
Komt de 2x12volt voor de hulp voeding ook bij op.
Als alles klaar is plaats ik hier wel een foto
Gr marcel

Vraagje,
Als iemand nog zo'n kit besteld zou ik dan kunnen meeliften ?
Ik zou graag 2 van de volgende kits willen hebben,

https://nl.aliexpress.com/item/32818704937.html

Ik zou daar erg blij en dankbaar van zijn.

Gr, Joost

Alles begint met respect.
flash2b

Special Member

TO-92 dat is een andere kit als die in dit topic besproken wordt. Die kit wordt besproken in: https://www.circuitsonline.net/forum/view/125785

Zie de openingspost voor een link van één van de aanbieders op AliExpress waar ik de besproken kit heb gekocht. (er zijn ook andere aanbieders op AliExpress dus check even zelf waar de goedkoopste deal is te krijgen).

@TO-92, als je de kit wil hebbben uit je link, drop me dan even een mailtje. Heb er hier nog wel 2 voor je liggen. Zoals @flash2b al aangeeft is dat niet de kit van XIAOLIN dus.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb de kit inmiddels ook half in elkaar zitten. Wel heb ik die meuk die voor elco's door moeten gaan van ChongX weggegooid en er Vishay ingestoken. Te vaak elco's van dat brolmerk zien falen (ook in niet schakelende voedingen).

@flash2b,
Ik weet dat dat een andere kit is en ik heb dat andere topic gelezen
en zelf ook en topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/146158 geopend omdat
ik reeds 1 zo'n kit heb.
Voor mij is die kit goed genoeg.
@Roland van Leusden,
Komt mail aan.

Gr, Joost

Alles begint met respect.
Kruimel

Golden Member

Zojuist wat zitten te knutselen aan de NTC, die ik op het koellichaam wilde plaatsen. Dat is met zo een diodebehuizing echter helemaal niet zo makkelijk. Liefst had ik iets gehad dat je op het koellichaam kon schroeven. Ik heb moeten kiezen voor een wat andere aanpak. Ik heb een poot van de NTC rond gevouwen en geïsoleerd met 'heatshrink' en er zo een "handzaam" pakketje van gemaakt:

Dat heb ik als geheel in een 3,5mm gat in het koellichaam gestoken, wat ik wat bij moest vullen met wat soldeerlitze om te zorgen dat het er niet meteen uitviel (maar niet paste in een 3,2mm gat):

Vervolgens heb ik vastgesteld dat ik een normale 3-pins PC fan connector ook gewoon op de tweepins connector die daarvoor was voorzien kon prikken. Als je de 100Ω weerstand vlak monteert zal een 4-pins ook nog wel goed gaan. Het is alleen zaak om te zorgen dat het tachosignaal (in dit geval de groene draad) de loshangende verbinding was. De print heeft genoeg ruimte hiervoor:

Ik heb ook even zitten te testen met een potmeter op de plek van de NTC om het gedrag van de regeling te bekijken. Dat is zoals te verwachten is vrij stijl. Als de waarde van de NTC onder een bepaalde waarde komt neemt de spanning over de fan vrij snel toe richting maximum. Ik weet niet of dit gaat leiden tot instabiliteit (dat de fan gaat jagen), dat zal ook afhangen van de plaatsing van de NTC, de thermische capaciteit van het koellichaam en de karakteristiek van de NTC en de fan, dus wellicht is het zo wel al perfect. Als ik daar meer resultaten over heb laat ik het weten. Deze fan is vrij luid op maximale snelheid, dus ik hoop een oplossing te vinden dat de karakteristiek een beetje afplat richting de hogere temperaturen.

Zojuist wat zitten te knutselen aan de NTC, die ik op het koellichaam wilde plaatsen. Dat is met zo een diodebehuizing echter helemaal niet zo makkelijk.

Heeft BD al eens laten zien: gaatje, druppeltje thermisch geleidende lijm, klaar.

Je verwacht een echte proportionele fan regeling in een Xialin kitje? Een veredelde on/off regeling past meer bij deze opzet.
Je kunt natuurlijk altijd nog een echt configureerbare schakeling zelf bijbouwen.

Kruimel

Golden Member

Net even zitten te testen, en de fanregeling is daadwerkelijk redelijk proportioneel rond een redelijk smal temperatuursbereik, tot nu toe geen duidelijke tekenen van jagen. Wat wel een issue lijkt is dat de fan niet lekker lijkt te draaien zonder een elco'tje over de aansluitingen. Daar is geen plek voor op de print, maar mijn specifieke fan haalt zijn topsnelheid niet zonder. Tevens ging de mijne ook hoog piepen als de spanning te laag was om hem aan de gang te houden, dus daar zal ik waarschijnlijk een bypass weerstand monteren, zodat hij altijd kan draaien.

Kleine sfeerimpressie (don't tell me, de belichting is waardeloos), je ziet er de ringkern voor de hoofdwikkeling, de printtrafo voor de hulpspanning (die iets te groot is voor de toepassing) en een blok van 10 AA's voor de fanspanning, de gemeten spanning is over een 1Ω shunt, dus 2,5A:

flash2b

Special Member

Op 27 oktober 2019 00:11:40 schreef Kruimel:
Vervolgens heb ik vastgesteld dat ik een normale 3-pins PC fan connector ook gewoon op de tweepins connector die daarvoor was voorzien kon prikken. Als je de 100Ω weerstand vlak monteert zal een 4-pins ook nog wel goed gaan. Het is alleen zaak om te zorgen dat het tachosignaal (in dit geval de groene draad) de loshangende verbinding was. De print heeft genoeg ruimte hiervoor:

Volgens mij heb je J9 180° expres verkeerd om gemonteerd.

Niet dat het veel uitmaakt, de standaard header bezetting van een 3 pins FAN is:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191027_092702.jpg

Kruimel

Golden Member

Inderdaad, ik heb de connector zo gedraaid dat de polariteit overeenstemde met die van mijn fan (dus voor mijn gevoel heb ik hem expres 'juist' gemonteerd ;)). Ik had die plug ook kunnen aanpassen (die draadjes laten zich gemakkelijk ontclippen zoals je hieronder ziet), maar het leek me logischer om mijn fans standaard te houden. Als je op een dag eens een nieuwe fan monteert in een oud projectje ben ik me daar ongetwijfeld dankbaar voor.

Dank voor de pinindeling trouwens, die zal ik nog weleens opzoeken hier, want ik moet het elke keer weer afleiden door een fannetje uit de voorraad te pakken en te kijken hoe het ook alweer zat.

Ik heb ervoor gekozen de condensator voor de fan niet op de print te zetten, ik heb het elco'tje dat voor C8 was voorzien (220µF/16V) in de connector van de fan gesoldeerd:

De scherpe waarnemer ziet dat ik dit twee keer heb gedaan, eerst met de draden op de verkeerde volgorde... |:( Wel, ik heb het tenminste ontdekt voordat de behuizing van de elco in mijn oog belandde.

Volgende stap: een oplossing vinden voor die 12V hulpvoeding direct van de 30V hoofdtrafo.

Je hoofdtrafo is ingegoten (kern)?

Je zou kunnen proberen de kern eruit te boren. Ciculair een reeks gaatjes, en dan hakken. Risico is dat je de bovenste trafo-wikkeling ook vernielt. Je hebt dan ook weer ander bevestigingsmateriaal nodig.

Ik zou voor een andere ringkern gaan, of een hulptrafo'tje accepteren.

blackdog

Golden Member

Hi,

Kruimel, door de vele lagen isolatie is het contakt met je koelelement minder goed.
Als je de NTC netjes aan draadjes soldeerd met wat kousjes of krimpkous, dan kan je eengaatje boren net groter dan de sensor nodig heeft.
Dan een klein beetje thermische pasta of 10 seconde lijm gebruiken voor goed thermisch contact.
Dan een druppeltje hobby lijm gebruiken om het gat af te dichten.
Je kan dan b.v. een tandenstoker of lucifer die je passent hebt gemaakt gebruiken om er voor te zorgen dat je de sensor niet uit het gat trekt.

Ik boor meestal naast onder de transistoren aan de zijkant van het koelblok, dan gaat het geheel dieper in het koelblok.
Dan heb je wat minder last van dat je regeling niet optimaal werkt door energie lek door de NTC bedrading.

Je kan altijd mijn PWM regelaar gebruiken, werkt wat mij betreft erg goed.
En anders de versie met een Power MOSFet, dan heb je ook geen PWM storing in je voeding.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Ha Blackdog, zou het kunnen dat jij een ander soort NTC hebt? Helaas heb ik geen foto van voor ik hem verpakte, anders had ik die getoond. Dit is er eentje in zo een diodebehuizing als een 1N4148, en die heb ik in een enkele laag krimpkous gestoken, en dan krijg je wat er op de foto te zien is. De 'lange' aansluiting heb ik natuurlijk van nog een stukje krimpkous voorzien om te verhinderen dat hij met het 'korte' eind in aanraking kwam in de gezamenlijke krimpkous.

Dit werkt op dit moment goed genoeg om niet te hoeven klagen, ik denk dat het relatief dikke aluminium van deze koeler ook helpt, want dat warmt sowieso zo traag op dat het langzaam reageren van de temperatuursensor niet echt een probleem meer is. Ik probeer de opstelling niet zo ver te 'pushen' dat ik er van afhankelijk ben heel snel te moeten reageren. :)

Om de 12V af te leiden van de tot 45V aan spanning op de condensatoren heb ik een kleine emittervolger gebouwd met een TIP41C, een weerstand en een 24V zener en die op het bestaande koellichaam geschroefd:

Daarvoor moest ik twee baantjes onderbreken en de weerstand en zener zwevend monteren. Dat is na wat experimenteren (en een opgeblazen 27V zener) op zich nog wel enigszins netjes geworden:

Ik moest wel een beundraad aanleggen van de pluspool van de reservoircondensatoren naar de diode die richting de hulpspanning ging, het scheelde dat de track naar de collectors van de serietransistoren geen soldeermasker had en ik er direct op kon solderen:

Nadeel van deze opstelling is dat zelfs een bescheiden fan vrij veel dissipatie oplevert. In mijn geval ging het om ongeveer 150mA aan stroom, en een daarbij horende dissipatie van 4,5W, wat de temperatuur van het koelblokje deed oplopen naar meer dan 100°C. Zou ik de relais gebruiken zou daar nog eens 30mA per relais bijkomen, en als ik digitale uitlezing gebruik komt dat er ook nog eens bij. Daar zal een betere koeloplossing moeten komen...

Het is gek, ik ben met dit kleine prutstukje dus de gehele middag bezig geweest en het is nog steeds niet echt goed. It's just one of these days... 8)7

Ongelowelijk wat jullie hier doen.
Ik snap her helaas niet veel van maar probeer er iets van opsteken, ga zo door _/-\o_

Alles begint met respect.
flash2b

Special Member

Op 27 oktober 2019 23:36:37 schreef Kruimel:
Om de 12V af te leiden van de tot 45V aan spanning op de condensatoren heb ik een kleine emittervolger gebouwd met een TIP41C, een weerstand en een 24V zener en die op het bestaande koellichaam geschroefd:

Wat is de reden? Je gaat geen trafo gebruiken met iig één middenaftakking?

De NTC is trouwens te zien op de derde foto (rechts boven tussen de 2W weerstande en de zeners) op: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2113167#2113167

Kruimel

Golden Member

Wel, om mijn kit af te stemmen op de onderdelen die ik heb. Op dit moment heb ik een 2x30V trafo en een aantal 2x6V printtrafootjes. Als ik deze kit op bruikbare wijze kan ombouwen tot iets dat hiermee werkt, dan koop ik er nog één en gebruik ik die voor de andere 30V wikkeling. Zo niet, dan niet. :)

Volgens mij ligt de NTC trouwens tussen de zeners en de diodes, het is die kleine voor zo ver ik kan zien. ;-)

Vermoedelijk zal ik de lege positie op het koellichaam gebruiken voor een TO-220 darlington die ik dan instel op een iets lagere spanning van 15V of zo zodat de dissipatie zit waar ik hem kwijt kan.

PS Blackdog, heb je een link naar die PWM controller van je? Als ik zoek op "PWM" en "blackdog" krijg ik nogal veel resulaten.

flash2b

Special Member

Volgens mij is het deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1456451#1456451

http://www.bramcam.nl/ALLM10/20A-Load-12-PSU-PWM.jpg

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 29 oktober 2019 09:29:32 (27%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Het gaat goed, klant beld ik zoek wat op en sluit een aantal tab bladen waaronder de vorige versie van deze post, de muts die ik ben. :-)

Maar goed, flasjh2b is een heel stuk terug gegaan in mijn schema's hier op CO, die PWM regelaar werkt nog steed goed en betrouwbaar in mijn 200-Watt Dummy Load.

Een PWM regelaar die ik voor een meetversterker/powerbuffer heb gemaakt staat hieronder afgebeeld.
Links is de PWM regelaar met een CMOS versie van de 556 en dat is de TLC556CN van TI,
de rechter schakeling wordt als je dit nodig vind aangesloten op de tacho uitgang van de ventilator voor detectie of de ventilator stil staat.
Hier voor mijn toepassing uitgevoerd met een relais maar dat mag ook iets anders zijn als een opto.
Hoe er rekening mee dat de onderdelen zo zijn gekozen dat dit goed werkt met de aangegeven componenten, een Low Level MOSFet geeft een ander schakel gedrag door de lagere gatespanning.

Ik heb voor een mooi regelgedrag uitgezocht wat mijn gebruikte ventilator aan PWM signaal nodig had om mijn gebruikte koelelement
op de gewenste temperatuur te houden.
Meestal komt het er op neer dat ik de ventilator bij dit soort toepassingen altijd laat draaien, dat klinkt bij een aantal CO gebruikers als "Blasfemie" in de oren *grin*
Ik zie alleen maar voordelen, de vantilatoren die ik gebruik hoor je pas met je oor tegen de ventilator bij lage toerentallen dus het geluid is wat mij betreft geen probleem.
Ook houd dat zachte windje, de temperatuur lager in je meetinstrument, er is dan geen stilstaande warme blob van lucht in je instrument.
De NTC en de weerstand R9 zijn dus zo gekozen dat deze instelling goed werkt met moderne low noise ventilatoren.
Als je een NTC neemd van 50K en R9 27K dan veranderd er niets aan het regel gedrag de ingang aan pin-11 van de TLC556 is hoog Ohmig.
Bij een 10K NTC neem je voor R9 een 5K6 weerstand.

Het schema.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PWM-Fan-Control/PWM-Fan-Control-02.png

.
Dit is het printje van de PWM controler met een TO220 5V regelaar er op, de draaidetectie zit niet op dit printje.
De opbouw volgt weer goed het schema, de rood gemaakte aansluiting markeert de ingang van de 7805 en en de aansluitingen onderop zijn massa.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PWM-Fan-Control/PWM-Fan-Control-01.png

En dit is een lineaire ventilator regeling.
R3 die staat aangegeven als tussen 33 en 220Ω steld de minimale draaisnelheid in, dat is natuurlijk niet echt de minimale snelheid maar een stukje er boven!
C5 zorgt er voor dat de ventilator motor een lage impedantie ziet.
Deze regeling werkt dus het best met een 100K NTC en deze kosten op ebay bijna niets.
10K kan ook maar dan moet je P1 en R2 schalen.
C4 zorgt er voor dat de ventilator bij het inschakelen altijd even volop loopt, schaal dus ook C4 als je een andere NTC waarde gebruikt.
En zoals met alle regelingen, zorgt voor een goede kopeling van je NTC met je warmte bron.
Ik stelde de potmeter in deze schakeling zo in, dat de ventilator net begon sneller te lopen tussen 35 en 40C.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-DL-5534/NA-5534-sch-25.jpg

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Kijk, dat zijn de dingen die ik zocht! :) Ik denk dat ik die MOSFET gebaseerde oplossing ga proberen te implementeren op het bestaande bord (die PWM gaat niet lukken omdat daar de ruimte voor ontbreekt en mijn fan geen PWM ingang heeft). Die elco over de MOSFET plaatsen lost ook het slecht lopen op lage snelheden op en vereist geen aanpassingen aan de fan plug.

Ik vind het geen probleem om de fan doorlopend aan de gang te hebben, maar mijn specifieke type is van de Pentium 4 generatie, maar in die periode waren fans door de bank genomen best luid op hun standaardniveau, en hadden ze nog geen PWM regeling. Deze fan is best acceptabel als hij niet 'full-blast' staat te loeien, dus dit zou een uitkomst kunnen zijn. Ik ga deze voeding toch niet gebruiken voor 5A, dus de dissipatie zal wel meevallen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Als eerste dit, Maaike, ga maar vast bier en chips halen, mijn printje is binnen! :D

Hier twee plaatjes van mijn bouwwerkzaamheden van vanavond, dit was een leuke ontspanning na een zeer drukke dag IT werkzaamheden.

Nog niet alles zit op de print en ik heb een vergissing gemaakt met de printstekkertjes, dat los ik later wel op.

De bovenzijde van de print, behalve betere voetjes voor de IC's en een brugcel voor de hulpvoeding is er niets veranderd aande print.
Ook de elco's zijn de gene die zijn meegelevert, ik heb de 2200uF elco's gemeten en daar kwam niets geks uit, gewoon goede waarden ook voro de Q en de ESR.
Natuurlijk geen idee hoe goed ze blijven als ze warmer worden, tijd zal leren...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-01.png

.
En dit is de onderzijde, als je goed kijkt, dan kan je zien dat ik de elco draden heb omgebogen om hiermee de Ri van de printbanen verder te verlagen.
En wat andere banen waar ook grotere stromen gaan lopen heb ik een beetje extra soldeer op gelegt.
Er zitten twee blopjes op de print, dat is het schoonmaak papier dat achter gebleven was na het boenen van de print met IPA en een borstel.
De print is nu helemaal schoon, had geen zin om nieuwe fotos te maken.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-02.png

.
De metingen die ik ga doen is met zo goed mogelijk in de orginele staat, ik heb nog een simpele voeding staan die ik had gekocht voor testen/slopen.
Daar zit een trafo in met aftakkingen, die kan ik mooi gebruiken voor de testen met dit printje.

Koelblokje voor de power transistoren moet ik nog uitzoeken, de meegeleverde TIP3055 hebben nu niet echt een hoge hFE op mijn testers, de ene 57x en de andere 60x.
De TIP41c heb ik vergeten te meten maar die zal rond de 90 a 100x zitten vat hFE betreft.
Na wat rekenwerk is er ongeveer totaal 1mA stuurstroom nodig bij 4A uitgangsstroom en er is ongeveer 5mA beschikbaar, dat is mooi genoeg.

Nu echt gaar, laters meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik zit op de eerste rij... :P

Volg rustig mee hoe een bestaand chinees ontwerp aan de tand gevoeld word, en helemaal uit elkaar getrokken om er vervolgens iets van te maken dat tien keer beter is!

Het zit zo te zien al redelijk goed samen, maar is er is genoeg plaats voor verbetering. Toch een mooi printje met alle onderdelen voor die prijs.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.