Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

De afgeschuinde zijde als pin 1 markering varieert ook weer (handig die uniformiteit... ;) ), het kan soms ook de korte zijde zijn die afgeschuind is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 februari 2020 14:07:51 schreef Kapee:
Heb nog een keer met een loep op de ic gekeken en er staat 082C, dus ik ga er van uit dat het de TL082C is.
Maar A, B of C gaat over de temperatuur range en dat is geen issue bij dit printje.
Iedereen bedankt voor het meedenken (oplossen van mijn probleem)

nou, de C is eigenlijk slechter in alle opzichten. gain, offset, CMMR, PSRR, etc.

Neemt niet weg dat alles beter dan de C ook zal werken. En beter, waarschijnlijk.

Ik heb hier een printje liggen met een voor mij onbekende chip. Het gaat om een 14-TSSOP van, ik denk, Texas Instruments als ik het logo goed herken.
Verder staan er de volgende 3 regels text op :

F2012
43TG4
C304 C

Dit IC zit op een printje van een 12V batterij, die de kwaliteit -volgens mij- in de gaten houdt.
Ik heb geprobeerd om een close-up van te maken, maar beter dan dit krijg ik het niet. Ook ben ik benieuwd wat die 6-poter is (CAB B8) is. Lijkt me een TSOT-23-6.

Iemand een idee welk IC dit is ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, volgens mij heb je het goed geschoten, want de datasheet laat zien dat het qua voedingspinnen overeenkomt !
Ik ga zelf op de achtergrond ook door met zoeken naar die 6-poter ernaast.
Pin 1 => Gnd
Pin 2 => pin 2 (MSP430)
Pin 3 => Pin 12 (MSP430)
Pin 4 => Vcc
Pin 5 => pin 6 (en naar data voor externe communicatie, met een 10K pull-up naar 5V)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
vergeten

Golden Member

Op 24 februari 2020 13:04:56 schreef bjokal:
Pin 1 is bij dit type behuizing niet altijd met een puntje aangegeven.
In dit geval moet je naar de schuine kant kijken :[bijlage]

De witte streep heb je, heeft niemand gezien? O-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EgbertG

Golden Member

Soort overspanningsbeveiliging?

Zo ja, tot welke stromen kan een dergelijk component aan?

Het is een gasgevulde vonkbrug, inderdaad om overspanningen kort te sluiten.

Je zult wat moeten google'n op het type wat er op staat. Het merk is Siemens & Halske.

Meestal is de ontsteekspanning rond de 250v, en de maximale stroom iets in de kilo-amperes gedurende microseconden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EgbertG

Golden Member

Je kunt er niet op brute wijze een te hoog oplopende DC spanning mee de kop indrukken zodat t op beetje gewenste waarde blijft?

Sine

Moderator

Nee, het is geen stabilisator, het ding ontsteekt en gaat dan naar een lagere clamp spanning.

Ja, en ze zijn niet bedoeld om langdurig gebruikt te worden.

Je kan ze vergelijken met de varistors die je ziet in moderne anti bliksembeveiligingen, maar deze 'gas arrestors' zijn meer geschikt voor hoogfrequent elektronica dankzij de erg lage parasitaire capaciteit. Ze worden nog gemaakt. Ze zitten/zaten ook wel in telefoonapparatuur, om pieken van indirecte bliksem op de lijn kort te sluiten.

Voor stabilisatie zijn er speciale stabilisatiebuisjes, die zijn gewoon formaat radiobuis en kunnen wel continu vermogen verstoken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EgbertG

Golden Member

Ok .. ik kan ze plaatsen nu. Dank

En deze? Geen opdruk:

RAAF12

Golden Member

Thermische zekeringen zoals bijv. in het warmhoudplaatje van koffiezetters te vinden is. Meestal staat de temperatuur code op de behuizing. Dat kan eraf gesleten zijn. Als bekend is uit welk merk er type apparaat dit exemplaar komt is op typenummer de juiste waarde erbij te zoeken.

Arco

Special Member

Zonder opdruk is de temperatuur waarschijnlijk niet meer te achterhalen (is een temperatuurzekering)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Oh ja ... !!! Wederom dank.

Heb nu zoveel tijd thuis over dat ik door al mn voorraden heen ga en van alles tegenkom.

EgbertG

Golden Member

Ik weet dat ie defect is, want hij meet niet door zoals een transistor of mosfet, maar wat was het?

Zie bijlage

Arco

Special Member

EgbertG

Golden Member

Ah fijn! Ik maar zoeken op k3ss125 en ss125 ....
Dank!

Thevel

Golden Member

Op 22 maart 2020 10:15:27 schreef EgbertG:
Ah fijn! Ik maar zoeken op k3ss125 en ss125 ....

Als je had gegoogeld met "ss125 semiconductor" had je de BS125 wel gevonden.

pietplof

Golden Member

Gisteren kreeg ik een defecte inductiekookplaat.
Vandaag het ding eens gedemonteerd en twee vragen borrelen nu op.
A. Wat hebben de metalen blokjes aan de onderzijde van de spoelen voor functie?

B. Zijn de gewikkelde spoelen van koperdraad of van een andere speciale legering?

festina lente
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pietplof

Golden Member

Ben ik eens serieus EN eerlijk over mijn gebrek aan ( specifieke) kennis tref ik een grapjas.
Het inmiddels beruchte virus heeft nog meer effecten dan alleen maar op het ademhalingssysteem.

festina lente
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
vergeten

Golden Member

Wat is dit voor een component, tot op heden niets zinnigs als een datasheet kunnen vinden het zou een fetje kunnen zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit topic is gesloten