Project, nixie voltmeter in ere herstellen.
Een jaar of 10 geleden hier op het vraag en aanbodgedeelte een kapotte nixie voltmeter gekocht, om de buisjes te herbruiken. De voltmeter was bevroren in 1 getal en dus onbruikbaar.
Heb echter de oude handleiding ergens kunnen vinden in de krochten van het internet en hem toch weer aan de praat weten te krijgen, er moest wel een nieuwe range-selector op.
2 forumleden hebben hun hele voorraad voor mij doorzocht en helaas geen 0,1% weerstandjes kunnen vinden, dus zat er niets anders op dan die veel te dure weerstand-netwerk te kopen.
De behuizing is geheel zelf gemaakt met de 3d printer, als je een andere range selecteerd, zie dat terug in het aantal V boven de draaiknop, en ook de punt verplaatst zich op het scherm. De voorkant is Copper-Filled filament, lastig te zien op de foto maar het lijkt net oud koper.
De draaiknop is een NKK MRA403, geen goedkope draaiknop maar ik gebruik die altijd graag omdat die een zeer positieve klik geven, net als die ouderwetse draaiknoppen van vroeger. Ik heb met Eagle een breakout bordje ervoor gemaakt.
Op de 4V stand is hij voor een oude voltmeter nog behoorlijk precies
in de 2 andere ranges is er iets afwijking, misschien zet ik ooit nog 2 trimpotjes over de 0,1% weerstanden
Ik had fotos willen maken van de binnenkant maar dat vergeet ik altijd in mijn enthousiasme