Een klein projectje, maar toch.
Mijn vader is onlangs verhuisd van zijn appartement met verpleging naar de gesloten afdeling met 24/7 verpleging/bewaking. Daar heeft hij alleen een kleine kamer voor zich zelf. Er is daar een gezamenlijke woonkamer.
Zijn kamer is alleen veel te klein voor zijn geluidsinstallatie, dus hebben we er een microset neergezet.
In zijn oude installatie zat ook een Akai GX-R35 cassettedeck met IR-afstandsbediening. Ooit er neergezet door een oom zodat m'n vader nog kon luisteren naar zijn oude cassettes. Hij heeft nooit een CD-speler gehad. Alleen platen en cassettes. Maar door zijn verlamming door zijn ziekte kan hij vrijwel niets bedienen.
De cassettespeler heb ik mee naar huis genomen en wilde ik zelf gebruiken om nog oude bandjes te digitaliseren. Zie ik op internet dat dit een zeer luxe en gewilde speler is. Maar spelen deed hij niet meer. Wel herrie maken in het loopwerk. Na uit elkaar te hebben gehaald bleek hij last te hebben van "riem vergaan tot kauwgom" syndroom.
Op eBay heb ik een Duitse zaak gevonden die service kitjes verkoopt. Dus een kitje besteld met een riem, 2 aandrukrollen en speciale smeerolie. Ook meteen de onderdelen besteld voor mijn Akai GX-270D auto-reverse bandrecorder. Bij iemand anders nog de servicehandleiding gevonden.
Ik moest deze print er uit solderen om de vliegwielen met capstan er uit te kunnen halen om schoon te maken. De 2 flinterdunne draadjes van de solenoid links onder waren wel spannend. Deze zijn zo dun dat ze heel snel knappen als er teveel mee gebogen wordt of ook maar iets te veel kracht op komt te staan.
Alles schoongemaakt en de nieuwe riem geplaatst. Is best wel een priegelwerk. De riem blijft steeds van de vliegwielen glijden als je probeert de riem om de as van de motor te doen en deze tegelijk probeert terug te plaatsen. Maar na enkele pogingen is het toch gelukt.
Even proefdraaien. Jawel, hij speelt weer
Verder in elkaar gezet en meteen een plaatsje gegeven in mijn installatie.