@Herms:
Jouw bevindingen met het losnemen van de bedieningskabels staaft de notie dat er ergens een gigantische aardlus zit, mogelijk gecombineerd met een ontbrekende GND verbinding ergens.
Na eindmontage van het hele rek kijk je tegen de kopse kant van de wisselprinten aan; de drukknoppen zitten aan de rand van de print en steken iets uit. De LEDs zitten aan dezelfde rand van de print en stralen in dezelfde richting als de knoppen wijzen; omdat de LEDs boven de drukknoppen zitten blijven die zichtbaar als je de knoppen bedient.
Drie draden kun je ook gewoon vlechten, dat heeft EMC-technisch eenzelfde effect en is misschien makkelijker te doen voor grotere lengtes.
In elkaar draaien kan uiteraard ook, maar dan moet je je voor grotere lengtes dan een meter of zo wel gaan verdiepen in de kunst van het touwslaan.
Tip: gebruik drie verschillende kleuren, dan kun je ze makkelijker uit elkaar houden bij het aansluiten...
De opto-kant is niet bijster gevoelig voor storingen, dus daar zou je rustig flatcable voor kunnen nemen (hoef je niet alles weg te gooien ). Op de verbindings/drager print zal ik daar iets voor bedenken (nu zijn het allemaal 3-pins HX connectortjes)
Ik zal er een extra retourleiding in doen, zodat de sturende kant en de terugmeldende kant een eigen ader in de kabel krijgen; die kun je dan in het bedienpaneel eventueel aan elkaar knopen.
@MGP:
Ziet er goed uit (zelfs voor wat in het engels taalgebied een chicken sketch heet ). Ik zal er ergens de komende dagen een net schema van tekenen en er een PCB van maken (even groot als mijn versie). Dan zal ik ook de uiteindelijke pinbezetting bekend kunnen maken, wat jij nu hebt getekend zal ik als uitgangspunt nemen.
Verwacht geen wonderen, komend weekend zit nogal vol met andere zaken.*
Die blusdioden horen eigenlijk zo dicht mogelijk bij de wisselspoelen te zitten (@Herms: ín de wissel? moet kunnen, plek zat. maar misschien zijn 30V varistors dan handiger: zo blijft de wissel universeel inzetbaar) en heb ik daarom niet op de stuurprint gezet; bij de transistor hebben ze (met de te verwachten lange bedrading) iets minder nut. Maar ik zal ze erbij zetten, je kunt ze altijd nog niet monteren...
Die BDX33 (is inmiddels obsolete!) was iets wat ik nog in de bibliotheek had om snel iets te kunnen, is inmiddels vervangen door de wat courantere TIP121.
Als ik goed tel zijn er nog wat pootjes op de processor over. Ideetje: jumper blokje om preset en voorrang per print in te kunnen stellen
* "Het onmogelijke doen we direct, maar wonderen duren iets langer. En als U wat geduld heeft kunnen we zelfs toveren."