Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Een kennis van me had een takel+loopkat in diverse "onderdelen" gekocht en wat eraan hing (kabel met knoppen) wat in verregaande staat van "ontbinding" dat er eigenlijk niks meer van te maken was.
Ook moest er een draadloze remote bediening op komen. Tijd voor een klein besturingskastje dus.

Aangezien het nagenoeg niks mocht kosten is het natuurlijk een sport om te kijken hoe ver ik kon komen zonder iets te kopen. Uiteindelijk is het gelukt om met nul investering dit kastje te maken om alle de motoren te sturen (inclusief loopbaan). Alleen de remote control is nieuw gekocht (zit via een 16 aderige kabel hier op aangesloten).

Dus een sloop kastje gevonden waar een zwik gaten in het deksel zaten, daar een nieuw stukje plaatwerk op gezet en een paar gaten erin geponst voor de lampjes. Die lampjes (230V led paneel lampjes) heb ik ooit jaren geleden in Rosmalen gescoord voor 1.5 euro per stuk (je weet wel zo'n impuls aankoop van: Komt nog wel eens van pas).

De 380/220 trafo had ik ook nog ergens liggen en lag er al jaren evenals de magneetschakelaars, thermische beveiligingen, hoofschakelaar en een bak oude S-rail klemmen die ik toch voor andere projecten nooit zou gebruiken (ben ik ook weer vanaf). Die meeste onderdelen hadden wel een schoonmaakbeurt nodig.

Zo zag het binnenwerk eruit na montage/bedrading:

En het deksel binnenkant:

De sturing van de loopbaan aandrijving zat in een ander bestaand kastje die weer hier op aangesloten is, daar heb ik het eea aan verbouwd zodat die ook met de draadloze remote te bedienen is.
Nog niet alle kabels waren aangesloten, dat heb ik pas gedaan nadat het hele ding aan de loopkat hing.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Een tikje krap, maar zeker niet gek voor een nul-euro project ;)

Op 29 december 2020 12:27:30 schreef Sine:
Een tikje krap, ..

Paste precies, ik hield zelfs nog een beetje ruimte over daarom heb ik de lampjes ook op een paar klemmen gezet: Op de originele tekening wilde ik die direct vanaf de componenten bedraden. Zeker omdat het ding boven aan de loopkat hangt mocht het niet te groot zijn.

.. maar zeker niet gek voor een nul-euro project ;)

Laten we nu niet weer een "Show your nul euro projects." starten. ;)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Ik had het over de ruimte rond de kokers en klemmenstroken.

Ik heb dikke vingers, dus daar heb ik liever veeel ruimte ;)

En nee, laten we dat niet doen nee :P

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 12:46:05 (14%)

Op 29 december 2020 12:45:50 schreef Sine:
Ik had het over de ruimte rond de kokers en klemmenstroken.

Dit valt nog mee en prima te doen. Ik heb eens een ander kastje gehad waar ik een 3-stage dek op had zitten en maar 1 cm tussen de koker en de klemmenstrook had. Je wilt niet weten hoeveel keer ik dat heb zitten vervloeken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Klein projectje van mij als onderdeel van een groter project. Om mijn programmeer, soldeer en reverse engineering skills op te krikken ben ik begonnen met een domotica project (het weegt ook mee dat ik sinds kort een eigen huis heb :)).

Als gateway gebruik ik een esp die verbonden is via mqtt, deze heeft een 433mhz transmitter, receiver en wat IR spul om apparaten in mijn huis aan te sturen. Nu wil ik op verschillende plekken wat sensoren hebben maar wou niet voor elke sensor een esp inzetten. Vandaar een sensor bordje met een DHT11, PiR sensor
en 433mhz transmitter met een attiny13a. Goedkoop, klein en energie vriendelijk waardoor het op een batterij kan runnen.

Het bordje stuurt een 433mhz signaal uit bij pir detectie (naar de gateway) en periodiek een meting van de DHT.

De gateway vangt dit af en gooit het in mqtt waar een python client aan hangt die vervolgens alle logica regelt. Werkt perfect :).

Lucky Luke

Golden Member

Opvolger van de jongleerkubussen *nieuw! Nu minder vierkant* de RGB jongleerbal.

Dat zijn dus de printjes die ik eerder postte in het PCB fabrikanten vergelijkingstopic. Met daarop die foute footprint, dus een patch met een draadje:

Met een jongleerbal moet uiteraard gejongleerd worden, dus op mijn blog staat een filmpje. (En het schema, de software, en alles wat u verder wilde weten van RGB jongleerballen maar nooit durfde vragen).

(Als je alleen het filmpje wilt zien, kan dat ook direct via youtube)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Gaaf hoor! Reageert (de kleur van) het licht op de beweging? Ik had iets verwacht van met elke worp een andere kleur, of bovenin de lucht steeds dezelfde kleur, en in de hand een andere kleur... en misschien kijk ik niet goed maar ik zie in het filmpje niet echt zoiets?

edit: ja misschien toch wel een kleurwisseling per worp, maar het effect is door alle verschillende kleuren eigenlijk dat het tijdens het realtime afspelen van het filmpje niet echt opvalt (wat dan een beetje jammer is haha).

[Bericht gewijzigd door Jochem op zaterdag 9 januari 2021 14:06:59 (30%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 8 januari 2021 21:26:59 schreef Lucky Luke:
(Als je alleen het filmpje wilt zien, kan dat ook direct via youtube)

Mooi gemaakt man. :) Maar ben jij dat op dat filmpje? Als dat zo is kun je zo bij het circus beginnen. :)

Eigenlijk zou je gekleurde revolvers moeten maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 januari 2021 14:05:05 schreef Jochem:
edit: ja misschien toch wel een kleurwisseling per worp, maar het effect is door alle verschillende kleuren eigenlijk dat het tijdens het realtime afspelen van het filmpje niet echt opvalt (wat dan een beetje jammer is haha).

De kleur verandert bij het vangen. De overgang (bijna) 0G -> iets wordt gedetecteerd. Bij de slowmo kan je het goed zien.

Voor de volgende Luke: laat ze communiceren. Maak er 1 de master bal. Die bepaalt de kleuren. De master kiest: "groen" en dan worden ze allemaal op de volgende landing "groen". Voor ons als niet-jongleurs is het zo lastig om te zien dat ze allemaal op de landingen van kleur verschieten. Als je doet wat ik voorstel, dan zit je precies 1 rondje met allemaal groene ballen en dan worden ze 1 voor 1 een volgende kleur voor precies 1 volgend rondje. Dank voor de link naar de video van Matt en Tom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 9 januari 2021 14:05:05 schreef Jochem:
Gaaf hoor! Reageert (de kleur van) het licht op de beweging?

Oh, wow. Dat ben ik helemaal vergeten te vermelden! (Inmiddels aangepast* - Dank je!).

Ja. Net als de jongleerkubussen veranderen de ballen van kleur als ze gevangen worden.

Dit kan in meerdere modi: in de slow-motion (van het filmpje) is het alleen rood, groen en blauw. In het deel op normale snelheid doorloopt elke bal een vaste set mengkleuren.

Vangen wordt gedetecteerd door het einde van een vrije val te detecteren: De accelerometer doet intern “vrije val detectie”, wat dit makkelijk maakt.

Er zijn meerdere modi: Vast rood, groen of blauw of na een vangst van kleur veranderen tussen rood, groen en blauw, of mengkleuren. Er is een puzzelmodus waarbij de bal in de juiste hoek(en) gekanteld moet worden, dan een aantal maal opgegooid, om de puzzel op te lossen. Als dit lukt knippert de bal in diverse kleuren. Er kan van modus gewisseld worden door 3x op de bal te tikken.

Als de bal een tijdje stil ligt, zal deze in een energiezuinige slaapmodus vallen na langs alle kleuren te faden. Wakker maken kan met een “zwiep” beweging.

*)even voordat men denkt dat je het niet goed gelezen hebt, vermeld ik maar even dat ik er achteraf stiekem een paar paragraafjes bij heb getikt

@Lambiek: Dank je :). (Maar ik zal plakken tot mijn dagbaan).

@Rew:
Go ahead :) Maar je kunt er ook gebruik van maken dat de ballen elk op zichzelf staan, b.v. door eentje even vast te houden en met de andere hand met 2 te gooien om de ene weer te synchroniseren met de rest (Hoe leg je dat makkelijk uit... Siteswap 33342423 en varianten er op als ik even met dit tooltje speel omdat ik nog niks met siteswap notatie kan).

Het kan ook leuk zijn om in een windmill pattern of shower pattern de kleuren in tegengestelde richting te laten bewegen als de ballen. Of met 1 "afwijkende" bal jugglers tennis te doen boven de 2 "normale".

Een goede jongleur kan hier véél meer mee dan ik.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zondag middag project: Zigbee2mqtt bridge

Rapsberry Zero-W met Zigbee adapter, de laatste bestaat uit een CC2538 met CC2592 Rf Amplifier.
Zigbee module komt bij Ali vandaan, verloop printje ontwerp komt ook van het internet af.
Printjes heb ik bij Elecrow laten maken en vandaag alles in elkaar gesoldeerd.
Daarna de CC2538 met de hulp van de jtag voorzien van firmware.
Op de pi zigbee2mqtt software geïnstalleerd en het geheel geconfigureerd en getest.

Wat doet het; Zoals de naam al zegt is een een brug tussen zigbee draadloos netwerk en Mqtt server. Hiermee is het mogelijk om je zigbee devices eenvoudig vanuit je domotica te bedienen.

Arco

Special Member

Ik heb gisteren een van mijn oude rack pc's maar eens uitgebreid met wat 'nieuws'... ;)

Ik had toch nog een oude 5¼" floppydrive liggen, handig om oude floppies te kunnen bekijken...
PC was al ruim 10 jaar niet meer gebruikt en zou worden gesloopt, maar mag blijven omdat 'ie de enige is die nog wat met een 5¼" drive kan...

Was bij aanschaf (zo'n 20 jaar terug) redelijk 'state of the art', met dual Pentium II processor en maar liefst 256MB geheugen!...
(is nu uitgebreid naar het maximum van 384MB: ik probeerde 768MB maar dat begreep 'ie niet meer...)

Tot mijn verbazing zijn alle oude floppies nog probleemloos te lezen... ;)
Ook de backup batterij op de SBC was nog prima (> 3 volt, Lithium-Thionyl gaat altijd heel lang mee...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

en maar liefst 256MB geheugen!...

wow!
Mijn eerste PC had maar liefst 1MB!

bprosman

Golden Member

Tot mijn verbazing zijn alle oude floppies nog probleemloos te lezen... ;)

Is dat een aanbod ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
brains

Special Member

Gaaf project die jongleerballen. Het lijkt me een tof kado om te maken voor mijn beste vriendin. Die zit bij het circus. Als hobby maar ze kan ook jongleren.
Grappig, Ik kende Tom Scott van leuke filmpjes over weetjes maar wist niet dat hij ook iets met jongleren heeft gedaan. Eens op gemak kijken.
Kun je een kleine indicatie geven van de kosten? Ik heb bv nog geen printjes laten maken in China. En smd solderen kan ik niet (maar misschien wel uitbesteden aan vrienden die dat wel kunnen ;) )
Vrienden met 3d printers heb ik ook dus dat zou ik ook kunnen laten doen.
Ze is eind maart jarig, geen idee of dat nog op tijd is voor bestellen PCB'S en de juiste onderdelen.
Maar het is het proberen waard
Arco, mocht je die pc en of floppy drive ooit willen wegdoen, ik hou me aanbevolen.

Op 19 januari 2021 12:48:49 schreef Arco:
Ik heb gisteren een van mijn oude rack pc's maar eens uitgebreid met wat 'nieuws'... ;)

VESA local bus, daar heb ik >20 jaar terug ook nog zat mee gehobbyd. die enorme kaarten konden weinig hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik wilde er ook nog een oude Onstream tapedrive inbouwen, maar helaas is de kwaliteit van het plastic daarvan bar en boos.
Als je er naar kijkt breken er al spontaan stukken af... ;) (niet echt de gebruikelijke Philips kwaliteit)

Voordat 'ie ingebouwd was, waren er al 3 stukken plastic afgebroken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is zo gepland. We hadden een directeur die deze visie had: "Philips radio's (en meer...) gaan te lang mee. Jongere mensen zien oude apparaten bij hun ouders en verwarren die kwaliteit met ouderwetse spullen. De concurrent maakt spullen die sneller vervangen moeten worden en die merken zien er dan moderner uit."

Een autoradio cassettedeck hoefde maar 1250 uur mee te gaan na de kwaliteitsherziening. Dat lijkt kort, maar de levensduur van een auto in effectieve gebruiksuren is nauwelijks hoger, aangenomen dat je de cassettespeler 30 % van de tijd gebruikt. Ja: richtlijn was 150.000 km....

En nu staan die uitgebouwde autoradio's bij jullie allemaal op zolder!

Dat is ook een van de redenen dat alles loodvrij moest worden. Dan konden ze in nog grotere hoeveelheden bagger produceren zonder het milieu te belasten. Elektronica moest een weggooiartikel worden. Wat het dus ook geworden is.

Arco

Special Member

Ze hadden rond die tijd niet voor niks de slogan "Let's make things better"... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 januari 2021 22:36:30 schreef brains:
Ze is eind maart jarig, geen idee of dat nog op tijd is voor bestellen PCB'S en de juiste onderdelen.

De chinezen gaan gepland 1 a 2 weken op vakantie half feb. Mogelijk plakken ze daar nog een maandje aan vast. (d'r zijn hints dat zoiets gaat gebeuren).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kleine labvoeding van 60 watt. Was meer een assembleer en slijp projectje dan echt elektronica maar toch handig aangezien ik er geen had.

Lambiek

Special Member

Maakt niet uit toch, ziet er netjes uit. :)

Is dat een module die je gekocht hebt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten