Hi Ge-Jo,
Jouw bevinding tijdens het meten zijn een heel belangrijke les!
Je hebt na het meten over de twee weerstanden onbewust de aanname gedaan dat je de twee gemeten waarden kan optellen en dat je dan weer de batterijspanning zou krijgen.
Maar je hebt niet de metingen tegelijk gedaan, wat zou de uitkomt zijn als je met twee dezelfde meters tegelijk zou meten, denk daar eens over na.
Schaam je niet, vele mensen voor je hebben dezelfde meetfout gemaakt in hun begin periode, natuurlijk ik ook!
Bij meten aan electronica schakelingen en trouwens ook aan elektrische schakelingen "kan en zal" een meetinstrument een verandering geven van de schakeling, dit doordat je de schakeling veranderd tijdens het meten door de eigenschappen van het meetinstrument.
In de 60 jaren van vorige eeuw werd er nog voornamelijk met analoge meters gemeten en een belangrijke eigenschap was toen deze: KΩ/Volt voor het DC spanningbereik
Laten we nu aannemen dat jij de metingen hebt gedaan met zo'n analoge draaispoel meter welke 20KΩ/Volt is en deze analoge meter staat door jou ingesteld op het 10V DC bereik.
10KΩ/volt en het bereik is 10V, dat meetinstrument heeft dan een inwendige weerstand tussen de meetklemmen van 200K.
Zou je met deze analoge meter dezelfde metingen doen, dan krijg je hele andere waarden dan je tot nog toe gemeten hebt.
Maar waarom haal ik dit voorbeeld nog meer aan, als je naar de elektronica zaak ging b.v. hier in Amsterdam, dat was dan Aurora, Peters, Rotor, Groeneveld enz.
dan was de gevoeligheid van de meter het verkooppunt waar naar je keek, mijn laatste nieuwe gekochte analoge meter was zelfs 100KΩ/Volt wat echt een uitzondering was voor een passieve meter.
Iedereen die nu begint koopt een digitale meter en denkt vaak niet na over zijn ingangsweerstand.
Bij een digitale meter is dit meestal minimaal 1MΩ voor alle DC spanning bereiken bij de goedkope meters, maar hou er rekening mee dat er uitzonderingen zijn.
Bij de wat betere meters heb je tot een paar volt DC vaak een inwendige weerstand van een paar GΩ en als je dan naar het 10V of hoger gaat op de DC Volt stand wordt dit vaak 10MΩ
Bij stroom metingen heb je iets dat op het zelfde neerkomt, je meet de spanning over een weerstand die in je meter zit,
door die serie weerstand krijgt het object waar je de stroom van wilt meten een iets lagere spanning en dat noemen ze de: Burden Voltage
Waar het op neer komt is dit, als je gaat meten zorg er dan voor dat je goed de eigenschappen van je meetinstrumenten kent, dat kan trouwens snel complex worden als je b.v. later wat met HF techniek gaat doen.
Ik hoop dat dit helpt.
Groet,
Bram
PS
Het op papier uitrekenen helpt bij het gaan begrijpen, maar als je dat al onder de knie hebt, kan je onderstaande link gebruiken.
Onderaan de pagina kan ook "Load" aanklikken, daar voer je de Ri van je meetinstrument in voor het bereik dat je gebruikt tijdens het meten.
https://www.digikey.com/en/resources/conversion-calculators/conversion…