een gezamenlijk rf project?

Jinny

Golden Member

4 meter is al een jaar of 10 vrij in NL....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ha Hubie,

Bedank voor de snel reactie, kijk ik weet niet hoe jij en de andere geïnteresseerde er over denken maar,
dan is het misschien handiger om de V.H.F. band 50 MHz te laten vervallen.
Want waarom dan 70 MHz er ook niet bij nemen :D

Ik heb de 1e mixer op papier ontworpen net zoals jij je mixer gemaakt heb die middelste zag er keurig uit,
misschien de kernen nog iets te groot !
De mixer bevat 8 i.p.v. 4 diodes maar is totaal niet complexer als jij gebouwd heb alleen het dynamisch bereik is 24 dB groter......
En er zit een goede afsluiting er voor en er na later meer.

Nu heb opnieuw gekeken naar de preselectie i.v.m. de stoorvastigheid omdat we een up mixer gebruiken is de spiegel geen probleem,
en kan de selectie simpel zij het niet dat laag in de band het stoor niveau veel groter is dan boven de 1 MHz.
Ik zal een grafiek posten, de gevoeligheid van het ingangsdeel ( het filter ) zou voor 10 kHz tot 1 MHz veel minder kunnen !

Nog even opnieuw om de zaak duidelijk te maken:

Het voordeel van de up converter zit hem in het volgende de spiegel frequentie ligt ver weg en bij voldoende dynamiek is geen filter aan de ingang nodig.
Nou ja een laagdoorlaatfilter tot 30 MHz maar omdat de man made ruis laag in de band sterk is kan dit ongewenst gedrag veroorzaken |:(
Door nu het filter zo te ontwerpen dat er voor laag in de band 10 kHz...1 MHz een negatieve tilt aanwezig is,
van zeg 10 dB wordt de man made ruis onderdrukt en kan minder schade intermodulatie en klippen veroorzaken.
Menig luister amateur kent dit effect wel een statische ontlading en een harde tik uit de ontvanger.
Dit is incidenteel maar de continue ruis geeft aanleiding tot overbelasting (vervorming ) van het front end !

@Jinny,

Ook bedank voor de bevestiging :)
Later meer...... misschien is het handig dat ik de ontwerp perikelen in een P.D.F. van tijd tot tijd samenvat en als bijlage upload.
Dan kan het draadje van @mel gebruikt worden voor de discussie maar hoef je niet steeds terug te lezen.
Zo'n ontvanger is niet in een maand klaar zeker omdat ik het belangrijk vindt dat het qua kosten voor iedereen haalbaar moet zijn,
de modulaire uitvoering helpt hier bij !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Voor mij hoeft de 50 MHz band niet maar ik weet niet hoe de andere knutselaars daar over denken.Btw,een externe transverter voor die band kan ook altijd nog.
Goed idee Henk om.pdfen toe te voegen.Dan kunnen we dat uitprinten en in een map bewaren voor het bouwen en naslag.

Huub.

mel

Golden Member

Prototypes wil ik dan wel aan de tand voelen.En printjes(laten)maken. :)
Je moet IETS doen met je tijd, als je met pensioen ben. :P

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 16 december 2021 06:37:52 (29%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mocht dit een project worden met print(en) dan heb ik er ook wel belangstelling.

Ha JaBo49,

Het ligt zeker in de bedoeling om de onder liggende printen voor de modules te ontwerpen.
Maar het project staat nog in de oriënterende fase, hoewel een aantal kaders al gevormd zijn.

Onder anderen de uitvoering dit wordt modulair en het frequentie bereik dat is vanaf 10 kHz tot 30 MHz.
Zodra ik een en ander heb doorgerekend kan ik het voorleggen aan de groep heb je zelf ideeën graag !

Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar het eerste filter 0 tot 2 MHz

Later meer hier over ook een mixer in elkaar gesleuteld in de categorie zeer hoge niveau !

Dit type mixer kan ik nog zeker met 5....7 dB voor het IPi3 getal verbeteren, alleen even kernen zoeken in de voorraat bakjes,
ik ben bang dat ik nu intermodulatie van het ferriet meet |:(
Het IPi2 getal ligt op dit moment op + 45 dBm !

Misschien is er met een H-mixer betere waarden te behalen ? daar wil ik ook wel naar kijken.
Als we met dit filter voor de laagste band uitkomen dan zijn er nog maar twee filters nodig 2....10 MHz en 10.....30 MHz,
dat scheelt veel schakel werk en komt de snelheid ten goede als je wil scannen......

Waarom eerst het lage filter proberen, omdat daar de botelnek zit qua dynamiek van de ontvanger.
De atmosferische ruis is in deze band zeer hoog dat zullen de meeste wel eens ervaren hebben hoe lager in de band des te meer ruis.

Nu weten de meeste onder ons uit ervaring met bijvoorbeeld de spectrum analyzer dat,
naar mate we een wijder middenfrequent filter gebruiken de ruis vloer om hoog komt.
Hetgeen betekend meer ruis vermogen als we nu de band van 0 tot 2 MHz bezien en rekening houden,
dat er juist in deze band al een S8 bereikt wordt we goed moeten opletten dat de mixer niet overstuurd wordt...

Dit is typisch het geval wanneer het antenne signaal zonder preselectie direct op de A.D.C. aangeboden wordt.
Ik geloof dat @rob007 hier wel eens mee bezig is geweest een R.T.L. stik waar direct op de I en Q het signaal aangeboden wordt,
dat gaat wel werken maar heeft een veel te klein dynamisch bereik |:(

Een grafiek laat de verwachte ruis zien over de band dit is in 1 Hz genormeerd.

Het rode lijntje laat de man made noise zien vandaag de dag is het juist in dit gebied waar de ruis veel hoger is door de P.V. installaties !
Hier een uitwerking in S getalen duidelijk dat in de lage banden S1 tot S4 niet voorkomt dat zit diep in ruis :S

Een verdere uitwerking in het P.D.F. tot zo ver weer even morgen een tweede type mixer bouwen,
zijn er die ervaring hebben met de H-mode mixer ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

In het laagdoorlaatfilter zijn diverse condensatorwaarden bereikt door parallelschakeling.
Ik neem daarom aan dat over de eerste spoel, naast de getekende 39 pF, ook nog een condensator van 150 pF moet komen. Daarmee komt dan de eerste 'notch' op de gewenste 5,24 MHz, en krijg je een mooie equiripple van 0,1 dB.
Zoals het nu getekend is, komt de eerste notch veel te hoog te liggen; de doorlaat is dan niet mooi meer (en de stopband trouwens ook niet :)).

In die mixer gebruik je, neem ik aan, iets als HP2800 (of 2900)?
Een vrij grof ding inderdaad, die dbm - ik schat dat je daar zo'n 50 mW aan oscillatorvermogen in moet duwen.

Vergeet niet een diplexer aan de uitgang te zetten, anders krijg je de meest interessante mengproducten.
Een eenvoudige zal al voldoen; bijv. seriekring (afgestemd op de middenfrequent) naar de MF-versterker, en parallelkring (eveneens op MF afgestemd) naar een 50 ohm weerstandje naar massa. Of andersom: via een 50 ohm weerstandje naar een parallelkring naar massa - net wat handig is.

code:


in ---dbm---+--Ls-Cs--> mf trap
       |    |
LO ----+    R          R= 50
            |
          +-+-+        Xs= R*MF/BW    (MF= middenfrequent,
          |   |        Xp= R*BW/MF     BW= bandbreedte diplexer->mf trap)
          Lp  Cp
          |   |
   -------+---+-------gnd                               DBM met diplexer
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Goed gevonden ik heb even op mijn bouwsel gekeken vergeten 150 pF styroflex te tekenen |:(
De tekening is aangepast....

Maar goed daar is het dan ook een praat prentje voor, de diodes zijn BAT68 de HP2800....2900 daar heb ik er nog wel van maar,
die is wel heel oud dat is op zich niet erg maar hij is 4 keer ingehaald en voor de prijs van een HP diode heb ik 10 infineon diodes :D

Vanavond een paar andere trafo's gemaakt en een BAT 15-099R gebruikt dat is al een quad !
Dus een klein chipje en twee kleine trafo's mixer kan op een stukje print van 1,5 cm x 1,5 cm.
Morgen verder meten ik gebruik 3 keer een HP 8657B en een 3 voudig koppel element en een selectieve spanningsmeter ( wave analyzer ),
tot 300 MHz eigen ontwerp hiermee kan ik 110 dB diep meten :P

De diplexer is iets uitgebreider maar dat is voor later, ik sluit nu voor de meting breedbandig af.
Omdat ik het middenfrequent nog niet bepaalt heb weet ik het filter ook niet !
Nog wel een versterkertje in elkaar gezet ik was toch trafo's aan het wikkelen en met een BFT 66 met transformator feedback maar ook deze morgen maar meten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk en F.e.t.
Met die paar hersencellen die ik heb probeer ik aan het filter te rekenen maar ik kom niet verder dan de 3 resonantie-frequenties bovenin het filter.De niet gewenste frequenties worden via de condensators aan GND afgevoerd? Of praat ik nu wartaal?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Snel door de bocht: de spoelen vormen samen met de condensatoren naar massa een laagdoorlaatfilter. Qua doorlaat zou dit ongeveer een Tsjebysjev-filter zijn.
De doorlaat heeft hier een rimpel van 0,1 dB. Die rimpel 'betaal' je als het ware voor een steile flank bij de kantelfrequentie.

Nu de condensatoren parallel over de spoelen. Die maken dat dit een elliptisch filter wordt. De notches zorgen voor een nóg steilere flank, maar dat gaat wel ten koste van de verre demping.

Of voor ons project dit vrij uitgebreide filter nodig is, is de vraag; een eenvoudiger zou vaak ook voldoen.
Voor deze lage frequenties is een ingangsverzwakker trouwens belangrijk, voor het geval je een 'echte antenne' gebruikt. :D
(Als de ruis hoorbaar toeneemt als je de antenne aansluit, is de gevoeligheid voldoende; meer heeft geen zin.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik ga het gewoon bouwen en er aan meten,dat werkt het best voor mij.
Sweepende meetzender aan de ingang en met de scope aan de uitgang. op de 3 knooppunten kijken wat er gebeurt..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik vergat het plaatje nog. Rood= hierboven voorgesteld elliptisch filter; groen= Tsjebysjev-filter. Je ziet hoe de notches de flank nog steiler maken, maar in het verre hoog de verzwakking verminderen. Alles heeft een prijs.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Hubie,

Even kort goed dat je het filter aan het bekijken ben :)
Het is maar een voorstel ik weet nog niet of drie filters voldoende is !
Later meer daarover nu je vraag, dat valt niet mee om het simpel te verwoorden.
Wat ik in de P.D.F. wel vermeld zijn de coëfficiënten voor een 3, 5, 7 order bij zeg 1 MHz en,
dan kan je via een hele simpele omzetting op elke frequentie komen......

Maar je heb het goed de resonantie kring T of π zijn de sperkringen ook wel dempingspool genoemd.
Door deze met een bepaalde impedantie ( waarden ) naar massa te koppelen ontstaat een gewogen karakteristiek volgens een elliptische functie.
De overdracht van het filter ziet er zo uit:

Het eerste filter is ontstaan toen was de radio golf nog niet ontdekt, en is de moeder van alle filters dit L-filter alleen werd het zo nog niet gezien.
De componenten een spoel en een condensator werden gebruikt door Westinghouse bij de generator in de elektriciteit centrale zeg maar een fase compensator.
Deze L kan je op twee manieren combineren op de eerste manier krijg je een T en op de tweede manier krijg je een π ,
respectievelijk een hoogdoorlaatfilter of een laagdoorlaatfilter.....

Wiskundige onderbouwing was er niet, is bij het lichtnet waarbij de impedantie afhankelijk is wie en wat er aangesloten is / wordt ook ingewikkeld !
Later bij de ontdekking van de radiogolf zijn deze filters gebruikt in de zenders zonder enige wiskundige onderbouwing.
Dat betekende dat het veel gebruikte π filter als laagdoorlaatfilter als tussen schakel impedantie de zelfde waarden heeft als de transmissie lijn.
Nadeel van deze schakelwijze is dat je niets kunt beïnvloedden en de Fc op 120 % gelegd moeten worden i.v.m. de demping !
Daarna is de filter theorie ontwikkeld en is de wiskunde van onder anderen Gaussian, Butterworth, Bessel,Legendre,Chebyshev enz....gebruikt.
Dit geeft de ontwerper veel meer controle op de filter parameters !
Door deze ontwikkeling is het niet zo dat het T en π filter niet meer gebruikt worden als je goed naar het elliptisch filter kijkt zie je de π structuur terug komen.

Ik heb vandaag nog metingen gedaan niet aan het filter dat is indien goed gebouwd niet nodig, maar wel aan de mixer.
Ook heb ik alvast een versterker gebouwd en gemeten en nagedacht over de keuze van het middenfrequent.
Teven de twee andere filters ontworpen zie tekening

en de laatste

ik hoop geen teken fouten maar daar letten we allemaal op :P
En een versterker die kunnen we op diverse plaatsen inzetten oscillator buffer middenfrequent enz....

Het beste is denk ik het filter te bouwen stelt niet veel voor straks volgen alle gegevens uiteraard.
Je ziet dat ik geen trimmers gebruikt en standaard waarden wel moeten de spoelen af te stellen zijn,
dit kan met een kern in de spoel houder of door op de ringkern te schuiven met de positie !

Waarom zo'n elliptisch filter @Frederick E. Terman laat een mooi voorbeeld zien,
niet voor de steilheid en ook niet voor de diepgang want dat is alleen maar op papier 8)7 ( je kent mijn gezegde papier is geduldig ).
Maar van uit der praktijk door aan de speren te draaien kan de eindige Q gecompenseerd worden...... je kunt de flank beïnvloeden !

Ik ga een proef print tekenen voor de filters gebaseerd op ringkernen dit zijn kleinen kernen misschien dubbelgats kernen dat gaat namelijk dubbel zo snel met de inductie.....

Die filters dat zit wel goed en mag absoluut geen problemen geven met nabouwen.
Maar het lage filter 0...2 MHz is nog discutabel en is afhankelijk van de dynamiek van de mixer.
Het ruis vermogen in de band van 0...2 MHz is aanzienlijk dus even kijken of dat goed gaat.

Ik zal ook kijken of een H-mode mixer een optie is heel vroeger iets mee gedaan.
Maar ik liep toen tegen iets aan dat weet ik niet meer en ik kan niet bij mijn notities.
Voor de 1e oscillator zit ik te denken aan een 50 MHz of 100 MHz kristal dan wordt het eerste middenfrequent 50,001...80 MHz of 100,001...130 MHz !

Wat wel interessant is, je kunt de up converter testen met een R.T.L. stik zoals ik al eerder heb aangegeven.
Komende week een beetje druk eerst mijn ruis generator pakken dan kan ik de zogenaamde atmosferische ruis simuleren !
Later meer....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Voor het 10-30 MHz ingangs filter zouden we Toko spoeltjes uit de S18 serie kunnen nemen,die komen heel dicht in de buurt bij de door jouw getekende µH inducties en hebben een regelbare kern.Alleen weet ik niet of die spoeltjes nog in productie zijn,mss zijn ze al lang obsolete?

https://www.bec.co.uk/downloads/S18%20Series.pdf

mel

Golden Member

Anders maken we ze zelf.Het is alleen een beetje werk, maar daar komen we ook wel overheen.. ;)En dat systeem van Westinghouse werd ook in de draadtelefonie toegepast, de Pupinspoelen. :)
En de eerste MF op 50 MHz, dat is wel de 6 meter amateurband...Je zou dan wel een 6 meter dumpontvanger kunnen gebruiken voor achterzet..

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 20 december 2021 07:15:59 (27%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Hubie,

De Toko S18 zijn bekende die worden nog wel gemaakt op verzoek dat is voor ons gezien de aantallen niet interessant.
Maar dat soort lang uitgerekte spoelen zijn eigenlijk verleden tijd, te veel nadelen als je dit soort spoelen gebruikt dan conisch wikkelen !
Ik heb daar indertijd mallen voor laten draaien diverse maten maar dat heeft even niet zoveel met ons project te maken.....

De meest voor de hand liggen de spoelen met een kern zo blijft het klein hoe minder volume des te minder lucht er langs gaat !
De dubbelgats hebben veelal de voorkeur hoe minder draad buitenom hoe beter.
Je kunt met zelf gemaakte componenten alle kanten op, helaas lukt dit niet met de condensatoren.
Zoals je gezien heb zijn het vaste standaard waarden dit heeft als nadeel dat je parallel moet schakelen,
waarbij je een paar regels in acht moet nemen bij het parallel schakelen probeer de waarden zoveel als mogelijk het zelfde te houden of dicht bij elkaar.

Het idee van @mel is een mogelijkheid maar ik denk niet dat de 6 meter band 30 MHz breed is.
Wat ik namelijk bekijk of de eerste converter ( met een vast kristal ) de gehele band omzet naar het eerste middenfrequent.
De keuze is niet zo belangrijk ik kijk naar een standaard kristal wat goed verkrijgbaar is !
Het filter voor het eerste middenfrequent moeten we toch zelf maken, 30 MHz bandbreedte is er niet.

De reden is dat de afstembare oscillator dan van 100 MHz tot 130 MHz loopt dat is een goed haalbaar bereik en heeft veel voordelen.
Als je de eerste oscillator van 10 kHz tot 30 MHz plus de gekozen middenfrequentie afstembaar moet maken dat is wel een dingetje :P

Ik heb deze week niet zo veel tijd maar kan tussendoor wel iets doen, ik heb even nagedacht over de 1e mixer en een ander model geschetst

maar ja hoe meer gepruts hoe meer Lo niveau bij deze kom ik ongeveer op +23 dBm :o

Leuk dat je het filtertje wil proberen sweep kan maar de flank zal je niet helemaal ten volle kunnen zien zonder logaritmische detector,
wel de amplitude rimpel die is bij mijn opstelling <0,3 dB.
Hou de H.F. regels in acht en bedenk ( met een E.M. bril ;) ) dat elk component een soort aurora heeft,
het is net als bij het virus zorg dat je daar uit blijft :P

Let op met afscherming tussen de componenten massa is vaak niet koud en wekt in een magnetisch veld een elektrische spanning op.
En een magnetische afscherming is heel vaak geen elektrische afscherming !
Als een module uitontwikkeld is dan volgt er ook een bouwbeschrijving en ik maak altijd een stuk of drie exemplaren om de reproduceerbaarheid te garanderen !
Nu weer even met mortel en gips aan de gang later meer......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Hubie,

Ik was benieuwd of je nog iets met het filter heb gedaan, dan krijg ik een beetje de indruk of het nabouwen lukt,
en ik op de goede weg zit qua complexiteit !

Zelf heb ik nog naar de mixer gekeken en heb 4 types gebouwd nu ik die heb ga ik een poging wagen om een spiegel onderdrukkende mixer te ontwikkelen.
Dit hangt of staat met de fase van de verdeler 90 ° de mixers zitten binnen 0,1 ° maar de amplitude ongelijkheid is 0,5 dB,
dus zal wel op niets uitdraaien....

Het nadeel van high level mixers is het hoge Lo niveau zo met een moet je 1 Watt als Lo vermogen gebruiken :(
Ik wil ook nog eens kijken naar een additieve mixer, waar ik nu mee bezig was zijn schakelaars nog wel geen H-mode mixer.
Al die choppers hebben als nadeel dat er een blokgolf gebruikt moet worden dus veel oneven harmonische die op hun beurt het ruis bandje converteren naar je middenfrequent |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk
Heb er nog niets mee gedaan/gebouwd,misschien ga ik volgende volgende week de soldeerbout weer eens aansteken.. ;-)

Ha Hubie,

Rustig aan moet leuk blijven, ik heb de oscillator gebouwd de 100 MHz had ik al die is extreem goed hele lage ruis.
Maar met de V.F.O. bezig geweest komende week zal ik het schema uploaden.
Dit is een iets ander concept, ik schakel ook de spoelen in bandjes zo blijft de verhouding L,C mooi in balans met respect tot de frequentie !
Tevens betekend dit dat het afstembereik relatief klein is zeg 5 MHz wat de stabiliteit ten goede komt.

Nu ben ik er alleen nog niet uit of we de eerste converter met een vaste oscillator,
van 100 MHz naar een 100.....130 MHz converteren of deze afstembaar maken :?
Als de eerste oscillator afstembaar wordt zou ik naar een 45 MHz middenfrequent kunnen.
Ik heb mooie kristalfilters van Vectron je kent hem wel van de kristallen en oscillatoren de bandbreedte van het filter is 15 kHz,
deze 4 pole filters zijn S.M.D. maar ik kan deze samen met de aanpassing trafo's op een sub printje laten monteren .
Het filter met trafo's past in een lucifer doosje ;) een stuk of 80 filters heb ik nog wel !

Ik kreeg vanmiddag een idee voor de bidirectionele versterkers, in tegensteling tot het concept waar alleen de mixer twee kanten op gebruikt wordt,
ga ik proberen om ook de versterkers twee kanten op te laten werken !
Verder....... heeft er al iemand een idee voor het laatste middenfrequent ik zit te denken aan 100 kHz.
Daar kunnen we mooie afstembaare filters maken en is eventueel de interface naar een A.D.C. gemakkelijk te doen !
Later meer........

PS: ik heb de data van de twee type filters bij gevoegd het is een 4 pole filter, de ene 1s 7,5 kHz de andere 15 kHz...

MQF45.0-1500_53.pdf

284mqf45.0-0750_21.pdf

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Even een schopje.Hoe ver zijn jullie met het project? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Met kerst en oud&nieuw voer ik meestal niet veel uit wat betreft de hobby want er komt altijd iets tussen...

Ik had al even gekeken om het 0-2 MHz filter te bouwen en te meten.Alle T50-X ringkernen heb ik nodig voor mijn Bitx,ik heb alleen nog 6 stuks T68-2 over.
Voor het filter van Henk zou dat dan uitkomen op 29 Wdg voor 4,88 µH en 25 Wdg voor 3,64 en 3,7 µH.

Voor het Tsjebysjevfilter van Fet zou dat 31 Wdg voor 5,42 µH en 33 Wdg voor 5,99 µH zijn.Althans volgens de ringkern-calculator.De condensatortjes heb ik in huis.

Ik heb de laatste firmware in mijn Tiny SA en zou dus kunnen meten/sweepen zoals hier in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=QQQOZm3uhZk

Ha mel,

Ik ben met de V.F.O. bezig deze schakelt in 4 of 6 stapjes om de tankkring zo optimaal mogelijk te benutten.
Maar ik ruim ook wat tijd in voor het eerste P.D.F-je daar laat ik zoals gezegd op een redelijk eenvoudige manier zien,
hoe de berekening van de ingangsfilters tot stand komen.

Deze week lezen hoe het Barlow Wadley systeem ook weer in elkaar steekt of hier iets mee te doen is.
De keuze van het middenfrequent nijgt steeds meer naar de 45 MHz dit om reden dat ik hier de kristalfilters voor heb 15 kHz is mooi,
ik heb de data geüpload misschien al naar gekeken ?
Als er geen 100 gegadigde zijn voor mee bouwen dan heb ik kristalfilters voldoende deze zijn allemaal nieuw.

De mixer daar ben ik verleden week mee bezig geweest, ik ben er nog niet helemaal uit !
Ik zou toch nog wel een spiegel onderdrukkende mixer willen proberen, waarom zoveel aandacht aan de eerste mixer ?
Als ik voldoende spiegel onderdrukking haal en een groot dynamisch bereik dan zou ik met een enkel laagdoorlaatfilter aan de ingang uitkomen.

Een ontwerp is soms een stap vooruit en twee stappen terug :S ik denk voor de meeste ontwikkelaars wel een bekend verhaal.
In deze fase de architectuur kan je het huis nog niet geheel overzien, dan kan het dus gebeuren dat het fundament,
toch net even anders moet opdat het dak niet gaat lekken........
Ik doel hier op het overall dynamisch bereik.

Ook heb al een stukje ( op papier ) gezet van de middenfrequent strip dat is relatief simpel, maar met in het achterhoofd dat,
er ook een TX pad kan komen even opletten.
Welke demodulator systemen zijn er nodig AM SSB CW misschien nog digitale modes, en welke bandbreedtes :?

@Hubie,

De kerntjes vermeld ik straks allemaal maar jou keuze is goed alles zal 50xx of 68xx worden !
Ik heb ook al een versie uitgerekend sub octaaf bandjes wat ik als eerste gemeld heb totaal zijn dit 16 filters.
Maar om het kosten plaatje in de gaten te houden geef ik diverse opties ( voordeel van modulair ) :D

Ook ben ik nog een proefje gestart met een afstembaar bandfilter 4 stuks is voldoende om van 1 MHz tot 30 MHz te tunen,
de onderste regio wordt een laagdoorlaatfilter daar zit toch niet veel.
Misschien kan ik daar nog iets met een actief filter doen eens kijken.

Misschien komt het over als van de hak op de tak, maar dat komt omdat alles in elkaar moet passen zoals ik hierboven heb geschreven,
ik kan dus niet een onderdeel geheel afmaken als ik niet weet wat er na komt.
Het is best een omvangrijk project ook heb ik al een beetje nagedacht over de audio processor met name de ruis / stoor onderdrukker.
Alle soorten van interferentie hebben een eigen karakter de ene keer moet je snel ingrijpen en langzaam los laten maar bij een ander type impuls is het weer anders !
Later meer kijk even wat belangrijke modulatie vormen zijn en of de meeste meelezers 45 MHz een goede keuze vinden....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jinny

Golden Member

In principe geen probleem met 45 MHz Henk..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

45MHz is prima. Modulatiesoorten:SSB, rtty, cw, en eventueel de "digitale"modussen , maar dat is niet echt belangrijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha allen,

Ik ben nog bezig geweest met de grove V.C.O. de stappen van 1 MHz.
Deze is op dit moment onder verdeeld in 6 banden voor een ingangs frequentie van 1 MHz tot 30 MHz !
Het onderste stukje zeg van 10 kHz tot 1 MHz dat moeten we even bekijken dat worden ik zich al 5 bandjes ;( daar wordt je niet vrolijk van.
Misschien die onderkant met een up converter doen, zeg maar een kristal waar er 101 van zijn naar een van de selectieve banden.....

Het kiezen van de oscillator bereiken is uiterst simpel een van de poortjes activeren.
Wie heeft er een goed idee om aan de knop te bevestigen om te tellen, met een optisch sluisje !
Dan simpelweg tellen bij een bepaald aantal schakelt de juiste oscillator in dus geen aparte bandschakelaar.
Ook is hier de mogelijkheid voor de mensen die gebruik willen maken van een Arduino achtig iets simpel in te grijpen :D

Achter de oscillator komt de buffer / driver en een 80 MHz laagdoorlaatfilter.
Tevens wordt hier de A.G.C. gemaakt om de V.C.O. een constante amplitude aan de uitgang te laten leveren !
Het uitgangsvermogen zal rond de + 20 dBm = 100 mW alles over 50 Ω liggen.....

Schema voorstel V.C.O. 45...75 MHz

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.