Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Hier is de context (het te repareren apparaat) wel heel belangrijk.

Gewone diodes gaan ook in sluiting, maar ik gok hier ook op een zener. De opdruk zegt me totaal niets, die zou ik dubbelchecken. Het enige leesbare stukje is C39, dat zou op een 39V zener kunnen slaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Herkent iemand dit diode lijkend onderdeel?

ITT 4EX 581 (A)

Arco

Special Member

Die vraag werd 10 jaar geleden ook al gesteld... (met dezelfde foto??? ;) )
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2397127.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 januari 2022 11:31:05 schreef Arco:
[...]
Hoeft niet altijd dik te zijn. Het bekende gele Mylartape op trafo's heeft een doorslagspanning van 3000+ volt en is maar 0.06mm dik...

Doorslagspanning is niet lineair met dikte. Je zou het wel verwachten maar het blijkt echt niet zo te zijn. Heel dunne folie kan nog steeds hoge spanningen aan.

Anoniem

@EgbertG

Datasheet voor deze diode zonder de (A) op het einde.

4EX581-diac-datasheet-itt.pdf

EgbertG

Golden Member

@Opruiming: Denk dat we gelijktijdig posten. Nu duidelijk wat het is,
toch diode voor gate Thyristor. Dank!

Kreeg toevallig vandaag een fors aantal binnen.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 18 januari 2022 20:23:22 (31%)

EgbertG

Golden Member

en van deze kom ik eigenlijk alleen afbeeldingen tegen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Henry S.

Moderator

Dat is een SAW-filter (Oberflächenwelle), oa bedoeld voor het MF van tv's.
https://www.quartz1.com/downloads/Tecdoc/filtr_saw/SAWFilter(SIEMENS).…

Je typenr is G 3201, deze staat helaas niet in de lijst

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Op deze Poolse stite staat hij wel.

EgbertG

Golden Member

Nooit eerder in mn handen gehad ... ook weer leerzaam,
Dank voor de link Henry.

maartenbakker

Golden Member

De G betekent trouwens dat hij geoptimaliseerd is voor systeem B/G.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het voordeel van een SAW filter in dit lijstje is dat de KTV fabrikant niet meer een set spoeltjes hoefde af te regelen voor de juiste banddoorlaat dat moest met een wobbler en met de hand gebeuren. Heel interessant zijn de gegevens in de vierde kolom. Wat die betekenen is nog een vraag.

5.5MHz is de sound offset

https://en.wikipedia.org/wiki/CCIR_System_B#System_G_and_H
Waarschijnlijk is het een aanpassing in het SAW filter voor een ander gebied/land.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 19 januari 2022 18:06:03 (14%)

bprosman

Golden Member

Weer een VDR? gevonden, is dit 30V ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 19 januari 2022 11:58:35 schreef RAAF12:
Heel interessant zijn de gegevens in de vierde kolom. Wat die betekenen is nog een vraag.
https://en.wikipedia.org/wiki/CCIR_System_B#System_G_and_H
Waarschijnlijk is het een aanpassing in het SAW filter voor een ander gebied/land.

En/of een aanpassing voor de aanpassing op de sturing en uitgang.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 19 januari 2022 12:54:54 schreef bprosman:
Weer een VDR? gevonden, is dit 30V ?
[bijlage]

30Vrms, en 05 geeft de diameter aan, ~5mm.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 19 januari 2022 16:35:48 (10%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 19 januari 2022 13:37:10 schreef maartenbakker:
[...]En/of een aanpassing voor de aanpassing op de sturing en uitgang.

Ik gok dat de laatste 2 cijfers met de groepslooptijd te maken hebben. Helaas heb ik (ook) geen Siemens databook waar deze SAW filters vermeld worden.

RAAF12

Golden Member

NMEG lees ik dat goed als fabrikant van deze potmeter? Overigens snel bezorgd door DHL en geleverd door https://www.ruttenelektroshop.nl/

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben mijn kennis aan het vergroten door een oudere print te herstellen. Het is een bord uit een gokkast. Waar ik vastloop met mijn basis elektronica kennis zijn de componenten op de foto (C9, C10, C11 etc). Ik dacht eerst dat het weerstanden waren, maar het schema (en de letter) zegt condensator.

Is dit dan: 1 nF ±10% 1000V ? En waar vind ik deze, of vervanging? Ik kom deze vorm met kleuren nergens tegen online.

En dan de zender diodes. Ik lees 55C 4v7. In het schema staat echter BZY88 4v7. Hoe lees ik deze typenummers?

Anoniem

@Olaf_a

Wat betreft de diodes, de 55C komt van BZX55C dit is een andere reeks dan de BZY88 maar aangezien de zenerspanning ook 4,7 volt is zijn ze blijkbaar inwisselbaar in dit circuit.
Als u de datasheets van beide vergelijkt kan u eventueel de verschillen opzoeken (als die er zijn).

Van de condensators kan ik de kleuren niet goed onderscheiden op mijn scherm hier dus kan ik niet zeker zeggen of u juist zit met uw waarden.
Dit exacte model met de kleurbanden vinden zal waarschijnlijk relatief moeilijk worden aangezien deze voor zover ik weet niet echt courant meer zijn.
Maar als u de juiste waarden weet kan u een ander model axiale condensator kopen.
Alleen het formaat goed controleren op voorhand.

maartenbakker

Golden Member

De BZY88 reeks was obsolete en is dus vervangen door nieuwere equivalenten.

De condensatortjes lees ik als 102, dus inderdaad 1n.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de antwoorden, dit helpt me weer iets verder. Misschien moet ik me maar eens iets verder verdiepen in condensatoren.

Maakt het bij vervanging nog uit wat voor type? Keramisch, Styroflex, schijfvorm, rond. Er zij. Zoveel verschillende soorten... De 1000V is het maximum wat hij aankan neem ik aan, lijkt me wat zwaar voor een 5V circuit.

Ik weet niet waar die "1000V" vandaan komt. Jij ziet een kleurband die dat zou kunnen aangeven? Zou kunnen.

Voor cndensatorwaardes onder ongeveer de 100nF loont het niet de moeite om "lagere spanning versies" te maken van een condensator.

Stel je hebt een 10uF condensator gemaakt en de baas zegt: Ok en nu een 20uF condensator! Dan moet je effectief gewoon die 10uF condensator 2x maken en parallel aansluiten in 1 behuizing. Dat is dus duurder dan de 10uF om te maken. Maar de andere kant op, dan op een gegeven moment kan je niet meer besparen als de waarde nog kleiner moet zijn. Dan gaat vanzelf de max spanning omhoog als je hem kleiner maakt.

Dus bij 100nF gebruik ik 50V exemplaren omdat ik ze niet goedkoper kan krijgen door te zeggen dat ze maar 10V hoeven te zijn. Nu is die 1000V wel wat extreem.

Waar dit "kleiner krijgen vanzelf een hogere spanningsrating" begint varieert een beetje door de tijd.

Zo is die 100nF ondertussen niet meer "vanzelf 50V" als je kleiner dan 0805 wil hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten