uBITX

Ha Hubie,

Heeeee dat is duidelijk de onderzijde dat geeft meer inzicht.
En dan valt gelijk op dat rond het cluster van de drie transistoren er te weinig massa is iets wat je zelf ook geconstateerd heb
Juist bij versterker trapjes met een emitter degradatie ( de weerstand in de emitter ),
is het heel belangrijk om hier geen inductie ( spoeltje ) te creëren !
De emitter weerstand ziet zowel de ingang als de uitgang heeft een common functie,
je begrijp als je de ingang met de uitgang verbind, dat je onder bepaalde omstandigheden een oscillator heb gemaakt.

De combinatie van de ongewenste inductie ( te lange massa baan of te dun ) vormen met de Miller capaciteit een mooie resonantie kring,
Je versterking is in je gewenste band te hoog voor een oscillator maar door die L,C combinatie ( laagdoorlaatfilter ) kom je ergens wel een punt tegen dat aan het Barkhausen criterium voldoet.
Bij een CE is het massa punt van de emitter uiterst belangrijk dus daar zal je iets aan willen doen !
Omdat beide clusters het zelfde zijn opgebouwd is de resonantie frequentie ook bijna het zelfde :D
Dit zijn interessante leermomenten en dit vergeet je waarschijnlijk nooit meer.......
Ga zo door en gij zult Spinoza heten ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ha Henk.
4 stukken dubbelgevouwen 1,5 mm draad in de zijkanten gesoldeerd,dat bleek afdoende te zijn om hem 'mak' te krijgen.
Nog even nagemeten,so far so good.
Nu nog even kijken voor een Nano VNA om aan het kristalfilter te meten,daar zijn inmiddels tig versies van.

Met een scoop en de Tiny SA kan het ook zie ik hier.

https://www.youtube.com/watch?v=QQQOZm3uhZk

Hoewel,hier wordt een eenvoudig L C filter gesweept, geen kristalfilter.

Henry S.

Moderator

Nog een bitx, een v3, ik ben nog 'bezig' met het filter rechtsonder wat nog niet in de band zit.

Printjes lang geleden in India besteld, het ligt er alweer een tijdje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Hoi Henry,in jou versie zit nog een LM386 voor het audiogedeelte zie ik.De versie die ik bouw maakt gebruik van een TDA2822,een stereo audio chipje waarvan 1 kanaal gebruikt wordt voor een soort van AGC.
Die gaan soms in rook op of exploderen zelfs als je een nep (chinees) gebruikt.

https://ubitx.net/2018/03/01/tda2822-problems/

https://groups.io/g/BITX20/topic/tda2822_ill_treatment_test/13286338?p…

Ik ben nog niet aan het audiogedeelte begonnen dus ik kan nog alle kanten op.

Henry S.

Moderator

Ik zie blacktopping :P.

De printen uit India waren ook met onderdelen te krijgen, dat is ook niet zonder risico.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Precies!Ik bouw de µBTX gewoon uit wat ik in de voorraad heb liggen dus ik weet exact wat er in gaat.De torren bij voorbeeld zijn allemaal BC109 C,ik heb er een stuk of 30 die al 40 jaar doelloos in een bakje stof liggen te happen.Met het aantal Amidon ringkernen voor de filters kom ik net uit.Dus uiteindelijk kost het niets of weinig.(Alleen tijd,maar dat heb ik genoeg) ;-)

Ha Hubie,

Goed te lezen dat je het probleem getackeld heb :D
Voor het meten van je kristalfilter heb je zo'n apparaat.
Ik dacht dat jij ook wel eens bezig ben geweest met een sweeper ?
Welk model ga je maken ik heb nog eens een vraag gesteld op een ander draadje,
maar verder nooit meer iets gehoord van die persoon.....
Jij kan alle kanten op met je ontwerp @Henry S. zit aan een bestaande print vast.
Ik ben even de gegevens kwijt welke frequentie, en het is toch een zijband.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Op 29 oktober 2021 03:17:24 schreef Hubie:
Precies!Ik bouw de µBTX gewoon uit wat ik in de voorraad heb liggen dus ik weet exact wat er in gaat.De torren bij voorbeeld zijn allemaal BC109 C,ik heb er een stuk of 30 die al 40 jaar doelloos in een bakje stof liggen te happen.Met het aantal Amidon ringkernen voor de filters kom ik net uit.Dus uiteindelijk kost het niets of weinig.(Alleen tijd,maar dat heb ik genoeg) ;-)

Er zit op wat spoelkernen en kristallen na alleen huis-tuin en keuken ondedelen in ;). Alleen de spoelen in de in/uitgang zijn anders en daar had ik wat voor bedacht, alleen ben ik nog steeds niet aan het doorfluiten van de kringen toegekomen. M'n middenfrequentie is 10MHz, met een probe toevallig overdag op het kristalfilter hoorde ik de piepjes van een tijdzender.

Op 29 oktober 2021 09:41:29 schreef electron920:
Jij kan alle kanten op met je ontwerp @Henry S. zit aan een bestaande print vast.

Ach, het is en blijft een bitx ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Zekers,dat is zo,de basis blijft in alle Bitx versies hetzelfde.
Hier alle versies op een rijtje:https://ubitx.net/tag/circuit-diagram/

Edit\Van de 21 kristallen van 12 MHz eerst een selectie gemaakt van 8 stuks voor het ladderfilter.20 van die kristallen komen uit 1 batch,dat is ook te zien bij het meten.De verschillen zijn minimaal.De volgende stap is Cs Ls en Cp meten.

https://www.giangrandi.org/electronics/crystalfilters/xtaltest.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 31 oktober 2021 21:46:23 (55%)

Hubie

Special Member

Ik heb verder niet aan de kristallen gemeten dus niet Cs,Ls en Cp gemeten en in "Dishal" verwerkt zoals eerst het plan was.
Heb gewoon het schema aangehouden en 5 x 100 pF gebruikt.
Er komt een prachtig filter uit........alleen meer dan 5 KHz breed op de -3 dB punten (marker 1 en marker 2)=foto 2
Ik had de behuizingen van de kristallen nog niet aan massa gesoldeerd.Met de kristallen aan massa bleef de top van het filter het zelfde maar de "skirt" werd wijder = foto 3.Het filter moet voor de helft smaller dus minder capaciteit.
Ik denk dat ik eerst C217 en C221 ga vervangen door 2 trimmers van 100 pF.
Wordt vervolgd.
Edit\foto 4 bron is: RAZzies maart 2018.

mel

Golden Member

10MHz als MF doe ik niet . ik heb nog een paar KVG 9 MHz SSB filters liggen.Met bijbehorende zijbandkristallen.
Voordeel is dat je dan ook nog eventueel een 2 bander kan maken, voor 80 en 20.Met dezelfde vfo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Hubie,

Vraag wat is de bandbreedte die je wil bereiken, ik an in jou gegevens daar niets over vinden ?
Op Jou prototype kan ik niet goed zien of de kristallen aan het koper vast zitten je geeft zelf aan dat het niet,
het geval is ik gebruik altijd een stukje karton....
Maar ook de in en uitgang trafo's vrij van het koper !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

De 1:4 trafo's hangen los,die zijn nu niet nodig,het filter is 50 Ω in\uit dus die hangen rechtstreeks aan de 50 Ωvan de VNA.
Het streven is 2,4 KHz voor SSB.

Ha Hubie,

Weet je zeker dat dit een 2,5 kHz filter is waar lees je dit ?
EN om zo'n kristalfilter met 50 Ω te belasten |:( kan je niet een serie weerstandje van een paar 100 Ω gebruiken......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Het filter is 50 Ω in\uit maar moet afgesloten worden met 200 Ω voor aanpassing in de bitx vandaar de 1:4 trafo's aan de in en uitgang.
Dat het filter 2,5 KHz moet zijn staat in de beschrijving,is trouwens een gangbare breedte voor SSB.

Dat ik rechtstreeks aan het filter kan meten lees ik in de volgende link.https://ubitx.net/2018/04/14/ssb-crystal-filter-response/

[u]Measuring the filter "naked"without the transformers[/u] staat er.

Dus eigenlijk zou ik 2 x een 1:1 trafo 50 Ω moeten maken om het filter zo min mogelijk te belasten.

Ha Hubie,

Er toch wel een mede amateur die zo'n filter gebouwd heeft :?
Ik kan je op dit moment niet helpen, ik voel me net een elektron die al dansend tussen twee kernen de weg kwijt is 39,4 ° c maar dalende O-)

Als jij denkt dat de berekening in orde is, maar voor 12 MHz zonder serie condensator zit ik eerder aan 68 pF te denken........
Zou er een foutje gemaakt kunnen zijn maar bezie mijn eerste commentaar !
Ik heb er niet aan gerekend misschien lukt het morgen, op de HP67.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Mmm,Ik dacht natuurlijk weer "grote stappen,snel thuis" ;-)Dat werkt hier niet.
Dus maar weer terug naar plan A,alle parameters van de 8 kristallen meten,noteren en door "Dishal" halen. https://sq2gxo.wordpress.com/2010/04/05/crystal-ladder-filters-i-softw…

Edit\van 100 pF naar 82 pF,filter is nu iets smaller,daarna naar 68 pF maar het wordt niet meer smaller,wel vervormd.

Ha Hubie,

Vraag je meet toch wel met je aanpas transformatoren aangesloten :?
Ik dacht gelezen te hebben dat je in de veronderstelling was, dat kaal meten zonder trafo's betekende !
Wat ik er van kan maken zijn die twee parallelle kristallen aan de ingang en uitgang de impedantie inverters i.p.v. een,
inkoppel en uitkoppel condensator.
Als ik puf heb zal ik zo'n filter uitrekenen, het zou mij geenszins verbazen dat dit kristal combinatie averechts werkt.....

PS: trafo mag weg bij lage impedantie, de twee kristallen parallel zijn het equivalent van de impedantie inverter ( C ),
zowel aan de ingang als uitgang.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zaterdag 21 mei 2022 11:03:21 (14%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Hubie,

Ik heb ook een Ubitx gebouwd, voor het kristalfilter, heb ik kristallen van 12Mhz genomen (uit dezelfde serie) , en deze in elkaar gezet volgens de topology.. Met een signaalgenerator nog gemeten of ik doorgang had op deze frequentie. (filter als losse module) Dit werkte eigenlijk goed, maar ik heb nooit tot in detail de doorlaatkarakterstiek gemeten. (misschien meer geluk dan wijsheid..)
Zie ook foto:
1: Audio --> 12Mhz
2: Kristalfilter
3: 12Mhz TX/RX Amplifier (in SMD)
4: 45Mhz TX/RX Amplifier (in normale componenenten)
Ik moet zeggen, ontvangst werkt goed (vooral op 40m, met de zender ben ik eigenlijk nog steeds bezig..(moet ik nog mee verder)
Groet, Andre

Ha andre046,

Mooi te zien dat jij er ook een gebouwd heb, die in ieder geval doet wat hij moet doen !
Ik heb wel een vraag wat heb jij in de toolbox ?
Ben je in het bezit van een signaal generator dan zou je op een paar punten de overal banbreedte kunnen meten,
dit geeft in ieder geval een indicatie....

Op dit moment kan ik qua hardware nog niets doen maar qua rekenen wel !
Ik heb in het verleden ook wel lader filters ontworpen C.A.T.V. apparatuur, maar dit was met serie parallel kringen,
opgebouwd uit LC combinaties geen kristallen !
Met kristallen in de Cohn topologie is een ander verhaal, en zal niet mee vallen gezien de stap grote van de condensatoren.
Weet jij misschien wat de praktische reden is om twee kristallen aan de ingang / uitgang parallel te schakelen :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk,
Ik heb wel redelijk wat meetapparatuur, scoop, signaalgenerator, spectrumanalyzer, nano VNA. (wel beetje gedateerd, behalve de scoop en nano VNA) Ben eigenlijk nog eens van plan een kristalfilter van 11, 5Mhz te bouwen, zoals de hogere Ubitx versies hebben. daar kan ik wel eens meer aan gaan meten. Maar in de Razzies stond dat kristallen parallel gezet worden om de doorlaat vlakker te maken.(zie bijlage) Andre

Hubie

Special Member

Op 23 mei 2022 08:38:08 schreef andre046:
Hallo Hubie,

Ik heb ook een Ubitx gebouwd, voor het kristalfilter, heb ik kristallen van 12Mhz genomen (uit dezelfde serie) , en deze in elkaar gezet volgens de topology.. Met een signaalgenerator nog gemeten of ik doorgang had op deze frequentie. (filter als losse module) Dit werkte eigenlijk goed, maar ik heb nooit tot in detail de doorlaatkarakterstiek gemeten. (misschien meer geluk dan wijsheid..)
Zie ook foto:
1: Audio --> 12Mhz
2: Kristalfilter
3: 12Mhz TX/RX Amplifier (in SMD)
4: 45Mhz TX/RX Amplifier (in normale componenenten)
Ik moet zeggen, ontvangst werkt goed (vooral op 40m, met de zender ben ik eigenlijk nog steeds bezig..(moet ik nog mee verder)
Groet, Andre

Hoi andre046,mooi gemaakt man !! Ik ben nog aan het tweifelen ,oeps,twijfelen of ik de ubitx in 3 stukken hak en in blikken doosjes bouw en dan met coax aan elkaar knoop of zoals jij hem gebouwd hebt,1 grondplaat en dan vakken maken.Die print achter het front waar het LCD en de bediening op zit heet de "Raduino" geloof ik,zijn die printen nog ergens te koop?

mel

Golden Member

Hoe krijgen jullie toch altijd die blikkies zo mooi gebogen? Mij lukt dat voor geen meter..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 23 mei 2022 17:22:22 schreef mel:
Hoe krijgen jullie toch altijd die blikkies zo mooi gebogen? Mij lukt dat voor geen meter..

Dat lukt mij ook nooit,daarom koop ik ze gewoon... ;-)

Henry S.

Moderator

Mij is dat ook nog nooit gelukt :P
Ze zijn gelukkig nog te koop, maar helaas niet in alle maten, en het aanbod varieert.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.