Ha Hubie,
Wat ik bedoel is dat het geen fuck uitmaakt of de oscillator nu op 10 KHz of op 50 MHz staat te oscilleren de bijsloffer blijft corrigeren.
Dat is precies de spijker op de kop @Frederick E. Terman licht een en ander toe.
Ergens eind 70 jaren in een Cuna 2 meter ontvangertje type weet ik niet meer er konden een paar kristallen in en een V.F.O. ,
zo'n Huff&Puff ingebouwd !
Wat ik mij weet te herinneren werkte het wel, en met de kennis van toen was ik tevreden.
Net als bij alle systemen zitten er voor en nadelen aan overigens is het idee van een frequency lock loop veel ouder en werd al in het buizen tijdperk gebruikt.....
Een van de voordelen geen P.L.L. ruis naast de frequentie, een van de nadelen en je gaf het onbewust al aan de bijsloffer blijft corrigeren.
Je veroorzaakt een ongewenste F.M. tussen de jumps van en naar de rasterpunten !
Afhankelijk van je ontwerp criterium en toepassing kan dit 20 Hz zijn.
Later heb ik zeg 35 jaar geleden een professionele uitvoering ontwikkeld voor de atoom-frequentiestandaard die ik toen had.
Daar wil ik geen P.L.L. voor gebruiken i.v.m. de zijband ruis.
@bprosman,
Blokschema van het eerste deel is onderweg, en de @Hubie versie heeft hij al gepost.
Ik heb twee maanden niets kunnen doen maar langzaam komt er leven in de brouwerij
In de tussentijd wel kunnen ontwerpen en ideeën in klad uitgewerkt.
Ook de tweede mixer, middenfrequent en het laagfrequent deel incl. ruis sper en A.G.C. generator.
Ik heb het ingangsdeel in LabVIEW geschreven als model op deze manier heb ik een beter overzicht en kan ik modules toevoegen,
zonder fysiek te bouwen dat ging niet
In principe kan ik de hele ontvanger software matig bouwen let wel dit zijn functionele onderdelen !
Ik heb in LabVIEW een fading generator voor het testen van de A.G.C. maar ik kan ook allerlei storingspatronen maken incl. de P.V. panelen, statische ontlading enz.....
Groet,
Henk.