welke sluipverbruik is normaal?

1e nacht zonder onze no frost diepvriezer. al onze etenswaren zitten nu in een stokoude backupdiepvriezer (ja, heb gewoon een2de standby diepvriezer gekocht om onze no frost elke 3maand te ondooien. een stokoude half vergeelde, denk zeker 20-25jaar oud).

resultaat: die oude diepvriezer zie je 3x per uur aanspringen om te koelen (blauwe lijn) en IS ZUINIGER dan onze grote (rode lijn).
het nachtverbruik tussen die pulsen is ook perfect stabiel nu, de hele nacht is het 130W en de piekjes zijn 220W.
op de rode grafiek lijkt het alsof de no frost diepvriezer rond 1h snachts aanspringt en tot 4h50 bezig was (ventilator waarschijnlijk op het laatste)

van 0h - 6h30 (UTC tijd) een verbruik van 1067Wh en met de no frost was dat 1152Wh.
morgen dezelfde test met de ontdooide no frost en ga dan op deze manier proberen achterhalen wanneer de no frost weer ontdooit moet worden.

totale nachtverbruik nu (22h - 7h) was 1,6kWh. ben nog nooit zo laag geraakt en zit op de helft van wat ik vroeger had. aan dit tempo zit ik 360kWh lager op mijn jaarfactuur (1UPS weg en een diepvriezer uit)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

In die blauwe lijn herken ik inderdaad een apparaat dat regelmatig aan en uit gaat. Maar de rode lijn is een en al chaos. Daar zit zeg maar geen lijn in ;)
De twee lijnen zijn niet vergelijkbaar.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zondag 13 november 2022 12:49:00 (12%)

Op 13 november 2022 12:46:37 schreef NordRack2:
In die blauwe lijn herken ik inderdaad een apparaat dat regelmatig aan en uit gaat. Maar de rode lijn is een en al chaos. Daar zit zeg maar geen lijn in ;)
De twee lijnen zijn niet vergelijkbaar.

die rode is dus mijn no frost koelkast die aanslaat, en dan hoor je ook de fan binnenin blazen.
2dagen geleden was ik al van mening dat die de hele nacht zit te blazen en heb hem daarom uit getrokken.
de blauwe meting is dus zonder onze nofrost en met onze stokoude kleine diepvriezer aan. die vertrouwde ik al niet omdat die 3x per uur aanslaat, maar die is dus blijkbaar zuiniger

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
KGE

Golden Member

Ik zie daar een stapeltje APC UPS-en staan: In het verleden had ik ook een soortgelijke APC UPS in gebruik: rustverbruik van deze was 30 Watt (!) De server PC die er aan hing verbruikte in rust nog minder dan dat.

De UPS heb ik dus maar laten vervallen, voor thuis gebruik vond ik dat niet rendabel.

Sine

Moderator

Jep, APC dure "accu warmhouders" zijn niet zo geweldig voor thuisgebruik.
Of niet zo geweldig überhaupt. Doe vooral geen zelftest met een defecte accu, want dan faalt het ding in zijn enige taak: het in stand houden van de uitgangsspanning.
Ook de nagelnieuwe types hebben deze onhebbelijkheid nog steeds.

We hadden er 30+ op het werk. Met meer storingen door uitval van de UPS-en dan de werkelijke netspanning.
Dus waar ik ze kan vervangen door een stukje draad doe ik dat ;)

deze hebben we ook op het werk, jaren gedraaid zonder problemen. denk dat ik ze ook al 3-4jaar in gebruik heb zonder uitval.
af en toe wel eens een accu dat begint te koken, trek ik dat 24V paartje eruit en zet ik er een andere in.

k heb de 2de eens aan een verbruiksmeter gezet, opgestart met een stel gare accus, begon direct te piepen maar kwam toch online.
rustverbruik van 25watt terwijl hij die accu's dus aan het opladen is nu. straks eens kijken wat het echte verbruik is.

deze kleine apc heeft een rustverbruik van 10W

inform 600VA ups op 12V

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

heb jaren terug een 3kVA apc ups gehad die deed 60W stby zelfs. tegenwoordig een 1000VA model die best zuinig is, is ook pas een jaar of 5 oud. kwam uit een verbouwing retour waar deze eerst de verlichting van de traphallen voorzag, denk een gevalletje noodverlichting vergeten. accu's waren wel gaar, maar met een paar maten grotere werkt ie ook prima. die staan dan ook extern dus worden niet zo warm als in het kastje wat de levensduur ten goede komt. zn voorganger die ook 1000VA was bleek al 19 jaar te halen inmiddels, was ook minder zuinig. had dat ding gemod, de indicatie leds voor load en accu op het front via een knopje, dat scheelde al meer als 4W.

btw, die ups op je foto fcapri is een china ding. die had ik ook nog een stapel staan. die dingen frotten alarmboeren tussen het modem tegenwoordig ivm internet op alarmkasten voor de meldingen. de accu is na 4 jaar gaar en het ding word geheel vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dat zijn 'Back-UPS' doosjes, vooral de witte CS serie was geweldig ... slecht. Die waren inderdaad ook wel op als de accu versleten was.
Ook die gebruiken nog een dikke trafo met bijbehorend stand-by verbruik. Uitgang van die dingen is modified sine overigens, dus niets op inprikken met actieve PFC.

die witte heb ik gehad, CS350. toen ik daar de 7Ah accu wisselde met die 24Ah van de foto knalde de FET eruit (https://www.circuitsonline.net/forum/view/123201)
zijn ook crappy dingen, hoeveel accu je er ook aan hangt, na 30min zegt die dat ze leeg zijn en schakelt uit. die gebruik ik enkel nog als 'acculader' vooral met die 'gemodde' voltmeter met een schakelaartje achteraan is die handig.

die zwarte 600W is behoorlijk goed, heeft jarenlang tussen de internetmodem gezeten, geen interne accu meer, maar die 2x 24Ah extern.
doet met gemak 8uur op zen batterijtjes.
deze heeft 10W standy verbruik zonder load, al vermoed ik eerder dat het de accu's zijn die daar voor verantwoordelijk zijn..

ik overweeg nu sterk om alle accu's van mijn 24V pakketten te splitsen en parallel op die 600W te hangen, met een stel zekeringen ertussen (5A per accu ofzo).
die 600W is volgens mij genoeg om die internet modem op te draaien (desnoods direct op die 12V al meen ik mij te herinneren dat die het niet leuk vond dat die 1A in het accupack moest blijven pompen) en mijn RPI's, en switches.
de 3D printer ga ik af de UPS halen, mijn pc in bureau ook. als die uitvalt, tja, t is dan ook zo. misschien ga ik in de toekomst toch over op een laptop.

al wat rondgekeken, het 'verbruik' van een UPS vind je niet terug in de specs, nu al verschillende bekeken.
als je googled achter ups, kom je altijd op chinese meuk uit.

misschien maar direct kijken voor een huis accu (zonnepanelen) die een eiland uitgang heeft ook

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Die CS doosjes kijken niet naar accu maar naar runtime inderdaad, er zitten geen echte heatsinks op de mosfets maar massive aluminium blokken als thermische massa.
Dus in continubedrijf zou het ding zijn warmte niet kwijt komen.

Dat zwartje lijkt geen APC overigens.

Voor kleine ups-jes heb ik de Eaton Ellipse ECO serie wel gebruikt, die doet iets van 3 a 4W bij een volle accu. Geen dikke trafo die loopt mee te rammelen maar een switcher aan de in en uitgang.
Let op: Ook deze heeft een gemodificeerde sinus uitgang, dus weet waar je ze toepast.

die zwarte is van het merk 'inform' 600VA
kijkt zuiver naar accu spanning. denk dat die op 11V hard begint te piepen en op 10V ofzo uitvalt.
als die op net draait, hoor je die niet, op accuspanning elke 30sec een piepje

https://www.informups.com/guardian.html

geen idee of zo een 'nieuwe' goed is. anders vervang ik die gewoon even. zie wel dat ze aardig wat UPS'en hebben, ook op 3fase tot 300kVA.

eaton.... daar hebben we er op werk veel weten van sneuvelen. 19" racks met 8x12V en een rack eronder met 16x12V accu's in. verschillende begonnen te roken en knetteren. was dat vroeger niet APC?

daar kwamen dan ook die grote witte vandaan, dat waren de oude UPS'en

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de apc die ik nu heb heeft een matrix display erop, geeft zelf z'n efficientie weer. doorgaans is dat 92% afhankelijk van de last. iets met pfc helpt dan wel. tijd terug lag de aardlek eruit toen ik er niet was, ding had menig uren gedraaid op accu, dus die kapt niet af na 30min.

heb ook wat grotere upsjes gesloopt, 2x 60kVA, een apc en een schneider, ook een 16kVA model van liebert. de eerste 2 hingen beiden een 33x 55Ah aan accu's aan. die sets waren gaar, maar men had 3 accu's 4 jaar eerder al vervangen en die heb ik nog steeds.

mn eerste van die china zwarte ups kwam uit een bedrijfspand, daar hing de gebouw besturing bus op die ups. echter was de last wat hoog voor het 600VA ding, inverter klapte door z'n fets en omdat de accuzekering niet bestaand was moest de Ri van de accu de doorslag geven. geluk was dus dat de accu ook al aan het einde van z'n latijn was. heb dat ding wel nog hersteld gekregen maar intussen al geruimd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 november 2022 07:45:39 schreef fcapri:
totale nachtverbruik nu (22h - 7h) was 1,6kWh. ben nog nooit zo laag geraakt en zit op de helft van wat ik vroeger had. aan dit tempo zit ik 360kWh lager op mijn jaarfactuur (1UPS weg en een diepvriezer uit)

nieuwe nacht, met de oude diepvriezer nu uitgeschakelt en de nieuwere no frost na ontdooiing weer in gebruik.

van 22h tot 7h vanmorgen een verbruik van 1,6kWh. die veel jongere en betere in rendement no frost verbruikt snachts EVENVEEL als een stokoude diepvriezer... wat klopt hier niet???

de rode lijn is de oude diepvries, die springt 3x aan per uur maar telkens voor 5min ofzo. verbruik van 92W. als ik de pulsjes tel kom ik op een 24keer uit dat die aansprong van 22-7h.
24x 92W x 5min = 184Wh verbruikt

blauwe lijn is vanacht. die nofrost springt 1x aan per uur maar is een half uur bezig en doet hierbij 87W gemiddeld (70W de eerste 9min, 100W voor de volgende 13min. geschat is dus dat de diepvriezer 9x 22min x 87W = 287Wh verbruikt.
jaarverbruik van dat kreng is dan 279kWh (287Wh op 9h herrekent op 24h en x365). ZONDER te openen dan gerekent.

beide hebben hetzelfde voedsel erin, en voedsel op dezelfde temperatuur. er moest niks extra afgekoeld worden. rond 18-19h heb ik gewisseld van vriezer, dus ruim voor 22h dat mijn meting loopt.
de baseline van 13/11 was 130W gemiddeld, met de pieken van de vriezer erbij.
de baseline van 14/11 was maar 116W gemiddeld. dus het gehele verbruik was daar 90Wh lager. door het meerverbruik van de jongere vriezer, kwamen we op zelfde nachtverbruik van 1,6kWh uit.

dus heel dat gedoe dat een jongere diepvriezer zuiniger is, is van de baan dan?
ben daarom aan het uitkijken naar een diepvrieskist. beide bovenstaande van mij zijn diepvrieskasten.
links een kofferdiepvries, bauknecht, energieklasse C omdat die 132kWh/jaar verbruikt
rechts een diepvrieskast van liebherr, energieklasse A+++ omdat die 162kWh/jaar verbruikt....

met wiens voeten zijn ze hier aan het spelen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

dus heel dat gedoe dat een jongere diepvriezer zuiniger is, is van de baan dan?

Met die opmerking generaliseer je 1 meting naar de complete installed base van alle diepvriezers. Vindt je dat verantwoord?

Ik zie wattages staan met een tijdsinterval van 1 - 2 minuten.

Zijn die metingen gemiddeldes over die afgelopen meetperiode, of momentopnames op die tijd?

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 14 november 2022 09:59:26 (16%)

Op 14 november 2022 09:54:56 schreef joopv:
Ik zie wattages staan met een tijdsinterval van 1 - 2 minuten.

Zijn die metingen gemiddeldes over die afgelopen meetperiode, of momentopnames op die tijd?

dat is de tijd dat de kwh meter een puls geeft. die doet 400pulsen/kwh dus elke 2.5wh geeft een pulse.
een verbruik van 116watt is dus elke 1min28sec een puls. beide situaties met dezelfde meetapparatuur gemeten. vriezers staan naast elkaar in de bergin op 16-17°C met een vochtigheid van 68-70%

Op 14 november 2022 09:54:56 schreef joopv:
[...]
Met die opmerking generaliseer je 1 meting naar de complete installed base van alle diepvriezers. Vindt je dat verantwoord?

overal hoor je hetzelfde, is je koelkast/diepvriezer ouder dan 10jaar, moet je die vervangen door een energiezuinige...
mijn 20jaar oud barrel doet beter dan mijn 4jaar oude energiezuinige nofrost.

ik had nog een aanpassing gedaan aan de vorige post en versta echt niet hoe ze die categorien indelen. een lagere in verbruik krijgt een slechtere score...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die 2 energielabels kun je niet met elkaar vergelijken. De linker is er een volgens de nieuwe veel 'strengere' norm. Je kunt dat zien aan het feit dat er een QR-code op staat.
Mijn Liebherr is een A+++ maar nu met de nieuwe labels is het een C.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op maandag 14 november 2022 10:14:24 (14%)

Op 14 november 2022 10:11:29 schreef Zonnepaneeltje:
Die 2 energielabels kun je niet met elkaar vergelijken. De linker is er een volgens de nieuwe veel 'strengere' norm. Je kunt dat zien aan het feit dat er een QR-code op staat.
Mijn Liebherr is een A+++ maar nu met de nieuwe labels is het een C.

DAT verklaart superveel. daarom dat ik dus geen A A+ A++ of A+++ diepvriezers meer vind.
dus goed mogelijk heeft mijn (weet niet welke score die had) een veel slechtere F of G nu. model wordt nog verkocht, heeft nu klasse E (230kWh/jaar verbruik). dus de 279 dat ik nu meet zit er niet ver af dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pamwikkeling

Special Member

Ik ben geen expert in koelmiddelen, maar in een ver verleden heeft men me ooit thermodynamica proberen bij te brengen.

Wat ik me nog herinner is dat er meerdere freon's zijn, het ene al meer schadelijker voor het gat in de ozonlaag dan het andere.
Ook het rendement van de verschillende koelcyclussen (carnot processen ?) verschilden van freon tot freon.

Mogelijk heeft jou oude diepvries kast nog een ozon onvriendelijk freon (R12 ?), maar met een hoger koel rendement.

Op 14 november 2022 13:55:46 schreef pamwikkeling:
carnot processen ?

Carnot verklaart waarom diesels een hoger rendement hebben dan benzine's. De compressieverhouding is hoger waardoor over een grotere spanne de energie er uit gehaald kan worden.
Dat hetzelfde voor warmtepompen opgaat kan ik me wel voorstellen. Maar ik ben geen koelmiddelexpert.

een nieuwe dag (nacht). gisteren de 2de APC ups eruit gehaald, alle servers eens afgezet en een zelfbouw UPS tussen gegooid.
nachtverbruik 1,2kWh ipv 1,6kWh (we komen van 2,6-3,5 vorige week). aardige besparing, maar dat kan niet alleen van die UPS komen.

de diepvriezer heeft zo een knopje met een maan, een E en een stekker logo. vermogelijk zuiniger bij nacht modus (al weet ik niet hoe die weet dat het nacht is zonder klok).
ook men pc eens de stekker uit getrokken, MS denk dat die snachts eens kunnen opstarten voor updates te doen en dan weer in sleep gaan (vanacht gemerkt dat die ineens aan stond). daar komt nu een stekkerblok met schakelaar op. jammer van die piek vannacht om 0h16, de vrouw was wat warme melk gaan merken met de microgolf (dochter beetje lastig vannacht).

baseline verbruik van 98-99W nu en de diepvriezer springt maar 11min meer aan ipv 23

en nu eens vergelijken met vorige week wat mijn inspanningen en onderzoek hebben gedaan. grafiek van 0h tot 7h:

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Hier zit ik inmiddels aan de 140..150 Watt, komende van 700 of zo.
Wat ik weet wat er nog aan staat :

1 Diepvriezer
1 Koelkast
1 Raspberry pi in de meterkast
1 Internet modem (Ziggo)
1 Cisco router/firewall
1 Wifi access point
2 Ethernet switches
1 Synology NAS die 's-nachts wel dingen staat te doen dus niet slaapt.

Wat ik nog ga proberen is of ik de ethernet kabels kan herpatchen zodat qua internet alleen het minimale aan hoeft te blijven staan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik heb 1 diepvriezer,
1 koelkast,
1 raspberry 4 server met SSD,
1 raspberry 3 als verbruiksmeter in de zekeringkast,
1 raspberry 3 op de 3D printer (octopi maar nu uitgeschakelt),
1 raspberry 3 voor de 3 voorste cameras,
1 raspberry 4 voor de 2 achterste cameras,
1 raspberry zero voor de achterste zonnepanelen,
1 internetmodem belgacom met 4Pswitch en wifi in (denk dat deze nog wat verbruikt!),
1x 5P switch aan de TV (netwerkkabel voor smart tv en netwerkkabel voor de digibox),
1x 8P switch in de meterkast,
2x 5P switch in mijn bureau (printers, 3D printer, computer en verdeling naar de loods),
1 wifi router in de loods,
3 standby buitenverlichtingen op led die met rc aangezet worden. geen idee wat ze verbruiken

NAS staat bij mij op de raspberry server, dat bespaart direct wat.
als alles stabiel is, zou ik de verbruiksmeter rpi ook op de webserver willen zetten (bv als de rpi5 uit komt), en dan de achterste zonnepanelen hun 230V naar voor brengen zodat die kwh meter ook in deze zekeringkast zit. dan kan die rpi zero ook weg.

diverse laders in stopcontacten, klokjes in oven, vaatwas, standby verbruik van de warmtepomp en 1 ups in de kelder die 11W trekt.

heb nu wat code geschreven zodat de usb en netwerk van de camerasystemen snachts uitgaan (raspberry gaat van 700mA naar 140mA dan) en smorgens laat ik die rebooten zodat alles weer aan staat. snachts zien de cameras toch niks. bespaart toch ook al stroom van 5 usb webcams.

eerst het verbruik minimaliseren, dan compenseren :-)
Een kleine windmolen zetten die een 30-50W snachts kan doen. dan kan ik ook ferm lager gaan in nachtverbruik.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Meeste huizen hebben tegenwoordig een (niet uit te zetten) mechanische ventilatie, die is ook goed voor 20-25W per uur.
Op de laagste stand, op de hoogste stand kan dat oplopen tot 100W! (Is 876kW per jaar)

Ik heb er een schakelklok tussen gezet, die elke dag een paar uur laat draaien. Scheelt toch weer zo'n 180kWh per jaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 november 2022 11:05:18 schreef Arco:
Ik heb er een schakelklok tussen gezet, die elke dag een paar uur laat draaien.

Dan zou ik als ik jou was ook maar zo'n CO2-metertje aanschaffen :9

Op 15 november 2022 11:05:18 schreef Arco:
Meeste huizen hebben tegenwoordig een (niet uit te zetten) mechanische ventilatie, die is ook goed voor 20-25W per uur.
Op de laagste stand, op de hoogste stand kan dat oplopen tot 100W! (Is 876kW per jaar)

Ik heb er een schakelklok tussen gezet, die elke dag een paar uur laat draaien. Scheelt toch weer zo'n 180kWh per jaar.

Er zit toch een 3 standen knop op?
Bij een Itho kan je capaciteit/stroomverbruik met 2 potmetertjes instellen voor hoog en laag, de middenstand zit daar tussen in.
De mijne verbruikt 6,5/18,5/85 Watt.
En hoe kouder het buiten wordt des te groter de natuurlijke trek: stand 1 (6,5W) is voldoende in de winter. Als buiten- en binnentemperatuur te dicht bij elkaar liggen zet ik hem op stand 2.