Uit de oude doos...

Hubie

Special Member

Kijk nou..Radio Twenthe heeft nu ook een webshop.
Nog een echte oude radio onderdelen winkel uit de goede tijd.
Ik zie nog een hoop lege pagina's maar er wordt aan gewerkt.

https://www.radiotwenthe.nl/

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 19 januari 2023 01:37:25 (13%)

Dok

Golden Member

Hier op tafel staat nog een strijkijzer hoe oud het ding is weet ik niet, maar volgens mijn megger zou het ding 'veilig'zijn..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 19 januari 2023 02:16:37 schreef Dok:
Hier op tafel staat nog een strijkijzer hoe oud het ding is weet ik niet, maar volgens mijn megger zou het ding 'veilig'zijn..
[bijlage]

Je kunt dit aan sluiten met een geaard snoer met daaraan een apparatensteker met aardkontakt. Dan is het best veilig. Ook kun je de steker er niet foutief op steken.

Tidak Ada

Golden Member

Maar iig niet brandveilig....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Een "vergeten" bakje met oude meuk,eerst maar even meten voordat het richting kliko gaat...

Tidak Ada

Golden Member

Die mica toffees zullen nog wel goed zijn. Waarschijnlijk ook die styroflex C's. Let op, die laatste kunnen door hun positieve tempco. in combinatie met andere C's een tempco van nul benadren....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Die toffees zijn "silvererd mica" volgens de opdruk.Die keramische buiscondensators zijn meestal ook nog wel goed.We gaan het zien...

maartenbakker

Golden Member

De polystyreentjes (die transparante dingen, staat ook nog KS op zo te zien) zijn ook nog prima doorgaans, net als de mosterdcondensatoren (gewikkelde niet gemetalliseerde polyesterfolie oftewel KT). De gele MKT rechtsonder is ook nog goed. De ERO'tjes zou je even moeten nazoeken. Ik denk dat de EROFOLII al polyester kan zijn maar die andere zijn misschien papier en dus stuk.

Defecte papiercondensatoren kun je vaak herkennen aan een capaciteitsmeting die aan de bovenkant buiten de tolerantie ligt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 januari 2023 21:05:37 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Die Mial styroflexen zijn allemaal goed,mosterd,zilvermica en kercobuisjes (op 1 na)ook.
Die 2 stokoude Siemens 100µF elco's zijn ook nog goed.
De rest is afval en idd veel meer capaciteit dan het stempel,bij sommige zelfs 2 x zoveel.

RAAF12

Golden Member

Op 21 januari 2023 20:51:22 schreef maartenbakker: de mosterdcondensatoren (gewikkelde niet gemetalliseerde polyesterfolie oftewel KT).

Bedoel je dat de folie geen metaallaag heeft en dat er losse folie en de isolatie in een run wordt samengevoegd?

maartenbakker

Golden Member

Klopt! De styroflexen zijn trouwens ook op die manier geconstrueerd.

Ik weet niet zeker of Vishay/BC nog steeds KT's maakt, maar KP (gewikkelde polypropyleen en metaalfolie) en KP/MKP (afwisselend gewikkelde gemetalliseerde en niet gemetalliseerde polypropyleenfolie) zijn nog steeds heel gangbare constructies voor pulsvaste en hoogspanningstypes.

Philips heeft ook nog heel lang MKT-P condensatoren gemaakt, MKT met een extra papierlaag ertussen. Ik denk dat die van alle moderne papiercondensatoren verreweg de betrouwbaarste zijn, al blijven het natuurlijk papiercondensatoren. Ze hebben zelfs nog een aantal jaar MP-KT condensatoren gemaakt, dus gemetalliseerd papier met polyesterfolie ertussen. Geen idee of de eigenschappen erg anders waren dan die van MKT-P types.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Nog eentje uit de oude doos (wel een beetje suggestief):

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Brr,een pedo..laat de kind'ren tot mij komen krijgt nu opeens een heel andere lading.. ;-)

Rare jongens daar in Nazareth... ;-)

Op 22 januari 2023 15:37:57 schreef maartenbakker:
[...]Ik weet niet zeker of Vishay/BC nog steeds KT's maakt, maar KP (gewikkelde polypropyleen en metaalfolie) en KP/MKP (afwisselend gewikkelde gemetalliseerde en niet gemetalliseerde polypropyleenfolie) zijn nog steeds heel gangbare constructies voor pulsvaste en hoogspanningstypes.

Philips heeft ook nog heel lang MKT-P condensatoren gemaakt, MKT met een extra papierlaag ertussen. Ik denk dat die van alle moderne papiercondensatoren verreweg de betrouwbaarste zijn, al blijven het natuurlijk papiercondensatoren. Ze hebben zelfs nog een aantal jaar MP-KT condensatoren gemaakt, dus gemetalliseerd papier met polyesterfolie ertussen. Geen idee of de eigenschappen erg anders waren dan die van MKT-P types.

Vishay/BC zijn de oude Philips condensatoren. Die werden gemaakt in Roeselaere in België. Daar heb ik nog een grote partij van gekocht (een kilo of 2000) toen ze dicht gingen. En ze worden nu elders nog steeds gemaakt. Ik heb daar ook die foliemachines gezien maar helaas niet hoe of wat gewikkeld werd.

Welke erg goed van ze zijn is de reeks blauwe pulsvaste MMKP condensatoren. Zouden die zo gewikkeld zijn?

Bij die partij die ik kocht zaten ook testbewijzen. Steeksproefgewijs werden condensatoren wel tot een minuut op de 3-voudige spanning getest, wat meerdere kilovolts kan zijn. Van elke batch werd capaciteit, tangensφ etc gemeten bij meerdere frequenties. Ik heb ook de processtappen, tijden van curen etc, heb die nog steeds maar die zal ik maar niet posten.

Op 22 januari 2023 23:54:27 schreef Hoeben:
[...]

Welke erg goed van ze zijn is de reeks blauwe pulsvaste MMKP condensatoren. Zouden die zo gewikkeld zijn?

.

de zeeblauwe uit de 90's waren idd goede. ook de gele voorlopers uit de 80's waren goed. beiden zaten in crt tv's in het hoogspanning gedeelte. zeer zelden stuk, meestal alleen los contact en weggeknetterd rond de soldering. vaak zat had men die condensator weer gewoon vastgesoldeerd, ondanks een gat van 8mm rond 1 pootje in de print.

de zeeblauwe heb ik van BC ook nog zat gezien. soms is de capaciteit verdwenen, vooral bij netfilters waar ze parallel over de 230V zitten, daar is geen enkel merk nog goed na jaren van gebruik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 22 januari 2023 23:54:27 schreef Hoeben:
[...]

Vishay/BC zijn de oude Philips condensatoren. Die werden gemaakt in Roeselaere in België. Daar heb ik nog een grote partij van gekocht (een kilo of 2000) toen ze dicht gingen. En ze worden nu elders nog steeds gemaakt. Ik heb daar ook die foliemachines gezien maar helaas niet hoe of wat gewikkeld werd.

Welke erg goed van ze zijn is de reeks blauwe pulsvaste MMKP condensatoren. Zouden die zo gewikkeld zijn?

Het staat me bij, maar prik me er niet op vast, dat MMKP condensatoren een interne serieschakeling hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 23 januari 2023 00:25:59 schreef testman:
[...]

de zeeblauwe uit de 90's waren idd goede. ook de gele voorlopers uit de 80's waren goed. beiden zaten in crt tv's in het hoogspanning gedeelte. zeer zelden stuk, meestal alleen los contact en weggeknetterd rond de soldering. vaak zat had men die condensator weer gewoon vastgesoldeerd, ondanks een gat van 8mm rond 1 pootje in de print.

de zeeblauwe heb ik van BC ook nog zat gezien. soms is de capaciteit verdwenen, vooral bij netfilters waar ze parallel over de 230V zitten, daar is geen enkel merk nog goed na jaren van gebruik..

Hoe ziet zo'n zeeblauwe C er uit? (foto?) ik heb hier nog een paar bakken vol nos blauwe C's,maar dat is toch meer donkerblauw..

maartenbakker

Golden Member

Donker zeeblauw ;-)

Overigens kunnen die modellen ook van Pilkor komen, wat een afkorting is van Pilips Korea. Of misschien een verkorting van Philips Korea.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

[[ off-topic ]]
[quote]uit Roeselaere[/quote]
We schrijven alweer meerdere decennia "Roeselare" :)
[[ /off-topic ]]

maartenbakker

Golden Member

Ook off-topic: jammer dat Vishay de soms onbegrepen maar legendarische herkomst-aanduiding "HQ" verving door een saaie letter "R" die dan wel voor Roeselare zal hebben gestaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 18 januari 2023 22:08:56 schreef Lambiek:
O, dat was maar 110v toch. :)

Normaal wel, bij onweer ietsje meer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

De blauwe condensators die ik heb zijn van Siemens.Ik dacht dat die creme witte c's ook van Siemens waren.Ook nog Wima rookbommen zie ik.Die worden later blauw (en zwart)als je ze gaat gebruiken.. ;-)

Op 23 januari 2023 21:24:38 schreef Hubie:
De blauwe condensators die ik heb zijn van Siemens.Ik dacht dat die creme witte c's ook van Siemens waren.Ook nog Wima rookbommen zie ik.Die worden later blauw (en zwart)als je ze gaat gebruiken.. ;-)

Helaas moet ik je plezier bederven. Die Wima's hebben nog geen cracks. Dat duurt nog even voordat die ontploffen. Waarschijnlijk hebben ze te droog gelegen. Misschien als je geluk hebt lekken ze wat via de pootjes.

Als je graag een stankgenerator wil hebben, ik heb er nog een paar duizend liggen. Voor-gecracked, gegarandeerd succes!

Henry S.

Moderator

Op 23 januari 2023 21:24:38 schreef Hubie:
De blauwe condensators die ik heb zijn van Siemens.Ik dacht dat die creme witte c's ook van Siemens waren.

Die witte doen me aan Evox (Rifa) denken, Google denkt er ook zo over.

Op 23 januari 2023 21:33:54 schreef Hoeben:
Als je graag een stankgenerator wil hebben, ik heb er nog een paar duizend liggen. Voor-gecracked, gegarandeerd succes!

Doe het dan goed met gele Siemens B32227 MKT's condensators, model ijsbonbon. Minder rook maar wel meer stank :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.