Delta voeding revisie & reparatie tips

Op 24 april 2022 18:44:13 schreef ijzerhersteller:
Ik ga er van uit dat mijn vraag hier terecht is. Ik ben een Delta D 50-10 aan het opknappen. Het betreft een latere uitvoering met 240V tab. R19 is een vaste weerstand en R20 een draadbrug. Hoe is de afregelprocedure voor R35 (voltage compensation) en R39 (current compensation)?

Bij gebrek aan afregelbechrijving in de manual zul je de functie van R35 en R39 uit het schema moeten afleiden. De aanduidingen "voltage compensation" en "current compensation" vind ik nogal dubbelzinnig. M.i. wordt m.b.v. het R35-R36 circuit het zakken van de uitgangsspanning tegengegaan die je anders zou hebben bij grotere stroomafname. Als de stroombegrenzing actief is dan wordt m.b.v. R28-R38-R39 het toch nog toenemen van de stroom bij zakkende uitgangsspanning gecompenseerd. Daarbij denk ik aan een zwaarder wordende Ohmse belasting.
Ik heb zelf meen ik nooit aan R35 en R39 van mijn D 050-10 gedraaid. Misschien heeft iemand er ervaring mee?

Het lijkt vreemd dat R20 een draadbrug is in plaats van een 10k pot. Is dat een modificatie bij latere types?

Anoniem

Blauw omcirkeld op de foto. De Vishay´s zijn mijn schuld, de rest is origineel.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 29 april 2022 18:41:29 (13%)

Bij mij is R20 (nog?) een trimpot.

Jullie weten dat je bij Delta altijd kan vragen om documentatie of wat dan ook. Van de meeste apparaten hebben we nog wel wat.
support@delta-elektronika.nl
of als het te groot is: Deltapower@zeelandnet.nl

Peter Strayer
flash2b

Special Member

Vandaag mijn Delta E018-0.6D gemodificeerd.

Ik heb de zwarte negatieve voeding aansluiting vervangen door een exact hetzelfde blauw exemplaar die ik in Renswoude dit jaar van miedema had gekregen.

Zo zag de voeding er voor de modificatie uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220618_115243sm.jpg

De aansluiting was niet makkelijk te verwijderen omdat Delta deze 'blackdog style' heeft vastgezet met flink wat soldeer in een kleine ruimte.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220618_115550sm.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220618_115600sm.jpg

Zo ziet de voeding er na de modificatie uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220618_123841sm.jpg

Ik had de blauwe aansluiting voor montage door mijn ultrasoon reiniger gehaald wat duidelijk te zien is op de foto. Miedema nogmaals dank voor aansluitbus en is het merk nou Stockli of Staubli ??

miedema

Golden Member

Ha Flash2b,

Dat ziet er sjiek uit! Inderdaad veel duidelijker met de negatieve klem in blauw.
Ik moet mijn E018-0.6D ook maar gaan doen :-).

Die blauwe bus kwam uit een rommeldoos van een radiomarkt, en was goed smerig. Prachtig zoals hij uit je ultrasoon gekomen is. Ga ik ook proberen!
Wat heb je als reinigingsvloeistof gebruikt?

Inderdaad werden die bananenbussen bij Delta ambachtelijk bedraad. Eerst alle draden er een paar keer omheen draaien, en dan solderen.
Los solderen doe ik door eerst zoveel mogelijk tin af te zuigen, en daarna de draden met een hete bout weer los te draaien / prutsen. Niet zo goed voor je punt :-)

Het merk waar Delta van orgine die mooie bananenbussen en knoppen van betrok is Stockli (bestaat nu niet meer).
Zie hier Delta support over de bananenbussen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1810447#1810447

hartelijke groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Als reinigingsvloeistof gebruik ik warm (50°C) water met een paar druppels Dreft. De timer stond op 10 minuten.

Dank voor de naam van de fabrikant, ik vond wel een Stöckli uit Zwitserland die ski uitrusting maakt. Ik kende Staubli (nu MultiContact) uit Zwitserland die wel aansluitingen maakt maar die was het dus niet. Maar Stockli bestaat dus niet meer......

voor een aantal delta voedingen die een rack historie hadden heb ik hirschmann poolklemmen op het front gezet. zowel de kleine uitvoering als de 63A versie gebruikt delta zelf ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In mijn E018-0.6D wordt een apart printplaatje gebruikt voor montage van de 2 elco's tussen de bussen. Misschien later type, S/N 4766?
Albert

Hallo Delta liefhebbers,

Ik heb hier een E 030-1 met een probleempje.
Als ik de spanning instel op 30V met een belasting van 30 Ohm zou er 1A aan stroom moeten gaan open.

Wanneer ik de voeding opstart blijft de meter op 300mA staan en in de V stand op 9V
Oftewel de meter beweegt niet. Bij wisselen tussen V en A.
Metingen op de uitgang geven ook 300mA en 9V aan.

Na enige tijd hersteld zich dit en staat de meter op 30V – 1A
Zet ik de voeding uit dan herhaalt het probleem zich (meestal) dit weer.

Potmeters heb ik al vervangen en ook de regelprint heb ik al uitgewisseld, zonder resultaat.

Waar zou ik nog kunnen zoeken?
Alvast bedankt

miedema

Golden Member

Ha prikje,

Heb je het topic doorgelezen? In de openingspost staat in feite het antwoord op je vraag al....

Meestal zijn bij deze foutconditie de kleine elcootjes het probleem. Rubber van het seal vergaan, en daarna uitgedroogd...
Als je de stuurprint door uitwisselingen al uitgesloten hebt, dan verwacht ik dat C10 of C11 de oorzaak is.
Ik had een soortgelijke foutconditie, en bij mij was een uitgedroogde C10 de oorzaak.

Als er 1 klein elcootje uitgedroogd is, dan zijn de andere waarschijnlijk niet veel beter. Meteen ook maar vervangen dus....

groet & succes,
Gertjan.

Hoi Gertjan,

Ik had idd de openingspost al doorgelezen en deze gaf mij goede hoop.
Helaas, na C10 en C11 vervangen te hebben is het probleem onveranderd.

Als de voeding een tijdje aan staan valt zo af en toe de spanning en stroom ook terug om, even daarna, weer op het normale niveau terug te keren.
Soms helpt het draaien aan de potmeters, bedienen van de schakelaars of tikken op de voeding om de zaak weer in het gareel te krijgen. Helaas is dit niet reproduceerbaar.

miedema

Golden Member

Ha prikje,

Die kleine elcootjes vervangen was sowieso goed. Ik doe het standaard. Met name die kleine 22uF/25V blijken telkens allemaal slecht.

.

Als de voeding een tijdje aan staan valt zo af en toe de spanning en stroom ook terug om, even daarna, weer op het normale niveau terug te keren

Eerste verdachte is de stroom meetweerstand R28 (midden-boven op de hoofdprint).
Deze weerstand kan goed heet worden, en is soms geblakerd. door dat telkens heet worden kunnen ook de solderingen van die weerstand slecht zijn. dus doorsolderen, en bij twijfel die weerstand vervangen.

Verder klinkt dat toch echt als een slechte soldering / slecht contact. Dan wordt het goed kijken, zoeken naar slechte contacten. Ik doe dat met een stereo microscoop, en vind veel op die manier.

Als je inderdaad met 2 insteek regelprinten een identieke fout ziet, dan kan je al veel uitsluiten (zoals de hulpvoedingsrails, de ook warm wordende R1).
Beredeneer aan de hand van het schema waar een slecht contact zou kunnen zitten dat jouw foutconditie oplevert.

.

Wanneer ik de voeding opstart blijft de meter op 300mA staan en in de V stand op 9V
Oftewel de meter beweegt niet. Bij wisselen tussen V en A.
Metingen op de uitgang geven ook 300mA en 9V aan.

300mA en 9V zitten inderdaad precies op dezelfde plek op de meterschaal.
Als ik dat lees, dan denk ik: gebroken taatsje van de meter of zo, waardoor de naald op die plek blijft hangen.

Je overige foutomschrijvingen geven aan dat er in elk geval ook elders een probleempje moet zijn. Maar mogelijk is toch ook je meter slecht... (Ooit en keer ongelukkig gevallen o.i.d)

groet & succes,
Gertjan.

Gertjan,

Dank je voor het meedenken.
Het blijkt dat de hele regeling (spanning en stroom) vast loopt.
Dit is op de schaal te zien en aan de klemmen te meten.

Dus ik ben verder gaan zoeken. Ik merkte op dat T10 ooit al eens vervangen leek. Slecht gesoldeerd en scheef gemonteerd. Dit bleek een 2N5294 te zijn.
Zonder verder in de data te duiken heb ik de tor maar vervangen voor een TIP41A (bij gebrek van een TIP29A)
Voorlopig werkt de voeding weer goed, maar zal zich in de komende dagen moeten bewijzen. Ik zal aan het einde van de week de resultaten melden.

miedema

Golden Member

Op 30 januari 2023 10:27:54 schreef prikje:
.... Ik merkte op dat T10 ooit al eens vervangen leek. Slecht gesoldeerd en scheef gemonteerd. Dit bleek een 2N5294 te zijn.
Zonder verder in de data te duiken heb ik de tor maar vervangen voor een TIP41A (bij gebrek van een TIP29A)....

Compliment dat je zelf de oorzaak gevonden hebt!

T10? Dan heb je een héél oud exemplaar, nog met de discrete regeling (i.p.v. met 2 opamps)

Dat die tor slecht gesoldeerd was kan natuurlijk ook de oorzaak geweest zijn...

Ben benieuwd naar je resultaten.

groet, Gertjan.

Resultaten zijn prima. Voeding werkt weer al vanouds.

Er zijn zoveel versies met evenzovele schema's.
Ik heb dus duidelijk niet de goede versie voor ogen gehad. Deze voeding heeft al de 2 opampjes (741 en 747), maar nog wel de rode LED

Ik ben weer blij ..........

Sinds kort in het bezit van een EK 30-10.
Wat een prachtig ontwerp en zeer solide bouw !
Op zich werkt de voeding ok, maar heeft iemand nog wat tips i.v.m. mogelijk verouderde elco's ?
Misschien andere aandachtspunten ?

Grt Hans

miedema

Golden Member

Ha Omega01x,

De EK30-10 is een lineaire voeding, dus elco's worden minder gestressed dan bij een schakelende voeding het geval is.

Ik heb geen ervaring met de EK30-10, maar naar het schema kijkend verwacht ik dat de kleine elcootjes C20, C24 en C25 het eerst slecht worden (uitdrogen)
Je zou die dus kunnen nameten op capaciteit en ESR.

Als die inderdaad slecht zijn, dan ook de andere kleinere elco's (220uF/40V) checken.
De grote buffer elco's blijven in de regel het langst OK.

Verder verdienen de netfilter C's C26 t/m C30 een blik. Als daar Rifa's gebruikt zijn, dan vervangen zodra er een barstje zichtbaar is in de behuizing!

groet, Gertjan.

Sine

Moderator

Ik zou nog verder gaan, rifa's van die leeftijd zonder pardon vervangen.

Ik had er gisteren weer eentje te pakken waar ik maar net op tijd bij was.

Wat die kleine elco's betreft, als ze er al verdacht uitzien (gedroogde rubber afdichting, frut zichtbaar aan de pootjes .. vervangen.

Thx, ga eens wat nameten.

Toch nog even een vraagje over ruis/ brom meting.
Hoe kan ik dat het beste doen ?
Ik gebruik een Siglent SDS1204X-E DSO met een 10:1 probe rechtstreeks op de plus en min van de voeding en Bandwith limit op 20 Mhz.
Ik pik op die manier zoveel storing op dat ik niet kan meten wat er uit de voeding komt (Storing ca. 16 mV pp gemiddeld).
Het maakt voor de meting zelfs niet uit of de voeding aan of uit staat.
Voeding en scope staan op dezelfde randaarde.
Dit moet toch beter kunnen, graag jullie tips.

Grt Hans

Sine

Moderator

Multimeter op ACV over de uitgang zetten. En dan eens het verschil bekijken tussen belast en onbelast.

miedema

Golden Member

Op 21 augustus 2023 22:49:18 schreef Omega01x:
Ik pik op die manier zoveel storing op dat ik niet kan meten wat er uit de voeding komt (Storing ca. 16 mV pp gemiddeld).
Het maakt voor de meting zelfs niet uit of de voeding aan of uit staat

Ha Omega01x,

Klinkt als HET hedendaagse probleem: instraling door 4G, zonnepanelen, schakelende voedingen, LED verlichting etc. :(

Maar 16mV is wel héél veel! Aan zonnepanelen bij de buren kun je natuurlijk niet veel doen. Maar in eigen huis rondkijken, en verdachte apparaten uitzetten kan verhelderend zijn.
Mogelijk is het gewoon de LED verlichting van je werktafel....

Voordeel van die multimeter van Sine is dat hij batterij gevoed is, en dus zwevend is. Bovendien kun je de meetdraden heel kort houden.
Dus dat kan je een indicatie geven. Maar niet veel meer dan dat. Het frequentiebereik is vaak beperkt, en met zo'n ruiserig signaal kan een multimeter niet veel. Die zijn gemaakt voor sinus, of in elk geval een niet te hoge crestfactor.

groet & succes, Gertjan.

Je hebt wel gelijk met al die storingen, helaas.
Heb er eigenlijk nooit veel last van omdat de signalen die ik normaal meet toch een stuk hoger zijn.
De Siglent is een digitale scope, geen multimeter hoor.
Ik ga eens op zoek naar mogelijke bronnen.
In het verleden eens gedaan toen ik veel storing had op een HF ontvanger.
Bleek toen de 12V adapter te zien van het Ziggo modem.
Spanning was op zich correct meer met een hoop rommel.
Adapter vervangen en storing weg.

Grt Hans

Sine

Moderator

Op 22 augustus 2023 08:44:26 schreef Omega01x:
De Siglent is een digitale scope, geen multimeter hoor.

Dat klopt, vandaar mijn suggestie er eens een multimeter aan te hangen.