Ondertussen een ander proefje genomen; ik had al een keer een videoversterkertje gemaakt. Deze verhoogt het Composietsignaal van 1vtt naar 3vtt op een DC level van 3V.
Deze rechtstreeks aangesloten in het circuit ná de detector. Dus spoel S53.

Ook dan zie het beeld (wat contrastarm is) over het scherm zwabberen. Op het signaal op de stuurrooster van de video-eindbuis B10 zijn de syncpulsen duidelijk te zien.

Wat doen de kathode dc spanningen in de originele opstelling. Die horen voor B14 en B15 2.5V te zijn. Dat zegt e.e.a. over o.a. de anode stroom.
verder heb ik het idee dat B14 en B15 zo'n 25x versterken per trap dus dan komt je trapje die van 1v tt 3v tt maakt te kort met de 3x versterking.

Volgens het schema moet op het stuurrooster van B10p 3vtt staan. Dat had ik gedaan met het versterkertje om het hele MF deel te bypassen. Maar dat schema is dan wel gebaseerd op een blokjespatroon.

Ik vraag me af of ik hier nog uitkom. Alles grijpt in elkaar. HF, MF, AGC, Syncscheider, storingsonderdrukker etc..

Hoe zou een Philips technische dienst zoiets in het verleden hebben gedaan, vraag ik me dan af..

Het enige dat ik me nog kan bedenken is om mijn 2e toestel, hetzelfde type als deze, ernaast op zijn kant te zetten, beide dezelfde input geven en dan maar gaan vergelijken. Maar ook dan rijst de vraag bij elk verschil, waar komt dat vandaan?

De AGC op de tuner is een soort grofregeling die van de MF een fijnregeling die moet zorgen dat de syncpuls een bepaalde (exacte) waarde heeft.

Als jouw versterker van 3x die 20mV krijgt aangeboden dan komt daar 60mV uit i.p.v. 25x (mijn schatting) 20mV = 500 mV. Maar kan zijn dat mijn redenatie de mist in gaat omdat 500mV geen 3000mVtt signaal oplevert. Dan zou B14 150x moeten versterken.

Bij Philips was ie waarschijnlijk doorgeschoven naar een hoger echelon die meer en betere meetapparatuur hadden.

gezien het 35,x filter bij de ingang van B13T lijkt mij dat de syncdetectie. Die zou dan ook werkzaam zijn in het AGC circuit.

Als B25 en 26 de UHF tuner is, klopt het dan dat die geen tuner-AGC lijkt te hebben?

Ik heb het denk ik niet duidelijk uitgelegd, ik gebruikte de output van de receiver (Ziggo/Humax). Die levert composiet signaal van 1vtt. Die versterkte ik tot 3vtt en die output rechtstreeks via S53 op het stuurrooster van de Video eindbuis B10p.
Daarmee sla ik Modulator, Kanalenkiezer, MF en Videodetector over.
In de hoop een strak beeld te zien. Maar niets is minder waar, Ik herken wel het testbeeld maar zwabbert enorm (weliswaar iets minder).
Maar misschien is het DC niveau op het stuurrooster ook niet helemaal goed.

De UHF Tuner heeft geen idd geen AGC uitgang.

AGC ingang :P Verder klopt het wel dat je geen sync hebt ondanks je een correct videosignaal aanbied. Deze tv lijkt zijn sync uit de 35.x MHz MF signaal aan te bieden. En dat signaal lever je op die manier niet. Dan zou je ook een alleen H-V sync van 10Vtt op de anode van B11H moeten aanbieden.

Een tv MF signaal bevat twee draaggolven een FM audio op 33.4 MHz en een vorm van SSB-AM beelddraagolf op 38.9MHz. Door het mengeffect in de videodetector komt daar door mengen van 33.4 en 38.9 ook 5.5MHz FM draaggolf uit. Die gaat naar de FM detector en voordat het video naar de videoeindversterker gaat die de BB aanstuurt wordt eerst die 5.5MHz uit dat pad gefilterd omdat je dat anders terug zou zien in je beeld. Ik vermoed dat het syncsignaal, een combi van 15.625 KHz en 50Hz qua spectrum in die 35,x MHz MF zit. Vandaar dat filter aan de ingang van B13T.

Vroegah toen filmnet nog analoog was gecodeerd zat er op die 33.4MHz FM draaggolf ook nog een AM modulatie met het syncsignaal dat aanwezig was tijdens de gecodeerde periodes. Daarom heb ik toen zelf een MF gebouwd die ook een AM detector op die 33.4MHz had met een TDA2540. Had ik wel de mazzel dat ik voor de ingangsfiltering van de video detector met ook een TDA2540 een geintegreerd oppervlaktefilter kon gebruiken. dat stukkie had ik gejat van Telefunken. :P

Voor audio een keramisch filter op 5.5MHz en een TBA120.

Dat er een paar weerstanden al enorm verlopen zijn of geheel open belooft al weinig goeds. Neem echt de rigoreuze methode om de gehele circuit door te meten, ik schat echt meer weerstanden in die de geest hebben gegeven of dat gaan doen. Hoe zijn je DC spanningen, veel rimpelvorming of vrij strak??

Op maandag 15 december 2025 22:18:07 schreef harry64:
. Ik vermoed dat het syncsignaal, een combi van 15.625 KHz en 50Hz qua spectrum in die 35,x MHz MF zit. Vandaar dat filter aan de ingang van B13T.

.

B13T is de storingsonderdukker. er zit helemaal geen sync info rond 35MHz, wel mogelijke storingen, en dan wordt de sync door B13t even afgeknepen.
het syncsignaal komt van de videoeindbuis via draad K naar de als syncaftopper ingestelde B11H

Op maandag 15 december 2025 11:58:51 schreef Bavelt:

Ik heb even mijn scope PM3231 er aan gehangen, maar die gaat maar tot 10Mhz.
Wel zie van alles flitsen als ik de antenne aansluit.

Ik zal het nog maar eens vragen.. je moet met de scoop even meten NA X6 en niet ervoor. . dat kan je scoop zonder problemen aan.

Om het helemaal maf te maken:
Ik kreeg (per ongeluk) het beeld even helemaal stil.

Maar hoe? (Ik verwachtte ieder moment iemand van 'verborgen camera') grijnzend achter me.

Door:
- De antenne-plug ca 10 cm los te laten hangen van de ingang
- Mijn hand 5 cm achter de UHF tuner stil te houden

Dan wil-ie ineens triggeren. Dat geloof je toch niet..

De plug dichter bij de antenne-ingang brengen maakt een spontaan einde aan het feestje.
Aansluiten levert een rode B14 op.

Hoe kan dit nu?

Je moet in H-mode meten (dit is gesynct in de V mode) dus sweep veel sneller zetten. Maar zo slecht ziet het er niet uit. bij deze opname synct de tv dus niet?

edit: bij de antenneplug aangesloten keert het scoopbeeld ondersteboven en wordt kleiner.. synctips zijn dus ge-inverteerd, maakt dat ie niet kan syncen, uiteraard.

maak toch een foto in H-mode ;-)

Op maandag 15 december 2025 23:00:58 schreef Bavelt:
Om het helemaal maf te maken:
Ik kreeg (per ongeluk) het beeld even helemaal stil.

Maar hoe? (Ik verwachtte ieder moment iemand van 'verborgen camera') grijnzend achter me.

Door:
- De antenne-plug ca 10 cm los te laten hangen van de ingang
- Mijn hand 5 cm achter de UHF tuner stil te houden

Dan wil-ie ineens triggeren. Dat geloof je toch niet..

]

blijkbaar gaat onder die voorwaarden het geheel nog niet oscilleren.. wel vreemd van die puntjes. Is er een schakelende voeding in de buurt?

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (12%)]

Op dinsdag 16 december 2025 07:16:31 schreef kris van damme:
Je moet in H-mode meten (dit is gesynct in de V mode) dus sweep veel sneller zetten. Maar zo slecht ziet het er niet uit. bij deze opname synct de tv dus niet?

edit: bij de antenneplug aangesloten keert het scoopbeeld ondersteboven en wordt kleiner.. synctips zijn dus ge-inverteerd, maakt dat ie niet kan syncen, uiteraard.

[...]

blijkbaar gaat onder die voorwaarden het geheel nog niet oscilleren.. wel vreemd van die puntjes. Is er een schakelende voeding in de buurt?

H-Mode?
Ik kan dat niet ontdekken op mijn scope. Of bedoel je gewoon de tijdbasis sneller zetten?

Het plaatje zonder antenne synct met de trucendoos hand 5 cm achter de tuner, het plaatje met antenne synct niet en het beeld slaat dicht.

De led loeplamp had ik al uitgezet, dat is normaliter een enorme storingsbron. Maar er zijn nog wel wat ledlampen in de buurt.

Ik zal beginnen met zeggen dat ik echt geen verstand heb van elektronenbuizen techniek, maar ik heb wel een onderbuikgevoel bij deze effecten:
1. ergens is het systeem veel te hoog-ohmig, waardoor B14 kan gaan oscilleren.
2. er gaat iets ernstig mis met de AGC: met de antenneplug ver genoeg uit de buurt is er nog net voldoende koppeling dat het toestel signaal kan oppikken, maar is het niet sterk genoeg dat de AGC aggressief gaat ingrijpen. Dat extreme ingrijpen doet de AGC wel als de antenneplug is ingestoken en doet dat zo overdreven dat B14 over de zeik gaat.

Op dinsdag 16 december 2025 07:16:31 schreef kris van damme:

Bedoelde je dit, Kris?
(50 uS/div)

Op dinsdag 16 december 2025 18:00:34 schreef Bavelt:
[...]

Bedoelde je dit, Kris?
(50 uS/div)

[bijlage]

De tijdbasis van de de scope staat in TV frame mode kijk maar naar de switch (frame=verticale afbuiging)

Met TV-frame wordt er in de trigger een HI-pass filter ingeschakeld dat die 15.625KHz H-puls wat meer onderdrukt zodat je makkelijker kan triggeren op de V-puls cq frame.Je hebt kans dat als je frame van 20mS meet in 'normal' stand je frame beeld 'loopt' over je scherm als je dan triggert op een H-puls.

H-pulsen kan je dan weer het beste meten in normal mode.

Omdat ik steeds meer denk dat de AGC de boosdoener is, snap ik niet goed hij deze nu precies werkt (B9 is de basis hiervan).
Misschien dat iemand het snapt?

Op dinsdag 16 december 2025 18:00:34 schreef Bavelt:
[...]

Bedoelde je dit, Kris?
(50 uS/div)

[bijlage]

Ja, nu zie je duidelijk dat de H-sync helemaal gestuurd is door een soort oscillatie. het zit dus niet in de sync-scheider, maar in het MF, of iets dat er mee te maken heeft.

Op dinsdag 16 december 2025 20:32:57 schreef Bavelt:
Omdat ik steeds meer denk dat de AGC de boosdoener is, snap ik niet goed hij deze nu precies werkt (B9 is de basis hiervan).
Misschien dat iemand het snapt?

het is een gated AGC circuit, en ik heb nu geen tijd om dat even uit te leggen, maar heb dat al eens gedaan in ander topic van jou, over die andere tv, waar een extra buis in zit.

Mogelijkheden voor oscalltie zijn er veel:

voeding niet ok (ontkoppeling)
ontkoppeling gloeicrcuit niet ok.
ontkoppeling AGC niet ok.

wat je kan doen is een dempweerstandje (of meerdere) (4,7k) over de MF trillingskringen te plaatsen, kwestie vh het geheel wat te temperen. (=de oscillatie te onderdrukken) al was het maar om te bewijzen dat het oscilleert.

Maar in dat tweede plaatje had ik dus wel sync (met die truc van antenne er uit en hand 5 cm achter de tuner houden).
Wat bedoel je met een dempweerstand? gewoon over de primaire spoeltjes zetten ( S26, S30 en S35?)

En het zit toch wel raar met dat AGC.
Zo meet ik op het schermrooster van B9p 40V (zou 50V moeten zijn) en op de anode 27V.
Anode lager dan schermrooster? Lijkt me niet goed denk ik.

En dan: de anodespanning op B9t = -0,34V. Geen spanning op de anode?

Ik heb daarom wat speurwerk naar die (super) hoog-ohmige weerstanden verricht, maar dat is ook wel een uitdaging,
De lay-out van de gevonden documentatie is amper leesbaar en verdeeld over 3 blokken (heel veel heen en weer scrollen over het scherm). Plus dat componenten anders zijn. Zou zou R60 8M2 zijn, maar daar zit een andere waarde in (2M7).
Dat maakt het wel lastig foutzoeken zo.

En ontstoring, tja, dat is dan weer een andere zijsprong. De hoofdelco's zien er idd wat gebarsten uit, al hoeft dat niet alles te betekenen of fout te zijn. Ze zijn natuurlijk ook gewoon oud.

Wat ook lastig is, is dat de volgorde van de gloeiketen anders is dan in het schema staat.
Al met al een hele klus en ik hoop dat ik er ooit een keer uitkom.

Maar misschien is het toch een idee mijn tweede exemplaar van dit toestel (exact gelijk aan elkaar) er naast te zetten.
Dat ding werkt gewoon geweldig.

Allebei op de zijkant, onderkant open en dan kan ik met mijn GM2891 en blokjespatroon aanbieden aan beiden. Dan kan ik bij het meten ik elke plek vergelijken.

En ook wat cross-acties doen:
bv output van tuner tv1 naar MF van tv2 of omgekeerd. Of signaal na detector Tv1 naar Tv2.
Dan moet ik wel mijn werkbankje even verbouwen om er zelf nog tussen te passen...

Hier ga ik maar eens een nachtje over slapen..

Op woensdag 17 december 2025 00:32:25 schreef Bavelt:
Maar in dat tweede plaatje had ik dus wel sync (met die truc van antenne er uit en hand 5 cm achter de tuner houden).
Wat bedoel je met een dempweerstand? gewoon over de primaire spoeltjes zetten ( S26, S30 en S35?)

.

Doe het dan nog eens over met antenne aangesloten. mij lijkt het dat het signaal dan omkeert.

Zo meet ik op het schermrooster van B9p 40V (zou 50V moeten zijn) en op de anode 27V.

de anode wordt gepulst aangestuurd. en staat de grootste deel van de tijd op 0V.

Ja

Ik heb nog nagedacht over mijn idee om mijn 2e toestel er naast te zetten om te kunnen vergelijken. Maar ik bedacht wel (daar zijn nachten goed voor ) , zodra ergens iets anders is zal het vermoedelijk wel op veel plekken zo zijn en zit je nog met de vraag waar komt dat vandaan?
Het grijpt allemaal op elkaar in.

Dus eerst maar even testen met dempertjes en een goed scopebeeld proberen te maken met antenne erin en een EF184 die een kachel nadoet...

.

In het kort (zit op de trein naar london :-) )
Via C75 komen er H-pulsen naar de anode van B9 P, die op de kathode de synctips krijgt. in functie van de grootte van de sync gaat de buis minder of meer geleiden en trekt de AGC spanniningen naar beneden. (signaal G en H die naar 1e MF en de tuner gaat , die laatste is dan nog gedrempeld (of vertraagd zo je wil)