Dat is allemaal in een TO-3 behuizing, en bedoeld voor meerdere ampères, maar de toepassing in dit ontwerp is voor twee transistors in de FM, niet meer dan 15 mA denk ik.

Edit: gecheckt, in het volledige schema staan de voltages vóór en na de serieweerstand R60, het gaat om 7 mA.

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (25%)]

Op donderdag 23 juli 2026 15:47:55 schreef erikdenhouter:
[...]
Een Plop van 1m84...

[bijlage]
Dus probeer maar geen OC 2L via google te vinden.

Ik vind hier een OC 3L in dezelfde behuizing, maar het fabrikantenstempel is te onduidelijk. https://www.stockclear.nl/a-62120878/germanium-transistoren/oc3l-lf-pr…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (37%)]

Dat is het 'van der Heem' logo:

En daarmee kan je dan toch weer meer vinden, een OC 6LR in dezelfde behuizing met verkoop argument 'van der Heem':
https://www.ebay.co.uk/itm/315588520125

Er is dus zeker wel een OC xL serie, maar met merknaam 'van der Heem'.

(Ik heb dit resultaat aan Googelientje voorgelegd en deze gaf spontaan toe dat zij de eigen serie van 'van der Heem' vergat, heeft excuus aangeboden, en zal het nooit meer doen.....)

Op woensdag 22 juli 2026 22:57:18 schreef nonius:
Ohm Pi en Erik, ik ben jullie een biertje schuldig! :)

Dank je wel! Die belofte onthou ik. Als ik je zie zal ik erom vragen.
Gelukkig publiceerde je een foto met de 10 cijfers en bijbehorende symbolen die je zag. Zonder dit plaatje zou ik niet op het idee van de verwisseling zijn gekomen. Ik was overigens bang dat de aansturing van het LCD via een vorm van multiplexing gebeurde en dat de fout in het IC geslopen was, maar gelukkig voor jou ging de bedrading rechttoe rechtaan.
Je houdt in ieder geval een mooie meter zonder uitleenbeveiliging eraan over.

Mijn ECA heeft 18 Van der Heem types, en begint bij OC3H. Volgens de ECA hebben ze allemaal de TO-9 behuizing.

TO-9, dat is zo zie ik nu. Het heeft (oa) een wat dikkere bodem dan de TO-5, maar ik kon daar geen plaatje van vinden dus ik noemde het TO-5.

Die Fluke meters van mij zijn 8020A's.

En voor wat betreft de defecte fietscomputerhouder met het afgebroken draadje: toen ik op zoek ging naar een nieuw computerhoudertje vandaag bleek het de eerste dag te zijn van 2 weken vakantie van m'n fietsenmaker.

Dan maar zelf aan het fröbelen geslagen. Het hoekje van het contactje met de afgebroken draad open gelegd, nieuwe draad eraan gesoldeerd en het geheel weer dichtgemaakt met cyanoacrylaatlijm en bakpoeder. De draad ook wat ge-rerouteerd, zodat het knikgevoelige punt waar de draad uit het het houdertje komt niet meer zo kwetsbaar is.

Morgen de draadjes terug aan elkaar knopen op de fiets en dan kunnen we weer zien hoe snel we rijden.

Ironisch genoeg kreeg ik vandaag een telefoontje van een andere fietsenmaker dat hij nog zo'n houdertje voor me had liggen. Gebruikt maar verder goed en geen kosten. Had ik mezelf al dat gefröbel kunnen besparen.... 8)7

Ik besloot op Marktplaats een gokje te wagen. Er stond al een tijdje een Godox LC500, een LED staaflamp voor AV-gebruik te koop, maar wel een waarvan de accu stuk was.

Er werd niet op geboden en ik besloot wat brutaal te vragen of hij ook akkoord ging met een lagere prijs.

Nou ja, dat ging 'ie, anders stond dit verhaal er niet.

Thuis het ding meteen maar geopend. Ik verklap het vast: dat had geen weekje langer moeten duren.

Na verwijderen van 8 kruiskopschroeven (wat een heerlijkheid!) en wat rommelen met de metalen Ifixit spatel en 1 open-plectrum klikte het ding open.

Na wat metingen van de stroom van beide LEDgroepen (warmwit en koelwit) bij volledig volle als volledig lege accu (labvoeding) zodat ik wist wat ik moest hebben als ik een vervangende accu wou samenstellen, stortte ik me op de accu.

Die was echt, ECHT gaar. 0,2 Volt en zakkend...
Wel eens prettig voor een Chinees product: geen cijfertje op het pack is gelogen, alles klopt.

De cellen zagen er zonder meer 'pokdalig' uit en eenmaal isolatiekarton verwijdert werd de lekkage zichtbaar. Zoveel lekkage... De soldeerlippen naar het BMS-printje waren zelfs totaal weggerot.

Ik wou eerst nieuwe cellen bestellen (veel grotere capaciteit) maar vond het het bedrag (pakweg een tientje voor de cellen, + meer dan de helft daarvan aan verzendkosten)
wat te gek worden. En och, sloopcellen genoeg.

Het werden 4 Panasonic CGR18650EA's, op papier vergelijkbare cellen, maar in mijn geval met een verleden (oude laptop-accu's)
Toevallig had ik ze recent een cyclus laten doorlopen in de Sky lader en wist ik dat ze alle 4 bijzonder dicht 'bij elkaar bleven' qua energie.

Na wat puntlassen was de nieuwe accu klaar.

Die geïsoleerd en in de lamp geplaatst en jawel...

Op vrijdag 24 juli 2026 20:10:04 schreef nonius:
... Had ik mezelf al dat gefröbel kunnen besparen.... 8)7

Was bedoeld om ons eens te laten zien hoe netjes je zo een materiaal opbouwt met natriumcarbonaat en cyanoacrylate.

Wat ik daar zie ligt wel tegen de plastic behuizing, is die verbinding daarmee sterk genoeg ? Er is niet veel lijm die goed aan dat soort plastics hecht, daarom haal ik vaak een truuk uit met pasta-achtige epoxies zoals Bison Metaal; ik boor een paar gaatjes van 2mm in het huisje zodat de epoxy daar fysiek doorheen drukt (en verzink indien mogelijk de gaatjes aan beide kanten) , en aan de achterkant druk ik het lichtjes plat. Zo locked zo'n verbinding zich sterker vast aan de achterkant van het plastic als een soort klinknageltje.

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (11%)]

Wegens een klein, hinderlijk maar niet ernstig mankement in m'n Fluke 99B scopemeter had ik hem gisteravond even opengeschroefd om het keyboard weer in orde te maken. Terwijl ik wat aan het testen was met het apparaat open en onder spanning wilde ik de twee schalen weer samenvoegen, waarbij een massacontactveer kortsluiting maakte met de bovenste print (digitale print met keyboard, LCD-drivers en LCD. Het scherm werd volledig donker.

Een paar keer hard op mezelf gefoeterd, het apparaat 'onherstelbaar defect' verklaard en weer dichtgeschroefd, accu's eruit gehaald en apparaat opgeborgen. Daarna nog een paar keer luid op mezelf gefoeterd. M'n humeur was niet goed, om het zacht uit te drukken.

Een uurtje later toch maar het apparaat weer gepakt, terug opengeschroefd en proberen te achterhalen waar ik kortsluiting met massa had gemaakt. Dat kon op twee plekken zijn: de ene plek was één van de 6 LCD driver-IC's met heel veel pootjes; als daar de fout zat was het einde oefening. Andere mogelijke plek was de contrastinstelling. 50% kans dat het daarin zat, en dat was misschien nog wel herstelbaar. De rest van het apparaat leek in orde: bij het 'in the blind' bedienen hoorde je duidelijk de diverse relais aan-en uitklikken. Dus niet alle hoop was verloren.

Na wat meten bleek al snel dat de LCD contrastspanning (-19...-24V) niet aanwezig was. Na nog meer metingen en controle met de thermische camera was één transistor zeker defect, en een andere een grote verdachte. Beide standaard torren, BC848C en BC858C.

Na het vervangen van V1432 werkte het apparaat nog niet (V1432 had BE-kortsluiting van ca. 85 ohm). Pas na vervangen van ook V1433 deed hij het weer prima, tot grote vreugde van ondergetekende. Ik had helaas niet precies de juiste exemplaren (gedesoldeerde torren, uit oude apparatuur), alleen de 'B' varianten met minder gain. En net een tikkeltje kleiner van formaat, maar paste verder wel goed op de print.

M'n eerste plan was om exact dezelfde torren (C-klasse) te pakken zien te krijgen, maar denk dat ik het in elk geval voorlopig maar gewoon zo laat. Elke (de-)soldeerbewerking geeft risico op schade. En als het werkt dan werkt het.... Na langer proefdraaien, waarbij alles goed bleef werken en niets te heet werd, heb ik het apparaat weer dichtgeschroefd.

Eén moment van onachtzaamheid leidt tot 5-6 uurtjes werk. Gelukkig was het nog herstelbaar en waren het slechts een paar jellybean-transistors die defect waren, niet één van de hoog-geïntegreerde Fluke-specifieke IC'....

Kan me voorstellen dat het paniek zweet je uitbrak toen je het volledig zwarte LCD zag. Dat zijn van die momenten dat je een intense hekel aan jezelf hebt (ik in ieder geval wel).

Een maand of wat terug kreeg ik gratis een Tektronix 2465A CT 'Special Edition' in bezit. Maar ik had ze (er waren enkele 2445 en 2465's) al gezien en wist daardoor wel ongeveer waar ik aan begon, in tegenstelling tot een enkele collega die 'm direct na het 'winnen' van de loting onder personeel onder spanning zette, om na een minuut of 5 habemus papam uit te kunnen roepen omdat er een enorme witte rookwolk uit kwam.

Rifa rookbommen...

Maar dat niet alleen, op print A2A1 en A3 zaten veel elco's en vooral op (geloof ik) A3 was er 1 al aan het lekken geslagen.

Gelukkig bleek de schade heel erg beperkt gebleven te zijn:

Nadat alle Rifa's, elektrolyten en tantalen van elke print al vervangen waren, was het de beurt aan de print waar ik het meest tegenop zag: Main board A1.

Gisteren heerste hier een soort bomontploffing. Wegens gebrek aan ruimte op m'n hobbytafel werd er wat ESD-schuim neergelegd op m'n bed en kwam m'n Weller WP80 weer eens in actie, omdat het verplaatsen van m'n JBC niet echt een optie was.
Een provisorisch geplaatste LED-TL die ik al eens uit de lampenbak bij de Hornbach had gevist deed dienst als extra werkplekverlichting.

Het is me erg meegevallen en wat zit het schakelaar en ingangsblok mooi ingebouwd. Paar schroefjes en connectoren lossen en alles komt los en is dan als module uit te nemen.

Het mooiste was control board A5: daar zat op de mijne weliswaar geen Timekeeper RAM, maar wel een lithium-cel. Ongelooflijk, maar nog 3,7 Volt! Ik kan me niet voorstellen dat dit het origineel is en vermoed dat deze al eens vervangen is.

Vandaag was het testdag. De scoop naar buiten, zodat eventuele rookwolken de boel binnen niet vol met rook en stank zouden zetten.

Positief: geen rookwolken, geknetter of een totaal dood apparaat. Na een aantal keer luidruchtig geklik (veel harder dan ik had verwacht!) van enkele relais startte 'ie zonder enige foutmelding door!

Er kwam beeld uit, de ventilator draait zonder bijgeluiden draaien en de LEDs op het front doorliepen de opstartcyclus.

Nog positiever: alle kanalen werken nog!

Minder positief is dat er nog wel wat werk te verzetten is: in het begin werkte de tijdbasis schakelaar, maar die heeft nu de geest gegeven.

Raar is dat op het beeld de tekstuele tijdbasis-instelling wel netjes verandert met draaien aan de standenknop of draaiknop daar bovenop, maar de trace op geen enkel kanaal verandert en in hetzelfde trage tempo (een seconde per division denk ik) voorbij trekt.

Ook is er nog wel iets aan de hand met de traces, want bij als ik de tijdbasis vrij langzaam zet zie ik het signaal voorbijschuiven met de al vermelde 1 sec/div, waarna na het bereiken van 'buiten beeld' van de buis, er een trace zo'n 4 divisions naar beneden de andere kant op schiet, alsof de blanking of zo niet goed werkt.

Ook is het beeld niet geheel stabiel, het stuitert ietsje.

Maar goed, blij dat het ding in ieder geval beeld geeft en de reparatie niet voor niets geweest is.

Tips hoe aan dit ding te meten zijn welkom, want niet alles is even servicevriendelijk naar mijn mening...

Slaat dat 'Special Edition' op de aanwezigheid van RIFA's? >:)

Had al enige tijd een probleem met het toetsenbord van m'n scopemeter, waarbij sommige toetsen constant ingedrukt leken waardoor de instellingen van de scope veranderden en alle andere toetsen in functie geblokkeerd waren (met uitzondering van de aan/uit-knop die helemaal los staat van de keyboardmatrix). Na meerdere keren schoonmaken, re-seaten van de ribbon-cable in de connector, etc., was het probleem telkens ongeveer een dag weg maar het bleef terugkomen.

Na het opnieuw een keer openhalen van het apparaat (waarbij de kortsluiting optrad zoals hierboven beschreven en gerepareerd) zag ik bij het bekijken van de schermfolie met een loupe dat op de achterkant van de keyboardfolie op sommige plekjes de isolerende lak ontbrak; die was aan het PCB blijven plakken. Gevolg van de ontbrekende lak was dat op die plekken de isolatie van de keyboardfolie ontbreekt en er kortsluiting kan ontstaan van de kruis-patroon printsporen (afscherming) met de onderliggende print.

Heb daarom eerst een passend sjabloontje uit papier gemaakt en dat gekopiëerd op dunne kunststof folie en uitgeknipt. Hierbij er ook opgelet dat er gaten zitten op de plekken waar de grafiet van de keyboardfolie contact dient te maken met de PCB.

De dunne kunststoffolie vormt nu de isolatie tussen de PCB en keyboardfolie. Het lijkt er op dat dit de problemen permanent heeft opgelost.

(het heeft me al met al best wat hoofdbrekens gekost om het probleem op te sporen; had al meerdere andere dingen geprobeerd die slechts tijdelijke verbetering gaven. Wèl had het gemanipuleer tot gevolg dat het apparaat telkens weer tijdelijk beter werkte. Dat was uiteindelijk de clou die me op het juiste spoor zette.)

Waarom slechts tijdelijk verbetering? Hoe meer je het keyboard bediende, hoe beter de keyboardfolie over z'n hele oppervlak tegen de onderliggende print werd geduwd met (soms tijdelijke) sluiting als gevolg. Dus hoe meer het apparaat gebruikt en bediend werd, hoe erger het probleem werd.

Was een lastige fout om op te sporen, maar eenmaal gevonden erg simpel om op te lossen.

Op maandag 27 juli 2026 16:52:33 schreef nonius:
Slaat dat 'Special Edition' op de aanwezigheid van RIFA's? >:)

Ik heb geen idee. Ik vind de documentatie rondom alle subvarianten extra in te bouwen opties sowieso erg karig.

De mijne heeft een 'Word recognition out' en GPIB interface, maar als ik de typedesignatie goed begrijp ook iets met een extra timer/counter aan boord.

Ik heb 'm net nog even aangehad om de LEDs beter te kunnen zien (buiten zijn die praktisch niet leesbaar) en er verder mee te spelen. Er is zeker iets mis, daar is geen twijfel over, want de trace blijft raar doen op alle 4 kanalen. Ik heb, om 'm in een bekende staat terug te brengen, de auto-setup maar eens ingedrukt en kreeg toen zowaar een (kwa frequentie) geloofwaardig signaal te zien. Maar nog steeds met iets van line-triggering of zo dwars door het beeld heen en aan het begin van de trace een heel helder stuk terwijl de rest van de trace beduidend zwakker is.

Zet ik echter de trigger-delay (of is het channel-delay, complex ding, dus ik weet het even niet) op het midden, dan zit het heldere stuk precies op 5 divisions links en rechts...

Dit wordt nog leuk storing zoeken en ik moet zonder twijfel eigenlijk gewoon een tastbare onderhoudshandleiding hebben, digitaal is het niet te doen ;)