Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

@Fred, bedankt.

UE 09 kwam ik uit op een Panasonic airco , daarvoor leken ze me wat klein :+.

Denk dat het een overblijfseltje is dan van een beveiliging op een telefoonlijn, kan dat ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Hier even een kristal oscillatortje.

De fabrikant is SIWART

OSCO62050A

80MHz

Afm. ≈5×7mm

Op de site kan ik geen OSCOxxxxx vinden(zou dat Oven Satbilized Crystal Oscillator betekenen?).

Wie heeft er data en aansluitgegevens van?
Het zit op een SCSI kaart

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Als 'ie nog op de print zit, kun je mogelijk wel achterhalen wat de pinout is: groundplane en oscilatoruitgang moeten te herkennen zijn, maar als er meer aan zit dan voeding en uitgang wordt het lastiger...

Ik lees overigens OSCO52050A, maar dat levert me een datasheet op van een heatsink compound... En op de site van Siwart inderdaad ook niet vindbaar.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Nee, het ie echt een 6. Foto kon ik helaas niet beter maken, maar met de loep is het duidelijk een 6.
Bedrading is op de multilayer niet te zien.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 12 januari 2016 00:31:07 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo heren,

Ik zit hier met 12 ic's waarvan ik niets kan vinden op het web. Vandaar dat ik jullie kennis wil raadplegen om te kijken of er iets bruikbaars tussen zit.

Zie de bijlage voor een foto.

PE2BAS

De nummers zijn niet net niet te lezen! Dus aub een scherpere foto maken of in delen vergroot posten.

De fairchild dingen (1=9314,2=9309??) lijken uit op de voorloper van de 7400 serie. Daar hadden ze een nummering van 9xxx nummers dacht ik.
Is tegenwoordig national
9314 = quad latch
9309 = 4-bit multiplexer

3,4 niet leesbaar wat erop staat.
6=SN7410? -> SN7440

Voor 10 moet je op Maartens OQ nummerlijstje eens kijken.
Hetzelfde geld denk ik voor die OM dingen. Custom/Prototype Philips spul.

12 niet leesbaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Verder zit er een stapeltje bogstandard 74xx spul bij inderdaad.

Als je erop klikt wordt hij groter, en dan kan je ook nog met die 2 pijltjes knop vergroten. :)

maartens OQ lijstje, je bedoeld dit zeker?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/113864

Daar staat een hoop tussen bedankt voor de tip

3, N60A 6938
4, N49J 6943
6, 7440N
12, GXR10115 j7350

EDIT,
Nog 2 foto's

PE2BAS
Tidak Ada

Golden Member

9xxx serie is van Fairchild en is DTL en TTL logica. Hoort in het antiektopic terecht ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 6 januari 2016 14:56:40 schreef fred101:
VE09, een varistor

25Vrms (31Vdc), niet verwarren met 250V!

Op 6 januari 2016 15:03:38 schreef bprosman:
Denk dat het een overblijfseltje is dan van een beveiliging op een telefoonlijn, kan dat ?

Een beetje te lage spanning daar voor.

Op 11 januari 2016 22:45:16 schreef Tidak Ada:
Hier even een kristal oscillatortje.

De fabrikant is SIWART

Siward gaf meer resultaten ;).

OSCO62050A

80MHz

OSC062050A

Wie heeft er data en aansluitgegevens van?
Het zit op een SCSI kaart

Vermoedelijk met deze aansluitingen: http://www.siward.com.tw/uploads/Pro/28/Pro_DM/_P1-72_49.pdf

Op 12 januari 2016 00:02:34 schreef hardbass:
Ik zit hier met 12 ic's waarvan ik niets kan vinden op het web. Vandaar dat ik jullie kennis wil raadplegen om te kijken of er iets bruikbaars tussen zit.

Zie de bijlage voor een foto.
[bijlage]

5: FJJ151, dat was een echt opzoekertje.
12: GXB10115, dat is een ECL Differential Bus-Line Receiver http://www.semicon-data.com/oem/psc/psc_41.html

Bij de volgende foto's wat licht toevoegen ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 12 januari 2016 01:16:19 (15%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Haha, ik zal de volgende keer mijn foto's niet om 0.00 maken. :)

Volgens mij zijn al deze ic behoorlijk outdated. Ik heb er ook niet zo een toepassing voor, Ze zullen denk ik langzaam naar onderen zinken in een grote doos met onderdelen :)

PE2BAS
Tidak Ada

Golden Member

@Henry:
Dat heb ik ook overwogen, maar ook daarvan geen data op de site...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De F.. serie is origineel van Philips en zijn ook "gewone" TTL logic.
Ik kon de code niet goed lezen, dacht eerst dat er FU stond maar het lettertype is wel van de F.. serie dus kwam ik een letter tekort.

Ik heb hier ook nog een bakje mee vol liggen, idem als de 9xxx serie.

Op 12 januari 2016 00:14:22 schreef hardbass:
Als je erop klikt wordt hij groter, en dan kan je ook nog met die 2 pijltjes knop vergroten. :)

Ik had de foto gesaved, en die met een los programma vergroot, toen kon ik er nog niks van maken.

Maar ik zie nu dat in de pop-up inderdaad twee pijltjes staan (ik dacht al wat bedoel je daarmee?), is me nooit opgevallen dat je daar de foto mee kunt vergroten, dan zijn de types wel te lezen, vergroot waarschijnlijk het origineel uit de database?
Ach zo kom je nog eens ergens achter nietwaar ;-).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 11 januari 2016 22:45:16 schreef Tidak Ada:
Hier even een kristal oscillatortje.
Op de site kan ik geen OSCOxxxxx vinden(zou dat Oven Satbilized Crystal Oscillator betekenen?).

Wie heeft er data en aansluitgegevens van?
Het zit op een SCSI kaart

Voor SCSI heb je geen Oven Stabilized XO nodig. 7x5mm is ook wel wat klein voor een OCXO. TCXO zou kunnen (Temperature Compensated), maar is technisch ook onnodig.

Voor SCSI (en andere computermeuk) is 50ppm (of zelfs 100ppm) tolerantie iha prima. Daarvoor heb je alleen maar een XO (Crystal Oscillator) nodig, en die zijn er te kust en te keur in een 7x5mm SMD package met 4 pinnen. Pinout is meestal:

Top view
4: Vcc 3: Output
1: NC 2: GND

Pin 1 is soms ook enable. Meestal positief (1=aan), soms negatief (1=uit).

Ik heb (onder NDA, dus kan hem niet delen) een datasheet van Siward OSC062100A, die is precies zoals hierboven beschreven, maar met 100ppm tolerantie.

@Arco hieronder: Ah, bedankt. Ik had verder niet gekeken of die datasheet niet ergens anders zonder beperkingen te vinden was.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Vandaag naar de besturing van een slangenpomp gekeken, die wordt aangestuurd door een 12 Volt DC (borstel) motor. Deze motor wordt gestuurd door een "STripFET" , kan iemand mij vertellen wat het verschil is met een gewone "Dikke" FET ?

http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00002…

Een een DC motor... is dat een inductieve belasting ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

In de zoektocht naar vervangende onderdelen voor mijn defecte RF-versterker zou ik dolgraag weten wat deze zwarte kruimels zijn:

De driebeners (SOT323) lijken -schematisch tenminste- PNP transistoren te zijn, die tweebener lijkt een zenerdiode.

Ik heb alleen in mijn collectie databanken geen exacte hits kunnen vinden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De driepoters lijken me schematisch gezien in elk geval geen transistoren.
Waarom een transistor gebruiken en dan maar twee aansluitingen (1+3 en 2) gebruiken ?.
Een breder beeld van je print zou wat meer info kunnen geven.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op woensdag 3 februari 2016 18:02:56 (23%)

fred101

Golden Member

http://caxapa.ru/thumbs/588912/smd-codes.pdf. Dit is een oudere die maar 1000 paginas is, ik kan nu de 2011 editie die ik hier heb niet vinden. Die is 2500 paginas dik. Staat een rijtje F9 in sot 23 bij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hier heb je ze allemaal, enkel de sot23 zijn mogelijks de goede.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

@Brainbox:
De voedingsspanning van het geheel is 12V; dat (en het feit dat van die tweede wèl alledrie de aansluitingen zijn gebruikt) doet me vermoeden dat het geen zener van 15V is.
Een B-E overgang wordt wel vaker ge/misbruikt als diode, afhankelijk van de richting kan het zelfs fungeren als een zenerdiode. Wordt o.a. gebruikt in stroomspiegels.
Ik vermoed dat het in het onderhavige geval deel uitmaakt van de temperatuurcompensatie.

Voor de rest (overzichtsfoto en voorlopig schema) verwijs ik toch even naar het andere topic (wat ik in de eerste regel ook had gelinkt).

@MGP:
Goede vondst, ik hou het even op de 2SA1774 voor de F9's.

@fred101:
Óók een goede vondst, ik geloof dat die TT een 2SA1530A-T is. Al denk ik niet dat die stuk is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

en het feit dat van die tweede wèl alledrie de aansluitingen zijn gebruikt) doet me vermoeden dat het geen zener van 15V is.

Ik kan dat niet zien op de foto, het zou best kunnen dat pin 1 en 3 onder het component verbonden zijn, heb je dit gecontroleerd?

Ik heb dit vreemde display gevonden, ik weet wat het doet, maar geen idee waarvoor het gebruikt wordt/werd, ik hoop dat de oudere garde dit ding herkent.

Take a parachute, and jump!

Wij hadden zo'n ding in ons huis. Het huis heette "de schuur" maar het was een gewoon woonhuis.

Het huis was een tijd in gebruik geweest door een "familie-met-butler". Door het huis zaten diverse dingen die je een "deurbel" kan noemen. In de buurt van dit ding, in de keuken, ging dan een bel rinkelen en doordat 1 van de nummertjes zichtbaar werd wist de butler waar zijn aanwezigheid gewenst was. Toen wij het huis in 1972 betrokken waren een aantal van de bel-punten al afgebroken, maar voordeur, bijkeuken, tussen-kamer slaapkamer 1, slaapkamer 2 en badkamer deden het nog. eea was handig als je als oudere broer moest regelen dat er met sinterklaas gebeld werd. Hoefde je dus niet bij de voordeur op de bel te duwen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Was ook handig voor de iets mindere sociale klasse om het dienstmeisje te activeren ;)
Ook voor volgnummertjes in de wachtkamer bij de dokter

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 7 februari 2016 19:38:33 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten