Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

rob040

Golden Member

Die cijfercombinatie 1381 komt me vaag bekend voor, zal wel een IC zijn maar met welke letters ervoor?

Het zou de MN1381 kunnen zijn (Panasonic).

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dar rob040 goed zit, gezien de suffix x.x R

Het is dus eigenlijk een window-discriminator voor een bepaalde spanning :)

@maarten:
Nee geen violette glans.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Het is dus eigenlijk neen window-discriminator voor een bepaalde spanning

Inderdaad, 4 tot 4,3 volt volgens de datasheet.

maartenbakker

Golden Member

MN klinkt logisch. Ik had in der haast nog niet verder gezocht dan AN.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

8053 Dat is de opvolger van de 8051, met meer RAM... :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Heu? Met maar drie pootjes?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Grapje van de zaak denk ik ;)

Aan de hand van de suffix ALR had ik de 8053 immers al geïdentificeerd als S-8053ALR.

Bij de MN1381 is de suffix trouwens alleen R, die tekens die er voor lijken te staan maar er eigenlijk onder staan (vraag me niet naar de logica :P) zouden de datumcode/batchcode moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Nee, dat is de spanning van het venster.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Zou ik niet te hard op rekenen, zie de link van Thevel waar staat dat R staat voor 4 tot 4,3V. Je ziet aan de layout van de opdruk een klein beetje dat de R bij de regel erboven hoort en de batchcode een regel lager. Waarom ze de lege ruimte niet beter benut hebben snap ik dan weer niet, vandaar mijn opmerking om niet naar de logica erachter te vragen. Een aanduiding van 2.N volt klinkt ook erg spannend trouwens ;)

Als ik moet gaan speculeren over de datumcodes dan zou ik zeggen: eerste cijfer jaar, tweede teken maand volgens 123456789OND maar dat is een ruwe gok. Het lettertype doet aan de jaren '80 denken maar als ik zo snel zoek dan zijn deze IC's vooral in de jaren '90 gebruikt. Kan dus 1992 en 1994 zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 oktober 2016 23:06:51 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Zit wat in, Ik ben door de analogie met de waarden in de tabel op het verkeerde spoor gezet.
De codering staat geheel beschreven in de datasheet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
hobby luke

Honourable Member

Op 18 oktober 2016 15:34:45 schreef Arco:
Een fabrikant-specifieke variatie op de OC76?

[afbeelding]

Dan zal ik ze daarbij sorteren.

Op 18 oktober 2016 16:16:42 schreef Tidak Ada:
't Bollekopje doet me aan TeKaDe denken ;)

Tidak,heb je het hier over de "T76" transitoren?

Hier nog een onderdeel waar ik niet direct info over kan vinden:
AEG E500C5 501/36 q1z

MVG,
Luc.

Hugo Welther

Moderator

Seleen gelijkrichter 500V 5mA.

Voor de T67 zal ik vanavond even graven in mijn oude torren boeken.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 20 oktober 2016 12:20:54 (54%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

TeKaDe had altijd(?) van die bolle kopjes....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Heb hier 5 (vermoedelijk double balanced mixers) als SBL-1 liggen.
Kan er geen exacte gegevens van vinden.
Heb de vraag jaren geleden ook al eens gesteld maar toen kwam er niets uit.
Dus nog maar een een poging
Ik heb inmiddels een bakje in mijn Raaco kast met als opschrift" onbegrepen onderdelen" ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 24 oktober 2016 01:47:35 (19%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 oktober 2016 12:16:48 schreef hobby luke:
[...]

Hier nog een onderdeel waar ik niet direct info over kan vinden:
AEG E500C5 501/36 q1z
[bijlage]
[bijlage]

MVG,
Luc.

Vrijwel zeker een seleengelijkrichter voor 500V/5mA (= E500 C5)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
hobby luke

Honourable Member

OK, bedankt.

Op diodestand meet het onderdeel in beide richtingen gesperd, maar blijkbaar is de doorlaatspanning van een seleengelijkrichter ongeveer 1 Volt.
Dat zou de verklaring kunnen zijn.
TeKaDe kon ik mij niets bij voorstellen.

MVG,
Luc.

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat de doorlaatspanning zelfs hoger is dan 1V!
Meestal zijn deze gelijkrichters als een stack van diodeschijfjes opgebouwd (vandaar de lengte!).

Hier een WiKi link naar TeKaDe:
https://de.wikipedia.org/wiki/Lucent_Technologies#TeKaDe_.281912.E2.80… Helaas alleen in het Duits.

In ieder geval was TeKaDe een Duitse halfgeleiderproducent uit de beginjaren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

Mijn oudste FranzisVerlag stopt bij de T65. Dat is een AC126. Die T67 zal vergelijkbaar zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
blackdog

Golden Member

Hi,

In Deurne heb ik een kastje meegenomen dat een onderdeel blijkt te zijn van de: Wandel&Goltermann EPM1 + TK10
Dit is een Miliwatt Powermeter.
Het gaat om de TK10 dat is de probe en deze heb ik open gemaakt.
Ik ben geintresseert hoe deze probe werkt en hieronder twee plaatjes van het inwendige.
Ik plaats hier ook een link van een PDF van de firma Singer met een omschrijving.

PDF
www.bramcam.nl/Diversen/wgepm1.pdf

Binnenzijde van de meetkop, de linker "sensor" is defect, duidelijk opgeblazen, de rechter is de referentie welke nog heel is.
De linker wordt door het te meten signaal opgewarmd (rond de 1mW) en deze energie zorgt er voor dat de temperatuur gevoelige weerstand die ook in deze sensor zit van waarde veranderd.
Ik de tweede, de rechter wordt DC van de zelfde hoeveelheid energie gestopt, de beide temperatuur gevoelige weerstanden hangen in een brug
en hierdoor na kalibratie de energie in de rechter gelijk aan de energie in de linker sensor.
Dit is onafhankelijk van de golfvorm toegevoerd aan de linker sensor, dit systeem RMS, kijkt dus naar de energie en niet de golfvorm.
De specificaties van dit meetinstrument is erg goed.
Mijn plaatje bij mijn naam is een moderne uitvoering en dat is een LT1088 trouwens ook al niet meer te koop.

Nu mijn vraag, heeft iemand hier schema's van dit meetinstrument ik kon zo snel niets vinden?
http://www.bramcam.nl/Diversen/TK10-a.png

Onderzijde
http://www.bramcam.nl/Diversen/TK10-b.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Kan iemand mij helpen met identificeren van volgend component met opschrift SM 69 (geen grap) en waardoor ik deze eventueel kan vervangen.
mvg,
James

Shiptronic

Overleden

Als je niet weet wat het is , waarom zou je hem willen vervangen dan.

Lijkt me een condensator of een diode.(laaste lijkt meest waarschijnlijk)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 november 2016 18:07:03 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lijkt me een shottky diode van 1 amp.

Arco

Special Member

Code 'SM' is een S3M van GS (General Semiconductors)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ shiptronic ,omdat ik identieke printplaat heb waarop deze doorgebrand is

Shiptronic

Overleden

ok duidelijk ;) , maar weet je ook waarom hij is door gebrand? Dat gaat niet vanzelf, een nieuwe erin solderen resulteert waarschijnlijk dat deze ook gelijk door brand, je zal dus eerst de oorzaak moeten opzoeken en deze weg nemen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten