Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Zo, ze zijn binnen.

Fabrikant: Seeed Studio
Aantal besteld: 10 stuks
Afmeting (in millimeters): 50 x 42mm
Prijs per stuk (in euro): 0,83
Verzendkosten (in euro): 2,92
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 42
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 7/10): 10/10
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): Perfect
Doel (van de printplaat): Sein aansturing modelbaan in blok uitvoering.

gezocht: nieuw potje " magische rook "
Kruimel

Golden Member

Op 17 maart 2017 08:59:01 schreef buckfast_beekeeper:
Elecrow?

Haha, ja je hebt gelijk. :-) Ik snap ook niet dat ik zo koppig blijf vasthouden aan dat registreren bij Seeed, terwijl het eigenlijk niet uitmaakt natuurlijk.

Op 17 maart 2017 09:16:42 schreef DutchEngineer:
Heb je al een andere browser geprobeerd?
Ik heb dat soort problemen overigens ook wel eens door bijv ad block extenties. Chinese sites crashen daar wel eens door (Bang good bijvoorbeeld)

Ook met IE11 geprobeerd, maar geen succes. Ik zal eens kijken of ik misschien ergens een impliciet iets blokkeerderigs geactiveerd heb staan. Banggood werkt overigens wel, maar dat is natuurlijk niet de lakmoesproef voor browserextenties.

Groet,
Kruimel

PS Nog geen reactie op een mail hierover die ik donderdagavond stuurde.

Kruimel

Golden Member

Update: Het bleek te liggen aan het feit dat mijn wachtwoord met "&" begon (of bevatte, heb ik niet getest)... :S Blijkbaar onderdrukt dat wel alle foutmeldingen...

Groet,
Kruimel

Ohja, Heb ik wel eens eerder meegemaakt. "We hebben gehoord dat tekens als . & en " gebruikt worden in hackpogingen, dus zodra je zo'n karakter invoert ben je een hacker en wordt je genegeerd....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vandaag in de mailbox:

Dear Fusion Users,
We are so happy to announce this good news! Prices slashed in half in Seeed Fusion.

Only $4.9 for 10 PCBs (Max: 100mm*100mm, 1-2 layers)

We have been collecting our users' feedback through customer survey. We noticed that most of customers have strong prototype requirements for PCBs less than 100mm*100mm and a lot of customers complain about the registered air mail shipping method, which takes more than 20 days from China to the US or the EU countries.

In order to improve our customer satisfaction without increasing the cost, we have reduced our profit to 0 for prototype PCBs (100mm*100mm, 1-2 layers), which is now $4.9 for 10 pieces. In the meantime, we are cancelling our discount for registered air shipping to reduce customer dissatisfaction and to promote other more reliable shipping methods.

We really appreciate your feedback for Fusion service and we will keep improving based on your feedback. We are working on Fusion gallery right now, which should be released in May. Stay tuned!

Happy Hacking
Seeed Fusion Team

I love it when a plan comes together !
rob040

Golden Member

Klopt, die mail heb ik ook gekregen. Maar als je leest dan zie je ook dat de korting op verzenden niet meer geldig is. Ik heb daarom even gekeken wat dat betekende op hun website.
Ik ben nu voor de zelfde printjes (MFB power saver) $ 1 meer kwijt als ik ze weer via EU post laat komen.
Niet schokkend, maar per saldo dus een kleine achteruitgang.

Kruimel

Golden Member

Fabrikant: Elecrow
Aantal besteld/geleverd: 10/11 12
Afmeting: 100x100mm
Prijs per stuk: €1,32 (€1,10) (€13,15 voor 10 (12))
Verzendkosten: €9,94
Levertijd: 16 dagen
Bruikbaarheid: 11/11 12/12
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): Goed
Doel: Experimenteerprint à la Elex
Opmerkingen: Eén Twee extra geleverd. Twee batches, 5 stuks zonder doormetallisering, en 6 7 met, wat een beetje apart is. Print is enkelzijdig, dus doormetallisering is dan niet echt nodig. Ook een klein kleurverschil in het printmateriaal.
Foto's:
https://farm3.staticflickr.com/2818/34277425206_d06811a7b1_q.jpghttps://farm3.staticflickr.com/2813/34277419596_cc7ca686cf_q.jpg

edit: Het lijkt er op dat de donkerder kleur door de metallisering komt, moeilijk exact te zeggen.

edit2: Kruimel kan niet tellen, ik heb dus twaalf exemplaren ontvangen, niet elf... :S

Ik ben nu voor de zelfde printjes (MFB power saver) $ 1 meer kwijt als ik ze weer via EU post laat komen.

Wat zijn dan nu de verzendkosten bij Seeed als je voor 10 pcb's van 100x100mm wilt (goedkoopste verzendoptie)?

rob040

Golden Member

Op 1 mei 2017 19:42:48 schreef rob040:
$ 12,44 via EU post.

EU Post was in het begin in de "aanbieding" voor ik dacht $4.95. Maar goed, de prijs van DHL is hetzelfde gebleven dus voor $11.- meer, heb je het snel in huis.

I love it when a plan comes together !
rob040

Golden Member

Voor mij is het hobby en de snelheid van leveren is van ondergeschikt belang. Als er een optie zou zijn voor nog langere levertijd en bijvoorbeeld de helft van de prijs zou ik die optie kiezen.
Maar het ging mij even om het principe en niet zozeer om die extra dollar...

bprosman

Golden Member

Iemand ervaring met het aanleveren van Sprint Layout files ?
Nog tips en truuks ? Alle hulp is welkom.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Op 11 mei 2017 21:21:09 schreef bprosman:
Iemand ervaring met het aanleveren van Sprint Layout files ?
Nog tips en truuks ? Alle hulp is welkom.

Ik kan je laten zien hoe ik de export maakte voor Seeed Studio:
Bedoel je dat?

Exporteren van Gerber en Drill files.pdf

Fabrikant: SEEED studio
Aantal besteld: 5, en 5 gekregen
Afmeting (mm): 236.5mm x 143mm
Aantal lagen : 4
Prijs per stuk (€): 29,56
Verzendkosten (€): 13,05
Levertijd (van bestellen tot ontvangen, in dagen): 24
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: Nog niet bekeken.
Kwaliteit: goed

Doel : Audio Dac op basis van een ES9018.

Opmerking : Print was een week na het insturen van de gerbers klaar. Transport naar Nederland duurde +/- 3 weken.

Dus je hebt totaal rond de 130 euro betaald?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Yep, 131E en centen

Voor een 4 laags van deze afmeting vind ik dat heel schappelijk. Dit is een hobby projectje maar de PCB's die op mijn werk produceer zijn in de regel veel kostbaarder.

@duif;

Ik ben zeer onder de indruk. Mooi spul !

I love it when a plan comes together !

Eerste keer printjes in China bestelt

Fabrikant: Elecrow
Aantal besteld:5 stuks
Afmeting (in millimeters): 94 x 64mm
Prijs per stuk (in euro): 0,85
Verzendkosten (in euro): 5,45
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen):12
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 7/5
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): Perfect
Doel : DDS AD9580

Vanuit China met DHL eCommerce asia in een dag naar duitsland, naar NL in 2dagen,2dagen postnl
bezorgen

Fabrikant (inclusief directe link indien mogelijk): EASY EDA https://easyeda.com/order
Aantal besteld: 10 stuks, 11 gekregen
Afmeting : 80 x 100mm
Prijs per stuk : 0,2$ (2$ voor 10 stuks)
Verzendkosten : 14,10$ via air mail
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 14
Bruikbaarheid : 11/11
Kwaliteit : goed... groene lak zit over 1 soldeereilandje bij alle printen

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Vandaag maakte ik iets raars mee op de site van Elecrow.
Ik dacht : ik bestel 10 stuks (free color) printplaten.

Op de site zie ik "10pcs- 2 layer PCB" voor 9.50 USD. Dat is met vrije kleurkeuze voor de laklaag. Zodra ik op de link klik, zie ik tijdens het laden van de pagina, dat de prijs plots van 9.50 USD naar 34.50 USD verandert.

Een identieke ervaring heb ik met "20pcs- 2 layer PCB". Zou 18.90 USD kosten, bij doorklikken wordt het 34.90 USD.

Hebben jullie deze onaangename verrassing ook ?

Opmerking : Ik heb dan nog niets gewijzigd, zoals PCB-size of andere instellingen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ehhh. Ja dat doet ie bij mij ook.

De "speciale aanbieding 5x5 voor $5" is al tijden $5, ook al vergroot je hem naar 10x10. Maar afgelopen keer begon ie te zeuren dat ik er niet meer dan 3 mocht bestellen als ik er meer dan 1 probeerde te bestellen (dus ook bij 2 of 3!). In de winkelwagen van 1 naar 3 ging nog wel. Naar meer heb ik niet geprobeerd.

Die 10x10 voor $5 komt op gemiddeld 0.50 per print. Dat is veel goedkoper dan bijvoorbeeld "small batch of 100 pcs", zelfs als je daarbij niet alles van de 100x100 gebruikt, bijvoorbeeld 75cm2. Dan betaal je $123. Dat is dus ongveer 73 dollar duurder dan 10x tien prototypes voor $5 per tien.

Ik heb een project waar ik er 100 heb besteld en $123 heb betaald. Ik dacht dat dat moest omdat m'n print 106mm lang is (maar dus onder de 75cm2). Maandag een week geleden ben ik er achter gekomen dat 45 graden gedraaid hij nog precies in 100x100 past! Dus ma 28 augustus 3x protoype 100x100 besteld en gisteren (da's later dan normaal. Normaal is maandag bestellen, maandag in huis) heb ik ze (33x!) gekregen.

Ik heb het idee dat ze een yield-probleem hebben gehad: Van een aantal projecten had ik bijvoorbeeld 25+8. Normaliter zetten ze er 11 in voor ieder stapeltje van 10 dat je bestelt. En dan krijg je er 10 of 11. Dit keer was de yield dus lager dan de 10 die ik besteld had en hebben ze nog een run moeten doen. Vertraging en verklaring voor hoger aantal. Beetje gokwerk, maar da's wat ik denk.

Ik dacht: Misschien kookies. Heb een incognito window geopend. Toen zag ik wat er aan de hand was... Hij zet nu default "rush 2 dagen" aan, voor $25. Zet je die terug kost het weer $9.50.

P.S. Op hun "news" feed stond iets over vertraging wegens een typhoon. Dat had ma 28 weer normaal moeten zijn. Kan ook zijn dat dat optimistisch is geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew:
Inmiddels is het weer aangepast. Lijkt met onderhoud op de site te maken, waarbij de onjuiste productiesnelheid als standaard was geselecteerd.

Wat betreft je ervaring met het 45 graden draaien van een print : wijze les en handig voor meer leden, denk ik.

Ik had vorige week ook een aparte ervaring. Ik had ook de 5 stuks 5x5 besteld en omgezet naar 10x10. Ik had er 3 verschillende ontwerpen op met mousebites. Een paar dagen later een verzoek of ik even 24 USD extra wou aftikken (per extra ontwerp 12 USD). Omdat ik geen zin / tijd had om het opnieuw te ontwerpen, had ik het meteen betaald. Inmiddels kijk ik er toch wat frisser tegen aan. Ik had beter even opnieuw achter de tekentafel kunnen gaan zitten :

3x 4.90 USD is toch een andere prijs dan 4.90 + 24.00 8)7
Het gaat notabene om prototypes (ontwerp-probeersels), waarbij een kans bestaat dat een deel niet gaat werken. Het kan dus nog een heel wijze les voor me worden.

Maar goed, we kunnen weer overgaan tot het plaatsen van foto's en prijzen. Nou ja, het zal nu bekend zijn dat ik binnenkort wat prijzige printplaatjes ontvang....

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Zijn mousebites (icm long slots) toegestaan bij elecrow? itead/seeeed hebben geloof ik de regel max 30% van de lengte...

Dat schuin leggen van de PCB was ik niet opgekomen, een tijdje terug een printje van 5.5x3.8cm willen maken, en vanwege de 5x5 dan maar 5x3.8cm gedaan (wat best wel slecht uitkwam). Ik heb het niet nagerekend, maar misschien had dat ook wel gepast! edit: m'n gevoel zegt dat dat teveel is, tenzij ik een hoekje zou kunnen opofferen..

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 7 september 2017 16:04:09 (10%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 september 2017 15:09:17 schreef oxurane:
Ik had vorige week ook een aparte ervaring. Ik had ook de 5 stuks 5x5 besteld en omgezet naar 10x10. Ik had er 3 verschillende ontwerpen op met mousebites.

Ik lever het /zo/ in:

(in tegenstelling tot de vorige stagiares heeft deze gewoon ondertussen alle te-knippen-printen geknipt, dus deze is geknipt. )

Ze zeggen duidelijk in de handleiding dat "met mousebites" niet mag, wel met een silk-lijntje. Middenonder zie je verticaal het silk-lijntje. Voor de andere kniplijnen knip ik in het verlengde van de door hun gemaaktlijk lijn en heb ik het silk-lijntje niet nodig.

@Jochem: Omdat 10x10 ook $5 kost, hoef je m.i. niet moeilijk te doen. Wel kost het je iets extra omdat ze er van uitgaan dat je pakketje zwaarder zal zijn. Maar jij kan ook 5x10 selecteren om dat nadeel met de helft te reduceren.

Mijn "draai-ontwerp" moet in een kastje waarbij in de hoeken schroeven zitten voor de deksel. Daar mag m'n printje niet komen.....

(bovenstaande combo van 3 printen $20 (4*$5) voor 41 stuks, elecrow, Als dat het enige zou zijn, zou DHL-shenzen $30-$40 hebben gekost. In de praktijk zijn toevallig deze drie voor mij niet tijdkritisch, dus die gaan mee met als ik toch wat nodig heb. Vaak betaal ik $60-$80 voor DHL... )

(De 25x50 printjes onderaan zitten in het bakje "deurstoppers": Ik had een keer snel wat van deze printen er bij gedaan omdat ik juist die andere nodig had en het toch gratis was. Te snel: dit is de oude versie waar een te kleine CPU op zit, ik krijg de software niet in de kleinere chip, dan maar een grotere, duurdere, andere-footprint er op. Maar als je een STM32F042 ARM cortex-M0-met-USB met 8 outputs en 5V level shifters nodig hebt... De printjes zijn gratis....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/