Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

Op 1 november 2017 20:11:25 schreef fred101:
Ik beb de UTS001 uit 1982. Die heeft veel meer standen en kan maar 3A aan. De jouwe 30A. Dat is verrekte veel voor zo'n klein metertje.

Andere bijzondere vond ik 300V dc en 1500V ac

onderste lus 0,0116 Ohm ~ 10,5 watt onder full load

maartenbakker

Golden Member

Het datumstempel verraadt de Italiaanse afkomst al. De letters PH wijzen op het met een merknaam markeren van OEM-productie en dat klopt dan weer met het ontbreken van verdere 12NC's. Bij fabrikant heb ik Pantec / Chinaglia staan.

Die 30A zou ik trouwens niet langer dan 10 seconden ofzo meten, shunt zal best heet worden.

Edit: foto gezien, is een indrukwekkende verzameling shunts en toch best aardig opgebouwd verder.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 1 november 2017 21:20:02 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

achter op de meter, tegenwoordig ASWO ?

Thevel

Golden Member

Je ziet in één oogopslag dat de sticker meer dan 22 jaar oud is....

maartenbakker

Golden Member

Jep, pre-operatie Decibel...

Som is tegenwoordig inderdaad gewoon de Nederlandse vestiging van Aswo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat was toch "Service Onderdelen Magazijn", vroeger ook nog wel eens dingen besteld daar. Dat is inderdaad lang geleden. Misschien heb ik er nog wel zakjes oid van liggen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Leuke voeding op de kop getikt. Kost een paar rugwervels om hem de trap op te leuren, maar dan heb je ook wat. Dit ding is gebouwd als een tank. Hij lijkt het bovendien nog goed te doen. Balpen op de trafo voor schaal.

Type: Delta E 015-20, bouwjaar ca. 1978. 15V, 20A.

rob040

Golden Member

Mooi gebouwd! En nog zo schoon, of is de foto van na een grondige reinigingsbeurt?

Op 3 november 2017 15:44:09 schreef rob040:
Mooi gebouwd! En nog zo schoon, of is de foto van na een grondige reinigingsbeurt?

Nee, alleen de deksel eraf geschroefd. Hij is een klein beetje stoffig, maar het valt inderdaad enorm mee voor bijna 40 jaar stof. Of een vorige eigenaar heeft hem schoongemaakt, dat kan natuurlijk ook.

Onlangs deze mooie LabVoeding tegen gekomen ( voor ca zijn halve prijs )

En voor de eventuele snelle zoekers er zijn als het goed is er nog twee te leveren, er staat op de site een prijs ex VAT bij mij incl min 10,7% ex verz.kosten.
http://skye-electronics.com/product-category/power-supplies/ contacteer: Gerrit Jan.

En die weegt maar liefst zo'n 3500 Gram. Meer info in de PDF.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 3 november 2017 17:52:39 schreef GerardMonique:
Onlangs deze mooie LabVoeding tegen gekomen ( voor ca zijn halve prijs )
[bijlage]
En voor de eventuele snelle zoekers er zijn als het goed is er nog twee te leveren, er staat op de site een prijs ex VAT bij mij incl min 10,7% ex verz.kosten.
http://skye-electronics.com/product-category/power-supplies/ contacteer: Gerrit Jan.

En die weegt maar liefst zo'n 3500 Gram. Meer info in de PDF.
MVG Gerard.;)

Grappig, ik ben onlangs ook bij Gerrit Jan langs geweest in Oldenzaal om er één op te halen. Fijn apparaat, een stuk draagbaarder dan mijn E 015-20 van 21.000 gram.

Op 3 november 2017 17:55:36 schreef R-Yen:
[...]

Grappig, ik ben onlangs ook bij Gerrit Jan langs geweest ...

En heb je dat van de site prijs gegevens of ging het ook voor minder?
( Behoef niet hier, maar via PM, zie mijn avitar.)
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 3 november 2017 15:46:46 schreef R-Yen:
[...]

Nee, alleen de deksel eraf geschroefd. Hij is een klein beetje stoffig, maar het valt inderdaad enorm mee voor bijna 40 jaar stof. Of een vorige eigenaar heeft hem schoongemaakt, dat kan natuurlijk ook.

De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een aantal elco's al vervangen, normaal zitten er verkleurde Roe elco's in een voeding uit dit tijdperk. De blauwe Philipsen zijn prima vervangers.

Leuke Voeding, ik heb onlangs twee S15-15 op de kop getikt. 0-15V 15A De din rackvoedingen van delta kosten vaak bijna niks en ze zijn behoorlijk goed.

Nu nog op zoek naar een S24-10 dan heb ik de serie dubbel.

expert in percussive maintenance

Als je niet rijk bent of erft, moet je het zelf (na-)bouwen.
DVM72, een digitale VA OHM meter uit elektuur. De displays zijn minitrons, waarvan de segmenten uit 5 volt gloeidraadjes bestaan. Het derde cijfer 1 (links, uit op de foto) is een uitgezaagd sleufje in printmateriaal met een lampje.

Soms beter nagebouwd, dan zelf ontworpen. Philips PM6456
Stereocoder

Ik heb het 19KHz kristal gemaakt van een kristaloscillator die gedeeld wordt tot 19KHz. Het geheel zit in het blikje rechts. De modulator is ook zelf gebouwd in zit in het blikje links. Die moduleblikjes, daar zaten K9 TV toestellen vol mee, Handige dingen.

Het bijhorende scope plaatje

Nog een nabouw projectje, Philips PM5501 kleurpatroon generator

flash2b

Special Member

Gisteren een Leader LAT-47 Attenuator gekocht. Ik vond hem in de koopjes hoek dus hij mankeerde wat. We hebben hem terplekke even getest aan een HP Audio Analyzer.

De standen verzwakkers waren allemaal prima. Het probleempje zit in de -20dB schakelaar die -4.85dB afwijkt. Met een schoonmaak beurt zal dit wel te fixen zijn.

In Japan heeft vroeger Yokogawa samen gewerkt met HP, dat wist ik dus niet. Hieronder is een 4332A LCR meter te zien. Er zit een logo op met YHP.

Ook nog een 4262A LCR Meter

De prijs voor deze is echter veel te hoog dus ik hoefde ze niet mee te sjouwen.

Mooie spullen hier, maar wel allemaal aan de prijs.

Hieronder nog een foto met wat DMMs van oa. HP en Advantest.

Een HP 3458A 8.5digit kost hier 500.000 Yen wat ongeveer 3800 eur is.

De goedkoopste op deze plank is 25.000 Yen ongeveer 180 eur voor een Advantest 4.5digit zonder TRMS. Een Advantest 5.5digit met kost 40.000 yen ongeveer 300 eur. Al deze meter zij tweede hands in goede conditie en garantie.

miedema

Golden Member

Ha Flash2b,

Leuk ding!
Ik vroeg me al af welke koopjeshoek dat was, maar je zit weer in China :-).

Mijn Agilent anayser is gemaakt door Yogokawa. Zonder het te weten kende je dus wèl een HP Yogokawa apparaat.

Van de onderste foto ga ik kwijlen, maar dat komt wellicht omdat ik de prijzen niet kan lezen :-).

groet & veel plezier daar, Gertjan.

rbeckers

Overleden

De onderste foto bevat toch wel leuke dingen.

flash2b

Special Member

Nee, deze keer Japan.

Link naar de winkel http://www.keisokuki-land.co.jp

Bovenste plank rechts Advantest 7352A (100.000) 7351E (40.000) en R6441A (25.000). Links Hp 34401A (85.000). Verder nog Keithley THD 2016 (120.000)

PS.
Het lukte me met me telefoon niet om high res foto's te uploaden. Je bent al gauw een half uur bezig voor een post met foto's.

PS2.
Gelukkig rbeckers je bent er weer !

rbeckers

Overleden

@flash2b
Dankzij de moderators. :)
Je krijgt nog een mail ivm HP apparatuur (eind volgende week).

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Pas een 7L12 gekocht. Heel erg leuk apparaat. Samen met de 7A18 in de 7603 gestoken heb je toch een mixed signal oscilloscoop.

Hier een ongeveer 10Mhz signaal uit de Rohde en Schwartz meetzender am gemoduleerd in beeld.

Overzicht deel meetopstelling.

En nu opzoek naar een TR501 of een TR502. Dan kan ik banddoorlaat filters enzo meten en afregelen. Mocht iemand nog ergens zo'n toestel hebben liggen of weten.

Ik moet zeggen dat dat oude Tektronix spul toch wel heel erg goed en makkelijk werkt hoor. Ik ben erg blij met dit setje in elk geval.

guidob

Overleden

je hebt een stevige werktafel... Leuk spul inderdaad, zeker met niet standaard scope plugins. Anders is een normale scope al snel praktischer.

Ja klopt. Dr staat nog meer dan alleen deze paar dingen op die tafel. Ik schat toch wel een 100 a 150 Kg.

Tja die spectrum analyzer werkt echt heel leuk. Zelfs enigszins intuïtief. En dat wil met oudere meetinstrumenten wel eens anders wezen. Hoewel een vriend van mij heeft een rigol ook best een leuk ding maar daar kan ik niet zomaar achter gaan zitten en een willekeurig signaal goed op het scherm neerzetten. Daar moet ik eerst honderd duizend menu's doorlopen en allemaal niet altijd even begrijpelijke instellingen, vinkjes en andere zaken goed zetten en instellen. Een blik in de gebruiksaanwijzing (die er bij mederne apparaten nooit meer bijzit en die je moet gaan zoeken op het inet.) is vaak zelfs noodzakelijk.

7L12 spectrum analyzer plugin.

Die menu's en het eeuwig ontbreken van een knappe papieren user manual en service manual vind ik best wel vervelend.

Die boeken van Tektronics met alle afregel en calibratie gegevens zijn echt heel mooi. Een belangrijke reden dat deze apparatuur ook nu nog terwijl alles toch 40 jaar oud is uitstekend te gebruiken is. Ga over 40 jaar eens de juiste (firm) software lopen zoeken of gewoon de schema's van deze apparatuur. Dan is een gewone drukknop met bijvoorbeeld een fysiek videofilter er achter toch makkelijker te vervangen en repareren dan een defecte geheugenchip waar een softwarematig video filter in gebakken zit. Met die digitale technologie kun je natuurlijk wel betere theoretisch perfecte filters maken. Maar dan denk ik dat een goede techneut met de bekende fouten die zo'n ouderwets apparaat gewoon heeft. de meetresultaten gewoon terug kan rekenen naar de echte waarden.
Als je een 10Mhz scoop hebt en je weet uit de fabrikant boeken dat de banddoorlaat na 10MHz met b.v 6 dB per octaaf afvalt kun je de amplitude van een gemeten signaal van 15 Mhz zo terug rekenen naar zijn echte waarde.

In elk geval vult deze spectrum analyzer het gat op van mijn HP 8565A spectrum analyzer. Die begint bij 10Mhz. En daar kan ik dus niet op de lage banden meten of de doorlaat van een midfrequent meten.

HP8565A met erboven de HP8444A trackinggenerator en daar weer bovenop de HP8616A signaalgenerator.

Ik ben nu alleen opzoek naar een bijbehorende Tektronix tracking generator. Dat is de TR501 of de TR502. Als er iemand is die er nog een weet of heeft liggen houd ik me aanbevolen.

TR502 tracking generator plugin.

Anders moet ik er misschien maar zelf een gaan bouwen. Ook wel weer een uitdaging.

Dit topic is gesloten