OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

mel

Golden Member

Dat zijn er zat :)
En , DOE je er ook wat mee? (behalve naar kijken ) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nee eigenlijk niet, maar het zijn specifieke KG spoelen en zo af en toe gebruik er wel eens 1.
Ik ben zendamateur hé, en ik soldeer nog al veel…

Juul - PE0GJG ( sinds 1975)

Ik kom hier een Philips transceiver/mobilofoon tegen.
Type CMT AJD1AB 12NC 9551 151 20605
Op de microfoon staat 9551 175 40060
NV Philips telecom Industrie. Dat is Hilversum meen ik.

Henk

rob040

Golden Member

Productie van mobilofoons was in Huizen.

Volgens ij werden de Comets gemaakt in Hilversum maar eigenlijk meer in Huizen NH.
Ik heb er na m'n studie jaren nog gewerkt. 1965-1967.

Er waren er vele in omloop bij de Gooische zendamateurs.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 maart 2018 19:18:56 schreef pentode:
Ik kom hier een Philips transceiver/mobilofoon tegen.
Type CMT AJD1AB 12NC 9551 151 20605
Op de microfoon staat 9551 175 40060
NV Philips telecom Industrie. Dat is Hilversum meen ik.

Henk

Interessant, ook gezien het vraagstuk Hilversum/Huizen. Wat zegt het serienummer (letters die ervoor staan, liever nog heel nummer)? In de 12NC-reeks 9551 ken ik een ontvanger voor personenoproepsystemen en een kortegolfzender, dus de indeling van die reeks is me nog niet zo duidelijk. Het zou ook zomaar per vestiging in palats van per apparaatcategorie kunnen zijn.

Volgens Google zou dit misschien een marifoon zijn en misschien van de vroege jaren '70.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb twee van die Comet transcievers liggen, maar of je iets aan de serienummers hebt vraag ik me af.
Serienummer eerste: 11571
Serienummer tweede: 14460
Het staat in zwarte letters op de behuizing gedrukt onder het typenummerplaatje.
Het typenummerplaatje is van aluminium en daarop staat:
CMT AJD1AB
9551 151 20605

maartenbakker

Golden Member

Opmerkelijk, dus géén letters voor het serienummer?

Serienummers zijn opzichzelf ook altijd interessant om de productiegrootte te schatten (aan de hand van deze 2 is de nog heel ruwe schatting 9000) maar hier was het me inderdaad om de letter begonnen omdat die de productielocatie aangeeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb er een fotootje van gemaakt

Ik kwam ook nog een iets oudere tegen , met een heel ander soort naamplaatje

maartenbakker

Golden Member

Interessant. 11571 zou zelfs nog een datumcode kunnen zijn, maar 14460 is dat duidelijk niet dus wel serienummers maar op een ongebruikelijke manier.

Het oude plaatje is ook leuk, dat klopt meer met wat ik van typeplaatjes ken en daar staat behalve het typenummer ook een codenummer (voorloper van de 12NC) op. Dat stukje dat met NE begint.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

SRR 298 is bekend als de " Zephyr" mobilofoon.Transistor ontvanger, buizen zender, x tal gestuurd.(als mn geheugen me niet in de steek laat tenminste) :)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 2 april 2018 15:36:39 (22%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hi allemaal,

speciaal voor dit soort discussies ben ik maar eens lid geworden van dit forum, heel interessant!
Zelf ben ik bezig met de geschiedenis van de Philips TV tuners, waar ik zelf bijna 25 jaar direct of indirect aan heb bijgedragen. Net vandaag deel 3, over de transistor tuners ge-upload (Koningsdag is daar een passend moment voor vond ik).
Daarin worden ook de nodige vragen beantwoord die (veel) eerder in deze discussie werden gesteld, over Krefeld, tuners etcetera. Ik heb al de nodige discussies met Maarten gehad en die heeft waar mogelijk al een boel geholpen, maar er blijven een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Eerst maar even wat gegevens inbrengen: in 1967 zijn in twee tuner modellen de ON151 en ON152 gebruikt, in ieder geval de eerst ontbreekt nog in Maarten's lijst. Zoals daar ook gesuggereerd lijken het beide varianten van de AF139, hoewel dat een beetje raar is want die transistor werd al enkele jaren gebruikt. Een andere mogelijkheid is dat het eerste pogingen waren om silicium equivalenten van de AF139 te maken.

Dan mijn echte vraag, betreffende 12nc's van tuners. Zoals jullie op de site kunnen lezen was de tuner organisatie van 1970 tot 1973 onder Elcoma (daarvoor en daarna altijd onder RGT/Video/CE).
In tegenstelling tot de RGT tijden, waarin alle tuner 12nc's begonnen met 31, kregen ze nu verschillende codes, afhankelijk van hun origine:
- Eindhoven tuners (zoals de ELC1000 en 2000 serie) kregen 2422 xxx
- Krefeld tuners (zoals de VD1 en UD1) kregen 9012 xxx.
Kan iemand verklaren waar deze codes 24 en 90 voor stonden?
Zijn die ook voor andere componenten gebruikt waaruit we iets kunnen afleiden?

Hierbij een plaatje van een Krefeld tuner met 90-code.

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Hoi Pieter,

Leuk, terwijl ik dit schrijf lees ik je nieuwe pagina, lang verwacht en een hoop leesvoer.

Ik ga specifiek in op je vraag over de codegroepen. Daar heb ik genoeg gegevens van om conclusies te trekken, die bovendien door Philipsdocumenten bevestigd worden. 24 hoort duidelijk bij Elcoma, 90 zijn commerciële codes (stock keeping units, corresponderen met typenummers) van RGT. Dus absoluut niet van Elcoma zoals je op je site vermeldt (maar dat betekent opzich ook weer niet dat Elcoma ze niet verkocht kan hebben of zelfs geproduceerd). Dat houdt dan weer wel in dat je op basis alleen daarvan niet stellig kunt concluderen dat er niets parallel gebeurd is. Daar zul je aanvullende argumentatie voor nodig hebben vermoed ik.

Om voor de lezers een beeld te scheppen wat ik in codegroepen 24 en 90 genoteerd heb (met eerst de officiele verklaring en daarna een samenvatting van artikelen):

24
---
1967: "div. electrotechn., electromech. art."
later: "Electrical, electro-mechanical and electronic articles (excluding capacitors, resistors, "building bricks", electron tubes and semiconductors))"
---
luidsprekers (heel erg veel)
connectoren
netsnoeren (die kom je ook in andere codegroepen tegen)
zekeringen
encoders (jog shuttle, duimwiel, etc)
draaispoelmeters
variacs (tegenwoordig Filec te Uden)
sommige andere gewikkelde componenten (ook wel inkoop)

90
---
1967: "verkoopsartikelen RGT"
later: vermoedelijk audio, nog later vermoedelijk accesoires
---
radio
audio
hifi
platenspelers
cd-rom loopwerken
cd-video
cd-i
televisietoestellen
spindels voor platenwisselaars
gehoorapparaten
typmachines
printercartridges
cd-spelers
luidsprekerboxen
portable audio
dat
dcc
luidsprekerboxen
mini/midi sets
Marantz CD-recorders
Cablecrypt decoder
accesoires en consumables

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten

hartelijk dank! Gelukkig heb ik overal duidelijk aangegeven dat er nog een boel te interpreten en verklaren valt. Dus het verrast me niet dat ik er hier of daar toch naast zit.

De 24 code lijkt me helder, inderdaad Elcoma voor de Eindhoven tuners. Ik heb ook een lange lijst luidsprekers met 24 code gevonden.

Wat nu echter weer raar is is de 90 code voor de Krefeld tuners die in deze periode werden gelanceerd. Er was wel wat aan de hand, want ze kregen niet de 31 code van RGT, maar toch wel een RGT code als ik zo naar jouw lijstje kijk. Vreemd.
Heb er voorlopig nog geen verklaring voor.

Al met al blijft deze periode bijzonder mistig!

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

De 90 code is voor gebruik buiten Philips (verkoopsnummer, commercieel nummer, tegenwoordig zouden we het een SKU noemen), de 31 code voor gebruik binnen Philips.

De opbouw van typenummers komt vaak overeen met die van verkoopsnummers, hier ook:

90 = codegroep
12 = coderingscentrum Duitsland
74 ~ ET
5 63203 ~ 5632/03

Typenummers van televisies zijn een van de uitzonderingen; de verkoopsnummers kloppen keurig met het algemene systeem zoals hier, maar in de typenummers besloten ze de schermmaat inplaats van het coderingscentrum verwerken (in Australië deden ze het wel 'correct'). Dat verklaart ook waarom je vanaf midden jaren '70 een verschillend typenummer hebt voor de verschillende beeldmaten van verder identieke toestellen.

ET betekent trouwens "accesoires voor televisie". De eerste letter E staat voor accesoires. EG zijn bijvoorbeeld accesoires voor geluid, zoals wisselspindels voor gramofooons.

Maar ik dwaal af. Er is bij Philips wel altijd een soort van scheiding tussen commerciële afdelingen, ontwikkeling en productie geweest, dus daardoor kun je niet keihard zeggen dat de aanwezigheid van een typenummer van de ene afdeling, betekent dat iets qua ontwikkeling of productie niet onder een andere afdeling viel. Philips Duitsland verkocht kennelijk graag zelf zijn tuners via de commerciële afdeling televisie en daarom kregen ze een typenummer en een bijbehorende 12NC. Dat hoeft niet persé te betekenen dat de tunerproductie in Krefeld altijd onder televisie gevallen heeft, het maakt het hooguit wat waarschijnlijker. Andere dingen die meespelen zijn administratief. Kreeg Elcoma als zij in die jaren verantwoordelijk waren voor de tunerproductie, een stukje televisiefabriek in handen? Werd het werk op papier uitbesteed aan de televisiefabriek? Het kan dus nog steeds twee kanten op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is dit nog interessant? Samples van halfgeleiders uit 2011 met 12NC op de zakjes.

If you want to succeed, double your failure rate.

@maartenbakker

Ik heb ook nog een nummer zie voor foto mijn mooiste meetapparatuur maar het nummer is SM645A dit is van Sivers uit Zweden.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

@electron920 heten die luiden nu alweer anders? Laatste dat ik weet is dat ze Pendulum heetten. Bedankt voor het me erop wijzen!

@Jochem: absoluut nuttig, elk nummer is welkom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wil je (uit hetzelfde sample-pakketje) ook de andere onderdelen/nummers, of voegt dat niks toe? Zo wel dan ga ik even graven in de laatjes.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Als je er niet te diep voor moet graven, graag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

In Oisterwijk 2 meetshunts gekocht van een soortgelijk type dat hier staat gekocht. De mijne zijn 10A ipv 20A.

De 12NC is 2422 254 20091 (laatste 5 digit met de hand geschreven).

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180523_223255_resized.jpg

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 23 mei 2018 22:35:06 (12%)

In 1972 heb ik de Philips bouwdoos "FM-MG ontvanger FM14" gebouwd.
Daar zit een FM afstem unit in. En in die unit zit een voor mij onbekende tor met het ontwikkelingsnummer ON247 in.
Het moet iets voor VHF zijn.
Heeft iemand enig idee hoe ik de ON247 kan herleiden naar een "gewoon" typenummer?

Juul

maartenbakker

Golden Member

Da's weer een leuke vondst!

Het is in de praktijk trouwens géén ontwikkelingsnummer, maar dat terzijde.

Er is helaas geen correspondentie tussen ON en reguliere nummers. Als het ding in een TO-7 huisje zit, is het met grote kans een geselecteerde AF11x. Wel apart, er zit een modernere tor naast en 1972 (productie mogelijk 1969) is behoorlijk laat voor zo'n type.

De makkelijkste 'truuk' is om aan de hand van de eigenschappen in combinatie met het jaartal of de periode, het best gelijkende type in de databoeken te zoeken en dan te vermoeden dat het daar een geselecteerde of customgefabriceerde variant van is.

Die truuk gaat trouwens ook op voor de nummers op preproductietypes die ik eerder ontwikkelingsnummers zou noemen (optionele fabrieksletter gevolgd door een omgekeerd typenummer; cijfers met letters erachter) waar het bijbehorende normale typenummer de uiteindelijk gefabriceerde variant is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben weer bezig met m'n computers en ben er weer enkele aan het opbouwen. Voor een bepaald moederbord moest ik een andere kast pakken, want deze bleek te lang te zijn voor de kortere kast waar ik hem eerst in wilde stoppen. Dus maar mijn oude PII van zo'n 20 jaar oud van zolder gehaald en alles uit die kast gehaald. Nu kwam ik daarin nog enkele Philips drives tegen. Een CDD 3610 2x2x6x CD-brander en een 40x CD-Rom drive.

Ook nog een PCspeaker setje die bij een andere computer zat. Dit setje is een echt P.O.S.

Foto's ongecomprimeerd dus je kunt goed inzoomen.

Brander frontje.
Brander label.
CD-rom frontje.
CD-rom label.
PCspeakers.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Dag Maarten, dat van die AFxx zou zo maar kunnen. Wellicht een AF116 of AF102.

De andere zie foto.

Juul