Op 12 augustus 2018 12:16:23 schreef miedema:
Ha JER00N,
Serieus project, en netjes ingebouwd. Een uitdaging in hardware èn in software . Complimenten dus!
Tot welke bandbreedte kun je frequentie curven meten? Breder dan de 10kHz in de grafiek in je screen-shot?
Kun je met dezelfde hardware ook andere dingen meten, zoals harmonische vervorming, of FFT spectrum? (nog uitdagingen zat )
Dank! Ik kan wel verder meten dan 10 kHz. Tot zo'n 20 kHz gaat het goed, daarboven komt er meer ruis in. Dit heb ik al kunnen verbeteren door langer te sampelen bij hogere frequenties, maar ik denk dat ik dat aantal samples nog moet verhogen. Als ik nog verder ga, richting de 40, 50 kHz gaat het wel fout, de meter geeft dan 50 Vpp aan. Dit is iets in de software waar ik nog naar moet kijken.
THD meten zou leuk zijn, maar dan moet ik dus wel de grondtoon en de harmonischen kunnen scheiden en daarvoor moet ik dus een functioneel Goertzel-filter hebben. FFT zit er niet in, ik weet ook niet of ik dit ga doen. Is sowieso lastig weer te geven op zo'n karakter-LCD.
[...]
Volgens mij is het overigens wèl juist als door veel harmonischen de frequentie curve in het hoog hoger op gaat lopen. Immers, De DUT voegt die harmonischen toe, en daardoor komt er meer energie in het hoog. Net zo als dat je een hoge tonen regelaar opdraait .
Overigens moet je wel èrg veel vervorming hebben wil je dat op je frequentie curve gaan zien.... Maar goed, je bent met gitaar effecten bezig, dan snap ik dat wel .
groet, Gertjan.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ben het niet met je eens Als je bijvoorbeeld op 1 kHz een sinus de DUT in stuurt, wil je aan de ontvangende kant weten hoe sterk het signaal is op 1 kHz, en niet op 2, 3, 4, 5 kHz.
Op 12 augustus 2018 15:32:56 schreef markce:
@JEROON
Mooi kastje zo.
Foto van de binnenkant van je 'audio analyzer' zou ook leuk zijn. Heb je ergens de functies al beschreven?
De buitenkant ziet er beter uit zullen we maar zeggen Er is e.e.a. aan de print veranderd. Ik wilde de eerst de dsPIC het signaal laten opwekken, maar dit kostte veel te veel processortijd. Uiteindelijk heb ik daarom dat printje erop gezet, hierop zit een AD9833 DDS signaalgenerator. Er zit ook een digitale potmeter op dus de amplitude kan ik zo ook nog aanpassen.
Ik heb kunststof studs tegen de frontplaat gelijmd voor montage van het LCD en de VU-meter, dit werkt erg goed. Je hoeft hierdoor geen schroefgaten door de frontplaat te boren.
Het voedingkje is een 12V TDK-Lambda voeding die ik nog had liggen. De speaker moet ik nog een plekje geven.
Op 12 augustus 2018 16:27:02 schreef Kridri:
[...]
Dit ziet er wel heel interessant uit. Heb je ergens een blog of een Github met meer info erover?
Groet
Kris
Nee helaas, verder heb ik er niets van online staan. Wat mij betreft mag je alles hebben, maar er is nu al vrij veel achteraf aan bijgeprutst, dus er zou eigenlijk een revisie moeten komen van het geheel.