Delta voeding revisie & reparatie tips

Jinny

Golden Member

Vraag ik me dan af waarom je ze dan hebt vervangen?
Verder wederom weer een mooie serie foto's Gertjan

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Ha Jinny,

Die elco's bedoel je?
Er is zeker wat voor te zeggen om dat niet te doen. En soms doe ik dat ook niet. Zoals b.v. bij oude HP apparatuur. Daar kunnen kwalitatief zulke goede elco's inzitten dat de vervangers wellicht eerder weer stuk zijn dan het origineel :-). Alleen vervangen wat stuk is is dan het devies.

Maar hier, met maar een paar elco's in de hele voeding denk ik: als ik alle elco's vervang door goede long-life types ben ik er voor de rest van m'n leven van af....

Maar hier alleen de kleine elcootjes vervangen, zodat de voeding gewoon weer goed werkt, en denken: ik vervang wel weer wat als het stuk gaat is zeker zo legitiem :-)

groet, Gertjan.

Jinny

Golden Member

Duidelijk.
Ik zou wachten op de volgende storing, maar dat is keuze.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Mooi werk weer :)

Hoe zit het eigenlijk met de isolatie afstanden van dat neon pitje? Op de foto's is het niet heel goed zichtbaar .... maar die spoortjes lijken me voor tegenwoordige begrippen eng dicht bij het secundaire spul te zitten.

miedema

Golden Member

Ha Sine,

Je zegt het goed: "voor tegenwoordige begrippen" :-). Deze Delta is gebouwd volgens de begrippen van de zeventiger jaren....

Maar het valt wel mee:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/delta/IMG_5148--Delta-E60-0,6-CDPC-neonlampje-close-600pix.jpg

De ruimte tussen de printsporen is vrij breed. (Foto vertekend inderdaad. Kijk naar de verticale sporen, die zijn niet vertekend)
Delta heeft het 220V deel van de print afgelakt tegen kruipstromen.
Enger vind ik dat, zodra je de kap er af haalt, er helemaal bovenaan een paar blanke 220V draadjes achter dat neonlampje zitten.....

Ook Delta gaat met de begrippen van hun tijd mee, en in de volgende versie zat daar een LED.

En dat geeft meteen een mooie indicatie hoe oud een Denta voeding ongeveer is:
Oudste generatie: neonlampje
Tweede versie : rode LED
Jongste versie : groene LED

Die verandering van rode LED naar groene LED kwam na klachten van klanten, die vonden dat rood gevaar, of een fout betekende....

groet, Gertjan.

LetterHenk

Golden Member

Gertjan, mooie post met prachtige foto's. Ik weet hoeveel werk en aandacht hier in gaat zitten. Bedankt dat we daar van mee mogen genieten :)

Action expresses priorities LH
Tidak Ada

Golden Member

Ha Gertjan,

Ik had niet anders van je verwacht ! ;)

De laatste foto roept alleen een vraag bij mij op: Wat is de reden/oorzaak dat de linkerhelft van de print wolkig bruin is, terwijl de rechterkant met een scherpe, rechte scheiding helemaal clean is?

Heb jij dat gedaan bij het reviseren, of is dat omdat er links netspanning op de print staat?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 1 april 2019 08:43:26 schreef miedema:
Delta heeft het 220V deel van de print afgelakt tegen kruipstromen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Eindelijk, eindelijk hoor ik ook bij de Delta club. Als aanvulling op mijn diverse labvoedingen (4x philips, oltronix & zelfbouw) heb ik een defecte D050-10 gekocht. Bij thuiskomst gelijk onder de kap gekeken:

Een verbrande basis emitter weerstand voor een van de torren voorspelt niet veel goeds. Verder zijn de joekels van elco's ook wel aan vervanging toe na zoveel jaar:

De lijst van slachtoffers tot op dat punt:
2x 2N3773
2x basis emitter weerstand
4x 10.000uF 80V elco
alle andere elco's vervangen voor vishay axiale variante waar mogelijk. De uitgangselco's hadden een esr van 0.13 en 0.15, de nieuwe 0.14 en 0.15 ohm. Ook hun capaciteit was nog ruim voldoende.Ze hadden echter wel al scheurtjes in de rubbers.
Na vervanging van bovenstaande onderdelen deed de voeding het weer, of toch niet? Na een korte periode ingeschakeld te zijn hoor je aan de transformator dat de pre-regulatie onstabiel begint te worden. De pre-regulatie bij deze voeding wordt gedaan op de "pe-17":

In het schema heb ik getracht te om schrijven wat elk deel van het schema doet. In eerste instantie had ik de Unijunction transistor aangezien voor een jfet. Ik kon er geen kaas van maken hoe dit circuit moest werken. Pas tijdens het simuleren in spice kwam ik erachter dat het een UJT was. Met de kennis van het spice model en wat metingen aan de print tijdens het falen kon ik weer verder. Vanaf het moment dat je kon horen dat de pre-regulatie niet meer werkte, blijkt de condensator C3 niet meer ontladen wordt, op het punt waar de spanning de nul lijn snijdt. Gevolg: De SCR's worden ergens random gedurende de sinus ontstoken, waardoor het voltage op de condensators veel te hoog wordt. Het ontladen van C3 gebeurt onder normale condities als volgt: T2 stopt te geleiden vlak voor het doorsnijden van de nul lijn doordat Vbe te laag is, T3 samen met T1 en T4 zorgt er voor dat op dat moment de UJT in zijn geleidende fase komt. Hierdoor ontlaad C3 en begint de cyclus opnieuw. In het scope plotje hieronder zie je op kanaal twee het voltage op de collector van T2 ten opzichte van J, op kanaal 1 is de spanning over c3 te zien.

Duidelijk is te zien dat door de pulse c3 ontladen wordt. De helling van de de zaagtand wordt bepaald door de ingestelde uitgangsspanning. Hogere spanning-> steilere helling-> hogere spanning op de condensators.

Oorspronkelijk verdacht ik T2,en na vervanging van T2 door een bc161 (was met wat ik had de beste match voor de 2N4037) deed de stuureenheid het in mijn test opstelling gedurende meerdere uren. Uiteindelijk blijkt het probleem zich niet meer voor te doen nadat ik de diodes 1 t/m 5 vervangen heb. Met mijn diode tester kan ik niets bijzonders zien. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de voltage drop over de diode door opwarming te laag wordt waardoor de pnp transistor ingeschakeld blijft.
Ik maakte me nog een beetje zorgen om de rippelstromen in de elco's bij een hoge stroom en lage spanning. Deze vishay/BC components 056 serie mogen maximaal een 6A rippel hebben. Met wat 12 V gloeilampen in parallel kon ik tot zo'n 5A gaan (van de 10) daarbij bleef de stroom ruim onder de grens (kanaal 2 (blauw) 1V=1A)

Verder testen van de rippel stroom kan ik niet meer omdat mijn chinese dummyload gerepareerd moet worden. :7 . Verder mooi te zien dat de spoel goed zijn werk doet om te voorkomen dat er erg scherpe pieken in de rippel stroom ontstaan.

Als laatste heb ik nog een vraag voor andere d050-10 bezitters: mijn versie is dermate oud dat die niet naar 240 gezet kan worden. Zou iemand de spanningsval over de serie pass transistoren kunnen meten? Volgens de handleiding moet dit 3 volt zijn, ik krijg het niet lager dan 5 volt. Op dat punt zit ik tegen de uiterste limiet aan van R4. Wellicht moet ik door de hogere spanning een 20k pot gebruiken ipv 10k.

miedema

Golden Member

Ha Titatommeke,

Gefeliciteerd met je D050-10!
Een D-series is behoorlijk oud, dus een revisie is inderdaad echt wel nodig :-)

Mooie uitleg van de werking van de pre-regulator, en slim om het in Spice te stoppen om te zien en begrijpen hoe het werkt.

De oplossing is altijd een beetje onbevredigend als je niet een concrete oorzaak kunt aanwijzen.... Je zou hier verwachten dat er iets verlopen is door veroudering.

Helaas staat er hier geen D050-10, dus ik kan je niet verder helpen met je R4 vraag. Eventueel kun je een mailtje naar Delta support sturen. Behulpzame mensen die (nog net?) de ins en outs van deze voedingen kennen.

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Ik zou die elco's eerst eens her-formeren voordat je ze bij het chemisch afval gooit.
De elco's die Delta gebuikt(e) zijn i.h.a. van zeer goede kwaliteit. Verder zijn oudere generatie kwaliteitselco's vaak langer gezond dan de moderne (maar wel kleinere) elco's, een nadeel van de miniaturisatie (Zoiets vertelde Gertjan ook al aan Jinny).
ESR meten na her-formeren is natuurlijk zinvol evenals lek meten.
Alles hangt er verder vanaf hoelang die voeding werkloos op de plank heeft gestaan.

Kan je mij misschien vertellen waar die triac of thyristoren horen te zitten? Ik ken dit soort schakelingen van HP en daar maken ze onderdeel uit van de brug. Soms is het echter en triac aan de primaire zijde van de trafo.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo Tidak Ada,

Deze voeding moet een van de wat eerdere uit de serie zijn gezien de transformer. Dat zou betekenen dat de voeding ouder is dan 50 jaar (volgens de mannen bij Delta zijn de eerste dat). Veel van de kleine condensators hadden meerdere scheurtjes in een van de kopse kanten zitten. Van de 4 grote elco's waren er twee nat en bol. Eentje was alleen bol en de 4de zag er nog wel goed uit. Zelfs de elco waar je het electrolyt hoort klotsen als je ermee schudt meet (met mijn goedkope chinese componenten tester) een esr van minder dan 0.1 ohm en een capaciteit van meer dan 10.000 uF. Ook bij de D050-10 zit de pre-regeling verwerkt in de brug na de transformator. Hierbij nog wat plaatjes van na de 'revisie':

Het algemene brein van de voeding, de referentie (zener) zit in het zwarte blokje. De verschroeide basis-emitter zijn beide vervangen.

De twee nieuwe uitgangselco's

De pe17 rechts en wat condensators links die, naar mijn inzicht, fungeren als loop stabilisatie.

orgineel zal op deze voeding zo'n aansluiting met twee dikke pennen. Dat vond ik niet praktisch, na spieken na wat jongeren modellen besloten om een metalen iec connector te plaatsen. Hiervoor moest wel nog een klein tussenlichaam geprint worden.

De voorkant van de voeding na een kleine poetsbeurt. De voltage meter plakte door het lange stil staan in het begin een beetje, die is nu weer goed gangbaar.

miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

Titatommeke schreef over de elco's:

Op 30 april 2019 22:35:53 schreef Titatommeke:
Ook hun capaciteit was nog ruim voldoende.Ze hadden echter wel al scheurtjes in de rubbers.

Dat zie je veel... Zodra de rubber afdichtingen gaan scheuren drogen de elco uit, en is het gedaan...

Een D-series Delta is ècht hèèl oud. Zelfs mooie elco's hebben niet het eeuwige leven :-).
In feite ben je dan niet aan het repareren, maar aan het reviseren, een mid-life update, zodat hij weer zorgeloos vele jaren mee kan :-).

(Titatommeke was sneller...)

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Tita en Gertjan,

Ik heb zelf een TPS 030-10. Die is dus nóg ouder, maar werkt goed. Hij is zelfs nog uitgevoerd met Ge transistoren!

Voor zover ik me herinner waren de elco's bij inspectie na aankoop (TU-Eindhoven) nog in goede staat, hoewel niet nagemeten.
Al langere tijd niet meer open gehad, vooral wegens het gewicht.

Bij mij zit er één enkele thyristor ná de brug. Ook de schakeling voor de sturing is anders (geen UJT).

Heb ook nog een Delta M 5-10 in inbouw frame staan. Met op het zicht prima elco's.
Die moet ik eens inbouwen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

uit die tu verkoop heb ik ook een D series delta overgenomen, ding was uit medio 60's meen ik. de elco's waren ver heen, sommigen lekten al langer. ding een revisie gegeven, maar heb deze na wat jaren geruild voor een nieuwere uit de SM reeks die ook een heel stuk minder weegt, die D 050-10 doet een 28,5 kilo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Titatommeke, ik kan je helaas niet helpen met R4 want als ik me goed herinner ging er bij de laatste keer aanzetten van mijn D050-10 iets in rook op. Ik kan hooguit kijken in welke stand ik R4 zelf heb gezet, maar de komende dagen heb ik er geen gelegenheid voor.
Albert

Ik snap ook niet waarom die behuizing van de D050-10 zo (achterlijk) dik gemaakt is. Een deuk zit er niet snel in.
Met een philips PE1649 in je bezit is trouwens alles in vergelijking wel licht te noemen :7. (Als iemand daarvan nog een schema oid heeft zou ik die graag willen, voor als die ooit stuk gaat)

Op 1 mei 2019 20:02:20 schreef aobp11:
@Titatommeke, ik kan je helaas niet helpen met R4 want als ik me goed herinner ging er bij de laatste keer aanzetten van mijn D050-10 iets in rook op. Ik kan hooguit kijken in welke stand ik R4 zelf heb gezet, maar de komende dagen heb ik er geen gelegenheid voor.
Albert

Ik wacht geduldig af! Hopelijk valt de schade mee

miedema

Golden Member

Ha Titatommeke,

je hebt PE1649 mail :-)

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 mei 2019 19:46:19 schreef testman:
uit die tu verkoop heb ik ook een D series delta overgenomen, ding was uit medio 60's meen ik.

Ja, jij was me net voor met die D 050-10.Ik vind het nog steeds zonde dat je die SIFAM® spanbandmeters hebt vervangen door van die Chinese digitale krengen van "C".

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat dacht je maar, die draaispoelmeters zaten er weer in toen deze weg is gegaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

O, ik dacht dat je iets onomkeerbaars met de gaten had gedaan, of was dat een andere voeding? ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Titatommeke,
Bij mijn apparaat stond R4 in de uiterste stand, 10k.
Ik heb eerst met een kookplaatje als serieweerstand gekeken of er niet iets (weer?) in rook opging. Dat ging goed en daarna de gewone netspanning ook.
Onbelast is de spanning op de elco's 6.5 a 7 V hoger dan de uitgangsspanning. Bij 6 V uit en 5 A belast werd het verschil 5 V.

Mijn apparaat is denk ik van eind 1967/ begin 1968. De metal can RCA transistors zijn veelal van 1966 (net als die dikke bij jouw apparaat), maar er zitten ook plastic transistors in uit 6701 en 6710. De originele dikke elco's zitten er nog in.
Bij het inschakelen knalt soms de aardlekschakelaar eruit.
Albert.

Edit: nog even naar het effect van netspanning gekeken m.b.v. variac. Het verschil tussen condensator- en uitgangsspanning nam juist wat af bij hogere variacspanning, iets in de orde van 0.1 V/ 10 V. Dus de tegenwoordig wat hogere netspanning lijkt me op dat punt geen probleem.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op zondag 5 mei 2019 17:33:49 (17%)

Bedankt voor het meten! Dan laat ik het momenteel maar zo zoals het is. Waarom de aardlek eruit vliegt weet ik niet