Hi,
Hoe kleiner de ventilator hoe meer geluid hij gaat maken voor voor de gewenste luchtverplaatsing.
Je kan ook experimenteren met zoiets dat buckfast_beekeeper laat zien met zijn "voorkamer".
Mijn experimenten gaven aan dat meestal 1cm ruimte al voldoende was om het extra geluid door de turbulentie te dimmen.
Dan kan het nog steeds zo zijn dat 3cm ruimte het maximum aan verplaatsing oplevert zoals b.v. het kamertje van buckfast_beekeeper.
Kijk altijd naar het totale plaatje, obstructie van de lucht inlaat gooit altijd de performance van je koelelement het raam uit.
Je hebt ruim voldoende "lucht inlaat" nodig in je kast, en de inlaat van je tunnel moet ook goed vrij zijn.
Monteer de sensor van je ventilator regelsysteem "in" het koelblok vlak bij een van de warmte bronnen,
dit levert je de mooiste regelkarakteristiek op bij een goed gekozen regelschakeling.
Lijm of klem de sensor in het koelblok, bij klemmen gebruik wat pasta en zorg er voor dat die pasta er niet uit loopt.
Voor de indruk hoe ik het doe, kijk hoe ik sensoren voor regelingen monteer in mijn koelblokken en oventjes.
Als je PWM gaat gebruiken, zet je regelelectronica hiervoor vlak bij de ventilator draden en ontkoppel de voeding goed tegen storingen.
Wil je een analoge regeling wilt, kijk dan op de onderstaande pagina voor een simpele analoge regelaar met een MOSFet en 100K ntc.
Zet over de NTC nog een kleine elco in dit schema, ik kan op het ogenblik niet bij mijn schema's, anders had ik de laatste versie van deze regelaar laten zien.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/121539/2#highlight=regeling+…
Maak gaten rondom warm wordende onderdelen in je voedingskast, zoals je trafo en je brugcel.
Kijk ook of je er voor kan zorgen dat er wat lucht langs de + en - 12V regelaars loopt of monteer deze b.v. tegen de kast of op je koelblok.
Als de trafo voor de stuur electronica wat meer geeft dan de 12V en je ook een hogere netspanning hebt, dan loopt de dissipatie voor de 12V regelaar lekker op.
Ik hou minimaal 150% oppervlakte aan van de lucht uitlaat van mijn koelsysteem, de warme lucht wordt bij mij uit de kast gezogen.
Dit zou voor mijn ventilator een iets lager rendement op kunen leveren (heb het niet getest) maar de totale warmte huishouding en geluid is voor mij meer van belang.
Daarom kies ik nog steeds voor de meegeleverde ventilator van het koelblok dat ik voorstelde.
Ondanks dat ik een aantal ventilatoren heb die het beter doen, waarom? dit gaat om het geluids niveau dat is prettig van de meegeleverde ventilator.
En ik heb ruim voldoende marge in de koeling van mijn opset.
buckfast_beekeeper
Ik denk dat jouw ventilator voor de meeste toepasingen in de ruststand zal staan, dus iets boven het minimale toerental.
Jouw koelblok heeft voldoende massa en een hoog rendament.
Ik zou wat testen doen zoasl ik dat b.v. gedaan heb, dikke 50-Watt weerstand tijdelijk op het koelblok monteren(pasta gebruiken) en kijken wat de temperatuur verhoging is bij b.v. 30-Watt te dissiperen vermogen.
Speel dan met je ventilator snelheid (neem de tijd voor deze metingen) en je komt er achter hoe snel je ventilator moet gaan draaien.
Groet,
Bram