Op 3 september 2019 09:33:48 schreef Sine:
@Henry,
Nice, die trafo truuk is nog wel even wat werk, ik heb het ondertussen twee keer op die manier gedaan.
Ik geloof dat ik het al eens gezegd heb, een makkelijke manier om (zeker de vermogens wikkelingen) op de kern te leggen is een ring maken (van PE-slang bijvoorbeeld) daar de lengte draad in te wikkelen die je nodig hebt en dat dan weer af te wikkelen op de kern.
Een beetje zoals de echt wikkel machines het doen, maar dan met de hand.
Ja die mooie methode heb ik gezien/gelezen, ik heb het zelf iets anders gedaan.
Ik heb de iets dunnere donordraden van een 160VA trafo gehaald, dat heb ik maar 'even' buiten in de tuin gedaan, want rondvliegende draden blijven overal achter haken. Toevallig hebben deze draden ook nog eens ongeveer de juiste lengtes .
Voor een wikkeling heb een draad gestrekt (bankschoef + 10m hok) en op een langwerpig stuk u-profiel gewonden, en dat als een weef shuttle door de trafo heen gehaald. De wikkeldraad aan het begin even vastgezet met een tyrap en vervolgens met een spatie van een cm gaan 'wikkelen'. Dat ging niet perfect; je houdt de draden niet strak genoeg, en er zitten wat kleine knikjes in.
Na een uurtje worstelen en een rol plakband is dit het resultaat van de eerste extra 15V wikkeling, ik zat 1 winding van m'n doel af (ruim 16V onbelast).
Op 3 september 2019 09:40:35 schreef bprosman:
@Henry, wat voor potmeters heb je daar gebruikt ?
Dat zijn Spectrol 10 slagen potmeters van de radiomarkt, €5 p/s inclusief dials (altijd voor beide zorgen, anders heb je idd snel een probleem ). Van tevoren getest op haperingen etc.