[CO voeding 2019] discussie topic

Sine

Moderator

@Henry,
Nice, die trafo truuk is nog wel even wat werk, ik heb het ondertussen twee keer op die manier gedaan.

Ik geloof dat ik het al eens gezegd heb, een makkelijke manier om (zeker de vermogens wikkelingen) op de kern te leggen is een ring maken (van PE-slang bijvoorbeeld) daar de lengte draad in te wikkelen die je nodig hebt en dat dan weer af te wikkelen op de kern.
Een beetje zoals de echt wikkel machines het doen, maar dan met de hand.

@RAAF,
Nice, een 'echte' broodplank, met een heftige overkill elco :P

Wat voor een spanning / stroom ga je voor? Dat trafotje lijkt een beetje wimpy naast die dikke elco.

bprosman

Golden Member

@Henry, wat voor potmeters heb je daar gebruikt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Bprosman: de print is ontworpen voor multiturns.
https://amastone.com/wp-content/uploads/2018/03/Bourns-%E2%80%93-Potentiometer-multiturn-10K%CE%A9.jpg

Ik had eerst een paar mooie van 3 en 5 turn maar die bleken gaar te zijn, nu zitten er 10 turns in.

En de asjes van deze potmeters zijn een fractie dikker dan de standaard. 0.25inch (6.35mm) ipv 0.23inch (5.9mm). Tenminste, die van mij wel.

[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 3 september 2019 10:51:36 (16%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
bjokal

Golden Member

Daar liep ik ook tegenaan, ik heb ze van vishay.
Blijkbaar heb je bij vishay de keuze uit empirische en metrische modellen.
En daar kom je pas achter als je die mooie speciaal bestelde knoppen er op wil zetten :-(

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Daar liep ik ook tegenaan, ik heb ze van vishay

Zelfde bij Bourns, AB en anderen.
Je hebt ook metrische en imperial knoppen.

Die .35mm is wel af te vijlen.

Henry S.

Moderator

Op 3 september 2019 09:33:48 schreef Sine:
@Henry,
Nice, die trafo truuk is nog wel even wat werk, ik heb het ondertussen twee keer op die manier gedaan.

Ik geloof dat ik het al eens gezegd heb, een makkelijke manier om (zeker de vermogens wikkelingen) op de kern te leggen is een ring maken (van PE-slang bijvoorbeeld) daar de lengte draad in te wikkelen die je nodig hebt en dat dan weer af te wikkelen op de kern.
Een beetje zoals de echt wikkel machines het doen, maar dan met de hand.

Ja die mooie methode heb ik gezien/gelezen, ik heb het zelf iets anders gedaan.

Ik heb de iets dunnere donordraden van een 160VA trafo gehaald, dat heb ik maar 'even' buiten in de tuin gedaan, want rondvliegende draden blijven overal achter haken. Toevallig hebben deze draden ook nog eens ongeveer de juiste lengtes :).

Voor een wikkeling heb een draad gestrekt (bankschoef + 10m hok) en op een langwerpig stuk u-profiel gewonden, en dat als een weef shuttle door de trafo heen gehaald. De wikkeldraad aan het begin even vastgezet met een tyrap en vervolgens met een spatie van een cm gaan 'wikkelen'. Dat ging niet perfect; je houdt de draden niet strak genoeg, en er zitten wat kleine knikjes in.

Na een uurtje worstelen en een rol plakband is dit het resultaat van de eerste extra 15V wikkeling, ik zat 1 winding van m'n doel af (ruim 16V onbelast).

Op 3 september 2019 09:40:35 schreef bprosman:
@Henry, wat voor potmeters heb je daar gebruikt ?

Dat zijn Spectrol 10 slagen potmeters van de radiomarkt, €5 p/s inclusief dials (altijd voor beide zorgen, anders heb je idd snel een probleem ;)). Van tevoren getest op haperingen etc.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Kruimel

Golden Member

Ok, da's best een aardige deal voor die multiturns. De laatste 3 die ik op radiomarkten kocht waren net zo duur zonder dial, en allemaal op één of andere manier mishandeld en heb ik thuis in de vuilbak kunnen kieperen. Geen radiomarkt pots meer voor mij... :(

Ik heb wel goede ervaringen met de 2k multiturns van SR Passives die TME verkoopt:

https://ce8dc832c.cloudimg.io/fit/640x480/n@4152c517b8e8b77a6dd4c88b5edf9945ee4dc42d/_cdn_/B2/8A/50/00/0/370731_1.jpg?mark_url=_tme-wrk_%2Ftme_new.png&mark_pos=center&mark_size=100pp

Het is wel een beetje een kloon van Bourns, maar ik heb even zitten te meten en de tolerantie, lineariteit en het contact zijn niets op aan te merken. Ik heb er 10 gekocht voor minder dan €3 ex BTW per stuk. Ze hebben een plastic as, maar daar heb ik nog geen problemen mee gehad.

edit: De as is gesmeerd, in dit plaatje is dat echter niet te zien.

Henry S.

Moderator

Dat is niet verkeerd, ik zie dat er ook een versie met metalen as bestaat. Ik kan geen website van de fabrikant vinden, vermoedelijk Chinees.
Maar iig bedankt voor de tip, de Bourns hebben al tig jaar ongeveer dezelfde hoge prijs.

@trafo: De 2e 15v wikkeling zit er ook op, deze vrat net wat te veel draad, opgelost met een extra stukje donordraad van dezelfde dikte.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Ik zie dat ze 12 Euro (Ex btw) kosten bij Farnell (Bourns).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Daar zijn inderdaad ook chinese neppers van, duidelijk te herkennen, want die lopen absoluut niet soepel.

Maar op de gemiddelde markt kost een gemiddelde 10turn pot zonder knop iets van 2 a 3 euro, ik heb er daar aardig wat vandaan gehaald.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Maar op de gemiddelde markt kost een gemiddelde 10turn pot zonder knop iets van 2 a 3 euro, ik heb er daar aardig wat vandaan gehaald.

Anders op naar de lichtmis :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hi Bram,

De meeste potmeters op markten zijn niet bepaald goed van kwaliteit.
Ik heb er heel wat gesampled.

En natuurlijk heb ik ook wel een paar goede gevonden voor een Euro of vier, maar ook veel bagger.
Hij moet echt nieuw zijn, anders neem ik hem zelfs voor 1€ niet mee. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

@Black,
Die zijn inderdaad netjes geprijsd.
Ik heb een flinke stapel "oudjes", zeker de amphenol's en litton's zijn onverwoestbaar.
Uit sloop apparatuur heb ik er ook al genoeg gehaald, zeker bij apparaten waarbij dat een "set and forget" potmeter is zijn die nog prima bruikbaar.
Maar als ze voelbaar stroef of grof lopen blijven ze inderdaad fijn liggen.

@Bprosman,
Precies, ik heb er afgelopen zondag weer een stuk of drie gescored uit een euro grabbelbak op een klein beursje hier in de buurt.

-edit-

Ik struikel toevallig over een fototje van de buit van een beurs een paar jaar geleden.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 september 2019 23:37:15 (11%)

RAAF12

Golden Member

Op 3 september 2019 09:33:48 schreef Sine:
met een heftige overkill elco :P
Wat voor een spanning / stroom ga je voor? Dat trafotje lijkt een beetje wimpy naast die dikke elco.

Ik viel als een blok toen ik hem zag op de markt, dus wordt de kast iets groter gemaakt...
Ik denk dat het 40V 2.5A wordt. Met 2 TIP142 op het flinke koelblok.

edit: Net even een uurtje getest onder belasting, 45V output 2.25A Dan trekt het geheel 168 Watt uit het net. Met de dissipatie begrenzer aan en 9V out 2.3A rond de 100 Watt uit het net. Trafo is deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144680/last 2 keer 20V onbelast.

Op 3 september 2019 22:50:14 schreef blackdog:
Hij moet echt nieuw zijn, anders neem ik hem zelfs voor 1€ niet mee. :-)

Deze zijn erg goed en natuurlijk ongebruikt. Ik kende het merk MCB niet maar het zijn precision pots van Franse makelij. Je voelt bij het draaien de draadwindingen :-) Met dunne metalen as. Incl. dials op de markt te Beetsterzwaag; voor zo weinig € dat ik het me niet meer kan herinneren.

https://nl.rs-online.com/web/p/potentiometers/1645020/ Komt in de buurt van Heli19

Hi Raaf12,

MCB kan ik mij herrineren als goede producten, vooral van de Cermet potmeters, deze draadgewonden typen nooit in mijn handen gehad.

Groet,

bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ook de instelling van de CO-2019 voeding doe ik een beetje anders. Ik gebruikl een 1-turn lin precisie potmeter voor het instellen van de stroombegrenzing. Om de regeling nog wat te verbeteren pas ik een log benadering toe: een kleine weeerstand (0.2*Rpot) parallel aan de potmeter geeft een redelijke benadiring voor 80% van de rotatie.

Edit :-) :

Spanningsdeler bestaat uit parallelschakeling van R-bottom (Rb) en 2k21 (resulteert in Rbv) en R-top (Rt). Dit levert deling A. Vergeleken met log karakteristiek Alog geeft dit foutpercentage dPct in standen 0-1.0 .

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 15 september 2019 22:06:34 (25%)

Sine

Moderator

Dat is prima als je in de hogere bereiken geen belang hecht aan een wat preciezere instelling.
Het laatste 1/3e van je stroom zit in 1/10e van je pot. Dus in een verdraaing van 30o

Voor me zelf zou ik dat wat heftig vinden.

Kruimel

Golden Member

Ik vind het een elegante oplossing. Als de stroom groter wordt is de absolute nauwkeurigheid IMHO minder belangrijk (maar met 270° ruimte is de resolutie misschien toch snel te laag). Ik heb echter een tiental van de eerder genoemde 10-slagen hier liggen, en heb nog geen bron van goede single turns gevonden en zal dus bij die oplossing blijven, maar er misschien gebruik van maken voor een komend projectje met een minder budget. Wat voor type is dit? Ik meen een Bourns logo te zien...

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 15 september 2019 23:17:15 (25%)

@Sine
Het 'oprekken' van de instelling voor lage waarden heeft z'n prijs.
Voordeel van een-slags pot is snelle wisseling van de instelling. Past beter bij mijn gebruik van de stroombegrenzing.

@Kruimel
De potmeter die ik gebruik voor instllen stroombegrenzing is inderdaad een Bourns, model 92, geleidend plastic met metalen as.
Ik heb de pot bij mouser gekocht:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bourns/92R1A-J22-L15L?qs=sGAEpiMZZ…

Reichelt heeft hem ook en is wat goedkoper.

Hi,

Ik heb de potmeters die markce gebruikt ook zeer veel toegepast, gaat niet snel stuk.
Het kan een probleem zijn als je een stabiele waarde wilt hebben uit deze potmeter,
de temperatuurgevoeligheid van deze plastic filmpotmeter is 1000PPM/C ofwel 0,1% per graad celcius.

Voor markce zijn toepassing lijkt mij deze drift niet zo van belang.
De "neplog" truc die markce toepast wordt meestal gedaan met 1/10 van de potmeter waarde, maar variatie is altijd mogelijk als gewenst.
Hou er rekening mee dat de referentiespanning wel dan 5 a 10x hoger wordt belast met deze truc bij gelijk blijvende potmeter waarde.

Het is per schakeling uitzoeken welke potmeterwaarde je neemt en dit samen met de belastingweerstand aan de loper voor het gewenste regelbereik en de belasting van de bron.
Soms werkt afhankelijk van de toepassing, een extra schakelaar, zoiets van 1:10 of 1:20.
Zou je de temperatuurgevoeligheid beter willen hebben, dan kan je de Cermet versie kopen van deze potmeter en deze is dan 150PPM/C

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

blackdog:
Het kan een probleem zijn als je een stabiele waarde wilt hebben uit deze potmeter,
de temperatuurgevoeligheid van deze plastic filmpotmeter is 1000PPM/C ofwel 0,1% per graad celcius.

Voor markce zijn toepassing lijkt mij deze drift niet zo van belang.
De "neplog" truc die markce toepast wordt meestal gedaan met 1/10 van de potmeter waarde, maar variatie is altijd mogelijk als gewenst.
Hou er rekening mee dat de referentiespanning wel dan 5 a 10x hoger wordt belast met deze truc bij gelijk blijvende potmeter waarde.

Uiteraard had een cermet pot ook mijn voorkeur. Dit was incombinatie met mijn andere eisen, een metalen 6mm as en voorraad artikel, niet beschikbaar bij mouser.
Bij + en - 10C levert de gekozen pot een afwijking van + en - 1%. Op een log karakteristiek! Nou ja...
Voor een precisie oplossing had ik sowieso een multi-turn van de plank gekozen.

Ik heb de log benadering bewust getemperd.

Een 1:10 verhouding voor de log benadering geeft:

Misschien leuk voor een volume regeling, hier vond ik het minder gelaagd.

RAAF12

Golden Member

Op 16 september 2019 12:46:54 schreef blackdog:
Hou er rekening mee dat de referentiespanning wel dan 5 a 10x hoger wordt belast met deze truc bij gelijk blijvende potmeter waarde.

Daar was ik ook bang voor want de 10 gang pots hier zijn slechts 470Ω maar de ref blijft mooi 5V.

Kruimel

Golden Member

Het is nu ook geen drama om eens 10mA uit de 5V regelaar te trekken toch? Hier is de regeltransistor Q14 apart van de referentiebron, dus die zal niet snel verlopen door grotere belastingen. Hij is alleen niet beveiligd, dus als je hem overbelast (boven de ~85mA bij 25°C) zal je transistor uiteindelijk wel smelten.

Op 16 september 2019 12:27:53 schreef markce:
De potmeter die ik gebruik voor instllen stroombegrenzing is inderdaad een Bourns, model 92, geleidend plastic met metalen as.
Ik heb de pot bij mouser gekocht:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bourns/92R1A-J22-L15L?qs=sGAEpiMZZ…

Reichelt heeft hem ook en is wat goedkoper.

Oef, da's wel prijzig bij Mouser, maar die 10k serie 91 (met rechte poten) is bij Reichelt inderdaad maar €3 (incl. BTW). Misschien sla ik er wel een paar in, omdat hier hier schikwekkend weinig goede lineaire 'singleturns' heb liggen.

Sine

Moderator

@RAAF12
Als je daar echt bang voor bent kunt je de buffer transistor vervangen door een darlington, een BC517 bijvoorbeeld.

Maar met 470ohm pots heeft de referentie nog steeds geen extreem schokkende belasting.

@kruimel,
Het zijn 300 graden pots, dus net niet single turn. Die heeft bourns ook, die zien er uit als een platgeslagen 10-turn.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 16 september 2019 22:24:33 (17%)