Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Heb in het verleden ook zoiets gemaakt, gebruikte een constant current sink.
Vbatt zou je dan met de opto kunnen schakelen.

Voor het opladen de bekende 18650 opladers met de TP4056. En dan nog een LTC4150 Coulomb Counter Battery module.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 27 mei 2020 23:32:30 schreef Roland van Leusden:
Heb in het verleden ook zoiets gemaakt, gebruikte een constant current sink.
Vbatt zou je dan met de opto kunnen schakelen.

[bijlage]

Voor het opladen de bekende 18650 opladers met de TP4056. En dan nog een LTC4150 Coulomb Counter Battery module.

De stroom is op dit moment softwarematig in te stellen in de Arduino. Deze compenseert automatisch voor de drift van de transistor door de optocoupler half open te sturen. Deze constructie wil ik ook gebruiken voor het opladen, dan kan je het oplaadvoltage en de cut-off stroom ook instellen.

Wat rew zegt; de interne weerstand veranderd waarschijnlijk ook door opwarming van de cell.

@AgentP : Ziet er leuk uit, maar waarom heb je én een Arduino én een ESP in gebruik? Daarnaast... Kunnen die weerstanden genoeg vermogen kwijt?

Die opto couplers worden ook veel gebruikt in de goedkopere Chinese MBS systemen, is dit eigenlijk wel een goed idee?
oeps, verkeerd begrepen, hier worden de opto met een pwm aangestuurd, bij de BMS worden ze analoog gebruikt.

fatbeard

Honourable Member

Tadaah!

en het werkt ook nog: in schema, board, package en symbol...

Veel plezier!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ohja, ik weet het weer...

Een spline ABCD kan je benaderen met het lijnstuk AD. Simpel! Maar een beetje lomp als dat meer dan een paar pixels is....

Bereken AB = (A+B)/2 het middenpunt tussen A en B. Bereken ook BC en CD. Bereken nu de punten ABBC: het middenpunt tussen AB en BC. En BCCD. En bereken als laatste het middenpunt tussen die twee. Voor de verandering noem ik die M. Er zijn nu twee splines A AB ABBC M en M BCCD CD D.

Herhaal totdat lijnstuk AD een redelijke benadering is. Evt. kan je de afstand van M t.o.v. de lijn AD uitrekenen en dat als kriterium gebruiken of je hem nog verder gaat opdelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 mei 2020 13:19:32 schreef bosgnoom:
@AgentP : Ziet er leuk uit, maar waarom heb je én een Arduino én een ESP in gebruik? Daarnaast... Kunnen die weerstanden genoeg vermogen kwijt?

Ik wou 1 ESP als wifi/MQTT bridge, dan kun je x aantal arduino's koppelen met met elk 1 cell

Bijv. 1 ESP met 4 Arduino's met cellhouder enz

De weerstand is maar 0.1 ohm, bij 10 ampère wordt het misschien pas een beetje warm. Alle warmte wordt gedumpt in de transistor welke je aan een koelelement kan vastmaken.

10A = 1V = 10W. Best veel. Dat gaat niet zonder koeling.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
elmowww

Golden Member

Op 28 mei 2020 20:00:46 schreef fatbeard:
Tadaah!
[bijlage]
en het werkt ook nog: in schema, board, package en symbol...

Veel plezier!

Deze ga ik zeker eens proberen! Bedankt voor het delen (Hoop dat hij ook functioneerd in eagle v7 waarbij de licenties nog "koop" waren).

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 29 mei 2020 08:33:55 schreef rew:
10A = 1V = 10W. Best veel. Dat gaat niet zonder koeling.

Klopt 10A in deze setup is nogal veel, ik doe nu 1A en dan kom ik op 0,1W of 0,01W per weerstand. (Is nu 10*1 ohm)

Bij hogere stromen zou je een 0,01 ohm weerstand kunnen gebruiken of een vermogensweerstand.

fatbeard

Honourable Member

Op 29 mei 2020 09:10:49 schreef elmowww:
... (Hoop dat hij ook functioneerd in eagle v7 waarbij de licenties nog "koop" waren).

Zou wel moeten. In het ergste geval zal de lijst met beschikbare layers geen hidden signaal layers tonen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Op 29 mei 2020 07:57:54 schreef rew:
...
Bereken AB = (A+B)/2 het middenpunt tussen A en B. Bereken ook BC en CD. Bereken nu de punten ABBC: het middenpunt tussen AB en BC. En BCCD. En bereken als laatste het middenpunt tussen die twee. Voor de verandering noem ik die M. Er zijn nu twee splines A AB ABBC M en M BCCD CD D.

Herhaal totdat lijnstuk AD een redelijke benadering is. Evt. kan je de afstand van M t.o.v. de lijn AD uitrekenen en dat als kriterium gebruiken of je hem nog verder gaat opdelen.

Hmmm...
Heb ik zojuist in Qcad geprobeerd (makkelijk met middens), maar dat recept lijkt tot een steeds betere benadering van lijnstuk AD te leiden...
Ik zoek verder.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Excuses als ik het verkeerd begrijp, maar zoeken jullie iets om Bezier curves te renderen ?

http://www.aartsite.nl/wp-content/uploads/2018/09/Screen-Shot-2018-09-…

code:

// Quadratic Bezier curve rastering
// Aart 09-2018

points = [[-47.5,0],[-55,-60],[0,-55.5]]; 

for (i = [0:.01:1]) {
    translate (bezier(points, i)) circle (r = .3); 
}

function bezier (P, t) =  
    let ( 
        x1 = P[0][0] + (( P[1][0] - P[0][0]) * t),
        y1 = P[0][1] + (( P[1][1] - P[0][1]) * t),
        x2 = P[1][0] + (( P[2][0] - P[1][0]) * t),
        y2 = P[1][1] + (( P[2][1] - P[1][1]) * t),
        x = x1 + (( x2 - x1) * t), 
        y = y1 + (( y2 - y1) * t)
    ) ([x,y]); 

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 29 mei 2020 11:19:11 (59%)

fatbeard

Honourable Member

Ik zocht/zoek iets om DXF splines (is wel een soort van Bezier) te renderen met lijnen en cirkelbogen.

Er blijkt een geniepige bug in mijn programma te zijn geslopen: het converteren van hatches leidt tot een niet meer af te breken programma (ik moest daar de Taskmanager op loslaten).

Wordt aan gewerkt, voorlopig gewoon dat vinkje niet aanzetten.

Verder in dit topic...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zondag 31 mei 2020 01:48:57 (11%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Mini projectje: een interface kabel voor mij antieke duikcomputer.

Meer spielerei dan wat anders, via de pc interface kun je net wat meer info ophalen dan je op het ding zelf kunt bekijken.

Ik heb een op internet rondzwevend schema een beetje aangepast zodat je het direct aan een USB-TTL seriële kabel kunt knopen.

En uiteraard de (verplichte) achterkant.

De 'stekkertjes' zijn overigens de center pinnetjes van BNC connectors, de software di ik gebruik is Wlog

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 2 juni 2020 19:53:02 (13%)

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Leuk gemaakt.
Waar gebruik je hem nog voor, gewoon als duikcomputer?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Jep, zolang het ding het blijft doen ;)
Het is een oudje, maar die dingen zijn gebouwd als een tank.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Minstens 20 jaar oud. Heb ook nog ze eentje gehad maar ondertussen gestopt met duiken. Kostte toen wel een serieus bedrag.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Nice.
Waar komt dat mooie kleine behuizinkje vandaan?

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 2 juni 2020 19:58:36 schreef buckfast_beekeeper:
Minstens 20 jaar oud. Heb ook nog ze eentje gehad maar ondertussen gestopt met duiken. Kostte toen wel een serieus bedrag.

Deze heeft een test stempel van 08.95, dus dat klopt wel ja. Het zal ook niet mijn primaire computer blijven, maar voor nu en later als backup is het een prima ding.
Volgens de originele eigenaar hing er destijds inderdaad een heftig prijskaartje aan.
Een batterijwissel is behoorlijk knoeiwerk overigens, het ding is compleet gevuld met olie.

@Jochem,
Uit China natuurlijk ;)
https://www.aliexpress.com/store/1006252

Enkel deze doosjes bestellen was daar niet zo economisch als ik me dat goed herinner, ik heb ze ooit laten meekomen toen ik wat meer bij elkaar had.

fatbeard

Honourable Member

Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik meer details en heb ff gezocht.
Dit is de directe link: https://www.aliexpress.com/item/32604059965.html

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
flash2b

Special Member

Gisteren een elektronische honden fluit gemaakt. Het schema kwam uit de Elex 1985-10 en gebruikt 4 transistoren in brug om maximaal kabaal te kunnen produceren. Ik heb er zelf 2 extra standen aan toegevoegd "High" en "Low" in het voor de mens hoorbare gebied.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20200601_143942sm.jpg

Uiteindelijk heb ik het printje en de 9V batterij ingebouwd om zo een handzaam apparaat te krijgen welke ook via een losse voeding (bus aan bovenkant, onzichtbaar op de foto) kan draaien.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20200603_135920sm.jpg

Sine

Moderator

Op welke honden ga je fluiten?

Aan de richting van de speaker te zien op je zelf :)

flash2b

Special Member

Het was heel wat gepuzzel om de tweeter in de behuizing te krijgen + schakelaar en de 9V batterij, en dit was de enige plaats hoe de tweeter paste. Ik kan het kastje goed richten verder.

Ik ga de aan/uit schakelaar wel vervangen voor een (ON)-OFF-ON exemplaar zodat ik in de bovenste stand kan pulsen en de onderste stand vast gezet kan worden.

Hier laat ik jullie mijn middengolf loop antenne zien.
Het is een afstembare loop met een diameter van 140cm, hij past net aan op het bureau.
De andere foto laat het actieve gedeelte zien: twee dual-gate Mosfet in balans (BF961) koppelen het signaal uit naar 50 ohm.
De voeding zit in een ander kastje, de voeding van de versterker loopt door de RG58 coaxkabel.
De ontvangst is bijzonder rustig, geen ruis (ruisvloer S1-2) met de varco wordt het raam in resonantie gebracht.
Er zit bijna 40 meter aan 0,7mm^2 draad op deze antenne.
Voor ontvangst is dit wel mijn favoriete antenne ik gebruik hem graag.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dit topic is gesloten