welke sluipverbruik is normaal?

evelo

Golden Member

Op 7 november 2022 19:44:17 schreef fcapri:
[...]

ik vind dat nog laag nu dan, mijn september verbruik was 648kWh, maar dan alles electrisch hier en 4 personen. vrouw overdag altijd thuis, dus dat jaagt de kost ook op.
verwarming huis, warm water, badkamerverwarming, koken (inductie, electrische oven, microgolf...)
oktober was 777kwh.

maar in belgie zeggen ze dat een gemiddeld gezin op 3500kWh/jaar zit, en daar zit ik bijna X3 boven.
mijn 'nacht' sluipverbruik zit zo rond de 1100kwh/jaar. verwarming staat NOOIT aan snachts, geen wasmachines, droogkast, vaatwas snachts... niks.
tel dat sluipverbruik overdag, zit ik aan 2200kWh zonder iets te doen.
onze warmwaterboiler verbruikt 5-5,5kWh/dag, dus die is ook met 2000kWh weg. dat maakt 4200kwh. nog niks verwarmt of gekookt dan

3500kWh/j gemiddeld is toch zonder verwarming?

Voor verwarming wordt gemiddeld gerekend met 17000kWh/j als ik me niet vergis. Dat is dan ongeveer 1700m³ aardgas.

Sine

Moderator

Op 7 november 2022 19:55:31 schreef fcapri:
[...]

ik heb jaren met die free dns zever gewerkt. freeip, no-ip, dyndns en nog een paar. ben je er goed mee weg, worden ze betalend en schrappen ze ineens het aantal domeinen dat je kan koppelen.

Met duckdns kun je zelfs geen domeinnamen koppelen. Dat hoeft ook niet als je enkel wilt weten wat je eigen IP is en om je eigen netwerk bereikbaar te houden.

benleentje

Golden Member

Bij mijn Eneco zijn wel echt helemaal debiel geworden. Ze rekenen op de linker as niet met verbruiken maar met in Euro's. Oke dat is lastig maar als je op een staaf klikt dan krijg je de verbruiken te zien.
Nu heb ik de grafiek per jaar gezet en daar gaat het toch heel erg raar worden. Zo zou ik in 2013 8500,- euro hebben verbruikt. Nee toch niet ze hebben de tarieven vorige maand voor elekta 5x duurder gemaakt en voor gas 2,5x en vervolgens doen ze dan ook of ik 2013 die tarieven hebt betaald.

Maar voor dit jaar is dat ook erg raar. Ik heb pas 1 maand die hoge tarieven niet het hele jaar. Zo zou ik voor januarie 700, moeten gaan betalen terwijl dat in januari zelf nog 205,-. Januari is dan wel de duurste maand.
Ik snap dat nog wel maar ik denk dat er een hoop mensen zich rot schrikken en denken dat ze over het hele jaar bij moeten gaan betalen. Achterlijke gladiolen zijn het ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En voor mensen zonder slimme meter wordt het straks een interessant verhaal met de eindafrekening.

benleentje

Golden Member

@killian, waarom?
Zonder slimme meter weet je dan niet altijd je verbruik per maand precies maar als jouw verbruik altijd min of meer hetzelfde is zit daar geen enkele verrassing.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 november 2022 20:02:27 schreef Sine:
[...]

Met duckdns kun je zelfs geen domeinnamen koppelen. Dat hoeft ook niet als je enkel wilt weten wat je eigen IP is en om je eigen netwerk bereikbaar te houden.

dan zit ik weer waar ik nu zit, met fix IP aan mijn domeinnaam.
voor mijn IP te weten zijn er genoeg oplossingen:
ik stuur mezelf een email met bepaalde kernwoorden in de titel, en mijn outlook thuis doet een auto reply (in de source zit het ip).
of ik stuur men vrouw/dochter een link naar een website 'what is my IP' en dan vraag ik een screenshot van wat ze zien op de wifi.

meestal gaat de wifi ook onderuit als ik zit de rommelen aan de electra. gisteren dus die nieuwe kwh meter tussen gekoppelt en de kast half moeten herbekabelen, dat duurde dus langer dan de loodaccu's nog konden. zowat 2-3min te kort. voor ik de zekering kon aanzetten, ging alles uit.

en voor de rpi ivm SD kaarten, men camera RPI3 heeft denk ik dit jaar een stuk of 4 SD's omzeep geholpen, van verschillende merken.
dat is die rpi dat hier ook Xaantal keer uitviel altijd.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/157951

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@benleentje: Nou, omdat jouw energieleverancier jouw verbruik per maand dan niet kent, ook als dat min of meer hetzelfde is als vorig jaar, want dat kennen ze ook niet. Ze kennen dan alleen je totale jaarverbruik, niet hoe dat tot stand gekomen is. Met elke maand andere tarieven (als je geen vast contract hebt) en iedere maand een ander verbruik zal dat vast interessant worden.

mvdk

Golden Member

Als je geen slimme meter hebt, gaan ze je gas uitrekenen hoeveel kuub je gebruikt hebt vóór, en hoeveel ná de tariefsverhoging.
Dat rekenen ze uit met graaddagen. Oh, komt dat weer.
Ik heb daar dit jaar nadeel aan. In augustus is de slimme meter geplaatst, en ik heb nog niet gestookt.
Vanaf 25 augustus 24 kuub verstookt.

benleentje

Golden Member

@ killian en mvdk. Ja dat kan wel vervelend worden. Hebben jullie gelijk in.

Ik heb daar dit jaar nadeel aan. In augustus is de slimme meter geplaatst, en ik heb nog niet gestookt.
Vanaf 25 augustus 24 kuub verstookt.

Wat je niet vertelt is dan wanneer je een tarief verandering heb gehad. Maar dat zal dan wel voor de slimme meter zijn geweest. NU is 24 kuub gelukkig niet zo heel veel dus ook al zouden ze 100% onder het hoge tarief zetten dan is dat erg vervelend maar gelukkig nog wel behapbaar.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 7 november 2022 21:32:27 (76%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je kunt dit dynamic dns ook maken met AWS. Je hebt een creditcard nodig om een account op te zetten, maar ik verwacht dat de maandelijkse kosten 0,= zullen zijn, tenzij je je het wil koppelen aan je eigen domainnaam, dan heb je de kosten voor de domeinnaam.

https://aws.amazon.com/blogs/startups/how-to-build-a-serverless-dynami…

[Bericht gewijzigd door MarEle op maandag 7 november 2022 21:50:51 (16%)

mvdk

Golden Member

Ik kreeg een mailtje van Eneco, nieuwe tarief per 30-10-2022

Copy/Past:

Je nieuwe stroomtarief per 30-10-2022
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh € 0,84350
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40
Je nieuwe gastarief per 30-10-2022
Eneco Gas Variabel per m3 € 3,39548
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40

Ik heb daar dit jaar nadeel aan.

Ik vergis me, ik zou een nadeel hebben zou m'n oude meter er nog hebben gezeten, en afrekening in maart.

Edit: M'n voorschot bedrag verdubbelt, en ik zit in de kou...

zijn er eigenlijk mogelijkheden om een tweetariefteller te blokkeren op 1 teller?
mijn dagteller namelijk heeft een overschot van 1100kWh dat ik ga kwijtspelen volgend jaar, mijn nachtteller zit al 186kWh op te teller.
salderen kan hier niet in belgie, die 186 ga ik dus betalen, die 1100 ben ik kwijt.

als mijn teller echter op dagteller zou blijven, kan ik mijn overschot van deze zomer opgebruiken.
mijn collega heeft zijn teller destijds laten aanpassen zodat maar 1 telwerk draait. als ik dat nu ga aanvragen, gaan ze gewoon een digitale teller steken (en dan ben ik die 1100kWh ook weer kwijt)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 november 2022 21:13:09 schreef mvdk:
Als je geen slimme meter hebt, gaan ze je gas uitrekenen hoeveel kuub je gebruikt hebt vóór, en hoeveel ná de tariefsverhoging.
Dat rekenen ze uit met graaddagen. Oh, komt dat weer.
Ik heb daar dit jaar nadeel aan. In augustus is de slimme meter geplaatst, en ik heb nog niet gestookt.
Vanaf 25 augustus 24 kuub verstookt.

Die graaddagen zijn ook nog eens verschillend over het (NL) land. Van 1 januari dit jaar tot gisteren hadden ze er 1556,88 in Vlissingen en 1855,82 in Twente.

Op 7 november 2022 21:54:15 schreef mvdk:
Ik kreeg een mailtje van Eneco, nieuwe tarief per 30-10-2022

Copy/Past:

Je nieuwe stroomtarief per 30-10-2022
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh € 0,84350
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40
Je nieuwe gastarief per 30-10-2022
Eneco Gas Variabel per m3 € 3,39548
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40

[...]
Ik vergis me, ik zou een nadeel hebben zou m'n oude meter er nog hebben gezeten, en afrekening in maart.

Edit: M'n voorschot bedrag verdubbelt, en ik zit in de kou...

Dat is interessant. Ik zit met mijn maandelijks variabel tarief via Budget Energie voor de maand november op:

€ 0,82130 / 0,78039 per kWh (hoog/laag tarief) laag tarief van 21.00-07.00hr en weekends en feestdagen

€ 2,89935 per m3 gas

Vaste leveringskosten zijn dezelfde € 5,40

Vooral voor gas vind ik het verschil groot.

benleentje

Golden Member

@mdvk ik kreeg een soortgelijke brief 6 weken eerder. En dan voor elektra 0,89
ik had daarvoor 0,20

zijn er eigenlijk mogelijkheden om een tweetariefteller te blokkeren op 1 teller?

Kan je dat niet net zoals je collega 1 teller vast laten zetten maar dan met behoud van je huidige meter.
Je gaat dan wel weer naar een ander tarief. IPV een dag en nacht tarief, zal je dan met een vast iets lager dag tarief zitten. En word het nachtverbruik wel ineens een heel stuk duurder. Dus of je er echt voordeel bij hebt?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 7 november 2022 20:48:38 schreef fcapri:
[...]

dan zit ik weer waar ik nu zit, met fix IP aan mijn domeinnaam.
voor mijn IP te weten zijn er genoeg oplossingen:[...]

Inderdaad dat, maar dan automatisch. subomein.duckdns.org werkt altijd, dus daar kun je ook een VPN oid naartoe laten verbinden.

en voor de rpi ivm SD kaarten, men camera RPI3 heeft denk ik dit jaar een stuk of 4 SD's omzeep geholpen, van verschillende merken.
dat is die rpi dat hier ook Xaantal keer uitviel altijd.

4 in een jaar? Niet schrijven naar een SD-kaart, zeker niet naar een databeest oid. Ik heb er hier eentje (een pi2) jaren op een zelfde 16GB sandisk kaartje aan het hobbelen gehad.

Voor dat soort oplossingen is een Pi eigenlijk ook zware overkill. Mijn kWh meters monitor ik met een ESP8266 met ESPhome. Data collectie draait op een centrale Pi4 (home assistant) Dat is ook de enige Pi die ik nog continu heb draaien, met de eerdergenoemde SSD om van die frut kaartjes af te zijn.
En dan ook volledig, boot over USB zonder SD.

Op 7 november 2022 14:39:37 schreef Arco:
Een koelkast uit 2000 die maar 26W gebruikt, is of heel klein, of zijn tijd ver vooruit... :)

Het is een Haier HRF-348/B met 163 l koel- en 95 l vriesdeel.
Zou volgens boekje 300 kWh/j verbruiken maar hier dus 234.

Op 7 november 2022 22:27:29 schreef Sine:

4 in een jaar? Niet schrijven naar een SD-kaart, zeker niet naar een databeest oid. Ik heb er hier eentje (een pi2) jaren op een zelfde 16GB sandisk kaartje aan het hobbelen gehad.

Voor dat soort oplossingen is een Pi eigenlijk ook zware overkill. Mijn kWh meters monitor ik met een ESP8266 met ESPhome. Data collectie draait op een centrale Pi4 (home assistant) Dat is ook de enige Pi die ik nog continu heb draaien, met de eerdergenoemde SSD om van die frut kaartjes af te zijn.
En dan ook volledig, boot over USB zonder SD.

die schrijft niet naar SD, is enkel camera beelden van usb webcam naar IP based omzetten. de normale image werkt met een read only file systeem (motioneye). omdat ik de rpi ook gebruik voor VPN connectie (wil de webserver hier niet teveel voor belasten) heb ik dus 1 rpi3 die een raspbian lite draait waar dan de motioneye app op draait. en die Rpi3 maakt continue zijn Sd kaartjes kapot.
de rpi zero die er naast hangt (solarpanel metingen) heeft ook diezelfde VPN draaien en die draait al een jaar op dezelfde SD kaart. EN daar wordt vollop naar geschreven. is maar een test installatie en verbaast me dat die het wel blijft doen.

mijn echte software die mijn verbruik enzo meet van het huis, en de grote zonnepaneelinstallatie, werkt met een ramdrive (deel ram geheugen als disk). daar werkt de volledige software in alsook het schrijven naar de logfiles, pulse files, verwerken van het verbruik, maken van de grafieken....
dat is volledig standalone en draait apache op. elke ochtend om 4h doet die een rsync van zijn ramdrive naar zijn SD kaart

Op 7 november 2022 22:14:56 schreef benleentje:
Kan je dat niet net zoals je collega 1 teller vast laten zetten maar dan met behoud van je huidige meter.
Je gaat dan wel weer naar een ander tarief. IPV een dag en nacht tarief, zal je dan met een vast iets lager dag tarief zitten. En word het nachtverbruik wel ineens een heel stuk duurder. Dus of je er echt voordeel bij hebt?

momenteel loopt de dalteller altijd op tijdens de weekends en snachts. mijn eindafrekening is in mei. dat zijn 28weekends aan 30kWh/dag of 1680kwh dat er bij komt (nog de opwekking in weekends eraf). nog eens 180nachten dat er 3kWh bijkomt of 540kwh.
daarvan ga ik het meeste betalen.
met mijn dagteller sta ik 1100kWh onder 0 en die stijgt zo snel niet omdat er elke dag wat zonnestroom bijkomt.

als ik natuurlijk ga vragen voor die aanpassing, gaan ze direct komt met een digitale meter, en dan ben ik die 1100kWh dat ik onder 0 sta gewoon kwijt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

paar dagen later update.
1 UPS eruit gesloopt, en onze kleine diepvriezer die zo de hele nacht pulsen veroorzaakte eruit gegooit.
wat bekabeling herdaan:
de voedingskabel van zekeringkast naar UPS2 zit nu aangesloten op mijn eerste UPS waardoor ik de 2de eruit kon halen en de kabels doorverbinden.
ik heb dan de batterijen van de 2 samen gevoegd op 1 UPS. die zou nu dus dubbel zolang moeten volhouden (hopelijk). ga nog batterijen extra voorzien want één van de komende weken komen ze de meter waarschijnlijk vervangen door een digitale

nuja, het positieve. terwijl het nachtverbruik telkens 2,5-4kWh was (meestal zo 2.7-3.0kWh) zit ik nu al 2dagen ferm lager. namelijk 1,8 en laatste nacht 1,7kWh

t kan altijd nog beter, maar weet het verbruik nu tenminste zitten. een zuinigere UPS van een 1000W op 12/24V accu's is prio nr 1 om te vervangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

een zuinigere UPS van een 1000W op 12/24V accu's is prio nr 1 om te vervangen

Zo een modem en de rpi werken toch vanuit een 12V voeding? Dan lijkt mij een 12V accu meer dan genoeg en kan die UPS geheel vervallen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

vannacht ook 1,7kWh verbruik, dat is quasi 3dagen op rij stabiel
ik merk wel dat gedurende de nacht meestal 190-210W verbruik wordt en telkens ik rondloop in huis zit de diepvriezer te draaien. ook vannacht toen ik een backup van de rpi maakte (3h snachts, kon nie slapen). stond die te hele nacht te draaien. dat is zo een no frost geval van whirlpool, een jaar of 3-4 oud nu. k moet die elke 3maand ontdooien en volgens mij verbruikt die veel.

Op 11 november 2022 18:55:39 schreef benleentje:
[...]Zo een modem en de rpi werken toch vanuit een 12V voeding? Dan lijkt mij een 12V accu meer dan genoeg en kan die UPS geheel vervallen.

de modem is 12V, maar zit kleine 25meter verder in de woonkamer. denk dat er van 12V DC weinig over schiet dan bij 1-2A.
de rpi werkt op 5V, moet er dus een DC/DC tussen en daar heb ik slechte ervaringen mee.
de rpi webserver ook op 5V.
heb diverse DC/DC gebruikt en aangezien zij altijd de single point of failure waren, gewoon overboord gegooid en een sterke netadapter.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/139684

MAAR, die UPS voorziet ook stroom naar mijn bureau van de zaak. denk dat de PC er op zit (staat quasi altijd af) en mijn 3D printer. als die printer met een print bezig is van meerdere dagen, is het niet handig als die halfweg uitvalt door een electriciteitspanne. nuja de tijden dat die effectief ook zo lang bezig is is klein.
des te langer zullen mijn UPS batterijen blijven werken als er minder load is, maar een 1000W is toch het minimum dat die moet kunnen leveren.

nu heb ik zo eentje:

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 12 november 2022 08:48:38 schreef fcapri:
vannacht ook 1,7kWh verbruik, dat is quasi 3dagen op rij stabiel
ik merk wel dat gedurende de nacht meestal 190-210W verbruik wordt en telkens ik rondloop in huis zit de diepvriezer te draaien. [...] een no frost geval [....] k moet die elke 3maand ontdooien en volgens mij verbruikt die veel.

Een no-frost moet je eigenlijk helemaal niet hoeven ontdooien, dat doet het ding zelf.
Hier staat een low-frost, en die heb ik in de laatste 10 jaar enkel een keer moeten ontdooien toen de deur een langere tijd op een kier gestaan had.
Dus het loont zich wel dat ding eens nader te bekijken ja. Wellicht lekt die ergens langs de deurrubber?

de rpi werkt op 5V, moet er dus een DC/DC tussen en daar heb ik slechte ervaringen mee.
de rpi webserver ook op 5V.
heb diverse DC/DC gebruikt en aangezien zij altijd de single point of failure waren, gewoon overboord gegooid en een sterke netadapter.

Tja, Chinese printjes van bedenkelijke kwaliteit ... En nu is die adapter een single point of failure ;)
Ik heb een klein 12V net in de meterkast waar het meeste IT spul aan hangt. (modem, switches, router, ...) Daar krijgt de pi4 (en nog wat 5V spul) zijn voeding van een lorby van ikea.
Origineel zit daar een 24V adapter bij, maar die voed ik rechtstreeks uit de 12V
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb-lader-met-klem-zwart-10381966/

door een electriciteitspanne. nuja de tijden dat die effectief ook zo lang bezig is is klein.

Hoe vaak heb je werkelijk nog een uitval? Ondanks de slechte naam is het Belgische net toch ook weer niet zo dramatisch?

in mijn vorige woning zowat 2keer per jaar.
sommige niet bedoeld, andere was wegens werken en hadden ze ons niet verwittigd (denk 3x voor gehad).

dus onverwachts paf een halve dag zonder stroom. mijn overbuur (nr 2), een grote bloemenkwekerij kwam ook buiten omdat zijn bedrijf op zen gat lag.
ik zie verder fluvius in de straat staan, dus ik bel naar storingen wat er aan de hand is. krijg daar antwoord dat er geen werken voorzien waren in mijn straat.
dat ik 2 camionettes van de firma zag staan wou de dame aan de storingenlijn niet geloven en dat ik de politie best zou bellen.
Politie dus gebeld, die zijn gesloten over de middag.
Dan die werkmensen zelf maar aangesproken en kreeg een snugger antwoord: t is maar nr 4 dat we aansluiten, jullie zitten er voor dus wij hadden geen kaartje gekregen van de werken. de rest van de straat wel. maar dat ze wel de straatkast afzetten was niet doorgesijpeld dat de huizen ervoor ook zonder zitten.

met een pelletkachel die electrisch is, zit je dan ook zonder verwarming. daarvoor had ik vroeger een 3KW UPS zitten.

1 winter heb ik zelf mijn golf diesel op straat doen draaien, daar een 12V->230V inverter op, verlengkabel naar binnen en daar zo een zibra laser petrolium kacheltje op gezet om het huis te verwarmen. ik heb het echt gehad met die pannes in belgie. ge zou denken dat ge in africa zit.

In mijn huidige woning ook al 3keer gehad op 2jaar tijd. 1x de straat eruit, 2x bij ons de diff eruit door lekke boiler. dusja, het gebeurt sneller dan je denkt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Tja, externe invloeden doe je niet veel aan, diffs wel, al het IT spul wordt gevoed via een eigen alamat.

en ivm die no frost, die is in augustus pas ontdooit. en met die heb ik van de eerste maanden al last gehad.
toen ik die kocht, was die na 6maand zo een irritant tikkend lawaai. was de ventilator die tegen het ijs schuurde.
laten ontdooien, 3-4maand later weer hetzelffde. heb toen die kap bovenaan was los geschroeft zodat er 2cm meer ruimte is voor die fan. sindsdien geen lawaai meer.
maar zowieso, elke 3-6maand moet ik die ontdooien, zit stampvol ijs bovenaan.

net de vriezer uit zijn plaats getrokken, nog altijd niet ontdooit sinds vanmorgen, opvangbak boven de motor is voor 75% gevuld met water. dus de afvoerleiding is vrij, daar is het probleem ook niet.
is nog zo oud niet, rubbers sluiten goed en deur zuigt goed vacuum dan (moet hard trekken voor weer te openen).
had ervoor een kist van pakweg 20-25jaar oud, nooit ellende mee, amper moeten ontdooien.
nu deze no frost kast, dik spijt van. krijg je geen grote dingen in die lades, trek je die 1min open om je frieten te zoeken in al die lades, begint die al te piepen.
als die teveel ijs krijgt, staat het display op 18°C maar zijn de ijsjes bovenaan allemaal al gesmolten (al meermaals alles mogen weggooien).
lokatie waar die staat is nu 16,5°C en 68% luchtvochtigheid. staat daar wel al de hele dag te ontdooien en 2x heet water in gezet.

overweeg sterk om weer een kist te kopen, ik heb geen grote diepvriezer nodig, dus mag er eentje zijn met extra veel isolatie.
maar als ik er dan achter zoek, hebben die allemaal energieklasse D-F en moet je 6x per jaar ontdooien (low frost 2x per jaar).
https://www.coolblue.be/nl/diepvriezers/diepvrieskisten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken