Op 7 november 2022 22:27:29 schreef Sine:
4 in een jaar? Niet schrijven naar een SD-kaart, zeker niet naar een databeest oid. Ik heb er hier eentje (een pi2) jaren op een zelfde 16GB sandisk kaartje aan het hobbelen gehad.
Voor dat soort oplossingen is een Pi eigenlijk ook zware overkill. Mijn kWh meters monitor ik met een ESP8266 met ESPhome. Data collectie draait op een centrale Pi4 (home assistant) Dat is ook de enige Pi die ik nog continu heb draaien, met de eerdergenoemde SSD om van die frut kaartjes af te zijn.
En dan ook volledig, boot over USB zonder SD.
die schrijft niet naar SD, is enkel camera beelden van usb webcam naar IP based omzetten. de normale image werkt met een read only file systeem (motioneye). omdat ik de rpi ook gebruik voor VPN connectie (wil de webserver hier niet teveel voor belasten) heb ik dus 1 rpi3 die een raspbian lite draait waar dan de motioneye app op draait. en die Rpi3 maakt continue zijn Sd kaartjes kapot.
de rpi zero die er naast hangt (solarpanel metingen) heeft ook diezelfde VPN draaien en die draait al een jaar op dezelfde SD kaart. EN daar wordt vollop naar geschreven. is maar een test installatie en verbaast me dat die het wel blijft doen.
mijn echte software die mijn verbruik enzo meet van het huis, en de grote zonnepaneelinstallatie, werkt met een ramdrive (deel ram geheugen als disk). daar werkt de volledige software in alsook het schrijven naar de logfiles, pulse files, verwerken van het verbruik, maken van de grafieken....
dat is volledig standalone en draait apache op. elke ochtend om 4h doet die een rsync van zijn ramdrive naar zijn SD kaart
Op 7 november 2022 22:14:56 schreef benleentje:
Kan je dat niet net zoals je collega 1 teller vast laten zetten maar dan met behoud van je huidige meter.
Je gaat dan wel weer naar een ander tarief. IPV een dag en nacht tarief, zal je dan met een vast iets lager dag tarief zitten. En word het nachtverbruik wel ineens een heel stuk duurder. Dus of je er echt voordeel bij hebt?
momenteel loopt de dalteller altijd op tijdens de weekends en snachts. mijn eindafrekening is in mei. dat zijn 28weekends aan 30kWh/dag of 1680kwh dat er bij komt (nog de opwekking in weekends eraf). nog eens 180nachten dat er 3kWh bijkomt of 540kwh.
daarvan ga ik het meeste betalen.
met mijn dagteller sta ik 1100kWh onder 0 en die stijgt zo snel niet omdat er elke dag wat zonnestroom bijkomt.
als ik natuurlijk ga vragen voor die aanpassing, gaan ze direct komt met een digitale meter, en dan ben ik die 1100kWh dat ik onder 0 sta gewoon kwijt