Deel *25*, een historisch deel in deze reeks.
De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ)
Het vorige topic start Hier.
en de laatste post daarvan vind je Hier.
Nog ouder ? Hier :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Have fun en laat de projecten maar komen ( op naar de 100 ? )
@nulzeventig schreef:
Zeg Calichio, hoe heb je die mooie letters erop gekregen? Ik vroeg me altijd al af hoe hobby-isten dat altijd voor elkaar krijgen.
Wel,ik gebruik daarvoor overheadsheets, die kan je langs de ene zijde met inktjet en de andere zijde met een laserprinter bedrukken.
Ik druk ze af met een laserprinter in spiegelschrift, zodat de tekst eigenlijk tussen de frontplaat en de sheet zit.
Dan raak je de toner nooit aan en is het frontje slijtvast.

Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 17 maart 2012 12:46:23 schreef Stefferke:
ik denk dat deze goed gelukt is!
alleen vraag ik mij wat af waarvan die roze vlekken komen
ik denk dat dat nog koper is.... denk dat je iets langer moet etsen...
soms zijn het ook merktekens die op de andere kant gedrukt staan?
[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op (11%)]
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Tijd geleden dat ik weer eens iets te showen had hier, even een quick preview met telefoonkwaliteit fototje:

Een numitron klok in aanbouw, aangestuurd door een atmega328, hardware pwm met een 555je om de helderheid te regelen, DS1307 realtime clock voor de tijd bij te houden en 4x HC595 shiftregisters voor de digits aan te sturen.
De numitrons zijn een alternatief voor nixie's. Deze werken op +/- 5v en bevatten 8 gloeidraden (7 voor de nummerieke weergave en 1 voor de punt.).
Nog op de to-do list:
behuizing ontwerpen
Knoppen toevoegen om de tijd in de kunnen stellen zonder PC.
Wekker functie toevoegen.
Behuizing van de numitrons afmaken.
De numitrons hebben flexibele pinnen en zijn ongeveer 1cm in diameter. Buisvoetjes waren onmogelijk om hiervoor te krijgen. Als alternatief heb ik een 8 pins connector gevonden waarvan ik het stekkerstuk perfect kan aanpassen zodat de numitron buis een luxe voet heeft. 1 prototype ervan gemaakt. De rest moet ik nog laten af freezen.:

Thats all folks! 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Whohoooe, wat een brei
Ik kan het niet helemaal zien, maar hoe houd jij die afstand tussen de printen gegarandeerd dan? Persoonlijk ben ik soms nogal lomp met een looplamp, ik kan me voorstellen dat er iets niet op z'n plek blijft...
de printen kunnen niet draaien in de buis , want daar zijn ze te groot voor. de 2 printen die bij de tl's zitten zitten tegen elkaar met de ferrietspoel en de 3e print heeft een apparaatvoetje van 15mm ertussen zitten. de draden vallen nog wel mee , eerst waren ze nog langer. maar tussen 2 van de 4 tl pennen zit alleen een mkp , dus die zou ook wel aan de bovenkant van de buizen kunnen zitten eigenlijk..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hier de verbeterde versie van de looplamp ;
de gelijkrichting is nu gezamelijk met 1 elco en netzekering . ook hebben de printen afstandhouders gekregen . ik vond het er ook niet uitzien , vandaar dat het electonica deel dichtgeplakt was
de eerste gelijkrichter na de aanpassing bleek stuk te zijn wat een knippereffect gaf op alle tlbuizen . gelukkig had ik hem eerst via de seriegloeilamp getest...
mijn laatste afgewerkte projectje:
https://picasaweb.google.com/115453704428346210668/ProjectenProgrammer…
de rcd programmer voor het programeren van pic's
meerdere pic's zijn programeerbaar.
volgende versie van deze programmer (uitgebreidere met incl iscp) zal inbouw versie zijn.
foto's (allen te zien via bovenste link, hieronder enkel 2 voorbeelden)
volgende project is een synthesizer deze word aangestuurt door een midi ingang (via pc)
op het moment is enkel het voedings gedeelte werkende (DoH) zal hier ook wel eens foto's an posten (school project)
[Bericht gewijzigd door Meerweten op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb aan mijn ftdi_atmega
even snel via SPI een SPI_LM35 bordje gehangen:
en dan doorgelust naar de SPI_RELAY:
En daar dan een verlengsnoer opgezet:
en dan de koffiezetter ingeprikt en dan in de kan de LM35 sensor gehangen.
Daarna even snel wat code schrijven. In de eerste instantie gewoon bang-bang control: Als temp onder gewenste temp dan aan, anders uit.
En zowaar 2 uur later had ik een temperatuur geregelde koffiepot. 
En dit als demonstratie projectje dat je met deze serie uitbreidings printjes lekker snel iets in mekaar kan flanzen. 
De printjes zijn nu te koop in onze shop en op Ebay.
Het documenteren op de wiki heeft me meer tijd gekost dan het bouwen zelf. 
Zow, een eindproject van deze kant.
Het project is samen met 2 klasgenoten gemaakt, eindproject MBO niveau 4.
Op school was de Arduino verplicht.
Leuk en aardig voor kleine projecten maar zodra je serieuze code gaat tikken wordt het toch wel vervelend.
Nu heb ik in een vorige stage bij NXP kennis gemaakt met de LPCXpresso's, debugging, betere IDE, geweldig 
Het nadeel, de IDE is enorm uitgebreid, simpel is het niet te noemen en ze leveren een handvol voorbeelden mee maar meer ook niet.
Per toeval vond ik ook de CooCox programmeeromgeving, een gratis ARM Cortex M0/M3 omgeving + open source debugger.
De keuze voor een eindproject was toen snel gemaakt, tijd voor een ARM Cortex ontwikkelbord met een hoop voorbeelden en tutorials die niet gelimiteerd is door een versimpelde IDE of geen debugger.
Want zeuren over de Arduino is een ding maar gewoon iets beters maken is veel leuker (en lekker tegendraads)
Het is een bordje geworden met een LPC1769 van NXP, een behoorlijk snelle M3 core met een debugger onboard, de ColinkEx van CooCox.
En zoals gezegt zitten er een hoop libraries bij met een makkelijk te begrijpen tutorial.
Het is niet zo makkelijk als de Arduino maar iemand die wel wat met een Arduino of PIC/AVR heeft gedaan moet er makkelijk uitkomen.
Tijdens het project bleek er al best een hoop interesse te zijn in het bordje.
Daarom hebben we ook besloten het bordje te gaan verkopen met de hulp van Iteadstudio.
De naam is trouwens de Simplecortex geworden 
De Simplecortex heeft wat leuke dingen onboard, als belangrijkste de debugger maar ook een MicroSD slot, schakelende voeding en Ethernet.
Ook kan je ook externe microcontrollers programmeren en debuggen.
Bijna alle M0 en M3 cores van NXP, ST, TI en meer worden ondersteunt, meer info hierover staat op de www.coocox.com site onder "Colink Ex"
Het bordje is te koop bij Iteadstudio voor 45 dollar, at the moment 35 euro dus:
http://iteadstudio.com/store/index.php?main_page=product_info&cPat…
Onze website met info, schema/PCB en alle tutorials is te vinden op:
www.simplecortex.com
Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom, ons projectgroepje vond het iig een geslaagd eindproject, onze school en NXP ook.
Natuurlijk even een fototje van het bordje:
Dit is niet de laatste versie, de laatste versie ziet er iets anders uit en heeft ook een mooi logo op de onderkant.
Zodra ik een nieuw bordje binnen heb schiet ik wel foto's
Dit is nog de beta versie die we met het handje hebben gesoldeerd 
Kijk eens aan, mooi bordje! Het blaast die arduino ook echt weg, en voor 2x de prijs..
Ik roep al tijden dat ATMEGA chips ZWAAR overprijsd zijn. Of eigenlijk elke 8-bit chip, maar ik vermoed dat een 4 euro 16MHz 8-bitter met 2KB RAM nog steeds goedkoper is dan een 10 euro 120MHz 32-bitter 64KB RAM en een ton meer peripherals. Maargoed, ik kijk liever naar bang/buck of welke projectjes ik ermee kan experimenteren.
Ik ben wel benieuwd naar de debugger. Is dat zo'n FT2232HL chip waarmee ook de seriele COM interface mee regelt? (als men wat met Putty of Hyperterminal wil debuggen) Zo te zien (@website) zit er gelukkig ook los JTAG bij, dus met een JLINK-EDU kan je ook mee uit de voeten, mooi..
Het enige wat je bent vergeten is een stukje EEPROM, ook al was het via SPI of I2C ofzo. Gewoon een klein stukje ATMEL of MICROCHIP (of mag dat niet van NXP vanwege de concurrent microcontrollers fabrikanten?) Ik zelf zit er niet op te wachten om het IAP protocol te moeten implementeren om een paar settings weg te schrijven
.
Wow respect! Zou zo een HBO-project kunnen zijn, de elektro-MBO'ers die ik ken zie ik never nooit zoiets voor elkaar krijgen...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zo, dat zijn de betere hobby-projectjes! Mooi gedaan, wel productiefouten in de PCB zie ik, waar kwam die vandaan?
Maareh, vapor phase? Jij hebt ergens kennissen? En waarom ging het dan mis? Klopte je stencil of pasta niet?
@ Jochem
Ik heb het geheel zelf gemaakt. Is een stuk koker RVS profiel met aan de onderkant een met een haakse slijper gemaakte sparing voor de print, en aan de bovenkant 6 geboorde gaten op de kolomboormachine. De zij- plaatjes heb ik er opgelast met een TIG las apparaat bij een kennis die ook de beschikking heeft over een straalcabine. De onderkant kan open en dichtgeschroefd worden met 2 M5 boutjes.
De volgende klok wordt de ice Tube vfd kit wederom in een nog te ontwerpen RVS jasje.
Nieuw projectje: een magneetroerder om biergist op te kweken.
De motor is een 80x80mm ventilator van een ouwe pc, met 2 magneten uit een harde schijf. De snelheid is te regelen met een PWM-sturing (zie ook dit topic). In de bovenplaat zijn 4 weerstanden van 10W verwerkt, hij kan dus ook verwarmen. De temperatuur wordt geregeld door een Chinese STC-1000-kloon. Als je de verwarming gebruikt moet je de sensor in de Erlenmeyer hangen.
De print is klaar, de software ook, en het werkt. Het is mijn dubbele Volt/Ampere/Temperatuur meter als uitbreiding voor de CO Labvoeding van 2011. De spanning wordt gemeten aan de uitgang en de stroom door de bestaande shunt op de blauwe Labvoeding PCB. Omdat ik twee identieke PCB's heb, die worden gevoed uit een trafo met gescheiden wikkelingen, wilde ik ervoor zorgen dat de meters ook gescheiden bleven zodat ik de voedingen in serie kan zetten als ik dat wil.
Schema: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1340892#1340892 (zonder temperatuur uitlezing)
Beschrijving: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1342929#1342929
Boven aanzicht:
Onder aanzicht:
Alle onderdelen zijn dubbel uitgevoerd, uitgezonderd de print trafo die 2 gescheiden wikkelingen heeft.
Ik heb een combinatie van baantjes print, draad bruggen, snoer en kynar wire-wrap draad gebruikt, zoals ik wel vaker bouw. Op deze manier kan ik na de bread board ontwikkel fase, langzaam blok voor blok, de print verder afmaken. Na elk blok test ik of alles naar behoren werkt.
Totaal aanzicht:
De groene LCD's moeten natuurlijk samen met de trafo, en alle PCB's in een mooi kastje komen. Dat staat al geplanned, maar is de volgende stap.
Meetgegevens op de LCD:
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 31 maart 2012 12:34:27 schreef 2N3055:
En nog dank aan ST dat ze zo duidelijk pin 1 aangeven. (grote of kleine rondje??)
[ERM]... kijk eens goed naar de hoekjes van die chip..
3 zijn afgeschuind . 1tje niet... rondjes .. zucht .. [/ERM]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik zou het best met je eens willen zijn free, want een rondje is niet altijd de pin 1 markering, maar dan moet ST dat ook netjes in de datasheet vermelden.

(klik voor de pagina uit de datasheet)
Hieruit zou eigenlijk blijken dat alle hoeken afgeschuind zijn, en dat je weldegelijk van het rondje uit moet gaan. Dan is een tweede rondje op je chip maken op z'n minst verwarrend.
Dat je het vervolgens best kunt herkennen (aan al-dan-niet schuine kanten, tekstopdruk, etc) is een ander verhaal, want dat had 2N3055 ook al gezien.
Op 3 april 2012 02:48:23 schreef free_electron: kijk eens goed naar de hoekjes van die chip..
3 zijn afgeschuind . 1tje niet... rondjes .. zucht ..
Nog even een closeup onder de microscoop voor je.
Ik zie geen geen afgeschuinde hoekjes, jij wel....
Volgens de datasheet is het rondje gaatje pin 1.
zucht..
Hoi,
Ik hoop dat het geen dubbel posten is, maar ik vond hem de moeite om het hier even neer te zetten.
M`n eerste Teslacoil
Maar ik heb nog problemen met isolatie, als ik de draad waarna hij nu vonkt weghaal, gaat hij wel streamen in de lucht, maar dan loopt de spanning zo ver op, dat de isolatie tussen de primary en de secundary niet genoeg meer is, en verliest hij daar zijn energie 
Maar het begin is er.
grtz,
Max
Banen onderbreek ik met een 4mm boortje (handmatig) als er een gat aanwezig is, of met een mini frees (machine) tussen twee gaten in.
De layout maak ik eerst op papier, met de echte onderdelen bij de hand. Dan steek ik de onderdelen in de print, en kijk of het goed uitkomt. Hierna maak ik nog wat wijzigingen op papier als dat nodig is, en een foto. Het ligt erg af van de hoeveelheid ruimte die beschikaar is hoe het geheel eruit komt zien. Banen liggen vertikaal (en meestal ook alle weerstanden) en bruggen horizontaal. Ik probeer de voeding banen heel te laten. Uiteindelijk lus ik de delen met draden aan de onderzijde aan elkaar, nadat ik getest hebt, of aan de bovenzijde als dat makkelijk gaat. Bovendien gebruik ik de letter tang om alle externe connectors van een naampje te voorzien. Ik probeer ook optisch en symetrisch te bouwen omdat dat er mooi uitziet.
Bij de 230V heb ik wat banen weggehaald, maar ik kan daar nog wel meer weg halen.
Hier kan je dat ook zien:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1086015#1086015
Als ik gaatjes print gebruikt, doe ik ook zo. Je hebt dan alleen meer vrijheid waar je de componenten plaatst, maar als nadeel dat je heel veel draden aan de onderzijde moet trekken. Van boven zie je dat niet t.o.v. baantjes print, maar van onder wel.
Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1335749#1335749
Edit:
@RS2^Racer^ : Ik boor echt met de hand, dus draai het boortje langzaam zodat de print baan weg slijpt.
Hieronder kan je dat mooi zien:
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 4 april 2012 13:54:01 schreef oxurane:
En ja, ik moffel de namen van de componenten graag weg naar de onderkant van de print. In de stille hoop dat de onderkant silksheet niet geprint wordt. Helaas, deze keer dus wel.
Bij Olimex deden ze alleen aan top-silkscreen. Itead en Seeed specificeren gewoon silk aan beide zijden. Ik pleur de ongewenste silkscreens gewoon buiten m'n "dimension". (mogelijk komen ze zo bij de buurman op z'n print
, maar zelf heb ik nog nooit silkscreen van MIJN buurman gehad hoor!)
[edit]Na de smash kan je ze ook draaien met de rechtermuisknop (in de verplaats-mode). Niet nodig om naar properties te gaan. Ik vermoed trouwens dat met DELETE ie gewoon ook wegkan. .... testing ... Yep. Je kan ze gewoon weggooien. Duh!
(Dubbel-duh! Lucky Luke zegt dat ook al hieronder. Goed lezen is een kunst.).
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Om ongewenst silkscreen weg te krijgen, of om het netter neer te zetten (in eagle, maar andere printtekenpakketten kunnen dat vast ook): klik op smash, dan op het component (op het +je dat aangeeft waar je moet klikken om 'm te verplaatsen). Voila: nu zijn naam en nummer onafhankelijk van component te verplaatsen (elk eigen +je) en dus ook te verwijderen.
Bij dat verplaatsen kun je ze ook onder een hoek draaien in de properties dialoog. (Venster dat je krijgt als je op I en dan op het component klikt).
Als je alle silkscreen weg wilt hebben: in het instellingenvenster van het gerber-maak-script zorgen dat alle lagen staan uitgevinkt op het tabblad van de silkscreengerberfile.
En nadat je gerbers gemaakt hebt even kijken met een gerber viewer of het ook is wat je wilt. Dat heeft mij al 's een paar foutjes bespaard.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (24%)]
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
@Lucky Luke
Ik heb inderdaad "smash" gebruikt, zodat die textem op de onderkant komen. Dat zorgt voor rommel-texten op de onderkant, als ze die silkscreen maken.
@rew
Dat buiten de "dimension" plaatsen is ook een goede oplossing. Had ik nooit aan gedacht. Maar mij stond bij, dat als iets buiten de "dimension" staat, de opdracht niet verwerkt wordt, of dat de de "dimension" dan werd aangepast, totdat het wel erop staat. Daarnaast, ik vind het ook niet netjes, indien iemand anders dan mijn text op zijn PCB krijgt te zien. Zelf zou je ook even zuur kijken, als zoiets op jouw PCB komt, doordat een ander die truc toe past.
@Jochem
Met een klein soldeertrucje is dat contact-probleem opgelost.
Algemeen
Gek hè ? Nog steeds heb ik de neiging om te kijken of het printje nog kleiner kan.
P.S. Heeft iemand nog ergens de HEX-file van de eerste versie, waarbij de DUO-LEDs aangesloten zijn op port B4/B5 ? (In de nieuwere versie zit een enkele LED op port D5. Wat dus ook de reden is waarom de LED's op mijn boardje niet knipperen)