Delta voeding revisie & reparatie tips

In de E serie hebben alle 30 watt modellen dezelfde opbouw er zitten 4 staafjes van 6x6mm 120mm lang en 2 staafjes 6x6mm 88mm lang in.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20170911_133710.jpg

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op maandag 11 september 2017 13:41:54 (24%)

Op 11 september 2017 13:17:58 schreef Dratsabylgu:
In de E serie hebben alle 30 watt modellen dezelfde opbouw er zitten 4 staafjes van 6x6mm 120mm lang en 2 staafjes 6x6mm 88mm lang in.

[afbeelding]

Bedankt voor de moeite! Heb je ook een idee van de lengte, breedte en hoogte van de voeding in zijn geheel? Ik schat dat deze 22 op 15 cm is en een hoogte van 10cm. Maar ben hier niet zeker van.

Groeten

Kris

Op 11 september 2017 15:08:23 schreef Sine:
Ga je delta's klonen? :P

Nee, nee :)
Ik wil hun methode/technieken gebruiken om in de toekomst 'goedkope' en degelijk behuizingen te maken voor projecten. Ik ben niet zo gek van die extrusie behuizingen van op Ebay :). Ofwel zijn ze te klein, of te groot, ....

En de komende weken heb ik een cnc gestuurde frees, CO2 laser, draaibank en nog mat ander metaalbewerkings spul tot mijn beschikking. Dus een ideale moment om een'standaard' behuizingen te maken.

Hoogte is 94mm zonder rubberdoppen met is de hoogte 98mm
Breedte is 220mm
Diepte is 133mm alleen grijze behuizing 180mm incl knoppen en koelvinnen

Frontplaat is 89mm x 214,5mm x 2mm

Die maten zijn redelijk standaard want de hoogte zonder kappen is 89mm = 2HE in een 19" rack en 2 voedingen naast elkaar past ook precies in een 19" rack.

Delta leverde ook hoekprofielen om van 2 voedingen een 19" versie te maken.

PS De door mij veel gebruikte Modu Galaxy behuizingen hebben ongeveer dezelfde maten en zijn degelijk en in vele maten verkrijgbaar, ze zijn alleen niet echt goedkoop.

https://www.eltim.eu/index.php?item=modu-elektronica-behuizingen&actio…

Ha Kridri,

Ik gebruik aluminium profiel denk aan raam profiel ik kan hier 1.2mm deksels in schuiven en op lengte maken.
Deze profielen zijn max 2m en in verschillende hoogten te verkrijgen.
Ik ben nu van plan om mijn ontwerpen meer te baseren op plug-ins.
Dit houd in dat ik een 19" rekje tafelmodel heb voor 3HE dit is 3x4.445cm.
Hierdoor kan je gebruik maken van een voeding in de achterkant van het rekje.
En je kunt diverse units in het rek schuiven naargelang je nodig heb.
Niet iedereen heeft 12 meter werktafel!

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Kridri,

Let vooral ook op op de uitgekiende indeling van Delta! Een voeding in een kleine kast bouwen is lastig: hoe hou je gevoelige schakeling gedeelten weg van 230V en trafo velden...
Kijk naar de foto's in de openingspost, en elders in dit topic: trafo en 230V (netschakelaar) zitten helemaal aan èèn kant, de insteekprint met regel elektronica en uitgangsbussen aan de andere kant.

Let ook op de koelplaat: die is minder hoog dan de kast, zodat er boven en onder een luchtspleet van 7,5mm open blijft. Zo ontstaat er een trek zodat de warmte meteen afgevoerd wordt, en minimaal het inwendige verwarmt.
Alternatief zou je hiertoe ook de koelplaat met afstandsbusjes vrij van de achterwand kunnen houden.

groet, Gertjan.

Op 11 september 2017 16:30:07 schreef Dratsabylgu:
....

Bedankt voor de afmetingen! Ik ga in de loop van de week eens beginnen met schetsen!

Daarnaast zijn dat wel heel mooie kastjes, de prijs er ook naar :)

Op 11 september 2017 16:57:46 schreef electron920:
Ha Kridri,

Ik gebruik aluminium profiel denk aan raam profiel ik kan hier 1.2mm deksels in schuiven en op lengte maken.
Deze profielen zijn max 2m en in verschillende hoogten te verkrijgen.
Ik ben nu van plan om mijn ontwerpen meer te baseren op plug-ins.
Dit houd in dat ik een 19" rekje tafelmodel heb voor 3HE dit is 3x4.445cm.
Hierdoor kan je gebruik maken van een voeding in de achterkant van het rekje.
En je kunt diverse units in het rek schuiven naargelang je nodig heb.
Niet iedereen heeft 12 meter werktafel!

Groet Henk.

Naar jou systeem ben ik wel benieuwd :) Heb je hier toevallig foto's van? Gelukkige heb ik nog een meter plaats in de hoogte voor meetgereedschap :)

Op 11 september 2017 17:10:24 schreef miedema:
Ha Kridri,

Let vooral ook op op de uitgekiende indeling van Delta! Een voeding in een kleine kast bouwen is lastig: hoe hou je gevoelige schakeling gedeelten weg van 230V en trafo velden...
Kijk naar de foto's in de openingspost, en elders in dit topic: trafo en 230V (netschakelaar) zitten helemaal aan èèn kant, de insteekprint met regel elektronica en uitgangsbussen aan de andere kant.

Let ook op de koelplaat: die is minder hoog dan de kast, zodat er boven en onder een luchtspleet van 7,5mm open blijft. Zo ontstaat er een trek zodat de warmte meteen afgevoerd wordt, en minimaal het inwendige verwarmt.
Alternatief zou je hiertoe ook de koelplaat met afstandsbusjes vrij van de achterwand kunnen houden.

groet, Gertjan.

Ik had dit al gezien. En zeker hoe mooi zij alles weg gewerkt hadden in der tijd. Wat een vakmanschap! Maar de kastjes zou ik willen gebruiken voor meer dan voedingen alleen. Een dummyload, een meetversterker of een bode analyser staat ook nog op de lijst :)

Groeten

Kris

@ Modjes:
Misschien past het wel beter in een ander topic. Het "Mooie zelfgebouwde projectkastjes topic" ?

bprosman

Golden Member

Vanavond komt er hier een M24-20HE op de werkbank. Mocht je interesse hebben in de maten laat maar weten.
(Is een full 19").

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 11 september 2017 19:13:42 schreef bprosman:
Vanavond komt er hier een M24-20HE op de werkbank. Mocht je interesse hebben in de maten laat maar weten.
(Is een full 19").

Als het niet te veel moeite kost dan zie ik wel graag wat foto's van de mechanische opbouw aangevuld met een maat hier en daar :)

Ha Kridri,

Ik zal morgen een paar foto's maken.
Op dit moment heb een bus ontworpen zeg maar een backplane inclusief coax aansluitingen voor snelle data 10GB VGA en HDMI dus je kunt allerlei modules ontwerpen.
Het is inderdaad best prijzig steeds weer een behuizing en voeding al die stekers.
Dus zo'n modulair systeem leek mij wel wat een beetje alla Tektronix alleen dan kan je met je vingers de knoppen bedienen :D

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Die kastjes zijn inderdaad bijzonder leuk om na te maken, ik zou echter verkiezen om dan de kast van de E030-3 na te maken, dat is het iets grotere 0-30V 0-3A model, die zijn enkel wat dieper.

Er zijn diverse webshops die het benodigd aluminium plaatmateriaal op maat kunnen maken, echter is dat behoorlijk kostbaar.
Bijna elk metaalbedrijf heeft tegenwoordig een apparaat met automatische achteraanslag. Daarmee knip je in een uur +-10 behuizingen.

Het ontwerp van delta is overigens heel erg goed uitgekiend, de dimensies zijn zo dat je met 3 keer instellen van de knipbank en een instelling van de zetbank het materiaal voor de behuizing op maat hebt.

expert in percussive maintenance

Maten van de E030-3

De meeste maten zijn dus gelijk behalve de volgende

In dit model zitten ipv de 4 stuks 6x6mm staafjes 4 stuks 6x10mm van 188mm lang

Diepte is 200mm alleen grijze behuizing en 250mm incl knoppen en koelvinnen

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20170911_212640.jpg

Welk model moet ik nu gaan meten? :)

Bedankt allen voor jullie input!
En bedankt aan Dratsabylgu voor de metingen.
Van zodra de schetsen af zijn en de eerste proto's komen zal ik een topic hierover openen indien er interesse is.
@electron920
Komen de foto's nog :) Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

bprosman

Golden Member

De Delta 24-20HE heeft niet van die mooie staafjes maar is een gelast chassis met losse voor, achter, boven, onderplaat.
Hier een "sfeerimpressie". Deze voeding is net binnen, hij is niet 100% , bij een 5..6A zakt hij helemaal in elkaar. Ook mag er wel eens een reinigingsborstel doorheen of luchtslang.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

zeker weten dat ie stuk is? ze kunnen ook de max stroom op 6A hebben ingesteld met de trimpotjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Heel eerlijk gezegd niet getest, zal hem vanavond eens proberen.
Ook eens kijken hoe ik dat "vettige stof" er uit krijg, zo'n groot IPA bad heb ik niet.

Van de altijd behulpzame Delta support kreeg ik deze :

De HE versie heeft FETs in plaats van transistors. Die zijn wat verder uit te sturen en daarmee verbeterde het rendement (HE staat voor High Efficiency)

De schakeling is een soort van master/slave systeem, Q601 is the master. De stroom hiervan wordt gemeten over R501, en het signaal hiervan gaat via IC101 naar de overige FETs die het gedrag van de master kopiëren.

Goede kans dat daar iets mis mee is, en dat de master het nu alleen moet doen. Dat is eenvoudig te controleren door de spanning over de shuntweerstand /zekering van de afzonderlijke FETs te meten. Hang een meter met de + aan de +uitgang, en meet met de - op de source van de FETs. Je meet dan de spanningsval over de shunt/zekering combinatie. Die zouden ongeveer gelijk moeten zijn.

Het is ook mogelijk dat er één of meerdere zekeringen zijn doorgebrand. Ook dat is simpel te meten.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 19 september 2017 10:28:06 (75%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De constructie van de grote broer uit de E serie: E030-10

De zware onderdelen zoals de trafo hangen nu niet aan de achterwant/heatsink maar op staven die in de breedte lopen en dan weer verbonden zijn met de staven die van voor naar achter lopen.
Hiermee rust het dan direct op de bodemplaat.

https://i.imgur.com/UWk5yP2.png
https://i.imgur.com/5Z2YHbC.png
https://i.imgur.com/wAJTF6o.png
https://i.imgur.com/Z5tXBVX.png
https://i.imgur.com/jx0W7PW.png

De frontplaat is 411 x 132 x 4 mm.
De staven die van voor naar achter lopen zijn 254 x 10 x 10 mm.
De bodemplaat en omkapping zijn 3mm dik.

Sine

Moderator

Woef, die afbeeldingen zijn zo tot snot ontruist dat ik kan net geen date codes meer kan lezen.

Maar dat het een oldtimer is mag duidelijk zijn

Misschien iets voor de E030-3 reparatie/revisie database.

Ik kwam in het bezit van een zeer oude E030-3, serie nummer 0682 met de printen P68 en P113.
Volgens mij een oorspronkelijke 1ste versie.
Stuurprint P68 zonder IC's (P68a) maar met transistoren (BC182 & BC212).

Output V nauwelijks regelbaar (10V), 0,5A maximale output en een 35mV rimpel.

Wat er aan de hand was:

1. Elco C6 vervanging gaf een directe rimpel vermindering van 35mV naar 0,5 - 1 mV.

2. Alle andere kleine elco’s vervangen. Rimpel naar 0,3 - 0,5 mV (oude Fluke 177).

3. De thyristoren functioneerden niet bij hogere stroomvraag. Naar D15 gekeken,
half losgesoldeerd en gemeten. Was OK. Weer ingesoldeerd en wat gebeurde:
het oudje werkt weer. En vrijwel op specs!
Slechte soldeer verbinding, dus.

4. Mijn schatting is dat het apparaat zo’n 40 jaar oud is.

De brom bij hogere belastingen is hoger in frequentie dan ik gewend was. Oorzaak onbekend.

Frans

miedema

Golden Member

Ha Lupus,

Goed dat je je ervaringen met je Delta E030-3 reparatie/revisie ook hier gepost hebt.
Wat je mij mailt heb alleen ik wat aan, hier hebben alle CO'ers er plezier van :-)

De brom bij hogere belastingen is hoger in frequentie dan ik gewend was. Oorzaak onbekend.

Dat komt door de fase aansnijding van de thyristor voorrregeling. Die fase aansnijding geeft steile flanken, en dus meer hogere harmonischen.
Ik die spectra gemeten in het "Labvoeding eigenschappen, meten & vergelijken" topic. Hier vindt je een vergelijk van de E030-1 (geen voorregeling) met de E030-3 (met thyristor voorregeling): https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1810500#1810500

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan,

Ja, dat begrijp ik en is ook op de FFT duidelijk te zien.
Wat ik bedoel is het verschil in toonhoogte tussen 2 E030-3's. De oudste heeft een duidelijk
(zacht maar hoorbare) hogere toon en blijkbaar is het hogere spectrum iets naar boven verschoven.
Zou aan het type thyristor kunnen liggen?

Verder hierbij 2 prijslijsten (1981 en 1984) van dit soort voedingen.

Leek me leuk voor de belangstellenden.

Frans

miedema

Golden Member

Ha Frans,

Ahh, je hebt het over de akoestische brom/zoemtoon....
Mijn ervaring is dat die erg smoorspel/trafo afhankelijk is. De bevestigingsbouten net wat meer of minder aangetrokken, wat meer/minder lak geïmpregneerd etc.

Dank voor de prijslijsten! Dat was iets waar ik nieuwsgierig naar was, maar waar weinig over te vinden is....

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

Vanavond nog even met deze info aan de gang gegaan :

De HE versie heeft FETs in plaats van transistors. Die zijn wat verder uit te sturen en daarmee verbeterde het rendement (HE staat voor High Efficiency)
De schakeling is een soort van master/slave systeem, Q601 is the master. De stroom hiervan wordt gemeten over R501, en het signaal hiervan gaat via IC101 naar de overige FETs die het gedrag van de master kopiëren.
Goede kans dat daar iets mis mee is, en dat de master het nu alleen moet doen. Dat is eenvoudig te controleren door de spanning over de shuntweerstand /zekering van de afzonderlijke FETs te meten. Hang een meter met de + aan de +uitgang, en meet met de - op de source van de FETs. Je meet dan de spanningsval over de shunt/zekering combinatie. Die zouden ongeveer gelijk moeten zijn.
Het is ook mogelijk dat er één of meerdere zekeringen zijn doorgebrand. Ook dat is simpel te meten.

Mijn voeding heeft de IRF150 transistors.
Als ik in de datasheet kijk is de source het onderste pootje , de [E] bij een "gewone" transistor.
Bij een belasting van ca  2,5 A zakt de spanning al 1...2Volt in. 
Als ik de spanningen meet (+ op de + uitgang, - op desource) , meet ik :
Q601 - 0.017V
Q602 - 0.014V
Q603 - 0.016V
Q604 - 0.012V
Q605 - 0.014V
Als de belasting wegvalt meet ik 0 Volt. De zekeringen waar ik bij kon gemeten en die zijn goed.

//Edit, de 2 elco'tjes op de stuurprint vervangen. Dat scheelt al een stuk, op 2,5 A is de spanning nu stabiel. Nu nog testen op een zwaardere belasting.

M24-20HE_full.pdf

@Lupus, 1050 Gulden in 1984, geen slechte koop dan als ik voor de mijne een Tientje (Euro's) gegeven heb.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.