Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Och, 75 cent voor een lampje met fitting vind ik alsnog niet gek hoor. Betaal je bij de binnenlandse winkels flink meer voor.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 24 november 2020 16:22:54 schreef Turbokeu:
[...]
En ook een aantal VFD buizen (zelfs tweekleurige blauw/rood) die ik tot nu toe nergens te koop gezien heb.
Als ik de doos na mijn recente verhuis terugvind zal ik een paar fotootjes van de meest zeldzame/excentrieke buizen maken.

Graag!
Ik ben echt heel benieuwd naar die 2-kleurige VFD buizen. Typenummers zou mooi zijn.

Op 25 november 2020 00:16:02 schreef Ledlover:
Och, 75 cent voor een lampje met fitting vind ik alsnog niet gek hoor. Betaal je bij de binnenlandse winkels flink meer voor.

Da's waar.

RAAF12

Golden Member

Op 24 november 2020 20:31:33 schreef Nisei:
[...]
Verloopprintjes voor die buizen zijn er sowieso niet voor die print.
Ik kwam ze alleen tegen voor IN-4, IN-12 en dergelijke.

Dan maar zelf iets fabriceren met die buisjes er zitten ook voetjes bij dat maakt het makkelijker om een hulprintje te maken. Geen gesoldeer aan de nixiebuis pinnen.

Als je een universeel bordje wil kan ik je echt deze aanraden.

Ziet er goed uit! Met een AB erbij, hoe verzinnen ze het...

Op 25 november 2020 02:40:50 schreef RAAF12:
[...]
Ziet er goed uit! Met een AB erbij, hoe verzinnen ze het...

Ja ideaal! Kun je mooi een behuizing maken zonder je druk te maken waar de knoppen moeten komen.

Ik heb een maand of 2 geleden deze klok besteld, pakket is gisteren afgeleverd.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001386199567.html

De klok werkt perfect. Toegegeven, het zijn geen echte Nixie buisjes, maar het is desalniettemin een heel mooie 6 digit klok. Deze displays zullen (i.t.t. die in mijn huidige Nixie klokje) geen last krijgen van kathode vergiftiging.
De klok gaf meteen tot op de seconde de juiste tijd aan, zij het dat die was ingesteld op de verkeerde tijdzone (liep 7 uur voor). Corrigeren was een fluitje van een cent.

rob040

Golden Member

Nondepatattekes, das mooi gevonden. Nooit eerder gezien, lijkt net echt.

Op 18 december 2020 19:29:00 schreef rob040:
Nondepatattekes, das mooi gevonden. Nooit eerder gezien, lijkt net echt.

Vreemd genoeg weet ik niet eens meer hoe ik destijds deze klok heb gevonden...

Hij is sinds mijn bestelling aardig afgeprijsd, was destijds ong. € 120, nu € 100. De douane heeft geen woord vuil gemaakt aan het pakket (geen invoerrechten e.d. in rekening gebracht).

Beknopte beschrijving van de klok staat op de pagina van de fabrikant:
https://www.novellife.net/article-a268822.html

Ik ben er heel tevreden mee!

Ja die heb ik ook al een hele poos op het oog en zal er wel es komen.
Maar hoorde toch ook wel mensen die problemen hebben dus ik wacht nog eventjes af.

Heeft iemand van jullie toevallig ook een doos Russische IN-28 buizen staan die je wilt verkopen/ruilen?

Sine

Moderator

Daar heb ik er misschien enkele van liggen ja.

Maar de laatste keer dat ik die zocht waren die met de bosjes te vinden bij de bekende ebayers?

Op 4 januari 2021 07:59:02 schreef Sine:
Maar de laatste keer dat ik die zocht waren die met de bosjes te vinden bij de bekende ebayers?

Zo veel wordt er niet meer aangeboden de laatste tijd. En ik ga er geen €4 of €5 per stuk voor betalen :)
Ik zoek eigenlijk een fabrieksdoos van 50 stuks en die kom ik al helemaal nergens meer tegen.

McAwesome

Golden Member

Eindelijk is het nixieklokje waar ik het eerder over had af, zie foto's hieronder. Ik denk dat het in vergelijking met andere klokjes toch wel redelijk uniek is.
Op de foto is het klokje met IN-17 buisjes te zien maar ook IN-12, IN-18, B5092, B59917, Z560 en ZM1100 buizen kunnen gebruikt worden met aangepaste buizenborden.

De eigenschappen zijn de volgende:
- stuurt 6 of 7 buizen.
- WS2812B achtergrondverlichting met diverse effecten.
- 12 of 24 uur tijdaanduiding.
- mogelijkheid om decimale tijd weer te geven (Franse Revolutie-tijd, Swatch Internet Time / .beat Time).
- slaapmodus en dimming.
- aansluitingen voor optionele PIR sensor en RGB kastverlichting.
- 4 instelbare alarmen met rood/blauw flikkereffect.
- diverse sensoren aansluitbaar via 1-Wire en I2C (temperatuur, vochtigheid, luchtdruk én CO2).
- voeding 9V DC.
- instelbaar via USB, socket of via website (web sockets). Dat laatste moet nog uitgewerkt worden.
- tijdsynchronisatie via NTP of optionele RTC module indien geen WiFi beschikbaar.
- OTA firmware update mogelijk, waarbij de klok ook als WiFi access point kan werken.
- Gebaseerd op ESP32, HV518 voor het sturen van de buizen.

Een filmpje vinden jullie hier: https://www.youtube.com/watch?v=TZ0vfjZ_9Qc (het flikkeren is door de camera, dit is op het oog niet zichtbaar).

Thevel

Golden Member

- stuurt 6 of 7 buizen.

7?
Waar is die 7e voor?

Edit/
Inmiddels is er een filmpje.

rob040

Golden Member

Thevel

Golden Member

McAwesome

Golden Member

Op 27 juni 2021 16:40:53 schreef rob040:
10-den van een seconde?

Inderdaad voor tienden van seconden. Echt nuttig is het uiteraard niet, het is maar voor het effect. De klok kan ook gewoon met 6 buisjes werken voor wie het niet graag ziet.

Sine

Moderator

Rennende nixie's is best grappig, zeker als je ze van de zijkant kunt bekijken.

Maar LEDs achter de nixie's blijft heiligschennis ;)

Sidenote: je weet dat je webstek het niet doet? Die levert hier een 403

Arco

Special Member

Klok is inderdaad mooi, maar de leds zijn vreselijk voor een echte nixieliefhebber... ;)
Een soort onnatuurlijke mix van retro en kitsch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Op 27 juni 2021 20:32:00 schreef Sine:
Maar LEDs achter de nixie's blijft heiligschennis ;)

Sidenote: je weet dat je webstek het niet doet? Die levert hier een 403

Het grote voordeel van moderne ledtechnologie is dat je de LED's ook op donker kunt zetten 8)7

De website werkt inderdaad nog niet, ik hoop tegen september online te zijn. Ik moet nog een aantal andere producten verder uitwerken en het heeft niet veel zin om al dingen online te zetten welke ik nog niet kan verkopen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 juni 2021 20:32:00 schreef Sine:
[....]

Maar LEDs achter de nixie's blijft heiligschennis ;)
[....]

Super kitsch :r

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
McAwesome

Golden Member

Hierbij nog een vergelijkbare klok, maar met IN-12 nixiebuizen:

O-) O-) O-) Dogmatisch correct, 6 buizen en zwarte LED's als achtergrondverlichting: O-) O-) O-)

:r :r :r Kitschmode: :r :r :r

Nog een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XwIcJdIvQZk
Opgelet, gevoelige zielen bekijken best enkel de eerste minuut!

Probleem is dat het moeilijk concurreren wordt met China met de dogmatische klok :+

rob040

Golden Member

Ik wil ook nog eens een nixie klok bouwen, maar wat mij enorm stoort is dat je bij de Russische buizen vaak een omgekeerde 2 als vijf ziet.
Dat ziet er toch niet uit en waarom? Paar cent uitsparen?

McAwesome

Golden Member

De Russische IN-16, IN-17 en IN-18 hebben een normale "5", maar met de IN-16 heb ik slechte ervaringen, de IN-17 is erg klein en de IN-18 neigt meer en meer naar het onbetaalbare.

Ik post binnenkort nog foto's van een klok met ZM1022 buizen maar ook die zijn duur aan het worden, reken zo'n 15 euro per stuk inclusief BTW. In de VS gaan we de klok ook nog uitbrengen met Burroughs B5092 en B59917 buizen en de Z560.

De USSR was communistisch en alleen het functionele telde, vandaar waarschijnlijk de omgekeerde "2".
Wat wel cool is, is dat de IN-12 ook gebruikt is in de controlezaal in Tsjernobyl. In de HBO-reeks komen deze nixiebuisjes trouwens ook in beeld. Ik was fout, het zijn blijkbaar toch andere met een normale "5".

Leuke review video van Sam (LOOK MUM NO COMPUTER) op YouTube over de ZIN70 buis van Millclock.com
Hele grote nieuwe buis die in Ukraine wordt gemaakt. (Al vraag ik mij af hoe dit daar nu gaat, als je gaat googelen op het adres van het bedrijf staat dit geregistreerd in oorlogsgebied)

Op de foto een ZIN70 naast een ZM1040, dit is een fragment uit de video.
https://youtu.be/ZOmcDYMQTLQ

Sam heef een museum in de buurt van Dover ( THIS MUSEUM IS NOT OBSOLETE)waar hij een verzameling Nixie buizen en andere displays heeft. Verder heeft hij een fascinatie voor telefooncentrales, synthesizers, orgels en oude geeky technieken. De video's zijn in ieder geval erg vermakelijk om te bekijken, museum staat ook nog op mijn lijstje om ooit eens te bezoeken.