Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

ik denk dat er nuttigere info op het kastje zelf stond, of het alu paneel wat aan de print zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Zit er ergens een S0 bus op? Een aantal jaren terug was het lonend om een GSM box / gateway aan een conventionele centrale te hangen, gesprekken naar 06 nummers werden dan via de GSM box gerouteerd, daar zaten weer een x aantal sim kaarten in met een belbundel van x minuten, de GSM gateway hield zelf bij hoeveel minuten er werden gebruikt.

In de begintijd (toen er nog geen nummerportatie was) kon er zelfs worden gekozen om met bijvoorbeeld een KPN sim naar een KPN nummer te bellen em met Libertel naar Libertel :9 op basis van het aangekozen nummer.

Providers waren er niet blij mee en schakelden wel eens simkaarten uit die niet van mast wisselden want ze zagen het als misbruik, dit tot frustratie van artsen, BHV'ers etc die ergens altijd een GSM paraat hadden voor noodgevallen.

Edit: beter kijken, ziet er inderdaad uit als een standaard GSM gateway, zo te zien met twee S0 bussen waarmee er vier gesprekken tegelijkertijd konden worden gevoerd. De GSM gateway gedraagd zit als een ISDN netlijn naar de centrale toe.

[Bericht gewijzigd door Ruben_Lichtenvoorde op zaterdag 21 mei 2016 20:44:57 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Duidelijk Ruben!
Echt niks voor mij, dus daarom op V&A ;)

Nu nog die twee RF? units zouden die ergens bruikbaar voor zijn en waarom 2?

@Testman:
Het type komt niet meer voor op de site....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Komt die niet uit op die SMA achtige aansluiting? Meestal heeft zo'n GSM gateway een externe antenne, dan is de module waarschijnlijk voor het 900/1800MHz GSM net, een beetje afhankelijk van de leeftjd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 24 mei 2016 21:02:25 (43%)

Tidak Ada

Golden Member

Begrijp ik dus goed dat het gaat om een gateway, die op een ISDN-net wordt aangesloten en dan meerdere GSM's kan beheren, die dan gewoon via het normale telefoonnet kunnen communiceren?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

nee, je kunt via 10 gsm lijnen wegbellen en gebeld worden. dit hoorde bij een telefooncentrale. zo te zien 1 uit 2004 nog. de as5401 was eenzelfde model met 2 gsm lijnen..

op t werk zat dit ook zo met 2 gsm nummers op de centrale, was toen goedkoper om mee weg te bellen naar de eigen gsm nummers. paar jaar terug heb ik het opgeruimd. op t vorige werk hingen ze ook, daar was het tevens extensie van het aantal netlijnen, er waren maar 8 netlijnen met een 120 toestellen op die centrale..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De GSM gateway wordt als een "netlijn" aan de centrale gekoppeld via de S0 bus, daar dient de S0 bus voor, wat testman aangeeft, inbellen, zal normaal gesproken niet gebruikt worden, enkel uitbellen omdat een GSM verbinding slechts één gelijktijdige verbinding actief kan hebben is het inbellen niet zo heel interessant.

Als er in de centrale naar de buitenwereld wordt gebeld met prefix 06* zal de centrale het verkeer via de S0 bus waar de GSM gateway opzit naar buiten sturen. Op die manier werden de relatief dure tikken die je maakte bij het bellen van een GSM via de vaste lijn omzeilt. Of zoals testman aangeeft middels het onderling gratis bellen wat op sommige mobiele contracten van toepassing is gratis naar bijvoorbeeld buitendienst medewerkers gebeld.

De box heeft meerdere simkaarten zodat er meerdere belbundels gebruikt kunnen worden zonder de sim kaarten te wisselen.

Als alle bundels opgebruikt zijn zal een goed geconfigureerde GSM gateway wiegelen uit te bellen waarna de centrale een andere optie (vaste netlijn) kiest.

ik weet nog als men het nummer wat hun had gebeld op de gsm terugbelde, uitkwam op de gsm lijn. natuurlijk het nummer van de gsm kiezer, dat telefoontje kwam dan willekeurig ergens uit op een toestel via de centrale.

dat was minder fijn, toen de provider weer eens de nummerherkenning had aangezet of men weer was overgestapt op een andere provider.

de nummer herkenning werd dan weer uitgezet, en het was weer alleen een uitgaande lijn. overigens niet met beltegoed, maar zat in het combi abonnement samen met de 40 andere gsm's daar.

handig was het systeem niet, je moet ipv een 0 voor vaste buitenlijn een *9 kiezen voor de gsm netlijn meen ik. dat wist het merendeel van het personeel niet, dus waren de kosten nog best hoog. de centrale aldaar was een dikke 20 jaar oud, je kon er nog niet zoveel aan instellen.

toen was het 3 cent voor kiezen via gsm naar gsm, tegen 12 cent met de vaste lijn naar gsm meen ik..

edit, de centrale aldaar was een philips tbx1000 uit 84'. men had wel een aparte toets om via de gsm kiezer weg te gaan, maar dat wist niet iedereen.

het probleem met de plaatsing van de gsm kiezers was daar ook aan de orde, ding stond in een kelder en het gsm ontvangst was maar net goed genoeg daar.

men had vaker goedkope systemen gehad om te bellen daar, er lagen een zwik kastjes op de centrale welke van een goedkoop telefoon abo waren. dat werkte gewoon via de vaste kabel, er kwam iemand van dat bedrijf om ze op te ruimen voor de gsm giezers werden geplaatst, kan niet meer op de naam komen..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 21 mei 2016 23:26:15 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 21 mei 2016 22:45:25 schreef testman:

handig was het systeem niet, je moet ipv een 0 voor vaste buitenlijn een *9 kiezen voor de gsm netlijn meen ik. dat wist het merendeel van het personeel niet, dus waren de kosten nog best hoog. de centrale aldaar was een dikke 20 jaar oud, je kon er nog niet zoveel aan instellen.

Dat verbaasd mij wel, zelfs de meest antieke KPN NOVO Supreme's etc. konden die kiesregels nog aanmaken.

Op het moment dat de grote voordelige carrier pre select (CPS) diensten in beeld kwamen raakten de GSM gateways al snel uit de gratie, het verkeer werd gewoon weer on net afgehandeld, een ander probleem waar wij veel mee kampten bij de GSM gateways, de PABX'en stonden ergens in een MER een kelder met 0 ontvangst, een antenne naar buiten brengen was kostbaarder dan de extra tikken.

Wel mooi, KPN en consorten konden in het verleden zogenaamd nooit nummers buiten de regio (het netnummer) porteren dus de ISDN 30's werden middels een RAD IP MUX opgepakt op een regio vestiging en 40/70km getransporteerd via een ethernet verbinding en daar kwam die ISDN 30 weer uit een andere RAD IP MUX rollen. De accountmanager van de KPN was uiteindelijk verbaasd hoe het kon dat we verhuist waren en toch onze 100-tallen hadden meegenomen.

pa3gws

Golden Member

Deze chips zitten op een airco unit welke op 400 volt heeft gestaan.
De vraag is zijn deze chips geprogrammeerd?
Als dat zo is dan is reparatie van de print niet waarschijnlijk niet haalbaar.
Alvast mijn dank voor de info.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hewlett

Honourable Member

HD404318 is een micro van Hitachi met een ingebouwd ROM.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

een airco uit 1999 is ook wel afgeschreven onderhand.. je kunt overigens nog wel aan printen komen van de bekende merken airco's. heb vaker sloopprinten van hitachi modellen uit 1998 die nog een nieuwe print hebben gekregen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

@testman
Tja het ding komt uit de horeca en die willen niet veel kwijt.
Ik zal merk en type even navragen wie weet is er nog een print te vinden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De vraag natuurlijk of de controller wel stuk is, vaak blaas je alleen de voeding eruit en blijft de rest nog heel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heb een Nuon huis alarm centrale kast (P99-2006 90-200009 ref F) hier liggen, komt uit n verbouwing vandaan, is daar iets leuks mee te doen, of is dat zo dichtgetimmerd dat er behalve voor nuon klanten niks mee te doen is?

zit sinds 2009 in de PV.
Henry S.

Moderator

Op 3 februari 2016 16:45:48 schreef fatbeard:
In de zoektocht naar vervangende onderdelen voor mijn defecte RF-versterker zou ik dolgraag weten wat deze zwarte kruimels zijn:[bijlage][bijlage]
De driebeners (SOT323) lijken -schematisch tenminste- PNP transistoren te zijn, die tweebener lijkt een zenerdiode.

Ik heb alleen in mijn collectie databanken geen exacte hits kunnen vinden...

Ik vond deze post via http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1815142#1815142 en http://www.circuitsonline.net/forum/view/130403

F9 is idd hoogstwaarschijnlijk de 2SA1774 van Onsemi (Sanyo item), de microdot en markering komen allemaal overeen. http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=2SA1774

TT is ook een Sanyo, 2SC4519? http://www.datasheet4u.com/datasheet/2/S/C/2SC4519_SanyoSemiconDevice.…

En de zener CV (Y): MMSZ4690? Dat is een 5.6V zener: http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=MMSZ4690

De grote hulp was dit keer www.systek.ru

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

SOT-23
Opdruk p4N (en 23 op z'n kant, zal een datumcode ofzo zijn)

Ik vermoed dat het een N-channel MOSFET is met een flinke ID, althans flink voor een SOTje (3A ofzo).

If you want to succeed, double your failure rate.

Je vermoed "3A"? Waarom? Omdat er 3A moet gaan lopen? Of omdat je denkt dat dit de spec van de fabrikant is? Uit m'n hoofd ken ik de IRF8244. Spec zegt 5.8A of iets dergelijks. Maar in de praktijk zou ik toch niet meer dan zo'n 1A adviseren.... sot23 jongens die in de praktijk 3A halen ken ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zeg expres ID, dus ik bedoel gewoon echt de datasheet-parameter.

Waarom ik dat zeg, is omdat zijn tegenhanger in het H-bruggetje een P-channel van rond die koers is, dan is het min of meer logisch als de N-channel ook een beetje in de buurt zit.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ah. Ok. ID is "de stroom door de drain". Veel datasheets specificeren natuurlijk een ID MAX. Bijvoorbeeld: http://www.farnell.com/datasheets/2000325.pdf

Overweeg een IRFML8244. Zal het wel doen. Die is 20mOhm, de beste die bij Farnell nog te krijgen is, is 19mOhm. (Als je vermoed dat een heel lage treshold belangrijk is, TMS2313 als m'n geheugen me niet in de steek laat).

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 26 mei 2016 14:50:38 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor je moeite, maar ik wil écht graag weten welk component het hier betreft.
Ik wil bijvoorbeeld ook VGS, max weten, schakeltijden weten (dead time bepalen), etc.

If you want to succeed, double your failure rate.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Goedenavond,

Ik zit met een kapotte thyristor (denk ik?) maar ik kan geen wijs uit welk type het is.

Herkent iemand het nummer?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/cam00527.jpg

De tor is onderdeel van een motorsturinkje, en schakelt de nul (230VAC) van de voeding naar de nul van de motor.
De gate komt uit een wit ic'tje.

Alvast bedankt voor het meedenken.

maartenbakker

Golden Member

2N6075 al geprobeerd? Dat staat erop dus kans dat het hem is.

Het witte IC'tje zal wel een optocoupler uit de MOC serie zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Het is een 2N6075 triac.
Datasheet

e/
mMaarten was 9 sec sneller :(

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 28 mei 2016 23:04:04 (13%)

Dit topic is gesloten