Circuits Online Voeding 2016 Deel 3

Kruimel

Golden Member

Je zult de bijsluiter even moeten doornemen, een deel van de vragen wordt hier al beantwoord. Je zult voor het grotere vermogen een setje TIP142'tjes kunnen gebruiken, de TIP122's gaan het dan (te) warm krijgen. Ik ben hier weg gekomen met een 18V wikkeling, 3,2A uitgangsstroom en 2xTIP142 op een processorkoeler. Je kunt R9 en R10 in waarde verlagen om het stroombereik aan te passen zonder je weerstanden te grillen.

Laat anders even een fotootje zien van de voortgang die je tot nu toe hebt gemaakt, misschien kunnen we dingen zien die van belang kunnen zijn of voor het resultaat uitmaken. Had je de kit gekocht of alleen de printen?

edit: Net even de mijne open geschroefd en ik heb geen wijziging aan de shunts gedaan voor 3,2A uitgangsstroom, maar RV3 overbrugd en voor R15 een 5k6 weerstand geplaatst. Dat zou moeten leiden tot een max spanning over de shunts van 0,53V dus een stroom per transistor van 1,6A. Als jij nu een 4k7 gebruikt voor R15 wordt de max uitgangsstroom 2,75A, wat een vrij aardige match lijkt voor een 2x15V/5,3A trafo.

Hier wordt gesproken over een extra stroombegenzingstransistor. Deze moet de eindtransistoren heel houden bij een botte kortsluiting van de voedingsuitgang. Het idee erachter is dat deze transistor sneller is dan de grote instelbare stroombegrenzingsregellus. Voordat de kortsluitstroom onaanvaardbare hoge waardes bereikt heeft grijpt deze transistor in. Dit vereist wel een compacte bouw van deze transistor met de zware regeltorren. Ik dacht dat dit idee van blackdog was, maar die post kan ik niet vinden.

Op 13 maart 2022 15:51:01 schreef Kruimel:
Je zult de bijsluiter even moeten doornemen, een deel van de vragen wordt hier al beantwoord.

Je zult voor het grotere vermogen een setje TIP142'tjes kunnen gebruiken, de TIP122's gaan het dan (te) warm krijgen.

Juist... waarom ik nu dacht dat ik vast zat...

TIP142's heb ik zelfs liggen (3 zelfs) en zal ik dus wel vlak voor ik ziek werd gekocht hebben juist voor dit doel.

Op 13 maart 2022 15:51:01 schreef Kruimel:
Laat anders even een fotootje zien van de voortgang die je tot nu toe hebt gemaakt,
[..]
Had je de kit gekocht of alleen de printen?

U vraagt, ik draai ;)

Ik had een volledige kit gekocht. Alles los bij elkaar zoeken leek me niets ;)

De indeling ligt nog niet geheel vast, ik ga misschien nog voor andere elco's, maar voorlopig is dit de opstelling. De hulptrafo staat niet op de foto, maar heb ik wel.
Het koelblok is een gigant van een (volgens mij) oude frequentieregelaar die ik ooit gesloopt heb en meet 16 x 10 centimeter, heeft vinnen van 3 centimeter lang en een basisplaat van een centimeter dik.

Het is nog m'n bedoeling om zowel front als achterzijde met de montageplaat te verbinden, vooral het koelblok acht ik wel in staat zich door de behuizing heen te trekken als de boel warm wordt.

Ik hou de rest van je tips in m'n achterhoofd ;)

@ Ohm pi: dank, die schakeling bedoelde ik! Voor mij dus minder van belang omdat ik geen hogere spanningen ga gebruiken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 13 maart 2022 20:00:40 schreef ohm pi:
Ik dacht dat dit idee van blackdog was, maar die post kan ik niet vinden.

Het zou deze kunnen zijn, bij de voeding van 2016 heeft blackdog zo'n aanpassing ook voorgesteld
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1819125#1819125
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1821806#1821806

Sine

Moderator

Op 13 maart 2022 14:52:08 schreef weardguy:
dat werd een 2x15V 160 VA.

Met die trafo mag je een 3,2A (met een beetje foetelen 3,5A) DC leveren.

ook het berekenen van eventuele basisweerstanden bij gebruik van meer dan twee torren is me onduidelijk.

Die basisweerstanden zijn om de tor heel te houden bij een harde sluiting, en om de spanning van de twee emitter weerstanden te verdelen.
Iets van 1k is inderdaad prima, ik zou dan nog een weerstandje van 10k over de basis en emitter zetten, anders spreekt die beveiliging wellicht wat te vroeg aan.

Verder hoef je niet zo veel te rekenen.
Voor de spanning wordt R20 68k en R27 390k+47k. Uuit max is dan 35V, dus dat is iets meer dan je voltmeter kan aangeven.
Wil je bij max 30V blijven dan zul je R20 moeten verlagen tot 60k.

Voor de stroom mag je R14 verlagen naar 18k, daarmee kun je de voeding net afregelen op 3,5A
Dat wordt een beetje anders mocht je drie torren gaan gebruiken.

Denk ook even aan het uitschakelbugje, ik kan op de foto niet zien of je die aanpassing al hebt gedaan, zie de startpost voor meer informatie.

Oh, en het is erg praktisch om LED X1 naar het frontpaneel te brengen, dan kun je zien of de voeding in stroombegrenzing staat.

De mosfet hoef je overigens niet naar het koelblok te brengen, die is vol aan of uit, en wordt niet warm van een paar ampjes.

Kruimel

Golden Member

Op 14 maart 2022 12:19:54 schreef weardguy:
U vraagt, ik draai ;)

:)

Mooi kastje! Alles lijkt er al te zijn (behalve de brugcel zag ik later). Ik zou de waarden die Sine noemt even nalopen en er gewoon de twee bijgeleverde transistortjes op solderen en kijken of het werkt zoals verwacht. Onbelast kunnen die ook wel zonder koeling.

Ik had een volledige kit gekocht. Alles los bij elkaar zoeken leek me niets ;)

Ik had veel liggen, anders had ik dat ook gedaan. Ik zou proberen met 2 TIP142 transistoren te gaan zodat je de shuntweerstanden niet hoeft te vervangen, al is dat niet heel veel werk.

Op 14 maart 2022 12:21:28 schreef joram.agten:
[...]

Het zou deze kunnen zijn, bij de voeding van 2016 heeft blackdog zo'n aanpassing ook voorgesteld
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1819125#1819125
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1821806#1821806

Nu zie ik ook waarom ik het niet kon vinden. Dit is het topic over de CO2016-voeding van blackdog.

@ Ohm pi: dank, die schakeling bedoelde ik! Voor mij dus minder van belang omdat ik geen hogere spanningen ga gebruiken.

Ik zou hem er gewoon inzetten. Kost vrijwel niks en eet geen brood. Ook bij een lage spanning kan je met een beetje pech een transistor met een botte kortsluiting eruit blazen. En dat is weer zielig voor de dure testschakeling als de ongeregelde spanning weer terugkomt na opheffen kortsluiting. Deze extra stroombegrenzing moet je wel zo instellen dat hij nog net niet ingrijpt bij de hoogst toegelaten waarde van de instelbare stroombegrenzing.
Zie verder het topic van van blackdog over de CO2016 voeding.

Kruimel

Golden Member

Mijn voeding is zonder de extra beveiliging (een TIP142 is niet zomaar stuk), maar toevoegen kan zeker geen kwaad en het eet inderdaad geen brood. :) Ik voeg ze soms toe als ik aan het experimenteren ben (zoals hier), maar voor een schakeling die al volledig is gedebugd kom je waarschijnlijk wel weg zonder. Eigenlijk moet je eens een scoop zetten over de shunt bij het genereren van een harde kortsluiting om er echt wat over te kunnen zeggen.

Op 14 maart 2022 12:25:08 schreef joram.agten:
[...]
8)7 Sorry, nog meer relevant dan :)

Haha, ik snap de verwarring wel hoor, ik moest ook twee keer lezen... Gelukkig zijn de relevante links nu gevonden. :)

Op 14 maart 2022 12:19:54 schreef weardguy:
Het koelblok is een gigant van een (volgens mij) oude frequentieregelaar die ik ooit gesloopt heb en meet 16 x 10 centimeter, heeft vinnen van 3 centimeter lang en een basisplaat van een centimeter dik.

Joram.agten lacht stiekem in zijn vuistje met zijn mini dissipante behuizing. :P

Op 14 maart 2022 20:41:01 schreef Kruimel:
Eigenlijk moet je eens een scoop zetten over de shunt bij het genereren van een harde kortsluiting om er echt wat over te kunnen zeggen.

Daar heb jij weer gelijk in. Meten is weten, gissen is missen, echter ook als alles goed schijnt te gaan, zou de transistor interne schade opgelopen kunnen hebben. Om dat vast te stellen zou je na zo'n kortsluitproef opnieuw de karakteristieken van de transistor moeten meten. Maar ja, hoe ver wil je gaan?

Kruimel

Golden Member

Dat was gewoon hardop gedacht hoor, we zijn het zo te zien volledig eens. :)

We zijn volledig met elkaar eens.

Op 14 maart 2022 12:42:17 schreef Sine:
Die basisweerstanden zijn om de tor heel te houden bij een harde sluiting, en om de spanning van de twee emitter weerstanden te verdelen.
Iets van 1k is inderdaad prima, ik zou dan nog een weerstandje van 10k over de basis en emitter zetten, anders spreekt die beveiliging wellicht wat te vroeg aan.

Verder hoef je niet zo veel te rekenen.
Voor de spanning wordt R20 68k en R27 390k+47k. Uuit max is dan 35V, dus dat is iets meer dan je voltmeter kan aangeven.
Wil je bij max 30V blijven dan zul je R20 moeten verlagen tot 60k.

Voor de stroom mag je R14 verlagen naar 18k, daarmee kun je de voeding net afregelen op 3,5A

Die ga ik onthouden. Ik heb dus blijkbaar ergens verkeerd gedacht wat betreft de noodzaak van 3 torren.

Op 14 maart 2022 12:42:17 schreef Sine:
Denk ook even aan het uitschakelbugje, ik kan op de foto niet zien of je die aanpassing al hebt gedaan, zie de startpost voor meer informatie.

Als het goed is zit er aan de onderkant een SMD 1206'je.

Op 14 maart 2022 12:42:17 schreef Sine:
Oh, en het is erg praktisch om LED X1 naar het frontpaneel te brengen, dan kun je zien of de voeding in stroombegrenzing staat.

Die heb ik ook nog niet gemonteerd geloof ik ;) Ik heb een paar mooie rubbere LED-manchetjes daarvoor, maar de gaten nog niet in het front gemonteerd.

Op 14 maart 2022 16:31:08 schreef Kruimel:
Mooi kastje! Alles lijkt er al te zijn (behalve de brugcel zag ik later).

Ah, ik weet het weer. Ik had daar geloof ik Schottky's voor bedacht, maar die nog niet besteld (of ik kan ze niet meer vinden...)

Op 14 maart 2022 20:41:01 schreef Kruimel:
Eigenlijk moet je eens een scoop zetten over de shunt bij het genereren van een harde kortsluiting om er echt wat over te kunnen zeggen.

Dat ga ik zeker doen ;)

Op 14 maart 2022 21:11:49 schreef ohm pi:
Daar heb jij weer gelijk in. Meten is weten, gissen is missen, echter ook als alles goed schijnt te gaan, zou de transistor interne schade opgelopen kunnen hebben. Om dat vast te stellen zou je na zo'n kortsluitproef opnieuw de karakteristieken van de transistor moeten meten. Maar ja, hoe ver wil je gaan?

Och... ik werk sinds twee weken in de luchtvaart-elektronica. Dan soldeer je al 26 jaar hobbymatig, heb je al best rare dingen gedaan, maar ja, hobbymatig en dus niet volgens 'klasse 3' eisen. Zó frustrerend om ineens helemaal opnieuw te moeten leren solderen... Even een tor lossolderen ter analyse... dat is klein leed vergeleken met wat ik de afgelopen twee weken voor m'n kiezen heb gekregen. :/

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Jinny

Golden Member

Op 15 maart 2022 20:22:27 schreef weardguy:

[...]
Och... ik werk sinds twee weken in de luchtvaart-elektronica. Dan soldeer je al 26 jaar hobbymatig, heb je al best rare dingen gedaan, maar ja, hobbymatig en dus niet volgens 'klasse 3' eisen. Zó frustrerend om ineens helemaal opnieuw te moeten leren solderen... Even een tor lossolderen ter analyse... dat is klein leed vergeleken met wat ik de afgelopen twee weken voor m'n kiezen heb gekregen. :/

Vertel?
We (ik zeker) zijn nieuwsgierig..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henry S.

Moderator

Millimeterwerk, solderingen moeten precies 'zo' en niet anders, speciale seals over de print etc. Even met probe prikken = nieuwe seal... etc. Been there.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Kruimel

Golden Member

Op 15 maart 2022 20:22:27 schreef weardguy:
Die ga ik onthouden. Ik heb dus blijkbaar ergens verkeerd gedacht wat betreft de noodzaak van 3 torren.

Misschien had je toen nog een grotere trafo op het oog?

Ah, ik weet het weer. Ik had daar geloof ik Schottky's voor bedacht, maar die nog niet besteld (of ik kan ze niet meer vinden...)

Zou ik niet doen, Schottky's voor deze spanningen hebben een vrij grote UF en hebben daardoor weinig meerwaarde. Ik zou gewoon een brugcel op het koelblok erbij of op de bodem schroeven. Dat geeft niet meer dan 5W dissipatie.

Dat ga ik zeker doen ;)

Als je er aan toe komt ben ik geïnteresseerd in de resultaten! :9~

Oké, we zijn eindelijk verder nadat ik het stukje railkoper dat ik bewaard had om de elco's mee te verbinden, weer boven water kwam.

De V en A meter zijn van plek gewisseld omdat dit makkelijker uitkwam met het bedraden. Van de voltmeter kon ik immers zo door naar de A meter en van die weer door naar het uitgangsfilter op de banaanbussen.

De elco's zijn ook van plek gewisseld en zitten nu meer rechts in de behuizing onder een brugje van PVC-plaat, waar de print weer bovenop gemonteerd is. Hoewel er nog best wat ruimte is in de kast, kwam dit veel handiger uit.

Ik werd lui bij de printtrafo en heb die met een tie-wrap aan de basisplaat vastgesjord.

Nog even niet op die extreem lange bedrading letten, dat is alleen om even te testen.

En toen het testen. Gewoon de handleiding gevolgd, maar al snel ging er iets mis: de Volt-meter bleef raar heen en weer zwabberen en ook de belasting (een gloeilamp) ging steeds zwakker en weer feller branden.

Stroombegrenzing en spannings-regeling werkte wel, maar absoluut niet stabiel.

RV3 maar eens helemaal dichtgedraaid. Daarbij viel me op dat het draaien het gedrag nog erger maakte. Toen ik 'm verder opendraaide en de schroevendraaier weghaalde, knalde de spanning omhoog en schakelde ik onmiddelijk uit... hier was iets mis...

Eens even inspecteren...

Juist... 'during internal inspection found...' zoals ik op m'n werk zou moeten zeggen... Twee pootjes van de instelpot gewoon totaal NIET gesoldeerd...

@ Kruimel: Neuh, nóg groter werd een kostbaar geintje, want een trafo met die specificaties had ik niet liggen.
Mwah, dat valt toch wel mee? De brugcel die er nu in zit doet volgens datablad al snel iets van 1 Volt per diode bij een beetje stroom. De MBR10100G die ik had gekocht/liggen doet het veel beter, maar kan ongeveer de helft aan kwa maximumdoorlaatstroom (15 Ampère ten opzichte van de 30 of zo van die brugcel die ik gebruikt heb)
Misschien dat ik iets over het hoofd zie hoor ;)

Nu nog even de weerstanden aanpassen om het spanningsbereik iets te verhogen: Nu stokt de boel bij 28,2 Volt en precies 30 Volt zou wel leuk zijn.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Kruimel

Golden Member

Haha, ja dat soort dingen gebeuren, maar dat maakt het leuk toch? Mooi dat je alles terug hebt gevonden in ieder geval. :)

Als je de Schottky-diodes al had zou ik ze zeker gebruiken, alleen als je nog moet kiezen en het niet genoeg uitmaakt om het verschil te maken tussen moeten koelen of niet, zou ik richting een brugcel neigen.

In een opwelling heb ik eens een discrete actieve gelijkrichter gebouwd, maar dat kost meer tijd en heeft zijn beperkingen: Actieve gelijkrichterbrug. Het scheelt aanzienlijk in de warmte en laat zelfs met heel alledaagse MOSFETs een ongekoelde brug toe. Er is wel een chipje voor (de LT4320), maar die is schreeuwend duur (iets van $10 p/s).

Oké...

In een iets te vermoeide staat boorde ik de gaten voor de LEDs in plaats van 6,5 of zo op naar 8... Daardoor bleven m'n mooie manchetjes niet meer zitten en moest ik wat anders verzinnen. Ik moest er even op wachten, maar kreeg dan uiteindelijk m'n rode 8 mm LEDs binnen die prima in die gaten pasten.

Nu heb ik iets eigenaardigs met deze aanpassing:

Op 14 maart 2022 12:42:17 schreef Sine:
Voor de spanning wordt R20 68k en R27 390k+47k. Uuit max is dan 35V, dus dat is iets meer dan je voltmeter kan aangeven.
Wil je bij max 30V blijven dan zul je R20 moeten verlagen tot 60k.

Bij het aanpassen van R20 naar 60k blijft de voltmeter steken bij 20 Volt en gaat de CV LED uit waarbij de CC LED gedoofd blijft. Het verder opendraaien van de potmeter voor de spanning is zinloos.

Ook het erbij aanpassen van R27 helpt niet om dit gedrag de nek om te draaien. Ik snap niet wat ik fout doe...

En een foto omdat dat altijd leuk is ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

+ en - verwisseld van de CC-led of
CC-led geeft gewoon geen licht in doorlaat of
CC-led is doorgebrand

rob040

Golden Member

Nou, eerst de vraag hoe de voeding reageert als R20 68k is.

Ah, even duidelijker maken ;)

De CV-LED en CC-LED zijn allebei in prima staat ;). De CV LED brandt zolang de uitgangsspanning onder de 20 Volt is en de stroom-instelling zodanig staat dat de voeding onbelast niet meteen in stroombeveiliging staat.

Als ik onder de 20 Volt de stroom-instelling verdraai, reageert alles zoal het hoort als ik op m'n dummyload meer stroom vraag. De CV LED gaat dan uit en de CC LED gaat aan.

Maar of ik nu in stroombeveiliging of onbelast de spanning boven de 20 Volt draai: dan gaat de CV LED uit (onbelaste/niet stroombeperkte toestand) en blijft de CC LED gedoofd, óf gaat ook de CC LED uit (in stroombeperkte toestand).
De spanning is daarbij ook niet hoger te regelen dan die 20 Volt: het laatste instelbereik van de potmeter doet niets.

Vóór modificatie van R20 en R27 werkte de voeding probleemloos en gedroegen CC en CV LED zich zoals het hoort. Bij alleen wijzigen van R20 naar 60k begonnen de problemen. Omdat ik dacht dat R27 misschien ook aangepast moest worden (ook al wou ik geen hogere uitgangsspanning) heb ik die ook nog aangepast, maar dat hielp dus niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Als je terugwijzig naar de oorspronkelijke toestand, is dan het probleem over?
Het lijkt net dat de spanningsregeling buiten zijn regelbereik komt ondanks dat de stroombegrenzing niet ingrijpt.
Zijn alle voedingsspanningen in orde?
Meet de spanning over afvlakelco C104 in de fouttoestand.
Misschien levert Q4 te kort stroom, of is een van je eindtorren stuk.

Nou, de situatie herstellen zoals 'ie was, was nog niet zo gemakkelijk...

R20 en R28 lijken zo sterk op elkaar op de print-opdruk dat ik per ongeluk R28 wijzigde in plaats van R20. Bij het uitmeten van de weerstanden om te weten welke ook weer waar moest, snapte ik echt niet waarom R20, die op papier 56 kilo-Ohm moest zijn, ineens 120 Ohm opleverde op de meter. Dat was dus R28...

Met het plaatsen van R28 en R27 weer terugbrengen naar 330 k en de daadwerkelijke R20 vervangen naar 60k heb ik nu bijna 30 volt uitgangsspanning.

Korte tests hebben al opgeleverd dat de brugcel echt op een koelblok moet, of dat ik eens moet kijken of de Schottky's het toch beter doen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.