Een kleine aftrap dan maar.
Ik had het al eerder gepost, dat ik soms erg vergeetachtig ben, wanneer ik aan het belichten ben van een printje. Vandaar dat ik deze keer een nieuw kastje heb gemaakt met een timer voor tijdinstelling, enkele knopjes en een buzzertje. Verder kan ik er nu ook meteen dubbelzijdig mee belichten, en nu eens niet met TL's maar met LEDs.
Ook heb ik er voor gezorgd dat de glasplaten aan beide kanten, bij het sluiten van de klep er net genoeg ruimte is voor een 1.5 mm dik printplaatje. Ook zit er aan de onder en bovenkant een fan gemonteerd. Dit was eigenlijk meer omdat de gebruikte trafo te veel vermogen over had (totaal 12V @ 1A) dan dat er eigenlijk een echt warmteprobleem was. Het kastje heeft een prettig formaat. Ik werk hoofdzakelijk met SMD-componentjes, en mijn Eagle-licentie zorgt ervoor dat EURO-kaart-formaat mijn maximum ontwerp-grootte is. Totale afmetingen kastje : 18.5 x 19.5 x 10.0 cm
Ik heb er al mee proefgedraaid, en het is daadwerkelijk een verademing. Normaliter moest ik altijd de tijd in de gaten houden, wanneer ik aan het belichten was. 'T probleem was, dat ik nooit stil kon zitten. Het kwam dan regelmatig voor dat ik dan de tijd ging opvullen met verder werken op de PC, en dus de tijd vergat. Dit leidde regelmatig tot een : "*VERHIP* printje te lang belicht". Zeker met dubbelzijdige printen erg vervelend.
Mijn belichtingstijd lag (en met dit kastje ook) altijd rond de 15 minuten. Dat komt omdat ik mijn schema's altijd op dat goedkope witte A4 papier print, i.p.v. transparante sheets.
(Van boven gezien)
(kastje open)
Op de laatste foto lijkt het als of er veel LEDjes zijn en in hexagonalen op de print zitten. Dat is gezichtsbedrog, omdat ik de diffuser-folie van een oude TFT-scherm heb misbruikt, waarmee het licht beter verspreid wordt.
Tot slot : het kastje is nog niet geverfd, dat komt later nog wel een keer (of niet, want als het werkt, waarom zou ik er nog aan gaan sleutelen ?).
-=EDIT=-
Mijn camera is een beetje defect, waardoor je horizontale lijnen op de foto ziet. Excuses daarvoor.