Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Deel 32 alweer in deze epische reeks.

De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).
We hebben tegenwoordig ook de ingebakken foto upload, dat maakt ook dat weer wat simpeler.

Het vorige topic start hier.
en de laatste post daarvan vind je hier.

Nog ouder? Hier:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 25 26 27 28 29 30

Het gaat blijkbaar weer wat beter, het vorige topic was net iets onder een jaar voordat we aan 30 pagina's kwamen .... maar dat kan nog steeds beter!

-edit-

Niet dus, 2016 is alweer twee jaar geleden aiai

Voor een ECU opstelling die enkel nog via ttl uart geflasht en gedebugd kon worden, toch maar eens een usb programmeertool gemaakt op basis van een ft4232.
Had geen zin in een kastje, dus wat creativiteit met een extra pcb als frontpannel is aardig gelukt al zeg ik het zelf.

(edit: de flux is er uiteindelijk wel vanaf gepoetst natuurlijk en ja er zit een klein design foutje bij de knoppen ;), t zal ook eens een x wel in 1 x goed zijn :) )

[Bericht gewijzigd door Stijnos op maandag 11 juni 2018 13:13:58 (24%)

LetterHenk

Golden Member

Het gaat blijkbaar weer wat beter, het vorige topic was net iets onder een jaar voordat we aan 30 pagina's kwamen .... maar dat kan nog steeds beter!

Maak daar maar 2 jaar van ;( fipo 14-05-2016 lapo 11-06-2018
Nou ja, laat het een goed voornemen zijn :)

On topic, strakke praktische oplossing Stijnos.

Action expresses priorities LH

6 jaar geleden had ik dit topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/104885

Ondertussen is arduino in de wereld gekomen, is bijna elk gewenst onderdeel goedkoop via China te krijgen. En heb ik na enkele jaren lesgeven dit project voortgezet. Maar nog niet af, eind augustus wil ik de eerste 10-15 buttons klaarhebben voor een eerste grote test in de klas.

De behuizing is iig volledig met een 3D printer gedaan. Nu nog een combinatie van ABS (oranje) en PETG voor de wit/zwarte knoppen. De elektronica werkt al, maar is nog niet voorbij de breadboard fase.

Huidige basisfuncties van quizbuttons:

  • Het vrijzetten of blokkeren van de quizbuttons vanaf het basisstation.
  • Automatische lockout.
  • Goedkeuren/afkeuren van het gegeven antwoord al dan niet i.c.m. lockout
  • lichtkleur afhankelijk van modus (uit, lockout, goed, fout)
LED there be light

Om ook maar even mee te helpen aan het (weer) op gang brengen van dit topic:

Een lamp die bestaat uit kubussen (idee hiervandaan gejat), die vervolgens met magneetjes aan elkaar geklikt kunnen worden. Ziet er erg leuk uit (vind ik).

Voor meer info, en hoe het in elkaar zit: http://elexperiment.nl/2018/06/magnetic-table-lamp-making/

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
LetterHenk

Golden Member

Gaaf ding, doet me denken aan puzzle cubes uit Portal II (game). Hoe dwing je de juiste polariteit af, of is dat niet nodig?

Action expresses priorities LH

Op 12 juni 2018 22:14:51 schreef LetterHenk:
Gaaf ding, doet me denken aan puzzle cubes uit Portal II (game). Hoe dwing je de juiste polariteit af, of is dat niet nodig?

AC? Zou mijn `gok`zijn.

Zeer cool inderdaad!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

DC + gelijkrichter in dit geval. AC zou ook een goede optie zijn, dan heb je gelijk wat massa van de transformator :).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
I love it when a plan comes together !

Projectje gemaakt om het eindelijk eens makkelijk voor me te maken om geluidjes te implementeren in projecten.
Ik stoei altijd weer met de software om muziekjes af te spelen terwijl mijn microcontroller ook nog andere dingen aan het doen is. En nu heb ik ook niet persé een pwm meer nodig in mijn projecten.

https://youtu.be/bP2qZpZLrSg

Totale beginner

Golden Member

Dat is een leuke module. Maar hoor ik het verkeerd? Er lijkt een glitch in te zitten als je de pwm frequentie aanpast, misschien eens kijken op de scope?

Hij klinkt hier gewoon scherp.
Ligt aan de video denk ik.
De module staat op kickstarter:)
Zie de link in de youtube beschrijving

Lambiek

Special Member

Ik hoor hier ook niets bijzonders, klinkt goed.

Leuk ding hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lang geleden dat ik nog een projectje showde, dus bij deze: De AIY voice kit waarmee ik mijn custom domotica bestuur (raspberry pi based).
https://youtu.be/gHB36H_q4TE

Ja kan zelf acties koppelen aan spraak commandos en kitje kost maar 30euro !

Den Dries www.hulens.be

Op 14 juni 2018 22:52:32 schreef tysie:
Projectje gemaakt om het eindelijk eens makkelijk voor me te maken om geluidjes te implementeren in projecten.
Ik stoei altijd weer met de software om muziekjes af te spelen terwijl mijn microcontroller ook nog andere dingen aan het doen is. En nu heb ik ook niet persé een pwm meer nodig in mijn projecten.

https://youtu.be/bP2qZpZLrSg

[bijlage]

Voor de mensen die geïntresseerd zijn of gewoon even een kijkje willen nemen.
Ik heb net mijn eerste kickstarter campagne online gezet:)

http://kck.st/2M2KeRr

Lambiek

Special Member

Hier nog een van mij. Het leek me wel leuk om via Profilab de temperatuur in te lezen met een PT100. Ik heb daar een converter voor gemaakt.

Hier het printje, er wordt 100uA door de PT100 gestuurd. De kabel lengte van de PT100 wordt gecompenseerd door de schakeling.

Hier de koper zijde van de print.

Hier de converter met de PT100.

Hieronder het programma in Profilab.

BEREKENING - PT100 - PROFILAB.docx

En hier de frontplaat van Profilab.

FRONTPLAAT - TEST - PT100.docx

Op de frontplaat wordt de spanning uit de converter weergegeven die op dat moment bij de temperatuur hoort.

Op het tweede display wordt de weerstand van de PT100 weergegeven.

Op het derde display wordt er een waarde van 100 afgetrokken van waarde van de PT100 die op dat moment bij de temperatuur hoort.

Op het vierde display wordt de waarde weergegeven om de PT100 lineair te maken, deze waarde verandert licht als het nodig is.

Op het vijfde display komt de berekende waarde van de temperatuur te staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Eindelijk een doosje gemaakt voor de CAL-R precisie weerstanden die ik van Ite ontving. De 1K referentie bestaat uit 2 GR Econistor weerstanden uit Deurne.
Aangezien deze referentie box veelal in opslag zal liggen heb ik het eenvoudig en compact gehouden.

Lambiek

Special Member

Netjes gemaakt. :)

Waar ga je het precies voor gebruiken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mooi markce, ik heb die 2k weerstanden ook nog. Misschien ook maar eens een mooie referentie mee maken tzt. 2 parallel en 5 in serie voor 10k misschien. Is er een reden dat je de draden gekruld hebt en lang heb gelaten, zo min mogelijk warmte in de weerstand met solderen?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
LetterHenk

Golden Member

Handig en strak printje ook. Zelf de soldeerlippen erop geklonken of is het een 'standaard' strip oid?

Action expresses priorities LH

Allereerst de toepassing. Vooral voor de heb. Ik had al een setje 0.1%, maar dit is een factor beter. Ik gebruik het om mijn PM2528 bench DMM te kalibreren en als preciesie spanningsdeler.

Die econistors heb ik uitgezocht. Ze zijn 0.1%, ik heb de beste uit mijn set uitgezocht en verder gecompenseerd met 5.6M parallel net binnen de 0.01%. Die econistors zijn kwetsbaar vlak bij de behuizing (zie post Blackdog) en om bij solderen de thermische schok te beperken de aansluitingen lang gehouden.

Na de posting van Miedema over bewegen van de aansluitbussen wilde ik de weerstanden apart monteren. Twee montage-stripjes bij C-onraad besteld. Helaas, heel gammel. Dus zelf maar iets gemaakt van epoxy plaatje (Deurne), soldeerlippen en aluminium popnagels (4.5mm).

miedema

Golden Member

Ha markce,

Je referentie weerstand doos ziet er goed uit.
Inmiddels weten we dat die CAL-R en julie Labs weerstanden van Ite een mooie lage tempco hebben, en erg stabiel zijn..

ik zie dat je je 1k met een parallel weerstand op waarde hebt gebracht.
Waren je Ite weerstanden wel precies op waarde? Bij mij waren ze wat omhoog gedrift. Ook bij blackdog was dat het geval. Vandaar mijn nieuwsgierigheid....

groet, Gertjan.

Hi Gertjan,

Ik heb uit de diverse geposte metingen van Ite's CAL-R weerstanden afgeleidt dat 10K's binnen spec gebleven zijn. Ik heb vervolgens de weerstand met de laagste waaarde van mijn twee exemplaren gekozen. Met deze als ref heb ik de andere weerstanden geselecteerd door deze als spanningsdeler met de gekozen ref 10k te schakelen. De Julie labs 1M bleek laag, zelfs met de correctie weerstand, maar zowel een 100k als 1M CAL-R bleken goed!

Ik wacht nu op de reisreferentie van Blackdog om mijn aanname betreffende de 10k te checken :-).

Groet,Mark

Dit topic is gesloten