Een hele verse! De vorige hebben we toch twee jaar mee kunnen doen ... eens kijken of deze eerder vol raakt.
Tijd voor een frisse start met nummer:
De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).
We hebben tegenwoordig ook de ingebakken foto upload, dat maakt ook dat weer wat simpeler.
Het vorige topic start hier.
en de laatste post daarvan vind je daar.
Nog ouder? Hier:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35
Meteen even aftrappen met een eigen projectje. Of eigenlijk een projectje voor het werk.
Het probleem, onze oude plant besturing had een relaiskaart in de HMI waarmee externe dingen te sturen waren in geval van alarmen. Maar de nieuwe kan enkel geluidjes afspelen en heeft geen directe uitgangen meer.
En die willen we wel hebben om wat subtielere alarmen te kunnen weergeven met signaaltorens.
Lang verhaal kort, vanuit de fabrikant is er geen oplossing voor, dus dan moet je zelf maar wat maken. Als je geluid hebt kun je in het linker kanaal DTMF tonen duwen, en en het rechter de eigenlijke alarmen.
Een decoder bordje van Ali die binair de DTMF code uitspuugt. En een uC-tje die dat uit elkaar trekt aan een paar fet-uitgang schuifregisters voert.
Onder die module zit hetzelfde in losse onderdelen, maar die decoder chips waren moeilijker verkrijgbaar dan de hele module, dus dan maar hele printjes gekocht.
De behuizingen hadden we nog liggen van wat obsolete spul, dus de mechanische constructie beperkte zich toch een paar strookjes pcb.
picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Heel netjes gedaan! Zoiets stond ooit ook op mijn planning om te bouwen op werk, maar het is er nooit van gekomen. Inmiddels alweer een tijdje een andere baan, dus niet meer nodig.
Op dinsdag 11 augustus 2026 19:34:17 schreef picsels:
Met zo'n behuizing ziet het er wel meteen gelikt uit
Jep, die truc ga ik vaker gebruiken. Dat is een erg makkelijke manier om een strak bouwsel te maken.
Op woensdag 12 augustus 2026 09:14:20 schreef Benadski:
Heel netjes gedaan! Zoiets stond ooit ook op mijn planning om te bouwen op werk, maar het is er nooit van gekomen. Inmiddels alweer een tijdje een andere baan, dus niet meer nodig.
Drievliet toch?
Ik heb nog steeds het kaars-simulatie projectje op de kast staan 
Op woensdag 12 augustus 2026 10:08:27 schreef RAAF12:
Dat ziet er keurig uit. Wat zijn die twee gele jongens met APRA erop gedrukt?
Condensators?
Polyfuses.
Je kunt deze kastjes doorlussen via de DB9, en daarmee lus je ook de voeding door. Dus je hebt voor een setje van vier maar twee voedingen nodig bijvoorbeeld.
Alleen telt de mogelijke korsluitstroom met iedere extra voeding op, dus tussen de interne voeding en beide db9's zit een polyfuse om dat beheersbaar te houden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
DTMF decoder ic's zijn al een tijd een probleem, bijna alles op Ali werkt niet of slecht en verder niet leverbaar.
Wij hebben zo'n soort unit gehad, maar die maken we al lang niet meer ivm gebrek aan belangstelling...
(werkte met DTMF decoding/encoding door de microcontroller zelf, dan ben je niet afhankelijk van decoders...
)
nonius
set SCE to AUX.
Heb jaren geleden wel een DTMF-decoder gebouwd voor de bediening van de lokale analoge ATV-repeater. Werkte met een MT8870 en een PIC16F84, waarmee 4 relais-uitgangen bediend werden (optie voor 8, meen ik) en met mogelijkheid voor manual override voor onderhoud/testen ter plekke. De schakeling was bedoeld om de enorme electriciteitsrekening van de ATV-repeater wat te reduceren: de ontvanger van de repeater stond altijd aan en te luisteren naar een signaal en dat liep nogal in de papieren. Door hem apart in te schakelen met DTMF via de 70cm-repeater kon een gebruiker de ATV-repeater activeren.
Werkte prima, gewoon netjes opgebouwd op een Euro insteekkaart gaatjesprint voor in een 19" rack.
DTMF decoder ic's zijn al een tijd een probleem,
MT8870 IC's liggen er hier meer van dan ik de rest van m'n leven kan opeten
Sowieso wordt DTMF niet echt veel meer gebruikt, verwacht ik. Is wel een robuust systeem dat ook nog werkt bij lage signaal-ruis verhoudingen.
Dit zijn inderdaad MT8870's op printjes van ali. En die werken 100% Mitel zelf maakt ze al jaren niet meer.
De losse chips zijn moeilijk te krijgen, moeilijker dan de hele module. Ik heb wel de plaats op de print om discreet op te bouwen mocht dat ooit nodig zijn. Dit was een batch van 10 stuks, wellicht komen er daar ooit nog eens een paar bij.
[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op woensdag 12 augustus 2026 10:49:06 schreef Sine:
[...]
Drievliet toch?
Ik heb nog steeds het kaars-simulatie projectje op de kast staan
[...]
Ja klopt! Maar tegenwoordig TU Delft. Leuk dat je dat projectje nog hebt!