Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Net voor 2020 beginnen we nog aan deel 33 van dit show topic.

De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).
We hebben tegenwoordig ook de ingebakken foto upload, dat maakt ook dat weer wat simpeler.

Het vorige topic start hier.
en de laatste post daarvan vind je hier.

Nog ouder? Hier:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 25 26 27 28 29 30 31

Omdat ik een paar stroomvreters in mijn circuit heb zitten en omdat ik onvoldoende de CPU echt UIT gezet had, vroot de boel in "uit" stand nog steeds iets van 5mA.

Ik heb nu dit gemaakt:

Hiermee schakel ik de boel echt uit (stayon laag).

In eagle wordt de layout dan:

en in het echt:

(op deze foto zie je in de achtergrond de grote boosdoener voor het ruststroomverbruik: een LM1117).

Ik heb een extra pulldown op "stayon" gezet omdat ik ondertussen dacht dat dit mogelijk nodig was. Het werkt ondertussen prima zonder de pulldown, dus ik denk dat ik hem "DNM" maak.

C10 moet voor een "slow start" zorgen, maar omdat ik de gates met 100k aanstuur, gaat dat vanzelf.

De SI2165 is een tof klein mosfetje, die zonder problemen richting de 1A aankan, maar je moet z'n gate wel met max 8V aansturen. Vandaar de weerstandsdeler in z'n gate-drive circuit.

De solder jumper "newbut" zorgt dat ik als "fallback" de aanuit knop ook gewoon kan aansluiten, mocht dit zooitje niet werken.

Ik heb gekozen voor een tweede mosfet ipv een diode om de twee "aan" signalen te combineren.

Het resultaat? 47nA in "uitstand" bij het exemplaar op m'n bureau. Ik denk dat dit voornamelijk de lekstroom van de 1000uF elko is die NIET afgeschakeld wordt. Maar ook twee mosfets in serie blijven op de ingangsspanning aangesloten. Die zullen wel iets als "max 1 µA" in de specs hebben staan. Dat zal in de praktijk dus veel minder zijn. (want het duurt uren voordat de meting stabiliseert, dus de boel was op kamertemp toen ik de 47nA kon aflezen. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Da's netjes. Mijn laatste (deel)projectje trekt 7mA op 12V. 11mA na een wat betere justering, ik moet duidelijk nog even met een scope en een goede trimsleutel aan de slag.

Handgewikkelde spoeltjes, 2 torren en wat grut aan de bovenkant. De opstelling kon vast nog wat beter, maar dit heb ik rechtstreeks van het schema gebouwd en de wikkelingen ook niet allemaal op de handigste pinnen naar buiten gevoerd:

Wat NP0 SMD'tjes en minder geavanceerde ontkoppel C'tjes aan de onderkant. Let niet op de solderingen, de punt was niet zo lekker dus vloeien was belangrijker dan precies genoeg soldeer. Moet ook nog even harsresten verwijderen zie ik:

Het is onderdeel van een groter projectje dat ik ook in zijn geheel nog zal tonen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema

Golden Member

Ha Maarten,

Leuk om een hobbyprojectje van je te zien.
Het zou fijn zijn als je er ook bij verteld wat het is / wat het doet... :-)
(Ik zie een koptelefoon uitgang, maar daar houdt de herkenning zo'n beetje op...)

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op zondag 22 december 2019 07:49:14 (21%)

maartenbakker

Golden Member

Hoi Gertjan,

Niet verder vertellen, het is een klandestiene zender O-) De koptelefoonuitgang is dus een koptelefooningang ;)

Nouja, modulator is een beter woord. Ontwerp van Gyula Kiss, zie onder andere http://www.nvhr.nl/frameset.htm?http://www.nvhr.nl/tc/radiocafee34.asp…

P.S. Alle kritiek en suggesties zijn welkom, dit is m'n eerste HF-projectje en de layout is 'on the fly' tot stand gekomen dus ik heb gegarandeerd wel ergens een ontwerpregel over het hoofd gezien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 23 december 2019 13:27:57 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En de HF aficionados hebben een heel stel regels en gebruiken waarvan ze niet weten waar ze vandaan komen of waar ze éigenlijk voor dienen, maar er toch rotsvast van overtuigd zijn dat ze onweerlegbaar juist zijn :)

Het zou zelfs kunnen dat ik er eentje van ben. :X

Maar goed. Ik was daarnet nog wat bestanden aan het opruimen, en vond een reeks foto's van meer dan twee jaar geleden, toen we met de kinderen iets voor Halloween aan het maken waren: een vuurspuwende pompoen. Ik geloof niet dat ik ze ooit gepost heb - indien ik me hier schandeloos in vergis, dan gaat de bezem er zo door.

Eerst het schema:

Screenshot van het printje:

Dan op de DIY CNC gegooid, want boren met de hand, wie heeft daar nu nog tijd voor :?

Een paar minuten later:

Dan een stukje press-n-peel juist proberen te krijgen over de boorgaten:

Suffering from wiseass oneliner blackout

Geëtst en geboord:

De onderkant ziet er zo uit:

Een mooi printje heeft natuurlijk een silkscreen nodig.

Na de laminator:

De meeste componenten geassembleerd:

Suffering from wiseass oneliner blackout

Na het solderen ziet de duistere onderkant zo uit:

En een moment van grote vreugde is altijd als de eerste paar lijntjes software werken:

Dan een paar rode en oranje LEDs van 10W om het gewenste pompoeneffect te bekomen:

En dan even kijken waar de pompoenoperatie kan beginnen:

Suffering from wiseass oneliner blackout
Thevel

Golden Member

Netjes!
Heb je het koper nog behandeld met iets? anders heb je over een tijdje een geoxideerde bende.

Even wat nieuwe SW op de pompoen flashen:

En de bobine is aan de grote kant maar ja, who cares.

De rest spreekt voor zich:

Suffering from wiseass oneliner blackout
Thevel

Golden Member

Je hebt intussen nog meer foto's gepost.
Filmpje?

Op 28 december 2019 01:33:37 schreef Thevel:
Netjes!

Dank je!

Heb je het koper nog behandeld met iets? anders heb je over een tijdje een geoxideerde bende.

Neen, dit was eigenlijk gewoon een project om met de kinderen te doen. De bedoeling was niet om het een lang leven te geven.

Ik had trouwens ook geen gepaste spray. Heb je een produkt om aan te raden?

Suffering from wiseass oneliner blackout
Thevel

Golden Member

RAAF12

Golden Member

Wow, je schiet gas door de leiding en een gat door de pumpkin? Great!!

Op 28 december 2019 01:44:48 schreef RAAF12:
Wow, je schiet gas door de leiding en een gat door de pumpkin? Great!!

Ja, gewoon butaangas achter een electromagnetisch ventiel, en een autobobine.

Op 28 december 2019 01:36:56 schreef Thevel:
Je hebt intussen nog meer foto's gepost.

Ja, de limiet is 5 foto's per post, dus ik heb geen keus...

Filmpje?

Okee, ik heb heeeeel erg snel een paar clips bij mekaar gesmeten vanop afstand. Ik gebruik Movavi video editor, omdat ik daar - idioot die ik ben - een licentie voor heb gekocht. Maar het is het grootste stuk rotzooi waar ik ooit mee gewerkt heb - tientallen bugs en crasht letterlijk alle paar minuten. Vandaar dat Noora, mijn dochter, in het laatste stuk van de video op haar kop staat. Movavi wil niet dat fragment omkeren. :(

Dit clipje (in SD.. het moest SNEL gaan) geeft je een idee. Ik heb ook clips van het vuurspuwen zelf maar die vind ik nu even niet. Dat zal voor de toekomst zijn.

Youtube:

https://youtu.be/PbZMuI8Mt58

Suffering from wiseass oneliner blackout
Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit Bert. :)

Ik had trouwens ook geen gepaste spray. Heb je een produkt om aan te raden?

Ik spuit altijd plastic-70 op mijn printen tegen oxidatie, werkt prima en het isoleert ook nog eens goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Ik heb een chemisch vertinbadje voor de pcbtjes, dat scheelt doffe baantjes.

Maar een complete print met silk en alles voor een tijdelijke one off? Dat had er bij mij zeker wat ratsnestiger uitgezien :P

Lambiek

Special Member

Mijn robotarm is eindelijk klaar.

Hier de besturing, de kast moet nog gespoten worden en de bedrading nog wat gefatsoeneerd. Aan de voorkant komt een plexiglas plaat te zitten zodat je in de kast kunt kijken.

Ik heb er ook een artikel over geschreven, daar is Jeroen nog mee bezig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

lambiek, een heel mooi stukje techniek en mooi afgewerkt, dat laatste is iets waar ik meestal faal en daarom publiceer ik bijna nooit iets.
Maar aangezien het kommertijd is ga ik later op de dag ook iets posten waar ik de laatste dagen mee bezig geweest ben.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2019 11:37:29 schreef MGP:
lambiek, een heel mooi stukje techniek en mooi afgewerkt, dat laatste is iets waar ik meestal faal en daarom publiceer ik bijna nooit iets.

Dat maakt toch niet uit, het hoeft er niet altijd perfect uit te zien toch. Het is gewoon leuk om te zien waar anderen mee bezig zijn.

Maar aangezien het kommertijd is ga ik later op de dag ook iets posten waar ik de laatste dagen mee bezig geweest ben.

Ik ben benieuwd waar je mee komt, ik heb jou toch ook altijd wel hoog in het vaandel staan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Aah, het automatisch uitruimen van de vaatwasser komt een stuk dichter bij zie ik ...

RAAF12

Golden Member

Op 28 december 2019 10:45:04 schreef Sine:
Ik heb een chemisch vertinbadje voor de pcbtjes, dat scheelt doffe baantjes.

Maar een complete print met silk en alles voor een tijdelijke one off? Dat had er bij mij zeker wat ratsnestiger uitgezien :P

Pumpkin vervangen in 20/20 door een nieuw exemplaar? De rest zal de klap wel overleefd hebben....

Lambiek

Special Member

Op 28 december 2019 12:18:11 schreef Sine:
Aah, het automatisch uitruimen van de vaatwasser komt een stuk dichter bij zie ik ...

Dat is het werk niet toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn afwas is gedaan ;)

Hier een paar foto's van de regeling voor mijn el. badkamerverwarming die dringend aan een opfrissing nodig was.

De regeling betreft een automatisch afschakelend relais in geval iemand het vergat.
Vroeger waren de kinderen nog thuis en werkten we allebei en moest alles snel-snel gebeuren, regelmatig vergaten we de verwarming af te leggen zodat die de ganse dag aan bleef.
Toen heb ik een regeling in elkaar gestoken die reeds 30j dienst doet en vervangen zal worden door een elektronisch exemplaar zodat de relais niet elke 5j moeten vervangen worden.

De temperatuur wordt gemeten met een lm35 en ingesteld met een potentiometer die gemonteerd zijn in een oude thermostaat.

De afschakeltijd kan met dipswitchen ingesteld worden 30min, 1h, 2h, ∞ en cumuleerbaar

De regeling kan later worden aangepast moesten de wetten betreffende de de zonnepanelen/klimaat veranderen.

De led uitlezing die erop ligt kan op de print geprikt worden maar dient enkel voor het tonen van een paar parameters bij opstarten en wordt voorlopig niet vast gemonteerd.

De regeling hangt in de chauffageruimte en in de badkamer komt er hoogsten 5V op de thermostaat.
De kabel hiernaar toe is een telefoonkabel met...ik denk 10draden.

Alles is getest en goed bevonden, na nieuwjaar wordt deze gemonteerd.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2019 14:31:40 schreef MGP:
De regeling betreft een automatisch afschakelend relais in geval iemand het vergat.

Zo'n mooi releco relais, zijn goede dingen.

De afschakeltijd kan met dipswitchen ingesteld worden 30min, 1h, 2h, ∞ en cumuleerbaar

Je schakelt nu met een solidstate, heb je geen last van rest spanning?

Ziet er goed uit toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten